Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2291099_0001.png
d. 22. nov. 2020
Ansøgning om foretræde for Sundheds- og Ældreudvalget vedr. L 42 Forslag til lov om
ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om radiofrekvenser og
forskellige andre love.
Rådet for Helbredssikker Telekommunikation ønsker snarest foretræde for Sundheds- og
Ældreudvalget for at fremlægge aspekter, som vi klart vurderer, er af stor relevans for udvalgets
ansvarsområde ifm. de forestående behandlinger af lovforslaget L 42.
- Telebranchen vurderer selv konservativt, at baggrundsstrålingen vil stige med op til 20%
udelukkende frem til 2025.
-Det er ikke korrekt når minister Dan Jørgensen i brev til Rådet d. 16. nov. 2020 udtaler, at
mobiltelefoni og især 5G er blevet sundhedsgodkendt. Lovhjemlen hviler på en teknisk standard
fastsat af ingeniører, og ikke en sundhedsfaglig vurdering udført af sundhedsfaglige eksperter.
- De gældende grænseværdier beskytter kun mod akutte skader ved kort tids eksponering (6
min.), Ingen tager ansvar for langtidseffekter ej heller cocktaileffekterne
- 5G udsætter befolkningen for helbredsfarer, som ikke er udredt. Det stemmer ikke overens med
det risikoniveau, som folketinget har vedtaget for agenser i jord luft og drikkevand.
- Verdens største og mest grundige undersøgelse af effekterne af mobilstråling på forsøgsdyr (NTP
studie), fandt blandt andet cancer i dyrene. Ifølge WHO er der en tæt sammenhæng mellem om
påvirkninger giver cancer i grundige toksikologiske studier hos forsøgsdyr og at det giver kræft hos
mennesker.
- At mobilstråling giver cancer understøttes af mindst 7 befolkningsstudier, der viser sammenhæng
mellem mobiltelfoni og samme cancerformer hos mennesker som hos forsøgsdyrene. Kræftformen
der ses i dyreforsøg, er steget i befolkningen i samme tidsrum som udrulningen af mobiltelefoni.
- Internationalt nægter forsikringsbranchen at dække skader fra den trådløse teknologi. Dette
betyder i praksis, at det er staten, der står tilbage med regningen, både for skader på befolkningen
og erstatning til teleindustrien, hvis og når teknologien skal rulles tilbage af hensyn til
folkesundheden.
- EU vil foretage en ny sundhedsvurdering af elektromagnetisk stråling baseret på uafhængig
biologisk forskning uden interessekonflikter. Derfor bør 5G planerne sættes i bero indtil denne
sundhedsundersøgelse er udført, således at staten opfylder forsigtighedsprincippet, samt
Sundhedsloven kap. 1 §1 og Europæiske Menneskerettigheds Konvention §2 og §8.
-IARC (WHO) forventer at opklassificere kræftrisikoen for elektromagnetisk stråling fra klasse 2B
til klasse 1. Dette gælder for niveauer under de nuværende grænseværdier.
- I et svar d. 16. nov. 2020 til Rådet for Helbredssikker Telekommunikation skriver Klima- Energi
og Forsyningsminister Dan Jørgensen, at han er "tryg
ved at EU direktivet er i overensstemmelse
med gældende ret."
[1] (Lex specialis-principer) men et juridisk responsum fra 2019 viser, at
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 127: Henvendelse af 22/11-20 fra Rådet for Helbredssikker Telekommunikation om L 42 - Forslag til lov om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, lov om radiofrekvenser
2291099_0002.png
udrulningen af trådløst mobiltelefoni netværk, især 5G, ikke overholder forsigtighedsprincippet
samt overtræder de juridisk bindende Habitatdirektiv, Fuglebeskyttelsesdirektiv, samt Bonn- og
Bernkonventionerne.
- Forskning viser uden for enhver tvivl, at bestøvende insekter skades ved mobilstråling ved
realistisk bestråling i laboratorier. Der er derfor overhængende risiko for, at udrulning af 5G
ligeledes har yderligere konsekvenser for folkesundheden.
Med venlig hilsen,
på vegne af Rådet for Helbredssikker Telekommunikation:
Pernille Schriver, cand.scient.biolog og miljøvejleder,
Vibeke Frøkjær Jensen, cand.med.vet, Ph.D., forsker, epidemiolog,
Thomas Graversen, elektronikingeniør med speciale i digital signalbehandling,
Henrik Eiriksson, it-specialist, researcher.
Referencer:
[1] Svar til Rådet fra Minister Dan Jørgensen:
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l42/spm/15/svar/1713665/2281288.pdf