Social- og Ældreudvalget
Til:
Dato:
Social- og ældreministeren
3. september 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SOU alm. del
Spørgsmål 819
Vil ministeren redegøre for reglerne om etablering af ’fælleskasser’ eller lignende til
indkøb af inventar mv. til fællesarealer i botilbud efter Servicelovens § 107 og § 108?
Baggrunden for spørgsmålet er, at spørgeren har fået kendskab til flere konkrete eksemp-
ler med ’fælleskasser’ i botilbud for mennesker med handicap. Der kan eksempelvis
være tale om en ordning, hvor beboerne på frivillig basis kan indbetale et beløb til en
’fælleskasse’, som administreres af kommunen. Beløbet anvendes til indkøb af inventar,
som anvendes af beboere og personale i botilbuddets fællesarealer. Beboere, der ikke
betaler til denne frivillige ordning angives ikke at måtte benytte møblerne ved ophold i
fællesarealerne og henvises til eks. selv at medbringe en stol, hvis de ønsker at sidde
ned.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
På udvalgets vegne
Kirsten Normann Andersen
formand
1/1