Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2286356_0001.png
lD
SUNDHEDSSTYRELSEN
Dato 07-09-2020
Sagsnummer 04-0100-829
Sundhedsstyrelsens bidrag til håndtering af udbrud af ny corona-virus på minkfarme
På baggrund af smitte med ny coronavirus i 4 nye minkbesætninger i uge 35 og 36 har Sundheds- og
Ældreministeriet adspurgt om en vurdering af, hvorvidt der er sket ændringer i situationen, der nødven-
diggør yderligere tiltag end de, der allerede er iværksat for at undgå smittespredning til og fra danske
minkfarme.
Sundhedsstyrelsen har til udarbejdelse af bidraget indhentet bidrag fra Statens Serum Institut og Styrel-
sen for Patientsikkerhed, herunder har Statens Serum Institut opdateret risikovurderingen vedr. betyd-
ning af ny coronavirus (SARS-CoV-2) i mink for smittespredning blandt mennesker.
Baggrund
I Danmark findes cirka 1.200 minkfarme med cirka 6.000 personer direkte beskæftiget på minkfar-
mene. Hovedparten af minkfarmene er placeret i Nordjylland og i Midt- og Vestjylland, men der findes
minkfarme i alle danske regioner.
Primo juni 2020 blev der konstateret udbredt smittespredning med ny coronavirus med en genetisk unik
minkvariant i en minkbesætning i Nordjylland. Efterfølgende skete smittespredning af samme minkva-
riant af ny coronavirus til et nærliggende plejecenter samt en række personer med tilknytning hertil.
Det er meget sandsynligt, at introduktion af ny coronavirus i minkene skete via medarbejdere i mink-
besætningen, og det er ligeledes meget sandsynligt, at denne minkvariant efterfølgende blev genintro-
duceret til plejehjem via en personkreds med tilknytning til den initiale minkbesætning.
I perioden 8. juni 2020 til 16. juli 2020 blev i alt 90 personer konstateret smittet med samme minkvari-
ant i Region Nordjylland. Herudover er minkvarianten bl.a. konstateret hos en række passagerer i et rej-
seselskab til Bornholm, hvor der skete sekundær smitte til mindst en person. Herudover er samme
minkvariant konstateret spredt til personer i Kroatien. Den unikke minkvariant er fortsat den hyppigst
fundne type af ny coronavirus blandt personer i Nordjylland.
I juni 2020 blev i alt 3 minkbesætninger, inden for en radius på 20 km, konstateret smittet med den
unikke minkvariant. Det er sandsynliggjort, at smitten mellem minkbesætning 1 og 2 skyldes person-
til-person smitte. Det vurderes, at smitte til minkbesætning 3 også skyldes person-person smitte'. Det
kan således konkluderes, at smitte med ny coronavirus sker både fra menneske til mink og vice versa.
I
Det er ikke lykkedes at få etableret et interview med ejer af mink-besætning nr. 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0002.png
I uge 35 og 36 er der påvist ny coronavirus i 4 nye minkbesætninger, alle i Hjørring kommune. I alt er
der i 10 besætninger konstateret tegn på smitte med ny coronavirus, heraf 9 i Hjørring eller Frederiks-
havn kommune. I de første 5 minkbesætninger i Nordjylland er der fundet den unikke minkvariant af
ny coronavirus, som har spredt sig til lokalsamfundet samt givet anledning til selvstændige smittekæder
uden for lokalområdet. Der pågår undersøgelser for at bekræfte typen i de resterende positive minkbe-
sætninger (4 besætninger).
Statens Serum Institut har udarbejdet en fornyet risikovurdering og finder at den pludselige øgning i
antallet af smittede minkbesætninger i et afgrænset område, hvor der samtidig er en høj incidens
(26.4/100.000 i uge 35) blandt mennesker er bekymrende og en øget opmærksomhed på håndtering af
forebyggelse, overvågning og håndtering af smitteudbrud i relation til minkfarme vurderes hensigts-
mæssig.
Ansvarsfordeling
Jf. sektoransvarsprincippet håndteres smitte med ny coronavirus på danske minkfarme med følgende
ansvarsfordeling:
• Fødevarestyrelsen (FVST) har ansvaret for håndtering ift. dyrebesætninger, herunder for at
træffe nødvendige forholdsregler ift. at overvåge forekomsten i besætninger, træffe beslutning
om lukning eller nedslagtning af besætninger og for rådgivning af og information til minkavlere
og brancheorganisation(er). FVST orienterer STPS og SSI, når der konstateres sygdom på
minkfarme mhp. foranstaltninger for mennesker (anbefaling om test, isolation og brug af værne-
midler).
Statens Serum Institut (SSI) foretager analyser af alle test og helgenom-sekventering fra dyr og
mennesker, udarbejder risikovurderinger og faglige vurderinger angående eventuelle foranstalt-
ninger. SSI orienterer FVST, når der findes smitte med ny coronavirus i prøver fra mink.
Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) rådgiver om og foretager kontakt- og smitteopspring
fsva. ansatte og andre personer, der har været i kontakt med smittede besætninger eller er nære
kontakter til disse. Såfremt STPS som led i den generelle kontakt — og smitteopsporing bliver
opmærksom på, at tilfælde af smitte med ny coronavirus hos mennesker har relation til mink-
farme, orienteres FVST. Ved konkrete sundhedsfaglige spørgsmål relateret til udbrud på speci-
fikke farme og håndteringen af personalet mv., vejleder STPS på baggrund af SST's generelle
retningslinjer.
Sundhedsstyrelsen (SST) rådgiver den sektoransvarlige myndighed, som ift. udbrud af sygdom i
dyrebesætninger er FVST, ift. generelle sundhedsfaglige forholdsregler for mennesker herunder
test, værnemidler, isolation og karantæne på baggrund af vurderinger fra SSI og STPS.
Aktuelt iværksatte initiativer for at hindre smitte til minkfarme og identifikation af smittede
farme
Der er iværksat følgende initiativer mhp. at følge udviklingen samt opspore smitte med ny coronavirus
hos mink:
I. Hver 3. uge indsender hver minkbesætningsejer næseprøver fra 5 døde dyr til SSI (Med-Vet)
mhp analyse for ny coronavirus
(Early warning
FVS7).
Fund af smitte følges op af yderligere
undersøgelser af den pågældende minkbesætning. FVST er ansvarlig for dette.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0003.png
2. Praktiserende dyrlæger med aktive sundhedsrådgivningsaftaler i minkbesætninger indberetter
mistanker om smitte med ny coronavirus i pelsdyr til FVST, jf. bek. 1172 af 17/7-2020.
Der er iværksat følgende initiativer mhp. at følge udviklingen samt opspore smitte med ny coronavirus
hos personer med relation til minkfarme:
I. Daglig overvågning ift. om personer med tilknytning til minkproduktion (husstande på ejer- og
produktionsadresser samt dyrlæger) findes smittet med ny coronavirus
(SSI-overvågning).
SSI
(Infektionsepidemiologisk afd.) har etableret denne overvågning.
2. STPS udspørger, i forbindelse den generelle smitte- og kontakteopsporing, rutinemæssigt alle
nyfundne personer smittet med ny coronavirus, om de har relation til minkproduktion.
Der er iværksat følgende generelle initiativer på alle minkfarme for at forebygge smitte mellem mink
og mennesker:
I. FVST har pålagt
alle danske minkproducenter
at sikre, at deres medarbejdere på
alle
minkfarme
bruger værnemidler (kirurgisk maske type 1) ved ophold i staldene, at der er et generelt øget fo-
kus på håndhygiejne, at der sikres øget brug af rengøring og håndhygiejne ved håndtering af
mink samt generelt begrænset adgang til farmen. Herudover må personer med eller mistænkt for
smitte med ny coronavirus ikke komme ind i besætningsområdet.
Når der konstateres smitte hos enten mink eller personer med relation til minkbesætningen iværksætte
følgende:
1. brug af værnemidler opjusteres til brug af åndedrætsværn (FFP3-maske). Dette gælder dog ikke
for medarbejdere, der selv er fundet smittet med ny
corona-virus
(disse bør ikke passe mink)2.
2. at medarbejdere skal tage bad, når stalden forlades
3. et tilbud om regelmæssige test for ny coronavirus hos personer, der håndterer de smittede mink.
Såfremt den enkelte medarbejder ikke findes smittet med ny coronavirus gentages test ugentligt
indtil minkfarmen erklæres fri for smitte med ny coronavirus.
Der er iværksat følgende initiativer for at undgå introduktion af virus på hospitaler og i sundheds-
/æld-
replejen:
1. Alle patienter, der indlægges på sygehus, spørges ind til, om personen inden for de sidste 4-6
uger har arbejdet på minkfarme eller er husstandsmedlem til person, der har arbejdet på mink-
farme.
2. Udfra et forsigtighedsprincip anbefales, at alle der indenfor 14 dage har haft tæt kontakt til mink
isoleres ved indlæggelse og indtil der er negativt svar på svælgpodning, hustandskontakter er
ikke omfattet.
3. Personale i sundheds- og plejesektoren, som har daglig og tæt kontakt til patienter og borgere,
og som samtidig har tilknytning til minkfarme, fx fordi de selv bor på en minkfarm eller er hus-
standsmedlemmer til personer, der regelmæssigt arbejder med mink, kan gå på arbejde som nor-
malt. Det er tidligere anbefalet, at førnævnte sundhedspersoner testes ugentligt, men dette er
endnu ikke fuldt etableret. Den pågældende sundhedsperson kan gå på arbejde som normalt i
ventetiden på testsvar, da der er tale om et screeningstiltag.
Z
Åndedrætværn (FFP3-maske) på en smittet person vil bidrage til smittespredning. Derfor kan antistof-positive personer
ikke passe mink.
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0004.png
Aktuelt situationsbillede
Statens Serum Institut beskriver, at der siden 10. august er fundet smitte med ny coronavirus i yderli-
gere 6 minkbesætninger, heraf er de 4 konstateret inden for den sidste uge. De 6 minkbesætninger er
placeret i Hjørring kommune og ligger således inden for en radius af 20 km fra de oprindelige 3 mink-
besætninger.
En kort oversigt vedr. de smittede minkbesætninger er anført i nedenstående tabel. I alle tilfælde er der
konstateret personer med symptomer på COVID-19 sygdom og personer som er smittet med samme
type af ny coronavirus som fundet hos de enkelte minkbesætninger.
Karakteristika for positive minkbesætninger den seneste måned
Detektionsmetode
Testdato
Besætning
Område
rir
SSI
STP FVS Dyrlæge
T
S
X
Hjørring 10082020
4
X
Hjørring ?
5
X
X
Hirtshals 26082020
6
X
X
Hjørring 25082020
7
X
X
8
Hirtshals 01092020
X
X
Hirtshals 30082020
9
Det er tilfredsstillende at minkbesætninger findes via flere detektionsmetoder. Det vurderes dog, til
trods for dette flerstrengede system, at smitten i de enkelte minkbesætninger findes relativt sent i forlø-
bet. Denne vurdering bygger på følgende:
• antallet af smittede mink på den initiale prøvedato sammenholdt med, hvor hurtigt forekomsten
af antistof-positive mink stiger ved efterfølgende prøvetagninger.
• at personer, der bor på/ejer minkfarme kun testes marginalt mere end baggrundsbefolkningen,
hvilket formentlig medfører, at de når at introducere smitten inden positiv test.
Derudover kan det ikke for nuværende ikke udelukkes, at den i juli måned iværksatte forespørgsel om
frivillig udlevering af medarbejderoplysninger fra minkbesætninger ikke er efterkommet.
Baseret på de hidtidige erfaringer med en samlet epidemiologisk udredning af minkbesætninger smittet
med ny coronavirus vurderes det, at det er for vanskeligt og ressourcekrævende at opnå en effektiv epi-
demiologisk udredning, idet minkbesætningernes ejer ikke behøver at bidrage til smitteudredning, og
derudover, at det er vanskeligt at udveksle oplysninger mellem forskellige myndigheder.
Ansatte blandt den berørte personkreds anfører, at de har brugt værnemidler som anbefalet af FVST -
det er dog usikkert, om medlemmer af personkredsen har deltaget i pasning af mink, mens de har haft
symptomer på smitte med ny coronavirus. Det fremgår af en rapport udarbejdet af KU, (" Rapport over
kontaktmønstre og smittebeskyttelse i minkfarme" baseret på interview af 79 farme i hele Danmark), at
der, efter implementering af de skærpede foranstaltninger primo juli 2020, var 33% der brugte hånd-
sprit og 47% der anvendte værnemidler. Der foreligger ildte afklaring af, om der har været person-per-
son kontakt imellem personkredsen for de involverede minkfarme.
Det bemærkes, at de foreløbige genetiske undersøgelser fra minkbesætning rir 4 viser, at den unikke
minkvariant fortsat udvikler mutationer i det område af virus som koder for "spike-proteinet", og som
samtidig er den del af virus, som en lang række internationale vaccine-kandidater er rettet imod.
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0005.png
Bedømt på de foreløbige oplysninger indhentet fra henholdsvis STPS, FVST eller SSI og foreløbige
genetisk undersøgelser fra de enkelte minkbesætninger og medarbejdere er det:
• meget sandsynligt, at smitten er introduceret til minkbesætninger via personer, der færdes dag-
ligt inde på minkfarmen.
• ikke muligt at udelukke, at der også sker smitte fra minkbesætning til mennesker.
• Sandsynligt, at infektionen har spredt sig fra minkbesætningerne til de omgivende samfund be-
dømt ud fra foreløbige typningsanalyser af virus ved minkbesætning nr 4.
Hidtidige oplysninger har ikke kunnet identificere specifikke smittekæder, og derfor iværksætter SSI
interview af alle personer med relation til smittede minkfarme med henblik på at kortlægge, hvordan
smitten spredes mellem farme.
Der pågår fortsat en lokal spredning af overnævnte minkvariant i et relativt afgrænset geografisk om-
råde.
Den markante stigning i antallet af smittede minkbesætninger gennem de sidste 4 uger viser
• at smitten med den nuværende organisering opdages relativt sent
• at de iværksatte foranstaltninger med fordel kan revideres
• at der med fordel kan være øget fokus på efterlevelse af retningslinjer
• at der med fordel kan overvejes at supplere med en mere målrettet uddannelsesindsats vedrø-
rende efterlevelse af retningslinjer.
Sammenfattende vurderer Statens Serum Institut, at risikoen for introduktion af ny coronavirus til
minkfarme via mennesker aktuelt er høj. Risiko for spredning fra minkfarme via mennesker til det om-
givende samfund er ligeledes til stede, men omfanget af denne smitte er vanskeligt at vurdere. Det vur-
deres dog, at denne risiko kan mindskes ved hurtigere erkendelse af smitte blandt såvel mink som per-
soner med tilknytning til minkbesætninger i kombination med implementering af mere omfattende fo-
rebyggende foranstaltninger, jf nedenstående.
Mulige fremadrettede initiativer
Da situationen omkring smitte med ny coronavirus på danske minkfarme vurderes at være i forøget ri-
siko for yderligere smittespredning anbefales en intensiveret og udvidet indsats for at forhindre yderli-
gere smittespredning. På baggrund af den opdaterede risikovurdering, finder Sundhedsstyrelsen, Sta-
tens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed behov for iværksættelse af følgende tiltag:
Overvågning og opsporing
• national eller regional intensivering af den generelle overvågning af smitte med ny coronavirus
blandt mennesker; fx ved at opnå hjemmel til at overvåge medarbejdere ved lovpligtig indberet-
ning af personer, der arbejder med mink til SSI. Dette tiltag kræver juridisk afklaring af, hvor-
vidt der er hjemmel til gennemførelse af et sådant tiltag
• national intensivering af overvågning af smitte blandt mink, fx ved at øge testaktiviteten af døde
mink på nationalt plan
• intensivering af generel smitteopsporing på alle danske minkfarme, herunder generel testning af
alle medarbejdere i minkbesætninger og deres husstandskontakter, evt. inklusiv serologisk un-
dersøgelse. Denne indsats forudsætter en yderligere opskalering af samarbejdet mellem STPS,
SSI og FVST, herunder udveksling af data.
Forebyggelse af smittespredning på alle minkfarme
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0006.png
intensivering af eksisterende anbefalinger, fx at medarbejdere i minkbesætninger skal have
håndsprit på sig hele tiden
• re-evaluering og evt. intensivering af uddannelses/instruktionsvejledning for medarbejdere i
minkbesætninger, herunder indskærpelse af, at ansatte på minkfarme må ikke gå ind i minkfar-
men, hvis de har været i kontakt med en mulig ny coronavirus-smittet person.
• intensivering af anbefalinger for medarbejdere i ikke-smittede minkbesætninger, fx ved at der
altid skal bades før staldområdet betrædes og efter staldområdet forlades.
• at danne et nationalt overblik over, hvilke personer der har adgang til flere minkfarme og der-
med potentielt kan viderebringe smitte mellem minkfarme. Disse personer bør tilbydes regel-
mæssig testning.
Minkfarme, hvor der er konstateret smitte hos enten dyr eller personer
• regionale tiltag ved mere udbredt smitte på flere farme (Hjørring/Frederikshavn), herunder ud-
videlse af lokale tiltag med ugentlig testning af alle ansatte på alle minkfarme i Hjørring og Fre-
derikshavn (med undtagelse af medarbejdere, som er konstateret smittet med ny
corona-virus
inden for de seneste 8 uger) samt deres familiemedlemmer og andre med adgang til minkfar-
men, herunder ugentlig screening af familiemedlemmer, såfremt disser arbejder i sundheds- og
ældreplejen.
Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed vil fortsætte dialogen med
Fødevarestyrelsen mhp. udarbejdelse/opdatering af fælles plan for overvågning af smitte i relation til
minkfarme, udveksling af information og evt. iværksættelse af relevante tiltag til forhindring af yderli-
gere spredning af smitte med ny coronavirus på danske minkfarme, herunder opdatering af anbefalinger
vedr. smitte blandt mink og hvordan det sikres, at anbefalingerne kan efterleves.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0007.png
SUNDHEDSSTYRELSEN
Dato 14-09-2020
Sagsnummer 04-0100-829
Sundhedsstyrelsens status på håndtering af udbrud af ny corona-virus på minkfarme
På baggrund af, at smitte med ny coronavirus i minkbesætninger i Region Nordjylland fortsat spredes
og nu involverer mere end 10 minkbesætninger, ønsker Sundhedsstyrelsen med dette notat at skabe et
overblik over, hvilke håndteringstiltag, der allerede er implementeret og hvilke tiltag, man med fordel
kan implementere i den nærmeste fremtid for at undgå yderligere smittespredning til og fra danske
minkfarme.
Der henvises i øvrigt til Sundhedsstyrelsens notat fra 7. september 2020, som er udarbejdet i samar-
bejde med Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed, herunder med opdateret risikovur-
dering fra Statens Serum Institut vedr. betydning af ny coronavirus (SARS-CoV-2) i mink for smitte-
spredning blandt mennesker.
Statens Serum Institut har tidligere beskrevet, at de foreløbige genetiske undersøgelser fra minkbesæt-
ningerne viser, at en unik minkvariant af ny coronavirus fortsat udvikler mutationer i det område af vi-
rus som koder for "spike-proteinet", og som samtidig er den del af virus, som en lang række internatio-
nale vaccine-kandidater er rettet imod. Sundhedsstyrelsen har derfor et stort fokus på problemstillingen
med smittespredning blandt mink og derfra videre til det omkringliggende samfund, da de danske
minkbesætninger potentielt udgør et stort reservoir af ny coronavirus, som efter mutationer dels kan ud-
vikle sig til variant, som er mere smitsom og med en øget sygelighed og dels, da disse mutationer kan
gøre det vanskeligt at udvikle en vaccine med tilfredsstillende beskyttelse mod smitte med ny coronavi-
rus.
Statens Serum Institut har desuden beskrevet, at meget tyder på, at smitten blandt minkbesætningerne
opdages relativt sent i forløbet og at man med fordel kan udvikle tiltag mhp. tidligere opsporing af
smittetilfælde og dermed bedre mulighed for at bryde smittekæder.
Denne vurdering bygger på følgende:
antallet af smittede mink på den initiale prøvedato sammenholdt med, hvor hurtigt forekomsten
af antistof-positive mink stiger ved efterfølgende prøvetagninger.
• at personer, der bor på/ejer minkfarme kun testes marginalt mere end baggrundsbefolkningen,
hvilket formentlig medfører, at de når at introducere smitten i minkbesætningen inden positiv
test.
Endelig har Statens Serum Institut beskrevet, at interviews med berørte personer med relation til mink-
besætninger, som er fundet smittet med ny coronavirus har vist, at en væsentlig drivkraft for den fort-
satte forekomst af ny coronavirus blandt mink er den sociale interaktion mellem personer, der passer
mink og hvor interaktionen foregår i et velafgrænset lokal område.
Det kan dog stadig ikke udelukkes, at andre smitteveje, herunder via andre dyr, kan have en betydning
for smittespredningen.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0008.png
Sammenfattende vurderer Statens Serum Institut, at risikoen for introduktion af ny coronavirus til
minkfarme via mennesker aktuelt er høj. Risiko for spredning fra minkfarme via mennesker til det om-
givende samfund er ligeledes til stede, men omfanget af denne smitte er vanskeligt at vurdere. Det vur-
deres dog, at denne risiko kan mindskes ved hurtigere erkendelse af smitte blandt såvel mink som per-
soner med tilknytning til minkbesætninger i kombination med implementering af mere omfattende fo-
rebyggende foranstaltninger, jf nedenstående.
Status på iværksatte initiativer for at hindre smitte til minkfarme og identifikation af smittede
farme
Fødevarestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institu og Sundhedsstyrelsen t har i
samarbejde iværksat flere initiativer mhp at forebygge og opspore smitte blandt mink og derudover til-
tag for at forebygge spredning af smitte med ny coronavirus fra mink til mennesker og derfra videre til
det omkringliggende samfund.
Følgende tiltag er iværksat:
I. Hver 3. uge indsender hver minkbesætningsejer næseprøver fra 5 døde dyr til Statens Serum In-
stitut mhp. analyse for ny coronavirus. Fund af smitte følges op af yderligere undersøgelser af
den pågældende minkbesætning. Der kan dog aktuelt være op til flere dages latenstid på denne
opfølgning.
2. Praktiserende dyrlæger med aktive sundhedsrådgivningsaftaler i minkbesætninger indberetter
mistanker om smitte med ny coronavirus i pelsdyr til FVST, jf. bek. 1172 af 17/7-2020.
3. Daglig overvågning ift. om personer med tilknytning til minkproduktion (husstande på ejer- og
produktionsadresser samt dyrlæger) findes smittet med ny coronavirus.
4. Styrelsen for Patientsikkerhed udspørger, i forbindelse den generelle smitte- og kontakteopspo-
ring, rutinemæssigt alle nyfundne personer smittet med ny coronavirus, om de har relation til
minkproduktion.
5. Fødevarestyrelsen har pålagt alle danske minkproducenter at sile, at deres medarbejdere på
alle minkfarme bruger værnemidler (kirurgisk maske type 1) ved ophold i staldene, at der er et
generelt øget fokus på håndhygiejne, at der sikres øget brug af rengøring og håndhygiejne ved
håndtering af mink samt generelt begrænset adgang til farmen. Herudover må personer med el-
ler mistænkt for smitte med ny coronavirus ikke komme ind i besætningsområdet. Sundhedssty-
relsen er ikke bekendt med, hvorvidt dette tiltag er fuldt implementeret og i hvilken grad der ud-
føres kontrol.
6. Når der konstateres smitte hos enten mink eller personer med relation til minkbesætningen op-
justeres brug af værnemidler til brug af åndedrætsværn (FFP3-maske) og medarbejdere skal
tage bad, når stalden forlades. Sundhedsstyrelsen er ikke bekendt med, hvorvidt dette tiltag er
fuldt implementeret og i hvilken grad der udføres kontrol.
7. Tilbud om regelmæssige test for ny coronavirus hos personer, der håndterer smittede mink. Så-
fremt den enkelte medarbejder ikke findes smittet med ny coronavirus gentages test ugentligt
indtil minkfarmen erklæres fri for smitte med ny coronavirus.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0009.png
8. Alle patienter, der indlægges på sygehus, spørges ind til, om personen inden for de sidste 4-6
uger har arbejdet på minkfarme eller er husstandsmedlem til person, der har arbejdet på mink-
farme.
9. Ud fra et forsigtighedsprincip anbefales, at alle der indenfor 14 dage har haft tæt kontakt til
mink isoleres ved indlæggelse og indtil der er negativt svar på svælgpodning, hustandskontakter
er ikke omfattet.
10. Personale i sundheds- og plejesektoren, som har daglig og tæt kontakt til patienter og borgere,
og som samtidig har tilknytning til minkfarme, fx fordi de selv bor på en minkfarm eller er hus-
standsmedlemmer til personer, der regelmæssigt arbejder med mink, kan gå på arbejde som nor-
malt. Det er tidligere anbefalet, at førnævnte sundhedspersoner testes ugentligt, men dette er
endnu ikke fuldt etableret. Den pågældende sundhedsperson kan gå på arbejde som normalt i
ventetiden på testsvar, da der er tale om et screeningstiltag.
Samlet set er der således iværksat en del initiativer for at hindre smittespredning blandt minkbesætnin-
ger, men de seneste ugers overvågning og opsporing har vist, at der fortsat pågår en lokal spredning af
ny coronavirus, herunder den særlige minkvariant, i et relativt afgrænset geografisk område.
Den markante stigning i antallet af smittede minkbesætninger viser
at smitten med den nuværende organisering opdages relativt sent
at de iværksatte foranstaltninger med fordel kan revideres
at der med fordel kan være øget fokus på efterlevelse af retningslinjer
at der med fordel kan overvejes at supplere med en mere målrettet og håndholdt uddannelses-
indsats vedrørende efterlevelse af retningslinjer.
Anbefalinger til fremadrettede initiativer
Da situationen omkring smitte med ny coronavirus på danske minkfarme vurderes at være i forøget ri-
siko for yderligere smittespredning anbefales fortsat en intensiveret og udvidet indsats for at forhindre
yderligere smittespredning.
Sundhedsstyrelsen støtter Fødevarestyrelsens initiativ om øget overvågning af smitte ved øgning af fre-
kvensen af overvågningsprøverne i relevante kommuner i håb om at opspore smitte i en minkbesætning
tidligere i forløbet og dermed bedre muligheden for at bryde smittekæderne.
Da der for nuværende er tale om en lokal smittespredning i et afgrænset geografisk område, finder
Sundhedsstyrelsen det meget relevant med en målrettet, lokal og håndholdt indsats på linje med, hvor-
dan lokale udbrud af ny coronavirus i øvrigt håndteres. Sundhedsstyrelsen vil derfor støtte Fødevaresty-
relsens udmelding om behov for at igangsætte yderligere indsatser ift. lokal vejledning, information,
instruktion, og regelefterlevelse. Sundhedsstyrelsen forslår, at denne indsats konkretiseres i form af en
lokalt funderet udbrudsgruppe men deltagelse af alle relevante myndigheder i form af Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed, Staten Serum Institut og Fødevarestyrelsen. Sundhedsstyrelsen bidrager gerne med rele-
vant informationsmateriale og hvor det i øvrigt findes relevant. En sådan lokal udbrudsgruppe kunne
med fordel indgå i samarbejde med såvel den enkelte minkejer som lokale brancheforeninger, som
sandsynligvis vil kunne bidrage som relevant kommunikationskanal til minkejer og dennes medarbej-
dere. Udbrudsgruppen kan, på linje med andre lokale COVID-19-initiativer, have til opgave at sikre en
håndholdt information og vejledning af den enkelte minkejer, herunder vejledning i korrekt brug af
værnemidler med henblik på at sikre en forståelse af alvorligheden af denne smittespredning og hvad
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0010.png
den enkelte minkejer kan bidrage med for at nedbringe risikoen for yderligere smittespredning, herun-
der information om relevant test-forløb for såvel minkejer, medarbejde og hustandsmedlemmer. I den
forbindelse anbefaler Sundhedsstyrelsen ugentlig test af minkejer og medarbejdere samt disse hus-
standsmedlemmer, særligt såfremt sidstnævnte er ansat i sundheds-og ældresektoren. Den pågældende
sundhedsperson kan gå på arbejde som normalt i ventetiden på testsvar, da der er tale om et screenings-
tiltag.
Det vurderes at være afgørende, at en sådan lokal indsats involverer alle minkejere i et relevant geogra-
fisk område, dvs. både på farme med og uden konstateret smitte med ny coronavirus.
Sundhedsstyrelsen støtter desuden Fødevarestyrelsens initiativ om øgning af kontrolbesøg hos minkbe-
sætningerne. I forbindelse med disse kontrolbesøg kunne man have fokus på alternative smitteveje på
den enkelte minkfarm, herunder andelen af andre dyr på og omkring minkfarmen.
Endelig vil Sundhedsstyrelsen understrege vigtigheden af, at alternative smitteveje, herunder andre dyr,
afdækkes og dokumenteres, således at alle faktorer med betydning for smittespredning afdækkes og
derefter håndteres.
Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed vil fortsætte den tætte dia-
log med Fødevarestyrelsen mhp. løbende overvågning og håndtering af smitte i relation til minkfarme
og evt. iværksættelse af relevante tiltag til forhindring af yderligere spredning af smitte med ny coron-
avirus på danske minkfarme. I den forbindelse er det aftalt at
Statens Serum Institut udarbejder en beskrivelse af relevante virusmutationer i forbindelse med
smitte i relation til minkbesætningerne og en efterfølgende risikovurdering af de fundne mutati-
oner i forhold både vaccination og virulens blandt mennesker.
Fødevarestyrelsen sender dagligt opdaterede lister vedr. smittede farme og farme som er under
mistanke til både Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen.
Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed løbende opdaterer en beskrivelse af
smittekæder og relationer mellem de forskellige farme
Statens Serum Institut undersøger muligheder for etablering af testbil i regi af Testcenter Dan-
mark til minkejere, medarbejdere, hustandsmedlemmer, dyrlæger og nære kontakter i Hjør-
ring/Hirtshals området.
Ansvarsfordeling
Jf. sektoransvarsprincippet håndteres smitte med ny coronavirus på danske minkfarme med følgende
ansvarsfordeling:
Fødevarestyrelsen (FVST) har ansvaret for håndtering ift. dyrebesætninger, herunder for at
træffe nødvendige forholdsregler ift. at overvåge forekomsten i besætninger, træffe beslutning
om lukning eller nedslagtning af besætninger og for rådgivning af og information til minkavlere
og brancheorganisation(er). FVST orienterer STPS og SSI, når der konstateres sygdom på
minkfarme mhp. foranstaltninger for mennesker (anbefaling om test, isolation og brug af værne-
midler).
Statens Serum Institut (SSI) foretager analyser af alle test og helgenom-sekventering fra dyr og
mennesker, udarbejder risikovurderinger og faglige vurderinger angående eventuelle foranstalt-
ninger. SSI orienterer FVST, når der findes smitte med ny coronavirus i prøver fra mink.
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0011.png
Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) rådgiver om og foretager kontakt- og smitteopspring
fsva. ansatte og andre personer, der har været i kontakt med smittede besætninger eller er nære
kontakter til disse. Såfremt STPS som led i den generelle kontakt — og smitteopsporing bliver
opmærksom på, at tilfælde af smitte med ny coronavirus hos mennesker har relation til mink-
farme, orienteres FVST. Ved konkrete sundhedsfaglige spørgsmål relateret til udbrud på speci-
fikke farme og håndteringen af personalet mv., vejleder STPS på baggrund af SST's generelle
retningslinjer.
Sundhedsstyrelsen (SST) rådgiver den sektoransvarlige myndighed, som ift. udbrud af sygdom i
dyrebesætninger er FVST, ift. generelle sundhedsfaglige forholdsregler for mennesker herunder
test, værnemidler, isolation og karantæne på baggrund af vurderinger fra SSI og STPS.
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0012.png
SUNDHEDSSTYRELSEN
Dato 24-09-2020
Sagsnummer 04-0100-829
Status på initiativer i relation til håndtering af ny corona-virus på minkfarme
Sundheds- og Ældreministeriet har den 22. september udbedt sig en status på, hvorvidt nedenstående
tiltag er igangsat eller hvornår tiltagene kan igangsættes. Såfremt tiltagene medfører øgede udgifter for
sundhedsmyndighederne, bedes dette oplyst.
De nævnte tiltag er:
• Den centrale håndteringsgruppe med deltagelse af FVST, SSI, STPS og
SST
mødes to gange
om ugen med henblik på national koordinering af håndteringen
• Etablering af lokal håndtering og koordinering i regi af den lokale beredskabsstab med delta-
gelse af alle relevante myndigheder, herunder kommune, region, STPS, FVST, SSI og det lo-
kale beredskab.
• Igangsættelse af yderligere indsatser i forhold til lokal vejledning, instruktion og information.
• Fortsat ugentlig test af minkejer, medarbejdere og hustandsmedlemmer, særligt såfremt disse er
ansatte i sundheds- og ældresektoren.
• Undersøgelse af muligheder for etablering af testbil i regi af Testcenter Danmark (sættes i gang
i regi af Testcenter Danmark)
• Intensivering af smitteopsporing, herunder opfordring til test af alle medarbejdere og deres hus-
standskontakter og ikke kun nære kontakter og supplere med serologisk undersøgelse af disse.
• Intensivering af bestræbelserne på at få afdækket mulige person-person smittekæder.
• Opfordring til personer med tilknytning til minkfarme til at anvende smitte-appen.
Dette notat har til hensigt at danne det efterspurgte overblik, og Sundhedsstyrelsen har til udarbejdelsen
fået bidrag fra Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed. Som supplement henvises i øv-
rigt til notat fra 7. september "Sundhedsstyrelsen bidrag til håndtering af udbrud af ny
corona-virus
minkfarme" og fra 14. september "Sundhedsstyrelsens status på håndtering udbrud af ny
corona-virus
på minkfarme".
Risikovurdering
I juni 2020 blev der konstateret mink smittet med ny
corona-virus
på tre minkfarme i Nordjylland.
Der blev udarbejdet en plan for håndtering og forebyggelse af yderligere smittespredning ("COVID-19
i mink i Danmar. Beslutningsgrundlag) i et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Statens Serum Insti-
tut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen, og situationen blev derefter vurderet til at
være under kontrol.
I august blev der konstateret smitte i tre andre minkfarme, og siden I. september er der hver uge blevet
konstateret smitte på 5-6 nye farme.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0013.png
Status d. 24/9 kl. 15.00 er, at 25 minkbesætninger aktuelt er smittede, alle lokaliseret i Nordjylland, og
aktuelt er yderligere 10 under mistanke.
Der har været mistanke om smitte på Læsø og på Sjælland, men her er mistanken blevet afkræftet.
Statens Serum Institut har i notat af 18. september beskrevet, at der fortsat opstår nye mutationer i ny
coronavirus i minkbesætninger. Dette indebærer en risiko for, at der opstår nye varianter, som er mere
smitsomme og medfører en øget sygelighed. Derudover sidder de særlige mink-mutationer i områder af
virus, der kan indebære en risiko for, at de vacciner. der er under udvikling, ikke giver en optimal be-
skyttelse mod smitte med disse varianter. Da de danske minkbesætninger potentielt udgør et meget
stort reservoir af ny coronavirus med tilhørende risiko for yderligere mutationer, er situationen fortsat
meget bekymrende, da nye virusmutationer kan udgøre en væsentlig fare for folkesundheden og sund-
hedsmyndigheder finder samstemmende, at der er et stort behov for hurtig og effektiv intervention.
Statens Serum Institut beskriver desuden, at smitterisikoen for personer, som arbejder på en minkfarm
(10,3%), er betragtelig højere end for baggrundsbefolkningen (0,35%), relativ risiko = 31 (20-50) og at
der dermed er en potentiel betydelig erhvervsrisiko forbundet med arbejde på minkfarme. De sociale
arrangementer mellem personer med kontakt til mink, der er blevet identificeret, kan ikke alene for-
klare den høje forekomst af COVID-19 hos personer med tilknytning til minkproduktion. Således er
pasning af mink i Nordjylland aktuelt et af de mest risikofyldte jobs i forhold til smitterisiko for ny co-
ronavirus.
I tillæg til ovenstående er det en udbredt praksis i minkbranchen, at en enkelte minkejer eller medarbej-
der har anden hoved- eller bibeskæftigelse i andre erhverv som eksempelvis sundheds- og ældreplejen,
samt på slagterier. Denne dobbeltbeskæftigelse bibringer yderligere øget risiko for smittespredning fra
minkbesætninger til det omkringliggende samfund.
Status på iværksatte initiativer for at hindre spredning af smitte i relation til
minkfarme
Fødevarestyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen har si-
den juni 2020 samarbejdet om iværksættelse af flere initiativer mhp. at forebygge og opspore smitte
blandt mink og derudover tiltag for at forebygge spredning af smitte med ny coronavirus fra mink til
mennesker og derfra videre til det omkringliggende samfund.
Hermed gives status på de tiltag, som er iværksat/planlagt i regi af Statens Serum Institut, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen.
Tidligere iværksatte initiativer:
I. I juni 2020 udarbejdedes et fælles beslutningsgrundlag fra Fødevarestyrelsen, Statens Serum
Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen, herunder anbefalinger for bl.a.
brug af værnemidler og anbefalet testning af personer med relation til minkbesætninger.
2. Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed samarbejder om en daglig overvågning
ift. om personer med tilknytning til minkproduktion (husstande på ejer- og produktionsadresser
samt dyrlæger) findes smittet med ny coronavirus.
Tiltaget er fuldt implementeret, men er vanskeligt i praksis
SSIs oplysninger om medarbejdere med tilknytning til minkfarme ikke komplet, da det er
frivilligt om ejere af minkfarme lader deres medarbejdere registrere. Flere oplysninger og
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0014.png
observationer tyder på, at personer der arbejder med mink ikke er tilstrækkeligt oplært i
brug af værnemidler (se senere i dette notat).
3. Styrelsen for Patientsikkerhed udspørger, i forbindelse den generelle smitte- og kontakteopspo-
ring, rutinemæssigt alle nyfundne personer smittet med ny coronavirus, om de har relation til
minkproduktion.
Tiltaget er fuldt implementeret.
4. Tilbud om regelmæssig test for ny coronavirus hos personer, der håndterer smittede mink. Så-
fremt den enkelte medarbejder ikke findes smittet med ny coronavirus gentages test ugentligt
indtil minkfarmen erklæres fri for smitte med ny coronavirus.
Tiltaget er delvis implementeret, men er vanskeligt i praksis.
Dette tiltag blev iværksat i juli måned ved Styrelsen for Patientsikkerhed efter Sundheds-
styrelsens retningslinjer, men data fra Statens Serum Institut indikerer, at personer, som
håndterer smittede mink ikke testes i tilstrækkeligt omfang. Det er afdækket, at der ikke
er juridisk hjemmel til at foretage testning på andet end frivillig basis.
Sundhedsstyrelsen har anbefalet test ved udgående funktioner, og der er planer om at im-
plementere dette i regi af den lokale beredskabsstab, i et samarbejde mellem Region
Nordjylland, TestCenter Danmark og evt. med involvering af brancheorganisationer, men
dette er endnu ikke blevet etableret.
Tiltaget har således ikke i tilstrækkelig grad kunnet forebygge introduktion af smitte på
nye farme.
5. Sundhedsstyrelsen har ultimo juni 2020 udsendt brev til alle regioner med information om, at
alle patienter, der indlægges på sygehus, spørges ind til, om personen inden for de sidste 4-6
uger har arbejdet på minkfarme eller er husstandsmedlem til person, der har arbejdet på mink-
farme.
Tiltaget er fuldt implementeret.
6. I ovennævnte brev er det desuden beskrevet, at alle patienter, der indenfor 14 dage har haft tæt
kontakt til mink, isoleres ved indlæggelse og indtil der er negativt svar på svælgpodning, hus-
tandskontakter er ikke omfattet.
Tiltaget er fuldt implementeret.
7. Sundhedsstyrelsen har beskrevet, at personale i sundheds- og plejesektoren, som har daglig og
tæt kontakt til patienter og borgere, og som samtidig har tilknytning til minkfarme, fx fordi de
selv bor på en minkfarm eller er husstandsmedlemmer til personer, der regelmæssigt arbejder
med mink, kan gå på arbejde som normalt. Sundhedsstyrelsen har dog, på baggrund af situatio-
nens udvikling og alvorlighed, anbefalet, at førnævnte sundhedspersoner testes ugentligt. Den
pågældende sundhedsperson Ivan gå på arbejde som normalt i ventetiden på testsvar, da der er
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0015.png
tale om et screeningstiltag.
Tiltaget er ikke fuldt implementeret.
Dette tiltag har været anbefalet siden første udbrud, men ikke fuldt ikke implementeret
trods tidligt kontakt fra Sundhedsstyrelsen til TestCenter Danmark. Fremadrettet indsats
koordineres i den lokale beredskabsstab jf. ovenstående vedr. regelmæssige test.
8. Statens Serum Institut arbejder fortsat intensivt med interview af alle smittede medarbejdere
med henblik på afdækning af mulige person-person smittekæder i håb om at kunne bryde
smitte-kæderne.
Tiltaget er fuldt implementeret.
Seneste iværksatte initiativer
Da situationen omkring smitte med ny coronavirus på danske minkfarme fortsat vurderes at være i for-
øget risiko for yderligere smittespredning er der i løbet af de seneste 3 uger iværksat en intensiveret og
udvidet indsats med henblik på at forhindre yderligere smittespredning. Denne indsats omhandler føl-
gende tiltag.
I. Sundhedsstyrelsen har i samarbejde med Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed
og Fødevarestyrelsen nedsat en central håndteringsgruppe, som mødes to gange ugentlig med
henblik på national koordinering af håndtering og bistand til den Lokale Beredskabsstab (LBS)
i Nordjylland.
Tiltaget er fuldt implementeret.
Yderligere indsats til kortlægning af smitteveje, både hos mennesker og dyr, er aftalt og
pågår løbende. Sundhedsstyrelsen faciliterer samarbejdet, Styrelsen for Patientsikkerhed
har ansvar for den konkrete indsats på den humane side.
2. Såvel de humane som veterinære myndighederne har støttet op om etablering af lokal håndte-
ring og koordinering i regi af LBS i Nordjylland med deltagelse af alle relevante myndigheder,
herunder kommune, region, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut, Fødevaresty-
relsen, Arbejdstilsynet og det lokale beredskab. I regi af LBS igangsættes yderligere indsatser i
forhold til lokal vejledning, instruktion og information, herunder sikring af at relevante værne-
midler anvendes korrekt og at alle relevante personer tilbydes test som anbefalet. Statens Serum
Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen bistår alle LBS med relevant råd-
givning og vejledning i fornødent omfang. Der har fra kommunal side været et stort ønske om
denne bistand.
Tiltaget er iværksat og justeres løbende.
3. Ugentlig PCR-test og serologisk undersøgelse af minkejer, medarbejdere og hustandsmedlem-
mer i relation til ikke-smittede minkbesætninger, særligt såfremt disse er ansatte i sundheds- og
plejesektoren.
Tiltaget er ikke implementeret
Statens Serum Institut beskriver, at den daglige overvågning tydeliggør, at flere personer
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0016.png
med relation til en minkfarm ilske er blevet testet i tilstrækkeligt omfang, ligesom der ikke
er en komplet registrering af alle medarbejdere med tilknytning til mink.
Dette tiltag intensiveres derfor i samarbejde mellem Region Nordjylland og TestCenter
Danmark, som dog aktuelt har udfordringer med at sikre tilstrækkelig test-kapacitet, men
forsøger at øge og prioritere via regional og national koordination.
Fortsat opfordring til test af alle medarbejdere og deres husstandskontakter forventes ko-
ordineret i LBS med rådgivning fra Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen.
4. Opfordring til personer med tilknytning til minkfarme til at anvende smittestop-appen
Tiltaget er ikke implementeret
Tiltaget er endnu ikke iværksat, men kan med fordel formidles fra LBS i relevante geo-
grafiske områder samt via brancheorganisationer.
Fremadrettede initiativer og overvejelser
Værnemidler — udfordring med korrekt brug på minkfarme
Statens Serum Institut beskriver, at der i sundhedsvæsenet er gode erfaringer med at korrekt brug af
værnemidler effektivt kan nedsætte risikoen for spredning af smitte. Det er dog også her en årelang er-
faring, at korrekt brug forudsætter
uddannelse, oplæring og træning,
fx skal man kunne tage ma-
ske/mundbind/åndedrætsværn på og af på korrekt måde samt bortskaffe det hensigtsmæssigt efter brug.
Endvidere er det en afgørende forudsætning, at de anvendte værnemidler og understøttende tiltag som
fx håndhygiejne, kræver at procedurer og brug følges altid. Det er endvidere en forudsætning at mink-
avlere har de korrekte
værnemidler til rådighed.
Anbefalinger om brug af værnemidler skal være
informative, forståelige og tilgå
bruger på flere må-
der, fx både tekst og billede. Anbefalinger skal følges op med oplæring, uddannelse og træning. Så-
fremt dette iværksættes, så er det i teorien realistisk, at smitte kan forebygges.
Det er SSIs oplevelse efter mange interviews med personale og specialister, at ovenstående forudsæt-
ninger ikke er til stede i den aktuelle problemstilling. Indkøb og anvendelse af værnemidler sker ikke jf
Bekendtgørelse om COVID-19 hos pelsdyr nr. 1172 af 17/07/2020 og der er stor uenighed om tolkning
af bekendtgørelsen, fx har visir erstattet brug af tætsluttende øjenbeskyttelse på trods af risikoen for
støvsmitte til øjne, og man har accepteret at positive ejere har passet mink, før SARS-Cov-2 er påvist i
besætningen.
Derudover beskriver Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed, at der er udfordringer for
såvel personale på minkfarmene som for tilsynsførende dyrlægefagligt personale med at anvende alle
relevante værnemidler korrekt og samtidig være i stand til at udføre de enkelte arbejdsopgaver hen-
sigtsmæssigt. I den forbindelse må det understreges, arbejdet på en smittet minkfarm indebærer, at man
arbejder i et miljø, hvor der forekommer meget høje niveauer af virus, da meget tyder på, at en stor del
af minkene på en farm smittes og bliver syge inden for kort tid (ca. 1-2 uger). Ydermere vanskeliggøres
korrekt anvendelse af værnemidler af, at arbejdet på en minkfarm er fysisk hårdt, hvor masken besvær-
liggør vejrtrækningen og tætsluttende briller dugger. Derudover er der fra flere parter udtrykt bekym-
ring for, at den i forvejen pressede økonomi hos minkejerne gør, at de kører med et minimum af med-
hjælp, hvilket resulterer i at de selv tilbringer endnu flere timer om dagen med minkarbejde. Samlet set
øges risikoen for sikkerhedsbrud ift sikker anvendelse af værnemidler, hvilket vækker yderligere be-
kymring for, at det ikke lader sig gøre at gennemføre relevant og tilstrækkelig beskyttelse af personer,
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0017.png
som færdes i minkbesætninger sammenholdt med at risikoen for at smitten fra minkene bringes ud i
samfundet.
Yderligere optimering med hensyn til værnemidler kunne være, at man bruger samme type værnemid-
ler uanset om det er i en smittet besætning eller en besætning, hvor smittestatus er ukendt eller betrag-
tes som ikke-smittet. Derudover at man i alle tilfælde bruger åndedrætsværn (medmindre både besæt-
ning og personale er smittet). Dog udgør tidsbegrænsning (max. 3 timer/dag) en udfordring mht. ånde-
drætsværn. Der findes typer med luftforsyning, men disse beskytter kun brugeren reod smitte fra mink,
ikke mink mod smitte fra asymptomatisk personale. Det skal desuden sikres, at der er en oplæring af
personalet, og det skal sikres, at de efterfølgende er kompliante, og at værnemidler rent faktisk er til
rådighed (stilles til rådighed eller reelt kan anskaffes).
Sundhedsstyrelsens mener, at oplæring og efterlevelse af krav omkring værnemidler skal prioriteres,
men der er tvivl om, hvorvidt det kan implementeres tilstrækkeligt inden for en tilstrækkelig kort tids-
horisont.
Det er ligeledes fortsat relevant at Fødevarestyrelsen og brancheforeningerne ser på mulighederne for at
reducere tilstedeværelse i farmene, som Sundhedsstyrelsen også har foreslået tidligere.
Pelsning
Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen ser med bekymring frem
mod pelsningssæsonen, der begynder omkring november. Her vil de medarbejdere, der skal udføre
pelsning og anden håndtering af smittede mink, være maksimalt eksponerede for ny coronavirus, og der
skal derfor være stort fokus på, hvordan denne risiko kan nedbringes ved brug af værnemidler.
Sundhedsmyndighederne anbefaler, at alt personale involveret i disse aktiviteter modtager undervis-
ning, oplæring og supervision i korrekt anvendelse af værnemidler.
Det forventes desuden, at pelsningssæsonen vil medføre et stort behov for regelmæssig testning af et
stort antal medarbejdere i minkbesætningerne.
Det er ydermere bekymrende at pelsningen af mink i stort omfang beror på ekstern arbejdskraft, som
formentlig går fra farm til farm, med deraf følgende risiko for at flytte ny-coronavirus fra en farm til en
anden. Den eksterne arbejdskraft der benyttes i forbindelse med pelsning, har oftest pelsning som bier-
hverv, ifølge oplysninger fra FVST formodes det at der kan være sammenfald med f.eks. slagteriarbej-
dere. Der gøres opmærksom på, at ikke alle mink slås ihjel i forbindelse med pelsningen, og en ikke
ubetydelig andel af dyrene bliver i besætningerne med henblik på det følgende års avlsarbejde.
Sammenfatning
Risikovurdering er, at vi nu ser stigende smitte blandt mink og personer der arbejder med mink, både
forhold til antallet af farme og den geografiske spredning. En ukontrolleret smittespredning i millioner
af dyr indebærer en øget risiko for nye mutationer, som kan viderebringes til mennesker med potenti-
elle store konsekvenser.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2286356_0018.png
Der er siden juni måned iværksat en lang række initiativer for at hindre smittespredning blandt minkbe-
sætninger, men flere er endnu ikke fuldt implementeret. Det er særlig bekymrende at personalet ikke
har modtaget oplæring og instruktion i korrekt brug af værnemidler. Derudover er overvågning ved
regelmæssig testning ikke implementeret, men bør intensiveres.
Samlet set har de seneste ugers overvågning og opsporing vist, at de tiltag der er implementeret på nu-
værende tidspunkt ikke har været tilstrækkelige til at forebygge smitte af nye minkfarme.
Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen vurderer, at de iværksatte
tiltag omkring testning, information, øget brug af værnemidler m.m. heller ikke fremadrettet vil
være
tilstrækkeligt til at forebygge spredning af smitte fra de smittede minkfarme til andre farme i området
med risiko for yderligere spredning til samfundet.
Der er fortsat behov for fokus på implementering af tiltagene på den humane side, men det vurderes
samtidigt, at det er nødvendigt med yderligere tiltag på den veterinære side for at opnå kontrol med
smittespredningen.
Da smittespredningen indtil videre er afgrænset til Nordjylland, kan yderligere tiltag på nuværende
tidspunkt iværksættes lokalt og koordineres via den lokale beredskabsstab. Men det er fortsat nødven-
digt med national støtte og koordination samt operativ planlægning for evt. iværksættelse af yderligere
tiltag nationalt.
Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen vurderer, at ovenstående
tiltag til en vis grad kan etableres og videreføres inden for eksisterende rammer. Styrelsen for Patient-
sikkerhed er dog i gang med at udarbejde et oveblik over ressourceforbruget for Styrelsen for Patient-
sikkerhed i relation til arbejdet med udbrud i minkbesætninger.
Såfremt ovenstående indsatser ikke resulterer i tilfredsstillende resultater med derimod yderligere sam-
fundsmitte kan dette have store konsekvenser for smittespredning og dermed såvel for den enkelte bor-
ger som for hele samfundet.
7