Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - Folketingsåret 2020/2021
Tirsdag den 6. oktober 2020
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2020-21
Forord – Grønt, retfærdigt og ansvarligt – styrket ud
af krisen
I 2020 blev Danmark og verden ramt af covid-19. I Danmark har vi hidtil klaret os godt igennem
pandemien takket være en stærk fælles indsats. Det kan vi alle sammen være stolte af.
Men corona og den økonomiske krise sætter fortsat sit aftryk på vores samfund. Det er derfor
også i den kommende tid en helt central opgave for regeringen at håndtere corona.
Regeringen har fremlagt et forslag til finanslov med en ekspansiv finanspolitik, hvor vi stimule-
rer økonomien, styrker danske arbejdspladser og bekæmper arbejdsløshed.
Desuden investerer vi på sundhedsområdet i lagre af værnemidler, beredskab og vacciner.
Covid-19 har forsinket vores politik på andre områder. Det kan ikke være anderledes. Men vores
ambitioner er de samme som før.
Alle fortjener en værdig tilbagetrækning. Derfor foreslår vi en ny ret til tidlig pension for dem,
der har været mange år på arbejdsmarkedet, ofte i hårde jobs. Det, vi lovede før valget, gør vi
efter valget.
Med en ny velfærdslov vil vi forpligte os til, at pengene følger med, når der kommer flere børn
og flere ældre.
Vi følger op på den ambitiøse klimamålsætning og udbygger Danmarks position som et grønt
foregangsland på globalt plan. Og vi vil give vores virksomheder de bedste rammebetingelser
for at skabe vækst og jobs herhjemme.
På udlændingeområdet vil vi stille flere krav. Hvis nyankomne og andre indvandrere med et
integrationsbehov er uden for arbejdsmarkedet, skal der være krav om 37 timers indsats om
ugen for at få ret til fuld ydelse. Og der skal være større åbenhed om religiøse forkynderes
prædikener på andre sprog end dansk.
Det skal være trygt at færdes alle steder i Danmark. Vi vil fremsætte lovgivning, der modvirker
utryghedsskabende adfærd i det offentlige rum.
Vi vil foreslå, at bandekriminalitet, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, skal
kunne føre til frakendelse af dansk statsborgerskab. Og det skal være muligt at ophæve lejemålet
for kriminelle beboere hurtigere end i dag.
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2020-21
Vi vil styrke retssikkerheden for voldtægtsofre. Sex skal selvfølgelig altid være baseret på sam-
tykke. Det er et vigtigt skridt for ligestillingen i vores samfund
præcis som vi lovede det i
forståelsespapiret.
Og så vil regeringen fortsætte indsatsen for at udjævne forskellene mellem land og by. Vi vil
blandt andet understøtte en bedre geografisk spredning af f.eks. velfærdsuddannelserne. For at
styrke adgangen til læger i alle dele af landet vil vi foreslå tjenestepligt for læger.
Regeringen vil bringe Danmark styrket ud af krisen
et mere grønt, ansvarligt og retfærdigt
samfund.
Jeg ser frem til et godt samarbejde med partierne i det nye folketingsår.
Mette Frederiksen
Statsminister
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2020-21
Sundheds- og ældreministeren
Ændring af sundhedsloven (Styrelsen for Patientklagers vurdering af lægeerklæringer
på indfødsretsområdet) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at lovfæste, at Styrelsen for Patientklager skal foretage en såkaldt
”second opinion” af lægeerklæringer til brug for behandlingen af sager om naturalisation.
Lov-
forslaget er en opfølgning på indfødsretsaftalen mellem den daværende regering (Venstre, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti fra juni
2018.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 128 (folketingsåret 2019-20).
Ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om
elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love (Udmøntning af national hand-
leplan mod børn og unges rygning) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at bidrage til, at færre unge begynder at ryge eller blive afhængige af
andre nikotinprodukter og på sigt mindske uligheden i sundhed. Lovforslaget er en opfølgning
på aftalen om en national handleplan mod børn og unges rygning mellem regeringen (Socialde-
mokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti og Alternativet fra december 2019.
Lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v.
(Okt I)
Lovforslaget har til formål at tilpasse dansk lovgivning til forordninger om medicinsk udstyr.
Endvidere justeres reglerne om industrisamarbejde med henblik på at styrke habiliteten hos læ-
ger og andre fagpersoner, der både har patientkontakt og samarbejde med lægemiddel- og me-
dicoindustrien.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 159 (folketingsåret 2019-20).
Ændring af sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
og lov om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger (Oprettelse af Ankenævnet for
Tilsynsafgørelser og Det Rådgivende Udvalg for Tilsyn, lovfæstelse af Fagligt Forum
for Patientsikkerhed, øget beskyttelse af personer ved rapportering af utilsigtede
hændelser, krav om instrukser, sprogkrav til sundhedspersoner, forenkling af reglerne
om virksomhedsansvarlige læger og tandlæger, dispensation fra fristen for indgivelse
af ansøgning om autorisation som kontaktlinseoptiker m.v.) (Okt I)
Med lovforslaget tages tiltag for at styrke læringen i sundhedsvæsenet, krav om instrukser til
understøttelse af patientsikkerheden, sprogkrav til sundhedspersoner og en forenkling af pro-
ceduren for anmeldelse af virksomhedsansvarlige læger og tandlæger. Med forslaget oprettes
desuden Ankenævnet for Tilsynsafgørelser, ligesom der indføres mulighed for at meddele di-
spensation fra fristen for indgivelse af ansøgning om autorisation som kontaktlinseoptiker.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 129 (folketingsåret 2019-20).
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2020-21
Ændring af sundhedsloven og lov om apoteksvirksomhed (Digitalt supplement til
sundhedskortet, opdatering af Statens Serum Instituts formål og opgaver, forbedret
tilslutning til vaccinationsprogrammer, autoriserede sundhedspersoners mulighed for
i forbindelse med aktuel patientbehandling at anvende oplysninger, der opbevares i
Nationalt Genom Center, til beslutningsstøtte og videregivelse af lægemiddeloplys-
ninger til forsknings- og statistikformål m.v.) (Okt I)
Med lovforslaget gøres det muligt frivilligt at anvende et digitalt supplement til sundhedskortet,
beskrivelsen af Statens Serum Instituts opgaver præciseres og opdateres i sundhedsloven, og der
gives i videre omfang end i dag mulighed for udsendelse af påmindelser om vaccinationer. Det
foreslås endvidere at skabe hjemmel til, at autoriserede sundhedspersoner kan indhente geneti-
ske oplysninger, der opbevares i Nationalt Genom Center, om andre patienter, end den patient
der er i aktuel behandling, til brug for beslutningsstøtte i forbindelse med konkret patientbe-
handling, ligesom det foreslås at udvide Sundhedsdatastyrelsens muligheder for at videregive
oplysninger fra Lægemiddelstatistikregisteret til brug for forskning og statistik.
Lovforslaget er i det væsentligste en genfremsættelse af L 127 (folketingsåret 2019-20).
Ændring af sundhedsloven, lov om socialtilsyn, lov om anvendelse af tvang i psyki-
atrien m.v. og lov om ioniserende stråling og strålebeskyttelse (Bedre styring af of-
fentligt finansieret behandling for alkoholmisbrug m.v.) (Okt I)
Forslaget har bl.a. til formål at forbedre kommunernes styring med alkoholbehandlingstilbud.
Med lovforslaget fastsættes der skriftlighedskrav til aftaler mellem kommunalbestyrelser og pri-
vate behandlingssteder, aftaleindgåelse om ambulant behandling gøres til et tværkommunalt an-
liggende, tvivlsspørgsmål afklares i lovgivningen, ligesom sundheds- og ældreministeren gives
hjemmel til at fastsætte nærmere regler om definitioner af alkoholbehandling, og om aftaler
mellem kommunalbestyrelser og private behandlingssteder. Lovforslaget er en opfølgning på
aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2021 om tydeliggørelse af
rammerne for den offentligt finansierede behandling for alkoholmisbrug. Med lovforslaget fo-
reslås endvidere, at der i sundhedsloven etableres hjemmel til mellemkommunal refusion i for-
bindelse med tilbud om vederlagsfri tandpleje til de mest udsatte borgere (socialtandplejen).
Ændring af sundhedsloven (Mulighed for generelt informeret samtykke ved mindre
sundhedsfaglige behandlinger af varigt inhabile patienter) (Nov I)
Med lovforslaget skabes der hjemmel til, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler
om sundhedspersoners indhentelse af generelt informeret behandlingssamtykke fra de nærme-
ste pårørende til varigt inhabile patienter. Formålet med lovforslaget er på den ene side at sikre
respekt om alle patienters frihed og integritet (for varigt inhabile varetaget og udøvet af patien-
tens stedfortræder) og på den anden side at frigøre tid til pleje- og sundhedspersonalets mere
borgernære opgaver i ældre- og plejesektoren.
Lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (epidemi-
lov) (Nov II)
Lovforslaget har til formål at indføre en ny epidemilov, når den gældende lov ophæves den 1.
marts 2021, der sikrer rammerne for den fremtidige håndtering af smitsomme sygdomme, her-
under epidemier, ligesom lovforslaget skal sikre forsyningen af lægemidler og grundlaget for
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2020-21
udlån af sundhedsfagligt udstyr m.v. til udlandet. Samtidig skal lovændringerne søges indrettet,
så konsekvenserne for retssikkerheden iagttages, og så hensynet til samfunds- og erhvervsøko-
nomiske konsekvenser afvejes.
Ændring af lov om godtgørelse til andenhåndseksponerede asbestofre (Udvidelse af
godtgørelsesordningen) (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at udvide godtgørelsesordningen til andenhåndseksponerede as-
bestofre til at omfatte alle, der er diagnosticeret med lungehindekræft, bughindekræft eller testi-
kelhindekræft, som ikke allerede er omfattet af godtgørelsesordningen, og som har været udsat
for en industriel smittekilde.
Ændring af lov om social service (Ny bestemmelse om madservice) (Feb I)
Med lovforslaget foreslås det, at madservice udskilles som en selvstændig ydelse, der sikrer, at
de ældre borgere m.v. får madservice, hvis de ikke selv kan lave mad. Dette også for at under-
støtte, at personaleressourcerne i ældreplejen bruges på at sikre en værdig ældrepleje, hvor det
giver størst gavn for de ældre og svageste borgere. Der foreslås endvidere en ny mulighed for at
yde støtte til undervisning i madlavning til de, der efter et rehabiliteringsforløb efter § 83a vur-
deres at have et udviklingspotentiale i forhold til at kunne blive selvhjulpne. Undervisningen
kan tilrettelægges som kollektiv hjælp og derigennem understøtte, at modtagerne i et ligeværdigt
fællesskab kan opnå nye kompetencer og opleve en positiv forandring mod selvhjulpenhed.
Ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri fortsat sygehusbehandling for personer fra
Færøerne og Grønland og bestemmelse om territorial gyldighed for Færøerne) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at gøre reglerne for Rigsfælleskabets borgere ved midlertidigt op-
hold inden for Rigsfælleskabet så ensartet som muligt. Det indebærer, at personer fra Færøerne
og Grønland ikke alene har adgang til vederlagsfri akut sygehusbehandling, men også får adgang
til vederlagsfri fortsat sygehusbehandling i Danmark. Det foreslås endvidere at opdatere sund-
hedslovens territorialbestemmelse for Færøerne.
Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksom-
hed og lov om lægemidler (Behandling af professionelle sportsudøvere og fremmede
militære styrker, ændring af journalføringsreglerne m.v.) (Feb II)
Det foreslås, at behandling af professionelle sportsudøvere eller fremmede militære styrker, va-
retaget af sundhedspersoner tilknyttet udenlandske sportshold eller fremmede militære styrker,
undtages fra sundhedslovgivningen. Endvidere foreslås det at indføre et driftsherreansvar, som
skal sikre, at sundhedspersoner kan opfylde deres journalføringsforpligtelse. Endelig foreslås, at
de lovgivningsmæssige rammer for udlevering og anvendelse af næsespray med naloxon til be-
handling af opioidoverdosis tilpasses.
Ændring af lov om social service (ny bestemmelse vedr. krav om konsultations- og råd-
givningsforløb ved påbud) (Feb II)
Med lovforslaget ønskes en styrkelse af opfølgningsindsatsen i forhold til ældretilsynets påbud
til konkrete plejeenheder. Lovforslaget skal understøtte de plejeenheder, der modtager påbud, i
arbejdet med at skabe en tryg og værdig ældrepleje.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 1: Sundheds- og ældreministerens lovprogram 2020-21
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse om ældreområdet (Nov I)
7