Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
2284280_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.:
Koordineret med:
Sagsnr.: 2016398
Dok. nr.: 1469163
Dato: 18-11-2020
Redegørelse for regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til
de sundhedsfaglige analyse- og forskningsmæssige resultater og
anbefalinger ift. mink
1. Indledning
Som en del af den politiske aftale om aflivning og midlertidigt forbud mod hold af mink af
d. 16. november 2020 mellem Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, er det aftalt, at regeringen vil
fremlægge en redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de
forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink.
Regeringens tilgang til håndteringen af mink har dækket flere faser, herunder en
inddæmning henover sommeren frem til oktober, hvorefter beslutningen om aflivning af
alle smittede mink inkl. en 7,8 km-zone blev taget og afslutningsvis beslutningen om at
aflive alle mink.
Sundheds- og Ældreministeriet har som opfølgning på den politiske aftale som nævnt
ovenfor, udarbejdet en redegørelse med bidrag fra hhv. Statens Serum Institut,
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed, der er blevet bedt om at fremsende
alle analyse- og forskningsmæssige resultater, som sundhedsmyndighederne har bidraget
med fx relevante rapporter, risikovurderinger, analyser mv. som relaterer sig til risiko for
folkesundheden ved minkhold i Danmark, og som resulterede i risikovurderingen af 3.
november 2020. Dvs. redegørelsen fokuserer på det sundhedsfaglige grundlag og den
humane risiko. Redegørelsen dækker over relevant materiale frem til beslutningen om at
slå alle mink ned blev offentliggjort onsdag d. 4. november 2020. Redegørelsen dækker
ikke over materiale til fx samråd, svar på folketingsspørgsmål, pressemøder mv.
Redegørelsen indeholder ikke smittedata, veterinærfaglig viden og oplysninger om den
rådgivning, som sundhedsmyndighederne (SSI) har givet
Fødevareministeriet/Fødevarestyrelsen
herunder via Dansk Veterinær Konsortium som
også har betydning for regeringens håndtering af mink. Nogle bilag, modtaget fra Statens
Serum Institut, er dateret, men dette gælder ikke alle.
Statens Serum Institut (SSI) har ifm. med redegørelsen gjort opmærksom på følgende:
”Der skal gøres op ærkso på, at der i det ede ståe de
[redegørelse] og blandt det
fremsendte materiale kan være fortrolige mails eller mails, der indeholder
personoplysninger, som ikke bør gives videre til en bredere kreds uden en forudgående
urderi g”.
Henset til tiden er eventuelle personhenførbare oplysninger i bilagene ikke udtaget, så
bilagene skal behandles fortroligt. Såfremt det ønskes, kan Sundheds- og Ældreministeriet
udarbejde en version, hvor eventuelle personhenførbare oplysninger er undtaget.
Statens Serum Institut har oplyst:
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2284280_0002.png
”I
det ede ståe de redegøres der først for SSI’s o erord ede rolle og rådgi i g til SUM
relateret til
i k. Herefter følger e eskri else af e trale edslagspu kter i SSI’s skriftlige
rådgivning til SUM, hvor indholdet i de forskellige risikovurderinger og andre dokumenter
opsummeres i kronologisk rækkefølge. Til slut følger en
med forbehold for den korte frist
for bidraget til redegørelsen
oversigt over centrale skriftlige dokumenter, rapporter,
risikovurderinger, analyser mv., som relaterer sig til risiko ved minkhold i Danmark, og som
SSI har fremsendt til SUM. Det bemærkes, at det er materiale SUM i sagens natur allerede
har modtaget tidligere.”
Endvidere oplyser Serum Instituttet:
”Ge
erelt o SSI’s rolle vedr. rådgiv i g relateret til i k
SSI har i perioden leveret sundhedsfaglig rådgivning til SUM i form af data fra
smitteovervågningen, faglige
redegørelser og risiko urderi ger i de for SSI’s
ar ejdso råder ed idere. SSI’s faglige rådgi i g har sa
e
ed a dre
myndigheders rådgivning inden og uden for SUM efterfølgende indgået i regeringens
beslutningsprocesser.
Dansk Veterinær Konsortium (DK-VET), der består af Københavns Universitet, samt SSI har,
via til Miljø- og Fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen, også bidraget med
rådgi i ge på det eteri ære o råde ud fra e ”O e Health” tilga g. Rådgi i ge
herfra indgår ikke i denne redegørelse. DK-VET’s
rådgi i gss ar til Føde arest relse
(FVST) offentliggøres løbende efter gældende retningslinjer, og kan findes her
https://dkvet.dk/raadgivning/raadgivningssvar/covid-19-i-mink/.”
2. Risikovurdering af 3. november
Statens Serum Institut oplyser ift. redegørelse for
baggrund for SSI’s risikovurdering af 3.
november 2020 følgende:
”Baggru d for SSI’s risikovurderi g af . ove ber 0 0
SSI’s
risikovurdering af 3. november 2020 er udarbejdet efter en bestilling fra Miljø- og Fø-
de are i isteriet, h or der ø skes ”… e risiko urderi g ift. hu a su dhed, h is i ka -
lere efter aflivning af smittede dyr eller pelsning i 2020-sæsonen, fortsætter minkprodukti-
onen ind i 2021 som normalt. Der er alene brug for en vurdering af risiko, ikke forslag til
ulige løs i ger.”
Risiko urderi ge s ho edko klusio er, at ”E fortsat i ka l u der e iga g ære de CO-
VID-19 epidemi indebærer en betydelig risiko for folkesundheden, herunder for mulighe-
derne for at forebygge COVID-
9 ed a i er.”
Der kan med kort frist ikke redegøres detaljeret for den fulde evidensmæssige baggrund og
udvikling i denne ift. risikovurderingen, men den evidensmæssige baggrund bygger på flere
elementer.
Først og fremmest konstateres, at det ikke er lykkedes stoppe smitte til og fra mink samt
deraf følgende spredning til det omgivne samfund. Dette trods en række tiltag og forsøg
herpå fra myndighedernes side. Det er i den sammenhæng væsentligt, at den danske mink-
produktion med en population på 15-17 mio. individer udgør et stort reservoir, der jf. risi-
ko urderi ge ”..i de ærer e al orlig trussel od folkesu dhede , idet irus der spredes
fra d r til e esker er s ært at ko trollere”.
I perioden op til risikovurderingen konstateres således smitte i flere og flere minkfarme
samt efterfølgende human samfundssmitte med minkrelaterede SARS-CoV-2-stammer. Der
sker således ikke bare smitte af mink fra mennesker, men også smitte fra mink til menne-
sker, der spreder sig i samfundet. Data viste således
[red. data for de to første
Side 2
uge af
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
2284280_0003.png
oktober],
at halvdelen af tilfælde i Region Nordjylland, hvor der var foretaget helgenomse-
kventering, skyldtes virus, der stammer fra mink. Der redegøres detaljeret for denne udvik-
li g o er tid i risiko urderi ge s ilag , h or det sa
e fatte de fre går, ”…at SARS-
CoV-2-smittede minkfarme udgør en væsentlig risiko for smitte til det omgivende samfund
på trods af de forebyggende tiltag, i form af værnemidler og andre beskyttende foranstalt-
i ger, der hidtil er truffet”.
Endvidere ses, at der over tid findes flere og flere mutationer i SARS-CoV-2 i mink med den
ovenfor beskrevne efterfølgende samfundssmitte. SSI har tidligt udtrykt bekymringen for,
at dette potentielt kan medføre, at de kommende vacciners effekt svækkes.
Ved vaccination efterlignes en rigtig infektion, ved at bruge dele af virus til at rejse et spe-
cifikt immunrespons, herunder antistoffer. De fleste COVID-19 vacciner under udvikling,
anvender spikeproteinet fra SARS-CoV-2. Hvis genet der koder for spikeproteiner muterer,
vil proteinet ændres. Antallet og typen af mutationer i virus-spikeproteinet vil medføre, at
dette i højere eller mindre grad, vil blive forskelligt fra vaccine-spikeproteinet, hvilket igen
kan medføre at de vaccineinducerede antistoffer evt. ikke længere vil være i stand til at
ge ke de det ” e” irus-spikeprotein,
hvilket kan påvirke vaccines effekt over for smitte
med nye minkvarianter.
I risikovurderingen indgår en virusvariant (cluster-5), der for første gang omfatter fire sam-
tidige mutationer i spikeproteinet, der også har givet anledning til efterfølgende samfunds-
s itte. Af risiko urderi ge fre går, at ”Forelø ige u dersøgelser t der på, at dette irus
udviser nedsat følsomhed for neutraliserende antistoffer fra flere personer med overstået
infektion. Dette er påvist i et laboratorieforsøg, hvor man ser, at det særlige minkvirus ikke
i samme grad hæmmes i vækst af antistoffer fra mennesker, som har været smittet med en
ikke-minkrelateret variant af SARS-CoV2. Igangværende undersøgelser vil afdække pro-
blemstillingen yderligere. Yderligere varianter er identificeret ved sekvensering men ikke
u dersøgt for eutralisatio e d u.”
I risiko urderi ge a gi es, at ”Dette
er bekymrende, da det potentielt kan have betydning
for en kommende COVID-19 vaccines effekt over for smitte med nye minkvarianter, og
indebære en risiko for nedsat immunitet over for disse efter overstået COVID-19 infektion,
hvilket har betydning for den enkelte og for flokimmuniteten i samfundet.”
Risikovurderingen bygger på en bredere bekymring for et stort reservoir af mink, hvor i der
er udbredt smitte, som det ikke er lykkes at begrænse. En fortsat minkproduktion vurderes
i de for i delse ”…at i de ære e
stor risiko for folkesundheden, både ved at medføre
større sygdomsbyrde blandt mennesker, og ved at et stort virusreservoir i mink øger
risikoen for, at der igen opstår nye virusmutationer, som vacciner ikke giver optimal
esk ttelse i od.”
Som beskrevet
tidligere, ka der ed kort frist ift. SSI’s risiko urderi g af . o e er
ikke kan redegøres detaljeret for den fulde evidensmæssige baggrund og udvikling i denne
over tid. For opsummering af den evidensmæssige baggrund for både udbredelsen af
smitte med SARS-CoV-2 i minkfarme, efterfølgende humane smittekæder i samfundet samt
mutationer, kan der dog også henvises Dansk Veterinær Konsortiums løbende epidemiolo-
giske udred i ger, heru der ”Epide iologiske Udred i g i SARS-CoV-2
smittede mink-
far e” af
23. oktober 2020, se https://dkvet.dk/raadgivning/raadgivningssvar/covid-19-i-
mink/.”
3. Tidslinjer og aktiviteter
Ift. tidslinje og de løbende risikovurdering mv. har Statens Serum Institut oplyst følgende:
”Tidli
je over vigtige edslagslagspu kter i SSI’s rådgiv i g til SUM
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
Heru der følger e kort ge e ga g af e trale edslagspu kter i SSI’s
skriftlige
rådgivning til SUM, tidsmæssigt afgrænset fra juni 2020 til og med 13. november 2020.
Det gøres op ærkso på, at ede ståe de ikke er e udtø
e de opsu
eri g af SSI’s
rådgivning til SUM og at de oversendte dokumenter er langt mere detaljerede og
nuancerede end nedenstående gennemgang viser. Hertil understreges, at der kan være
rådgivning som er foregået mundtligt og på møder, ligesom der under hensyntagen til den
korte tidsfrist for bestillingen kan være enkelte skriftlige dokumenter, som ikke fremgår af
nedenstående. Nedenstående er således, efter omstændighederne og den korte tidsfrist,
SSI’s edste ud på e tidsli je for SSI’s skriftlige rådgi i g til SUM.
Den
16. juni 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at
der er set et større udbrud på
et plejehjem i Hjørring. Der er i Hjørring også påvist SARS-CoV-2 i en minkfarm, der vil
bliver slået ned. En farmavler tilknyttet farmen er smittet og i familie med smittet
personale på plejehjemmet. Påvisning af SARS-CoV-2 blandt mink i Danmark er endnu
ikke meldt offentligt ud - der afventes helgenomsekventering for at afdække om mink
og personer omfattet af udbruddet er smittet med den samme virusstamme.
Den
18. juni 2020
anmodes SSI og Sundhedsstyrelsen (SST) om en faglig vurdering af
behov for nedslagtning af mink ud fra humansundhedsfaglige hensyn. SSI vurderer, at
et reservoir for SARS-CoV-2 i mink er meget bekymrende, og at nedslagtning er
relevant.
Den
30. juni 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der ses e opho i g af
tilfælde i Region Nordjylland, relateret til udbruddet i Hjørring med start d. 8. juni
2020, der nu har bredt sig til andre kommuner. Der har ugen før desuden været en
busrejse for pensionister d. 14. juni 2020 fra Frederikshavn til Bornholm, hvor et større
antal smittede er blevet fundet. Om de smittede tilfælde med relation til busrejsen har
relation til udbruddet i mink og plejehjem i Hjørring og Frederikshavn kommuner er på
det tidspunkt uklart, men kan afgøres bl.a. gennem udbrudsundersøgelser, screening
af minkfarme og helgenomsekventering af virus fra mink og mennesker, der aktuelt
pågår. Der er desuden udarbejdet en særskilt epidemiologisk rapport om Hjørring og
Frederikshavn kommuner.
Den
19. juni 2020
offentliggør SSI en nyhed om, at de COVID-19-inficerede mink og
COVID-19-inficerede personer på minkfarmen ved Hjørring har smittet hinanden.
Den
1. juli 2020
oplyser SSI, at alle 120 screenede minkfarme er PCR-negative. Der
fremsendes ligeledes en epidemiologiske rapport over udvikling og risikovurdering af
COVID -19 i uge 26, hvortil der er udarbejdet en tillægsrapport om Hjørring og
Frederikshavn kommuner.
Den
7. juli 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der fortsat fi des s ittede i
Region Nordjylland, hvor der i uge 27 er fundet 17 tilfælde sammenlignet med 41
tilfælde i uge 26. Det fremgår videre, at gensekventering foreløbigt har fundet 44
tilfælde, der tilhører minkvarianten, men at det er ukendt, hvor mange der er testet.
At tilfældene er spredt i både tid og geografi, sammenholdt med, at der ikke var nogen
smittede i region Nordjylland i perioden 26. maj 2020 og 8. juni 2020 bestyrker
mistanken om, at de fleste tilfælde har været en del af den samme smittekæde. Der er
ikke fundet tilfælde af andre sekvenstyper.
Den
14. juli 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der er ikke på ist større
udbrud og det tidligere påviste udbrud i Region Nordjylland med efterfølgende smitte
blandt busrejsende til Bornholm, synes at være under kontrol, idet der ikke er påvist
nye tilfælde i Hjørring Kommune og heller ikke på Bornholm.
Den
21. juli 2020
[red. Er dateret d. 14. juli]
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at
antallet positive COVID-19 personer i Region Nordjylland er faldet fra 18 til 6. Det
vides ikke, om der er mink-relaterede tilfælde blandt de smittede, da der ikke
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
foreligger sekventeringssvar siden 24. juni 2020 på grund af manglende
prøveindsendelse.
Den
13. august 2020
opl ser SSI per ail, at der i går ed ”earl ar i g”
overvågningen, som er baseret på indsendelse af op til 5 svælgsvabere fra døde mink
hver 3. uge, er påvist 5 ud af 5 positive ved SARS-CoV-2 PCR i en minkbesætning.
Besætningen ligger ved Hjørring, ca. 20 km fra farm 1. Prøver indsendt fra samme
besætning for 3 uger siden var negative. SSI afventer at høre nærmere fra FVST om fx
kliniske symptomer i mink og mennesker samt om opfølgning.
Den
21. august 2020
oplyser SSI pr. mail om nyt udbrud på fire minkfarme i Løkken.
Den
25. august 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der er ko stateret COVID-
19 hos endnu en minkbesætning i Nordjylland, hvor der er indført restriktioner for
adgang til besætningen samt skærpet brug af værnemidler. Det fremgår videre, at der
er påvist COVID-19 blandt enkelte personer i en personkreds med tilknytning til
minkbesætningen, men at der aktuelt ikke mistanke om spredning ud over
personkredsen med tilknytning til minkbesætningen. Typningen af isolater blandt mink
viser, at der er tale om den samme type, som tidligere i juni og juli måned 2020 blev
konstateret hos andre minkbesætninger i Nordjylland. Der er som nævnt 21/8
yderligere mistanke om udbrud på fire minkfarme i Løkken. Mistanken er baseret på
foreløbige prøver, og skal verificeres ved konfirmatoriske tests.
Den
1. september 2020
fremgår mistanken om smitte på fire minkfarme med samme
ejer i ærhede af Løkke af SSI’s risiko urderi g. Ved opfølge de prø er, foretaget af
fødevarestyrelsen, kunne mistanken bekræftes for en af de fire farme. Desuden er der
via overvågning af personer bosiddende på adresser i relation til minkfarme
(ejeradresse, brugeradresse eller farmens adresse) rejst mistanke om smitte på
yderligere to farme, fordi der er fundet smitte hos personer. Der er dog ingen
meldinger om smitte hos dyr på de pågældende farme.
Den
8. september 2020
fremgår det af
SSI’s risiko urderi g, at der side sidste uge er
kommet yderligere mistanke om seks farme, én farm på baggrund af indmeldelse fra
d rlæge efterfølge de fu det ed SSI’s o er åg i g af perso er , tre far e på
baggrund af oplysninger fra både STPS (Styrelse
for Patie tsikkerhed og SSI’s
o er åg i g, sa t to far e udelukke de på aggru d af SSI’s o er åg i g. Af de seks
mistænkte farme er fire bekræftet smittede. Alle farme, både mistænkte og
bekræftede, er fundet i Hirtshals/Hjørring-området. Som opsummering er der siden
11. august 2020 fundet seks nye farme i området Hjørring/Hirtshals og der er, siden
den første farm blev fundet i juni 2020, i alt fundet ni farme med aktiv sygdom og én
farm med overstået infektion, defineret ved ingen PCR-positive mink i en prøve på 300
mink. Der afventes svar fra de sidste to mistænkte farme.
Den
15. september 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der i alt er fu det
smittede minkfarme i Hjørring og Frederikshavn kommuner, heraf er tre minkfarme
fundet i slutningen af juli 2020 og 10 minkfarme fundet i perioden efter d. 10. august
2020. Derudover er der aktuelt seks farme under mistanke enten på grund af klinisk
mistanke (eks. indmeldt af dyrlæge), fund af SARS-CoV-
i sel døde i k FVST’s
overvågning) eller fund af bekræftede humane tilfælde med relation til minkfarme
(STPS og SSI). I et vedlagt bilag redegøres for COVID-virus-varianter. Her fremgår det,
at ”Mi ksta
e ” ed sig atur-mutationen
(A22920T) også er identificeret i mink
fra farm 6-10. Der er desuden observeret yderligere ændringer i spikegenet af
coronavirus hos disse mink, der har to deletioner i området 21765-21770. Dette blev
først observeret i farm 4 og5 og kan indikere at virus er i gang med at tilpasse sig
yderligere. Virus fra fire personer med relation til Farm 6,7,9 og 10 er også blevet
sekventeret. To af disse (fra farm 6 og 9) havde både mink mutationen A22920T og
deletionen 21765-21770, mens de to fra hhv. farm 7 og 10 ikke havde. Dette kunne
indikere at der både eksisterer en kontinuerlig smittekæde af mink-menneske-mink
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
transmission samt and kæde med separate menneske-mink transmission fulgt af
videreudvikling af virus i mink.”
Statens Serum Institut oplyser videre:
”Den
18. september 2020
fre går det af SSI’s opfølge de
risikovurdering, at der er
fortsat fokus på smitte på og i forbindelse med minkfarme og at en arbejdsgruppe er
nedsat til dette.
Den
21. september 2020
fremsender SSI notat om virusmutationer inkl.
risikovurdering. Heri beskrives den overordnede risiko ved de fundne mutationer i
forhold til både vaccination og virulens blandt mennesker. Det fremgår blandt andet,
at de virusmutationer, der er konstateret særligt vækker opmærksomhed, da de findes
i et område af virusgenomet, der koder for det protein (spike), som virus bruger til at
inficere kroppens celler med. Det fremgår videre, at der derfor er en teoretisk
mulighed for at effekten af spike-baserede COVID-19-vacciner kan være påvirket, når
der sker ændringer i denne del af arvematerialet, og for at personer
der allerede har
været smittet
kan blive smittet igen, fordi deres antistoffer ikke beskytter imod de
nye varianter.
De
22. september 2020
fremsender SSI et referat, hvor det blandt andet fremgår at
der er enighed om at situationen er meget bekymrende, og der skal arbejdes på en
håndtering hurtigt. Bekymringen går både på 1) mutationer af virus, som pga. mulig
vaccineresistens kan være et stort folkesundhedsmæssigt problem 2) de afdækkede
humane smitteveje kan ikke fuldt ud forklare smittespredningen mellem minkfarmene,
specielt ikke i forhold til de senest tilkomne, hvor de smittede personer angiver at have
været meget opmærksomme på at undgå social kontakt 3) bekymring fra
minkfarmerne, som er desperate i forhold til konkurs samt risikoen for at de og deres
familie smittes med coronavirus.
Den
22. september 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der er s ittede
farme (Farm 1-20), alle beliggende i Hjørring og Frederikhavns kommune. Farm 4-20
er blevet positive fra 10. oktober 2020 og frem til d.d., og planlægges fritestet efter
minimum 6 ugers forløb. I alt 7 farme er kommet under mistanke siden fredag d. 18.
september 2020. Tre mistænkte farme, henholdsvis på Læsø, i Store Valby og i
Ølstykke på Sjælland er identificeret via en tilknyttet COVID-19-positiv person.
Derudover er fire farme udpeget som følge af indrapportering af klinisk mistanke hos
mink i Hjørring kommune, to i Sindal og to i Bindslev. Det fremgår videre, at der indtil
nu har der været meget nær sammenhæng mellem smittede personer og smittede
mink på de enkelte besætninger. Epidemiologisk udredning er vanskeligt, da
infektionsforløb for personer og mink oftest falder sammen tidsmæssigt, og intervallet
mellem overvågningsprøver af minkene er tre uger. Det medfører at
infektionstidspunktet i besætningen bliver svært at bestemme. Dertil kommer, at mere
end 50% af personer med tilknytning til farmene enten ikke testes, eller testes så
sjældent, at sandsynligheden for at identificere smittede personer med PCR-test hos
denne gruppe af personer er lille.
Den
23. september 2020
videresender SSI en mail, hvori det fremgår at SSI-
smitteovervågning har identificeret en COVID-19-positiv person med tilknytning til en
minkfarm beliggende ved Bindslev, Hjørring kommune, hvilket fremlægges som et
tegn på, at der stadig kan være smitte fra mink til mennesker på trods af den
skærpede opmærksomhed og brug af værnemidler og øget hygiejne.
Den
23. september 2020
oplyser SSI pr. mail, at en FVST-ansat, der har anvendt visir i
stedet for tætsluttende briller i flere mistænkte/positive farme, er testet PCR-positiv.
Den
24. september 2020
videresender SSI en mail med oplysninger om, at SSI-
smitteovervågning har identificeret COVID-19-positive personer med tilknytning til to
specifikke minkfarme beliggende på Læsø, testdato 21. september 2020.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
denne farm ser det ud til, at der er personsammenfald med den tidligere mistænkte
farm på Læsø, beliggende ved Sæby, og en farm beliggende ved Frederikshavn.
Den
25. september 2020
fremgår det, som i den opfølgende risikovurdering fra den
18. september 2020, at der er fortsat fokus på smitte på og omkring minkfarme. En
arbejdsgruppe nedsat til dette anbefales udvidet.
Den
29. september 2020
fremgår det af risikovurderingen, at antallet af minkfarme
med bekræftet smitte er nu oppe på 15, og yderligere 12 farme er under mistanke.
Samtidigt ses en tiltagende geografisk udbredelse, da smitten på minkfarme nu også
er påvist i Vestjylland. Antallet af minkfarme med påvist smitte er steget markant i
uge 39, og giver anledning til særlig bekymring. Risikoen for smitte blandt personer
med relation til minkfarme er meget høj, og der er risiko for spredning af
minkvarianter af virus til samfundet.
Den
6. oktober 2020
fremgår det af risikovurderingen, at antallet af minkfarme med
bekræftet smitte er nu oppe på 48, og yderligere 25 farme er under mistanke.
Samtidigt ses en tiltagende geografisk udbredelse. Det er vedtaget, at smittede farme,
mistænkte farme og farme beliggende inden for en radius af 7,8 km fra smittede
farme skal slås ned.
Den
9. oktober 2020
fremgår det af risikovurderingen, at der er 59 verificerede
minkfarme og 48 minkfarme under mistanke. De fleste minkfarme er fortsat
beliggende i Hjørring og Frederikshavn Kommune, men der er ligeledes fundet
minkfarme i Læsø, Brønderslev, Jammerbugt, Aalborg og senest i Ikast-Brande
Kommune.
Den
13. oktober 2020
fremgår det af risikovurderingen, at der er konstateret smitte
på 81 minkfarme i Danmark. Heraf blev tre slået ned i slutningen af juni 2020 og
starten af juli 2020 og én farm er siden blevet fritestet. Dertil kommer 56 mistænkte
besætninger.
Statens Serum Institut oplyser endvidere:
”Den
20. oktober 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der er ko stateret
smitte på 111 minkfarme i Danmark fordelt på 11 kommuner. Dertil kommer 34
mistænkte besætninger. Der er slået 12 besætninger ned. Aalborg Universitet (AAU)
og SSI har udarbejdet et genomisk overblik for SARS-CoV-2 i Danmark, hvori blandt
andet den regionale udvikling af clustre beskrives. Der er vedlagt fylogenetiske
analyser af minksekvenser fra farmene 1-64.
Den
20. oktober 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at 9 i kfar e ed
verificerede smitte og yderligere 26 minkfarme under mistanke. Udover tidligere
nævnte kommuner er der nu også positive minkfarme i Thisted Kommune.
Den
23. oktober 2020
videresender SSI DK-VET’s
rapport ”Epide iologisk udred i g i
SARS-COV-
s ittede i kfar e”
Den
23. oktober 2020
fremsender SSI spørgsmål vedr. boformerne på minkfarmene,
hvori det konkluderes, at SSI har sparsom indsigt i hvem og hvor mange ansatte, der
findes i på danske minkfarme, og det vides ikke hvordan boformer og indkvartering
foregår. SSI vurderer, at der er behov for øget viden om minkarbejderes boformer.”
Statens Serum Institut oplyser endvidere:
”Den
27. oktober 2020
fre går det af SSI’s risiko urderi g, at der per d.d. ko stateret
smitte på 159 minkfarme i Danmark fordelt på 13 kommuner. Dertil kommer 20
mistænkte besætninger
Den
27. oktober 2020
fremsender SSI en redegørelse over smittekilder vedrørende
COVID-19 på danske minkfarme baseret på tidligere besvarelser udarbejdet af DK-VET.
Her fremgår det blandt andet, at der er en høj risiko for smitte mellem
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
mennesker og mink og mellem mink og mennesker. Det fremgår videre, at det
vurderes, at mennesker udgør det primære SARS-CoV-2-virusreservoir, og smittede
personer, der passer minkene, er umiddelbart den mest sandsynlige smittekilde for
mink.
Den
27. oktober 2020
fremsender SSI et notat, hvori det vurderes, at minkfarme der er
fritestet med 95% sikkerhed for at kunne påvise en prævalens på 1%, med stor
sandsynlighed ikke udgør en smitterisiko. Det vurderes sandsynligt, at de fritestede
farme er beskyttet mod reinfektion i en periode. Der fremgår videre, at varigheden og
graden af immunitet i tidligere inficerede mink endnu ikke kendes.
Den
28. oktober 2020
fremsender SSI et notat med en redegørelse for den fejl, der
førte til at henvendelse til minkejere med anmodning om personoplysninger om
ansatte til SSI ikke nåede frem til størstedelen af de planlagte modtagere. Der
vedlægges desuden den bestilling fra DK-VET, som der henvises til i notatet samt to
notater udarbejdet af DK-VET.
Den
2. november 2020
fremsender SSI et notat med første udkast til engelsk rapport
om forsøg med vurdering af krydsneutraliseringsaktivitet for SARS-CoV-2
spidsmutanter. Forskeren bag beskriver i mailen resultaterne som foruroligende, men i
rapporten også,
at ”It is i porta t to ote that these results are preli i ar a d are i
the pro ess of ei g o fir ed i a i depe de t repeat e peri e t…”.
Den
2. november 2020
fremsender SSI et notat, hvori der indgår en beskrivelse af de
helgenomsekvenser, der er foretaget af SARS-CoV-2 virus fra mink og mennesker,
samt beskriver mutationer i mink, herunder i spike-proteinet.
Den
3. november 2020
fremsender SSI en risikovurdering, hvori det fremgår at
tilstedeværelsen af et omfattende reservoir af virus i mink indebærer en alvorlig
trussel mod folkesundheden, idet virus spredes fra dyr til mennesker, og at risikoen for
mutationer gør denne risiko særlig alvorlig. Det fremgår videre, at bekymringen om
ændringer i spike-proteinet i minkvarianter af SARS-CoV-2 blev rejst af SSI, da de
første mutationer blev påvist. Der er blandt minkvarianterne set syv forskellige
mutationer i spike-proteinet og eksempler på op til fire forskellige ændringer i spike-
proteinet i samme virus. Et bestemt virus med fire ændringer i generne for spike-
protein er påvist i fem nordjyske minkfarme og i 12 patientprøver, heraf fire med
direkte forbindelse med tre af disse farme (cluster 5). Foreløbige undersøgelser tyder
på, at dette virus udviser nedsat følsomhed for neutraliserende antistoffer fra flere
personer med overstået infektion. Der konkluderes, at en fortsat minkavl under en
igangværende COVID-19 epidemi indebærer en betydelig risiko for folkesundheden,
herunder for mulighederne for at forebygge COVID-19 med vacciner.
Den
4. november 2020
fremsender SSI et faktaark med informationer blandt andet om
antal smittede med COVID-19 i hele perioden, herunder antal sekventerede, antal
mink/ikke-minkvariant mv. fordelt på regioner. Hertil besvares en række spørgsmål
vedr. gensekventering.”
Sundhedsstyrelsen oplyser:
”Su dhedsst relse har side 7. ju i lø e de idraget ed su dhedsfaglig rådgi i g
til Fødevarestyrelsen i forhold til håndtering af smitte med ny coronavirus på minkfarme.
Sundhedsstyrelsen har løbende vurderet situationen, på baggrund af risikovurderinger fra
Statens Serum Institut, rådgivet i forhold til at begrænse human smitte, herunder skærpet
opmærksomhed på brug af værnemidler, test af personer herunder sundhedspersonale
med relation til minkfarme, særligt fokus på isolation og testning for smitte med COVID-19
af personer med relation til minkfarme ved indlæggelse, screeningstest af mink med
henblik på at afgøre omfanget af smitte anbefaling om at begrænset antallet af personer
med kontakt til og adgang til minkfarme mv.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
Sundhedsstyrelsen har derudover i den sidste del af juni bidraget med vurdering og
rådgivning fra den humane side til det fælles myndighedsbeslutningsgrundlag, som
Fødevarestyrelsen udarbejdede og som var færdig den 2. juli 2020.”
Sundhedsstyrelsen desuden oversendt følgende notater:
”7.
september Sundhedsstyrelsens bidrag til håndtering af udbrud af ny corona-virus
på minkfarme.
14. september: Sundhedsstyrelsen status til Fødevarestyrelsen vedrørende håndtering
af smitte ny corona-virus på minkfarme, som medtages til orientering.
25. september: Sundhedsstyrelsens bidrag vedrørende igangsættelse af tiltag med
henblik på inddæmning af COVID-19-smitte i minkfarme.
De forskellige dokumenter beskriver overordnet de initiativer ift. forebyggelse, overvågning
og håndtering af smitte med ny coronavirus på minkfarme, som Sundhedsstyrelsen
lø e de har a efalet sa t status på i ple e teri g af de forskellige i itiati er.”
Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) oplyser om deres aktiviteter ifm. mink:
”STPS
har i forbindelse med opmærksomheden på smitteproblemer i relation
til mink oprettet et mink-team, som har haft følgende formål:
-
At hindre smitte fra mennesker til mink
-
At hindre smitte fra mink til mennesker
-
At hindre smitte fra menneske til menneske med relation til mink
Det er foregået på forskellige måder. STPS har:
1. Deltaget i fora med repræsentation af SSI, SST, FVST, AT, KU´s veterinære
afdeling m.fl., hvor strategien for udredning og håndtering af minksmitten
er diskuteret.
2. Kontaktet og rådgivet minkfarmere og deres ansatte og husstande med det
formål at sikre, at hver enkelt minkfarm var opmærksom på særligt testprogram
og øvrige smitteforebyggende foranstaltninger.
3. Sammenholdt den viden, der har været i FVST, SSI og STPS om smittede
minkejere og deres husstande samt deres medarbejdere og disses husstande
med det formål, at sikre overblik over at der har været kontakt til mistænkte
og smittede farme.
4. Distribueret viden fra interview af minkfarmere og deres medarbejdere om
mulige smittekilder til møder med SSI og SST, og til FVST med det formål
at sikre, at FVST kunne undersøge, hvorvidt den pågældende farms dyr var
smittet.
5. Informeret SSI om cpr.nr. fra kendte smittede, som SSI har haft særlig interesse
i m.h.p. helgenomsekventering
6. Videregivet bekymringer for udviklingen til signalgruppen og til koordinationsforum
for alle ovenstående myndigheder.
7. Tilbagemeldt til SST vedr. vanskeligheder i fortolkninger af anbefalinger,
vejledninger og retningslinjer.
8. Rådgivet kommuner på mink-området (f.eks. om borgere med bopæl på en
minkfarm, kunne gå på arbejde i sundhedssektoren, om børn måtte komme i
dagsinstitution og. lign.) i henhold til SST´s vejledninger.
STPS har derudover rådgivet vedr. forespørgsel på hjemmel til tvang af test
og isolation for smittede med relation til minkavl. STPS har også deltaget i
LBS-møder ud over landet og i enkelte NOST-møder, hvor mink har været
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 106: Orientering om redegørelse om regeringens beslutningsgrundlag, der relaterer til de forskningsmæssige resultater og anbefalinger ift. mink, fra sundheds- og ældreministeren
fokuspu kter.”
Det kan desuden oplyses, at Styrelsen for Patientsikkerhed endvidere løbende har
indsendt (daglige) smitteindberetninger til Sundheds- og Ældreministeriets departement,
hvori det også har været nævnt, hvis der har været minkrelaterede smitteudbrud. Disse er
ikke vedlagte redegørelsen
pga. omfanget.
De ovenfor nævne analyser, risikovurderinger, notater mv. er vedlagt som bilag.
Side 10