Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 95
Offentligt
2293933_0001.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Til høringsparterne
29. oktober 2020
CIU/mofis
J.nr. 2018 - 3995
Høring over udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske
personers og juridiske enheders digitale post ved skift af
leverandør og bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter
til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig
tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter
Digitaliseringsstyrelsen skal hermed anmode om eventuelle bemærkninger til ved-
lagte udkast til henholdsvis 1) bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter
til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udby-
dere af kommercielle visningsklienter i medfør af §§ 10 a og 10 b samt 2) bekendt-
gørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved
skift af leverandør i medfør af § 10 c i lov om Digital Post fra offentlige afsendere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13. juni 2016, som ændret ved lov nr. 503 af 23.
maj 2018 og det fremsatte lovforslag L 47 (herefter samlet benævnt Digital Post-
loven).
1) Bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt
kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kom-
mercielle visningsklienter
Bekendtgørelsen fastsætter i medfør af de fremsatte nye bestemmelser i §§ 10 a og
10 b i Digital Post-loven ( regler om godkendelser af kommercielle og offentlige
visningsklienter. Juridiske enheder, der ønsker at udbyde en kommerciel visnings-
klient, eller offentlige myndigheder, der ønsker at udbyde en offentlig visningskli-
ent, skal ansøge om godkendelse.
Tilladelsesordningen stiller en række krav til godkendelsesprocessen og til de tek-
niske løsninger, som udbydere af visningsklienter skal leve op til for at få tilladelse
til at udstille den digitale post fra offentlige afsendere. Kravene tjener det overord-
nede saglige formål at sikre at Digital Post-løsningen i alle sine dele udgør en sik-
ker løsning, der samtidig lever op til myndighedernes samt borgeres og virksom-
heders behov for kommunikationsmæssig forsyningssikkerhed og brugervenlig-
hed.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved skift af leverandør og til bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter, fra finansministeren
2293933_0002.png
Side 2 af 7
Kravene til visningsklienter er udformet under hensyntagen til en forretningsmæs-
sig differentiering i markedet og mulighed for samspil med supplerende services,
fx imødekommelse af brugernes efterspørgsel for en samlet visning af digital post
fra offentlige afsendere og privat afsendere.
Endvidere fastsætter bekendtgørelsen regler for økonomisk kompensation af
kommercielle visningsklienter for forpligtelserne til offentlig tjeneste i medfør af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmel-
serne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på statsstøtte i form af kompensation af offentlig tjeneste ydet til visse virksomhe-
der, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk in-
teresse (K(2011) 9380)(2012/21/EU)).
Selve tilladelsesordningen samt godkendelsesprocessen er udarbejdet under iagtta-
gelse af reglerne i servicedirektivet (2006/123/EF).
2) Bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders
digitale post
Bekendtgørelsen om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale
post ved skift af leverandør udmønter den fremsatte nye bestemmelse i § 10 c i
Digital Post-loven, hvorefter finansministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om, at opgaven med at opbevare borgeres og virksomheders digitale post
kan flyttes fra den til enhver tid værende leverandør til fremtidige leverandører.
I praksis giver bestemmelsen således ministeren hjemmel til i bekendtgørelsesform
at fastsætte generelle regler om, hvordan flytningen af alle borgeres og virksomhe-
ders digitale post fra en post-løsning til en anden postløsning skal foregå, f.eks.
som følge af et EU-udbud, hvor en ny leverandør skal udvikle og/eller drifte løs-
ningen, samt regler, der forpligter leverandører af Digital Post til at gennemføre
flytning af borgere og virksomheders digitale post. Efter den foreslåede bekendt-
gørelse tilkommer det endvidere finansministeren at bestemme, hvornår flytnin-
gen af posten skal ske samt at fastsætte nærmere vilkår herfor.
Formålet med at udmønte den foreslåede § 10 c i denne bekendtgørelse er at
sikre, at borgere og virksomheder altid har adgang til al deres eksisterende digitale
post fra offentlige afsendere ved leverandørskift. For indeværende vil bestemmel-
serne skabe det lovmæssige grundlag for datamigrering af al digital post fra offent-
lige afsendere fra den nuværende leverandør e-Boks A/S til den kommende leve-
randør Netcompany A/S.
Det foreslås, at bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2021, hvorved det sikres,
at der er den fornødne tid til den faseopdelte flytning af borgeres og virksomhe-
ders post fra den eksisterende løsning til den kommende Digital Post-løsning.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved skift af leverandør og til bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter, fra finansministeren
2293933_0003.png
Side 3 af 7
Erhvervsøkonomiske konsekvenser og agil erhvervsrettet
regulering
1) Bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt
kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kom-
mercielle visningsklienter
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget bekendt-
gørelsesudkastet i præhøring. OBR har følgende vurdering af udkastets admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet samt bemærkninger til Digitaliseringssty-
relsens vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Administrative konsekvenser
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor
de ikke kvantificeres nærmere.
OBR vurderer på baggrund af ovenstående, at de samlede administrative konse-
kvenser for erhvervslivet er under 4 mio. kr.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Digitaliseringsstyrelsen har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regule-
ring er relevante for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet. OBR har
ingen bemærkninger hertil.
1.
Muliggør an-
vendelse af
nye
forret-
ningsmodel-
ler
Lovforslaget om ændring af Digital Post-loven
har bl.a. til formål at gøre digital
post fra offentlige afsendere mere tilgængelig for danskerne.
Bekendtgørelsens udmøntning af lovforslagets § 10 b skaber de retlige rammer,
der understøtter udviklingen af nye forretningsmodeller. I kraft af at det søges
fremmet at tilgængeliggøre digital post fra offentlige afsendere, kan private virk-
somheder opnå tilladelse til at vise denne post i kommercielle visningsklienter.
Udover at vise digital post fra offentlige afsendere er det et krav, at de kom-
mercielle visningsklienter udbyder supplerende ydelser med henblik på at tilføre
brugerne af visningsklienten funktionalitet og værdi af samfundsmæssig inte-
resse, herunder bidrage til digitaliseringen af samfundet og brugen af sikker di-
gital post.
Som konsekvens af at Digital Post hjemtages af Digitaliseringsstyrelsen, som af
konkurrenceretlige hensyn ikke kan udbyde sådanne supplerende ydelser, fx
adgang til digital post fra private afsendere, kan kommercielle visningsklienter
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved skift af leverandør og til bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter, fra finansministeren
2293933_0004.png
Side 4 af 7
imødekomme brugerens behov for en samlet visning af privat og offentlig post.
Forslaget til bekendtgørelsen skaber det retlige grundlag for at etablere et mar-
ked, der fx muliggør at borgere og virksomheder fortsat vil kunne vælge at tilgå
deres digitale post i løsninger, hvor digital post fra offentlige afsendere vises
sammen digital post fra private afsendere, som de er vant til fra den nuværende
løsning hos e-Boks. Tilsvarende kan virksomheder udbyde kommercielle vis-
ningsklienter i tilknytning til andre services, hvorved disse tilføres yderligere
værdi ved at brugere opnår adgang til Digital Post med deraf afledte funktiona-
liteter og mulighed for synergi. Visningsklienterne giver ligeledes mulighed for,
at der kan udvikles og tilbydes specifikke services som et supplement til post-
visningen, eksempelvis i form af en betalingsløsning, der understøtter en slut-
brugers betaling af fakturaer, der modtages i postløsningen.
For at kunne vise digital post fra offentlige afsendere etableres en tilladelses-
ordningen med henblik på at sikre, at kommercielle visningsklienter har den
fornødne tekniske og sikkerhedsmæssige kvalitet ud fra hensynet til blandt an-
det forsyningssikkerhed, datasikkerhed, samt ønsket om at lette borgernes ad-
gang til digital post fra offentlige afsendere. Endvidere skal tilladelsesordningen
sikre, at den digitale post fra offentlige afsendere vises under forhold, hvorved
meddelelser fra offentlige afsendere bevarer integritet og troværdighed.
Tilladelsesordningens tekniske og sikkerhedsmæssige krav forventes at have en
så byrdefuld karakter, at virksomheder, der opererer på almindelige markeds-
vilkår, ikke vil tilbyde sådanne løsninger, hvorfor der indføres en kompensati-
onsordning.
Bekendtgørelsen fastsætter derfor regler om kompensation til de private aktø-
rer, der opnår tilladelse til at levere kommercielle visningsklienter, for på den
måde at understøtte virksomhedernes muligheder for at forfølge de nye forret-
ningsmodeller, som lovforslaget om ændring af Digital Post-loven muliggør.
2.
Mere enkel
og formålsbe-
stemt
Tilladelsesordningen stiller en række krav til godkendelsesprocessen og til de
tekniske løsninger, som udbydere af kommercielle visningsklienter skal leve op
til for at få tilladelse til at udstille den digitale post fra offentlige afsendere. Kra-
vene tjener det overordnede saglige formål at sikre at Digital Post-løsningen i
alle sine dele udgør en sikker løsning, der samtidig lever op til myndigheder
samt borgere og virksomheders behov for kommunikationsmæssig forsynings-
sikkerhed og brugervenlighed.
Kravene til visningsklienter er udformet under hensyntagen til en forretnings-
mæssig differentiering i markedet og mulighed for samspil med andre services,
så længe de fastlagte beskyttelseshensyn tilgodeses. Virksomhederne har således
metodefrihed med hensyn til, hvordan de lever op til bekendtgørelsens og til-
ladelsesordningens krav.
Selve tilladelsesordningen samt godkendelsesprocessen er udarbejdet under
iagttagelse af reglerne i direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre
marked, der har til formål at lette udøvelsen af etableringsfriheden for tjeneste-
ydere samt den frie bevægelighed for tjenesteydelser.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved skift af leverandør og til bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter, fra finansministeren
2293933_0005.png
Side 5 af 7
Såfremt der viser sig behov for udarbejdelse af supplerende vejledning for de
virksomheder, der ønsker at opnå godkendelse, vil Digitaliseringsstyrelsen i pe-
rioden indtil sådanne vejledninger kan udarbejdes, yde den fornødne vejled-
ning.
3.
Teknologi-
neutral
Det er en forudsætning, at visningsklienterne kan fungere i samspil med Digital
Post og den øvrige offentlig infrastruktur, herunder MitID og NemLog-in.
Herudover er der ingen bindinger for visningsklienter til at anvende specifikke
teknologier, metoder eller løsninger.
Visningsklienterne har således metodefrihed med hensyn til, hvordan de lever
op til bekendtgørelsens og tilladelsesordningens krav, ligesom visningsklien-
terne har mulighed for - i overensstemmelse med det bagvedliggende formål
for konstruktionen - løbende at udnytte nye teknologiske muligheder med hen-
blik på at levere innovative løsninger til markedet.
4.
Helhedstæn-
kende
Reguleringen har til formål at etablere et marked, der tilgodeser virksomheder
og borgeres behov for at tilgå digital post fra offentlige afsendere i både kendte
løsninger, fx sammen med post fra private afsendere, såvel som nye og endnu
ikke kendte løsninger. Brugernes behov og markedskræfterne er dermed med
til at påvirke etableringen af nye måder at tilgå digital post fra offentlige afsen-
dere, herunder i kendte løsninger, der udvides med denne funktionalitet, så
brugerne mødes af Digital Post, hvor de i forvejen færdes online.
Tilladelsesordningens tekniske og sikkerhedsmæssige krav forventes at have en
så byrdefuld karakter, at virksomheder, der opererer på almindelige markeds-
vilkår, ikke vil tilbyde sådanne løsninger, hvorfor der indføres en kompensati-
onsordning.
Bekendtgørelsen fastsætter derfor regler om kompensation til de private aktø-
rer, der opnår tilladelse til at levere kommercielle visningsklienter, for på den
måde at understøtte virksomhedernes muligheder for at forfølge de nye forret-
ningsmodeller, som lovforslaget om ændring af Digital Post-loven muliggør.
5.
Sikrer bruger-
venlig digitali-
sering
Med den kommende postløsning søger Digitaliseringsstyrelsen i videst muligt
omfang at etablere en brugervenlig it-løsning, som kan tilgodese brugerens be-
hov for at tilgå digital post fra offentlige afsendere i flere sammenhænge end
det i dag er muligt.
Det bliver helt op til den enkelte virksomhed at beslutte, hvilken visningsklient
denne ønsker at anvende, da retsvirkningen er den samme, uanset om der an-
vendes en offentlig eller en kommerciel visningsklient. Det vil derfor også være
op til den enkelte virksomhed at tage stilling til, om det er rentabelt eller på
anden måde giver mening at anvende en given kommerciel visningsklient på
markedet, eller om virksomheden i stedet ønsker at anvende den offentlige vis-
ningsklient på Virk. Omkostninger og besparelser er derfor helt individuelt for
den enkelte virksomhed og er derfor ikke forsøgt opgjort her. Fælles for vis-
ningsklienterne er, at der skal ske synkronisering af brugerens post og oplys-
ninger, så dette ikke skal flyttes eller registreres flere gange af brugeren, hvis
denne skifter visningsklient.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved skift af leverandør og til bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter, fra finansministeren
2293933_0006.png
Side 6 af 7
2) Bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders
digitale post
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget bekendt-
gørelsesudkastet i præhøring.
OBR’s
vurdering af udkastets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt
bemærkninger til Digitaliseringsstyrelsens vurdering af principperne for agil er-
hvervsrettet regulering fremgår individuelt nedenfor. Ændres udkastet, kan neden-
stående vurdering og bemærkninger ikke bruges i forbindelse med den offentlige
høring.
Administrative konsekvenser
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet ikke medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Digitaliseringsstyrelsen har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regule-
ring ikke er relevante for de konkrete ændringer i udkastet. OBR har ingen be-
mærkninger til denne vurdering.
Digitaliseringsstyrelsen skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til
bekendtgørelserne senest
torsdag den 26. november 2020 kl. 12.
Eventuelle bemærkningerne bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
mo-
[email protected].
Vedlagt ses fortegnelse over hørte myndigheder og organisationer mv.
Høringssvarene vil ved udstedelsen af bekendtgørelsen blive offentliggjort på Hø-
ringsportalen
https://hoeringsportalen.dk.
Ved afgivelse af høringssvar samtykker
høringsparten til, at vedkommendes høringssvar, kontaktoplysninger og navn of-
fentliggøres på Høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede på telefon 4027 5228.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 95: Orientering om udkast til bekendtgørelse om flytning af fysiske personers og juridiske enheders digitale post ved skift af leverandør og til bekendtgørelse om godkendelse af visningsklienter til Digital Post samt kompensation for forpligtelser til offentlig tjeneste for udbydere af kommercielle visningsklienter, fra finansministeren
2293933_0007.png
Side 7 af 7
Med venlig hilsen
Morten Fischer
Jurist
Direkte tlf. +45 4027 5228
[email protected]
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk