HørNu
Carl Jacobsens Alle 16, 11, 2. sal
2500 Valby
www.hørnu.dk
Tlf 31 23 83 84
København, 28. september 2020
HørNu Høringsvar vedrørende Faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling af voksne
Til Sundhedsstyrelsen
På veg e af HørNu’s
medlemmer
–
dvs 55 private høreklinikker og 9000 høreapparatbrugere
–
sender vi
vores høringssvar til ovenfor nævnte høring.
1.1
Det er ikke kun kommunikationscentre, der kan give kompetent rådgivning omkring høretab
og hjælpemidler! Det kan være problematisk for private klinikker at henvise til en offentlig
aktør, som private klinikker oplever, mangler tillid til private aktører. Nogle offentlige aktører
har den holdning, at private klinikker ikke yder en seriøs rådgivning, da den private klinik
tager penge for rådgivningen. Ifølge EuroTrak 2016 ligger tilfredsheden med rådgivning
imidlertid på 91 % hos en privat klinik, mens 87% er tilfredse med rådgivning i offentlig regi.
Samtidig tilbyder en del kommunikationscentre høreapparat-behandling under offentlige
vilkår, hvilket vanskeligt kan ses som andet end en offentlig finansieret konkurrent til os
private! De private klinikker har således ikke tillid til, at rådgivningen hos
kommunikationscentrene er uvildig.
1.4.1
Ifølge Aftale om Finanslove 2019 er formålet med de faglige kvalitetskrav at fremme
behandlingen for personer med hørenedsættelse. Ifølge EuroTrak 2016 er tilfredsheden med
høreapparatbehandlingen langt lavere hos personer, der har anskaffet høreapparat i en
puljeklinik.
Eksempler:
Samtale med én person
–
tilfredshedsgrad hos hhv offentlig klinik, privat klinik og
puljeklinik: 89 %, 87 % og 67 %
Anvendelse af høreapparater på arbejdspladsen
–
tilfredshedsgrad hos hhv offentlig
klinik, privat klinik og puljeklinik: 74 %, 80 % og 61 %