Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 155
Offentligt
2303204_0001.png
NOTAT
Kommunale erfaringer fra forårets coronakrise
Som det fremgår af KL’s
foreløbige erfaringsopsamling fra forårets coronak-
rise (vedlagt), er der en række hovedtendenser i erfaringerne, der vedrører
ledelse, organisation samt digitalisering. Desuden peger ledere umiddelbart
på følgende hovedtemaer på sundhedsområdet fra forårets krise:
Det direkte og ikke-formaliserede samarbejde med sygehusledelserne på
akuthospitalerne og det tværkommunale samarbejde omkring akuthospi-
talerne blev intensiveret. Det fungerede bl.a. særligt godt i forhold til at
sikre, at patienter ikke blev udskrevet fra sygehusene uden, at kommu-
nerne fik det at vide. Også det tværkommunale samarbejde omkring akut-
hospitalerne blev intensiveret. Samarbejdet bidrog til et mere sammen-
hængende sundhedsvæsen.
Internt i flere kommuner opstod der gode samarbejder på tværs af fagom-
råder. Fx samarbejdet mellem børne- og ungeområdet og sundhedsområ-
det i forbindelse med hygiejneindsatsen i dagtilbud, på skoler og i fritids-
hjem. Et andet eksempel er hjemmetræning, som krævede samarbejde
mellem fysioterapeuter og hjemmeplejen.
Nogle borgere trak sig fra deres tilbud om hjemmehjælp under nedluknin-
gen, hvilket nogle steder har givet anledning til at overveje de kommunale
tilbud og en mere differentieret indsats.
Nogle borgere har været mere komfortable med hjælp og støtte via video
eller telefon fremfor fysiske møder, da det har krævet mindre at mobilisere
sig til en virtuel snak end til et fysisk møde. Der har gennemgående været
tilfredshed med fx digital genoptræning eller hjemmepleje.
Virtuelle konsultationer med praktiserende læger blev en realitet under kri-
sen, hvilket borgerne har meldt positivt tilbage på.
Erfaringer fra Odense Kommune
Odense Kommune har opsamlet følgende erfaringer blandt ledere i Ældre-
og Handicapforvaltningen vedr. håndteringen af covid-19 i foråret:
Fokus på kerneopgaven: Under nedlukningen i foråret var der fokus på
kerneopgaven, fordi der ikke var mange andre sammenhænge ledere og
medarbejdere skulle agere ind i. Dette fokus ønsker både medarbejdere
og ledere også at have fremadrettet. Det skal dog pointeres, at det er me-
get ressourcekrævende at sikre den ordinære drift samtidig med håndte-
ring af covid-19.
Nærvær
mere tid til ledelse af medarbejdere: Lederne har i den grad
været til stede på arbejdspladsen, og det betyder, at de har været nærvæ-
rende overfor medarbejderne, fordi de ikke har skullet så meget ud af hu-
set, hvilket klart er en erfaring, der skal bringes med videre. Der har tillige
været en øget medarbejderinvolvering, delvist initieret af ledere, fordi le-
deren har været så meget til stede.
Dato: 25. november 2020
Sags ID: SAG-2020-04378
Dok. ID: 3013059
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3681
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 155: Opfølgning fra KL på fællesmøde den 10. september 2020 om kommunernes og KL’s foreløbige erfaringer fra coronakrisen
2303204_0002.png
NOTAT
Digitale møder: Alle møder i driften har været afholdt digitalt og gør det
fortsat. Teams kan bruges til rigtig mange forskellige ting lige fra ledermø-
der, tværfaglige møder, borgermøder, supervision og MUS. Digitale mø-
der frigør tid fra transport, og det er effektivt. Det medfører, at lederne kan
være nærværende på arbejdspladsen, og vi skal bruge dette værktøj me-
get mere i fremtiden.
Styrket samarbejde på tværs af forløb og på tværs af arbejdspladser: Æl-
dre- og Handicapforvaltningen er blevet styrket på tværs af rehabiliterings-
forløb, og det blev meget hurtigt tydeligt - grundet de mange sygemeldin-
ger - at det var nødvendigt at kompetenceudvikle hjemsendte medarbej-
dere osv. til at varetage opgaver i plejen. Det har betydet, at der er kom-
met et mere tværfagligt blik på tværs af forløb og arbejdspladser, som kun
kan være til gavn fremadrettet. Arbejdet har i flere år været tværfagligt,
men det har været meget på den enkelte arbejdsplads. Nu er der også
kommet et tværfagligt syn på tværs af arbejdspladser, og det er kun til
gavn for borgerne.
Nye måder at samarbejde med borgerne på: Odense Kommune har flittigt
brugt videomøder med borgerne. Desuden anvendes
”walk
and talk”
fx
i
forbindelse med borgere med en sindslidelse i bostøtten. I det hele taget
er der etableret mange nye måder at samarbejde med borgerne på, som
også kan bruges fremadrettet.
Følgende materiale er vedlagt:
KL’s erfaringsopsamling: Kommunedanmark under forårets coronakrise
Evaluering fra Københavns Kommune: Evaluering af Sundheds- og Om-
sorgsforvaltningens COVID-19 beredskab
Rapport fra Fredericia Kommune: Effekttemaer og idéer til nye handlinger
(7000STEMMER) (se også:
https://www.7000stemmer.dk/)
Debatindlæg fra Annemarie Zacho-Broe, kommunaldirektør i Fredericia
Kommune: ”Corona viser, at reel forebyggelse sker, når borgerne er en
del af løsningen”.
Dato: 25. november 2020
Sags ID: SAG-2020-04378
Dok. ID: 3013059
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3681
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2