Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2296959_0001.png
Ulighed i
sundhed
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
3F
Kortuddannede oplever at have det fysisk mest belastende ar-
bejde, den største grad af smerter og den dårligste arbejdsevne, i
modsætning til dem, der har en lang uddannelse. Kortuddannede
er samtidig den gruppe, der oplever flest arbejdsulykker.
FAKTA:
Generelt lever vi længere, men forskellen bliver stadig større, når det kom-
mer til den forventede restlevetid. De 30-årige mænd med de længste ud-
dannelser kan forvente at leve omkring 7,6 år længere end 30-årige mænd
med de korteste uddannelser. Blandt de 30-årige kvinder er forskellen 5,5
år. Uligheden målt på indkomst er endnu større
1
.
7,6
5,5
Kroniske og langvarige sygdomme har stor betydning for ulighed i sund-
hed. Her er der en klar sammenhæng mellem de kroniske sygdomme og
uddannelse. Statens Institut for Folkesundhed har påvist, at der er social
ulighed i seks af de store folkesygdomme: Diabetes (både type 1 og 2),
apopleksi (blodprop i hjerne og hjerneblødning), iskæmisk hjertesygdom,
KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse), depression og skizofreni
2
.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
Ulighed i sundhed
3F vil gøre op med
ulighed i sundhed
3F ønsker, at der gøres op med uligheden i
sundhed, der på flere områder stadig bliver
større. Det er uretfærdigt og koster samfun-
det milliarder af kroner hvert år i sygdom og
tabt arbejdskraft.
Alle skal have sikkerhed for samme gode
behandling i sundhedssystemet – uanset om
man er ufaglært eller direktør. Men uligheden
er i dag tydelig, når man ser på uddannelse
og endnu tydeligere, når man ser på ind-
komst. For begge parametre betyder det, at
3F´s medlemmer er blandt dem, der taber
mest på den store ulighed.
En lang række parametre har betydning for
uligheden. Noget skyldes levevis, men også
nedslidende hårdt fysisk arbejde og dårligt
arbejdsmiljø spiller en stor rolle. Det er ting,
vi kan ændre på, og derfor er uligheden i
sundhed ikke stationær. Men det kræver
målrettede indsatser på forskellige parame-
tre at mindske uligheden. Det gælder ikke
mindst forebyggelse på såvel sundheds- som
arbejdsmiljøområdet, men også områder som
behandling, genoptræning og brugerbetaling
har stor betydning for den ulighed, vi ser i dag
og som bliver større dag for dag.
Nedslidende fysisk arbejde og et dårligt
sundhedsmiljø har stor betydning for mulig-
hederne for at leve sundt i fritiden: Hvis du
fysisk er anstrængt eller slides af dit arbejde,
har du ofte ikke kræfter til at motionere, når
du har fri. Derfor skal nedslidningen forebyg-
ges meget bedre.
Når det handler om sundhed, er det vigtigt,
at arbejdspladserne sikrer sunde rammer
omkring deres medarbejdere. Et eksempel på
dette er muligheden for målrettet fysisk træ-
ning i arbejdstiden. Det er flere gange slået
fast, at kollektiv træning forbedrer medar-
bejdernes sundhed. Blandt andet derfor skal
arbejdspladserne tage et større ansvar.
Kommuner skal forpligtiges til i højere grad
at rette deres sundhedsfremmende indsatser
mod de mere udsatte målgrupper. Det kan
for eksempel være mod udsatte boligområ-
der eller mod arbejdspladser, hvor man ved,
at mange medarbejdere nedslides af hårdt
fysisk arbejde. Det er disse målgrupper, der er
taberne, når man taler om ulighed i sundhed.
Derfor skal kommunerne have et øget fokus
på problemet.
I Danmark har vi brugerbetaling på en række
sundhedsydelser samt medicin. Men netop
dette rammer socialt skævt, og igen er det
befolkningsgruppen med de korteste ud-
dannelser og den laveste indtægt, der ofte
betaler prisen. Derfor skal brugerbetalingen
på for eksempel tandlæge, fysioterapeut og
medicin nedsættes. Så kan folk med lavere
indkomst have råd til de nødvendige behand-
linger, de i mange tilfælde fravælger i dag.
Kommuner skal forpligtiges til i højere
grad at rette deres sundhedsfremmende
indsatser mod de mere udsatte mål-
grupper.
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
2296959_0004.png
3F
Forekomst af langvarig sygdom er 38 procent stør-
re blandt kortuddannede (under 10 års uddannelse),
når man sammenligner med dem, som har over 12 års
uddannelse. Ved langvarig hæmmende sygdom bliver
forskellen 78 procent, ved varig aktivitetsbegrænsning
118 procent og ved arbejdsophør er forskellen hele 178
procent
3
.
Der ses en klar sammenhæng mellem højest gennem-
førte uddannelsesniveau og antal sygdomme. Andelen
med multisygdom (to eller flere kroniske sygdomme)
er eksempelvis størst blandt mænd med grundskole
som højest gennemførte uddannelse (36,1 procent) og
mindst blandt mænd med en videregående uddannel-
se (20,2 procent)
2
.
kvinderne er på 1,1 dag, svarende til 10 pct. højere syge-
fravær. Sygefraværet blandt mændene i 3F var 8 dage
i gennemsnit mens det blandt kvinderne var på 11,9
dage. Kvinderne i 3F har dermed næsten 4 flere syge-
dage end mændene
4
.
Fravær pga. egen sygdom efter A-kasse og køn. 2017.
Fraværsdage pga. egen sygdom efter A-kasse og køn 2017.
12
10
8
6
4
2
0
Sygefravær og lægebesøg i 3F sammenlignet
med øvrige A-kasser
I 2017 var sygefraværet bland t 3F’s medlemmer på 9
dage i gennemsnit. Sammenligner man med de øvrige
forsikringsaktive (a-kassemedlemmer inkl. gratister,
efterlønsmodtagere mv.) var sygefraværet 0,4 dage
højere blandt 3F’erne.
Årsagen til at forskellen i det samlede sygefravær
mellem 3F’erne og de øvrige A-kassemedlemmer ikke
er større er, at 3F har relativt mange mænd, hvilket
trækker det samlede sygefravær ned. Opdeler man
sygefraværet på mænd og kvinder og 3F’erne og øvrige
A-kassemedlemmer, bliver forskellen mellem 3F’erne
og de øvrige A-kassemedlemmer markant højere.
Mændene i 3F har næsten 2 flere sygefraværsdage end
mændene blandt de øvrige A-kasser, hvilket svarer til
et 30 pct. højere sygefravær. Mens forskellen blandt
Mænd
Forsikringsaktive uden for 3F
3F
Kvinder
Anm:
Antallet af dage er opgjort som fraværsdagsværk, dvs. omreg-
net til fuldtid. Personer i fleksjob indgår ikke. Samme opgørelses-
metode som i Danmarks Statistiks fraværs statistik. https://www.
dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=29513 3F tæller her A-kasse
medlemskab
Kilde: 3F, pba. Danmarks Statistiks Forskningsservice.
Patienter med diabetes, Apopleksi, iskæmisk hjertesyg-
dom eller KOL uden kompetencegivende uddannelse,
havde 3,5 - 4,5 gange større odds for at miste deres
arbejde i perioden 2006-2011, i forhold til patienter
med en lang uddannelse
5
.
Sandsynlighed (OR) for at stå uden arbejde i 2011, blandt pt. i arbejde i 2006
5
4,5
4
3,5
3
2,5
2
1,5
1
0,5
0
Diabetes
Apopleksi
Ingen kompetencegivende uddannelse
Kort uddannelse
Iskæmisk hjertesygdom
Mellemlang Uddannelse
Lang uddannelse
KOL
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
2296959_0005.png
Ulighed i sundhed
Høj brugebetaling rammer 3F’erne
Der er en høj grad af egenbetaling på sundhedsområ-
det – hele 27 milliarder kroner. Heraf er alene syv milliar-
der kroner til tandlæge, hvor egenbetalingen er hele 82
procent. Det betyder blandt andet, at næsten en tredje-
del af 3F´s medlemmer har været i en situation, hvor de
har måttet vælge tandlægen fra
6
.
På medicinområdet er der ligeledes en høj brugerbe-
taling med hele 4,3 milliarder kroner. Kortuddannede
er den gruppe, der grundet helbred har behov for mest
medicin, og det er derfor den gruppe, der rammes hår-
dest. Hele 10 procent af 3F´erne har været nødsaget til
at fravælge udskrevet medicin grundet økonomi
6
.
Ovenstående tendenser peger på, at vi skal aktivere
virksomhedernes rolle i forhold til deres medarbejderes
sundhed. Dette er også et område medlemmerne i 3F
gerne ser prioriteret i højere grad – 80% af 3F’erne me-
ner således, at virksomhederne skal spille en mere aktiv
rolle i medarbejdernes sundhed.
Smerter i bevægeapparatet er et område som arbejds-
tilsynet har haft fokus på i lang tid, hvor de også har
gjort et fantastisk stykke arbejde, i forhold til at ned-
bringe andelen i arbejde med høj fysisk belastning. Ikke
desto mindre, så viser deres evaluering af 2020-ar-
bejdsmiljøstrategien, at de fra 2012-2018 ikke har for-
mået at formindske hverken symptomer på hårdt fysisk
arbejde, eller andelen som falder inden for belastnings-
indekset
7
.
Derfor mener vi, at arbejdspladserne skal tage et større
ansvar for medarbejdernes sundhed og derigennem
danne et sundere arbejdsmiljø. Et såkaldt Sundheds-
Miljø, hvor der er mulighed for målrettet fysisk træning i
arbejdstiden, bedre restitutionsmuligheder og kun sund
kost i kantinen.
Vi skal forebygge nedslidningen af personer med
hårdt fysisk arbejde
3F’s helbredsundersøgelse 2020 foretaget af Analyse
Danmark viser, at 80% af 3F’erne oplever smerter ’en
gang imellem’, ’ofte’ eller ’altid’ i løbet af en arbejds-
dag – hele 28% rapporterer, at de har smerter ’ofte’ eller
’altid.
Andelen af lønmodtagere, der falder inden for belast-
ningsindekset for muskel-skeletbesvær ses tydeligt at
være skævt fordelt, og dermed langt større i brancher
med hårdt fysisk arbejde . Smerter i bevægeapparatet
er den hyppigste årsag til sygemelding og førtidspen-
sion, og er noget der skal forebygges blandt personer
med hårdt fysisk arbejde, hvis vi skal mindske ulighe-
den i sundhed.
Blandt de 3F’ere der oplever smerter rapporterer 20%,
at smerter i muskler og led ’i nogen grad’ eller ’i høj
grad’ har medvirket til, at de ikke har kunnet passe
deres arbejde inden for den seneste måned. Derud-
over rapporterer 25%, at smerter ’i nogen grad’ eller ’i
høj grad’ har medvirket til, at de ikke har kunnet udføre
deres fritidsaktiviteter.
Sundhedstilbud rammer skævt
Der er langt færre sundhedstilbud på virksomheder
med hårdt fysisk arbejde og typisk mange kortuddan-
nede, end der er på arbejdspladser med mange højtud-
dannede.
Mange kommuner har rigtig gode tilbud på forebyg-
gelsesområdet (rygestopkurser etc.). Men der er for
stor en variation i tilbuddene fra kommune til kom-
mune. Eksempelvis har en tredjedel af kommunerne
ikke forebyggelsestilbud på muskel-skelet-området.
Derudover skal tilbuddene i højere grad ligge uden for
normal arbejdstid, da det viser sig, at en femtedel af
kommunerne ikke har rygestop-tilbud efter kl. 16. Dertil
kommer, at mere end halvdelen af kommunerne ikke
har genoptræningstilbud efter kl. 16.
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
2296959_0006.png
3F
Konkrete forslag
til initiativer
1.
Folkesundhedslov for mere lighed i sundhed
Inspireret af Norge bør vi vedtage en Folkesundhedslov, der integrerer arbejdet med fore-
byggelse og lighed i sundhed i alle politikker. Det er også ønsket, at en Folkesundhedslov vil
kunne bidrage med prioritering af målinger på udviklingen i ulighed i sundhed, og bidrage med
forslag til hvorledes vi kan handle på baggrund af rapporten. Det vil også være muligt ud fra en
Folkesundhedslov at opstille konkrete mål for mindre ulighed i alle dele af sundhedsvæsenet.
2.
Mindre nedslidning
Nedslidningen skal mindskes. Nedslidende fysisk arbejde har stor betydning for helbredet og
mulighederne for at leve sundt og dermed mindske uligheden i sundhed. Der bør iværksæt-
tes et nationalt 5-årigt program, der fokuserer på forebyggelse af fysisk nedslidende arbejde.
Arbejdspladserne skal tilføres ny viden om konkrete løsninger på fysisk belastende arbejde.
Derudover vil det kræve en fortsat styrkelse af Arbejdstilsynets økonomi, skærpede sanktioner
og højere bøder til virksomheder, der groft overtræder arbejdsmiljøloven. Dertil kommer en
aktivering af de 1,2 milliarder kroner, der står ubrugt i Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delse. De skal frigives og investeres i initiativer til at fremme arbejdsmiljøet og sundheden på
arbejdspladsen.
3.
Sundhedsmiljø - sunde arbejdspladser
Arbejdspladserne skal generelt tage et større ansvar for medarbejdernes sundhed. De skal sik-
re sunde rammer omkring tilrettelæggelsen af arbejdet, mulighed for målrettet fysisk træning
i arbejdstiden og kontinuerlige pauser med mulighed for spisning og restitution. Helt generelt
skal arbejdspladserne have større fokus på, hvordan man kan forbedre medarbejdernes sund-
hed.
4.
Målrettet kommunal indsats
Kommuner skal forpligtes til en målrettet indsats mod ulighed i sundhed. Deres sundheds-
fremmende arbejde skal i højere grad være rettet mod særlige målgrupper f.eks. særlige
boligområder, arbejdspladser mv. Samtidig skal der blandt de generelle kommunale tilbud
være den nødvendige bredde i geografi, og ikke mindst tidspunkter, så kortuddannede med
skiftende arbejdstider og begrænset fleksibilitet i arbejdslivet får en reel mulighed for at gøre
brug heraf.
5.
Bredt udbud af forebyggelses- og genoptræningstilbud
Kommunerne skal forpligtes til at sikre et bredt udbud af forebyggelses- og genoptrænings-
tilbud, så det kan sikres, at deres tilbud dækker hele paletten - herunder også på muskel-skel-
let-området, hvor nogle kommuner halter efter. Tilbuddene skal målrettes, så de i videst muligt
omfang når de borgere, der har de største behov.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
2296959_0007.png
Ulighed i sundhed
6.
Mindre og/eller differentieret brugerbetaling
Brugerbetalingen på for eksempel tandlæge og medicin skal nedsættes/omlægges, da den i
dag er meget høj. Det har en særligt stor økonomisk betydning for folk med lavere indkomst,
som fravælger nødvendige behandlinger, og dermed øges uligheden i sundheden. Egenbeta-
lingen til tandlæge skal mindskes, så den som minimum kommer på niveau med de 45 pro-
cent, den var i 1980´erne – i dag er den 82 procent. Samtidig bør der ske en ændring af satser-
ne på medicintilskud, så personer med lavere indtægt ikke tvinges til at fravælge medicin.
7.
Kommunal forpligtigelse overfor arbejdspladser
Kommunerne skal forpligtes til at tage ansvar for de arbejdspladser, der ligger i kommunen
(særligt arbejdspladser med mange kortuddannede med hårdt fysisk arbejde). De skal være
opsøgende i forhold til råd og vejledning af arbejdspladsen og tilbyde medarbejdernes et
sundhedstjek for at sikre bedre sundhed og mindre nedslidning.
8.
Sundhedstjek målrettede særlige grupper
Der skal arbejdes med modeller hvor f.eks. den praktiserende læge indkalder grupper med for-
højet risiko for livsstilssygdomme til et sundhedstjek, eller hvor kommunerne foretager målret-
tet opsporing f.eks. på udvalgte arbejdspladser. Som konsekvens af, at særligt kortuddannede
eller ufaglærte mænd kommer for sent til lægen, opdages kroniske sygdomme for sent. Mål-
rettede sundhedstjek med de nødvendige kommunale opfølgningstilbud vil være et afgørende
element i at kunne få nedbragt ulighed i sundhed.
9.
Mere forskning og flere forsøg
Der har i de seneste år manglet nye initiativer og projekter, der skal vise vejen for, hvordan man
kan gribe sundhed på arbejdspladsen an. Ikke mindst har Fonden for Forebyggelse og Fasthol-
delses manglende midler haft betydning herfor. Men der har også tidligere været afsat diverse
puljemidler til for eksempel partnerskaber, som har understøttet dette arbejde. Der er ligeledes
behov for, at der igen tilføres målrettede midler til at forske og igangsætte initiativer, der kan
styrke den forebyggende sundhedsindsats og mindske nedslidningen blandt dem med det
hårdeste fysiske arbejde.
10.
Kampagner målrettes de grupper med størst behov
Igennem en lang årrække har der været diverse sundhedskampagner om alt fra mere motion
og sundere fødevarer til mindre forbrug af tobak og alkohol. Fælles for disse indsatser er, at det
har medvirket til, at de længst uddannede lever sundere end nogensinde. Men kampagnerne
har ikke på samme måde formået at ramme den gruppe med det største behov, hvorfor der
er sket en endnu kraftigere polarisering af, hvordan og hvor længe vi lever. Der er brug for, at
fremtidige kampagner og indsatser målrettes de grupper med størst behov.
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 143: Henvendelse af 3/12-20 fra 3F om ulighed i sundhed
3F
Kilder
1.
https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/ae_ufaglaerte-ma-
end-kan-forvente-7-aars-kortere-levetid-end-akademikere.pdf
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Ulighed-i-sundhed/Social-ulig-
hed-i-sundhed-og-sygdom-tilgaengelig.ashx?la=da&hash=CB63CAD067D942FE-
54B99034085E78BE9F486A92
https://www.sst.dk/~/media/F674C77308FB4B0CA00EB038F17E239B.ashx
Da det er personens egen sygdom kan forskellen ikke forklares med at kvinder i højere
grad tager barn syg. Men det kan skyldes at kvinderne i højere grad arbejder på det
offentlige område, hvor sygefraværet generelt er højere.
https://www.sum.dk/Aktuelt/Publikationer/~/media/Filer%20-%20Publikationer_i_
pdf/2014/Ulighed-i-sundhed-marts-2014/Ulighed-i-sundhed-kroniske%20sygdom-
me.ashx
3F’s helbredsundersøgelse foretaget af Analyse Danmark Aps
https://at.dk/arbejdsmiljoe-i-tal/arbejdsmiljoestrategi-2020/
2.
3.
4.
5.
6.
7.
3F
Fagligt Fælles Forbund
Kampmannsgade 4
1790 København V
8
Tlf.: 70 300 300
www.3f.dk