Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2300617_0001.png
HørNu
Lydens Hus
Gl Kongevej 11
13
1610 København V
www.hørnu.dk
Tlf 31 23 83 84
Mail: [email protected]
Til Sundheds
og Ældreudvalget
Cc: Udvalgssekretær Jørgen Nielsen
København, den 7. december 2020
Udfordringer med de faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
HørNu er temmelig bekymrede for udviklingen indenfor behandlingen af nedsat hørelse. Sundhedsstyrelsen
sendte i efteråret vedlagte udkast til høring, som vi frygter lægger op til en ringere kvalitet i behandlingen,
længere venteliste og ringere tilgængelighed af behandlingssteder.
Overblik over problematikken
Hvis ovenstående høringsudkast bliver vedtaget, er der 3 overordnede ulemper for den danske befolkning
og det danske samfund, som vi i dette dokument vil forsøge at give et overblik over.
1. Kapacitet
2. Økonomi
3. Kvalitet
Ad 1. Kapacitet
Høringen lægger op til, at offentlige og private høreklinikker fremadrettet skal foretage såkaldte REM- og
Frit-felts-målinger. Formålet med disse målinger er at øge kvaliteten i behandlingen, men vi kender ikke til
undersøgelser, der baseret på evidens viser, at de to førnævnte målinger øger kvaliteten i behandlingen.
Det vil derimod øge tiden til behandlingen og påføre den enkelte klinik omkostninger til udstyr, der løber
op i små 100.000 kroner. Konsekvenserne af denne ekstra omkostning er, at nogle private klinikker lukker
med dertil hørende færre arbejdspladser. Derudover vil tilgængeligheden for at få en behandling af
hørelsen blive ringere. De private klinikker, der overlever, vil lægge de ekstra omkostninger over på
høreapparatet med dertil hørende dyrere apparater for borgerne. Dette vil føre til større efterspørgsel
efter behandling i offentlig regi. Der er i forvejen ventelister på behandling i offentligt regi op til 73 uger,
hvilket allerede er uacceptabelt.
Det gavner ikke ventelisten, at såkaldte komplicerede høretab skal behandles i offentlig regi. Vi har ikke
været i stand til at finde undersøgelser, der viser, at offentlige klinikker er bedre i stand til at behandle
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 149: Henvendelse fra HørNu vedr. foretræde om faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2300617_0002.png
HørNu
Lydens Hus
Gl Kongevej 11
13
1610 København V
www.hørnu.dk
Tlf 31 23 83 84
Mail: [email protected]
komplicerede hørenedsættelser end private klinikker er. Personalet har samme kvalifikationer i offentlig og
privat regi, og der er ikke udstyr på en offentlig klinik, der giver et bedre grundlag til at behandle
komplicerede hørenedsættelser. Hvis private klinikker får tilladelse til at behandle komplicerede
hørenedsættelser vil det være medvirkende til at aflaste offentlige klinikker (vi har dog ikke tal på andelen
af behandlinger hos personer med komplicerede høretab).
Endelig giver høringsudkastet udtryk for, at man vil fastholde en proces, hvor borgere først skal tilses af en
ørelæge, hvis a er ”førstega gsbruger” af høreapparater, hvilket skaber e stor flaskehals i syste et.
Fra
studier ved vi, at høj tilgængelighed af klinikker og en let proces gennem systemet har en positiv
indvirkning på, om danskere får behandlet hørelsen. Høringsudkastet har den modsatte effekt. Derudover
er det veldokumenteret fra adskillige studier i USA og Frankrig, at en ubehandlet hørenedsættelse øger
risikoen for demens og depression med dertil hørende høje menneskelige og økonomiske omkostninger.
Borgere skal naturligvis henvises til en ørelæge, hvis hørenedsættelsen skyldes alvorlige forhold som fx en
svulst, men symptomerne på dette er lette at finde for en audiologiassistent eller en audiologopæd (som
typisk arbejder i en høreklinik), og disse vil selvsagt henvise til en ørelæge, hvis der er symptomer på
eksempelvis en svulst. Hvis man ændrer systemet, vil det aflaste ørelægerne, og dermed øge
sandsynligheden for at borgere får behandlet hørelsen.
Ad 2. Økonomi
Det fremgår af Kulegravningsrapporten fra 2012,
som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
samt Social- og Integrationsministeriet stod for,
at behandling af hørelsen på en offentlig
audiologisk afdeling og hos speciallæger var
betydelig dyrere end ved en privat klinik. Vi har
tallene for omkostningerne i 2020 ved
behandling hos en privat klinik og en speciallæge
(øre-næse-hals), men kender kun til tallene fra
2012 ved en behandling på en offentlig
audiologisk klinik.
Med udgangspunkt i tallene fra Kulegravningsrapporten og de logiske konsekvenser af høringsudkastet, vil
omkostningerne til behandling af hørelsen i offentlig regi stige markant. Samtidig viser nogle modeller, at
over en million borgere i Danmark vil have behov for at få behandlet hørelsen i 2040 (samme model viser,
at 850.000 danskere har behov for høreapparatbehandling i dag).
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 149: Henvendelse fra HørNu vedr. foretræde om faglige kvalitetskrav og anbefalinger til høreapparatbehandling
2300617_0003.png
HørNu
Lydens Hus
Gl Kongevej 11
13
1610 København V
www.hørnu.dk
Tlf 31 23 83 84
Mail: [email protected]
Ad 3. Kvalitet
Antallet af skuffeapparater er 4 gange (hhv 3 % og 12 % privat/offentlig) så høj for apparater udleveret fra
offentlig regi som privat regi (kilde: EuroTrak 2016). I 2019 blev der udleveret 182.933 høreapparater i
Danmark. 53 % af disse blev udleveret fra en offentlig klinik. Det svarer til, at 11.634 høreapparater er endt
i skuffen. Med udgangspunkt i tallene fra 2012 svarer dette til, at samfundet anvender 87 millioner kroner
på høreapparatbehandling i offentlig regi, hvor høreapparaterne ender i skuffen. Dette er selvsagt spild er
ressourcer, men det er samtidig også et problem, da den enkelte dansker ikke får behandlet hørelsen,
hvilket som nævnt skaber grundlag for andre personlige omkostninger.
Endelig kan andelen af skuffeapparater i offentlig regi indikere, at kvaliteten af behandlingen er mindre
tilfredsstillende i forhold til behandling i privat regi. Som nævnt vil konsekvensen af høringen være, at flere
danskere vil vælge behandling i offentlig regi, hvilket kan resultere i en generel ringere behandling af
hørelsen i Danmark.
Det vil være gavnligt for Sundhedsudvalget at få fremstillet ovenstående mere detaljeret og derudover har
vi et løsningsforslag til problemstillingerne. Vi ser derfor frem til at komme i foretræde for udvalget snarest
muligt.
Med venlig hilsen,
Mikkel Schramm
Direktør, HørNu
Tlf dir: 3123 8384
www.hørnu.dk
Hvem er HørNu?
HørNu er en interesseorganisation indenfor behandlingen af hørelsen i Danmark. Vi er en organisation, som
forsøger både at omfavne klinikker og høreapparatbrugere. I dag består vores medlemmer således af
henholdsvis 55 private høreklinikker og 9000 høreapparatbrugere. Dette lyder måske som en ubetydelig
størrelse, men er i al ubeskedenhed faktisk den største i vores branche.