Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 9
Offentligt
2261888_0001.png
Justitsministeriet
Retsudvalget
Social- og Indenrigsudvalget
Randers 12/10 2020
Overklassens undertrykkelse af borgeren
Vi har længe vidst, at domstolene ikke afprøver det juridiske skøn i sager
mellem borger og myndighed. Da sager mellem borger og myndigheder ofte
hviler på et juridisk skøn, så betyder det at borgeren reelt ingen
domstolsprøvelse får i disse sager. Det er justitsminister, Nick Hækkerups
ansvar at bringe dette i orden i de danske domstole, så de juridiske dommere
udøver deres arbejde efter loven, hvor en afgørelse skal dømmes efter et skøn.
Som det fremgår af denne artikel:
https://www.k-news.dk/nyheder/i-danmark-
udfordrer-domstolene-ikke-myndighedernes-afgoerelser?
fbclid=IwAR2QDJC0X0ON_e-
J8HW22DXto_6qSCDi36ASDovGlQaNw2uXujmFeHkfVVA
skyldes domstolenes
manglende efterlevelse af loven, at det har domstolene altid negligeret. Som
med mange andre kulturelle normer i samfundet, som har undertrykt et folk, så
er det også nu tid til at gøre op med denne undertrykkelse af folket.
Hjemlen til undertrykkelse
Af Grundlovens
§ 63:
Stk. 1. Domstolene er
berettigede
til at påkende ethvert spørgsmål om
øvrighedsmyndighedens grænser. Den, der vil rejse sådant spørgsmål, kan dog
ikke ved at bringe sagen for domstolene unddrage sig fra foreløbig at
efterkomme øvrighedens befaling. (vores fremhævning med rød)
Stk. 2. Påkendelse af spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser kan ved
lov henlægges til en eller flere forvaltningsdomstole, hvis afgørelser dog skal
kunne prøves ved rigets øverste domstol. De nærmere regler herom fastsættes
ved lov.
Det er fuldkommen uacceptabelt, at denne bestemmelse er en kan-
bestemmelse. Domstolene SKAL afprøve det skøn, der er helt afgørende for
sager mellen det meget ulige magtforhold der er mellem borger og
myndigheder. Den nuværende ordlyd med ’kan’ lever ikke op til den
retsbeskyttelse familier er sikret via Menneskerettighedskonventionens artikel
8. Derved lever Danmarks retspraksis på området ikke op til de internationale
forpligtelser som Danmark har tiltrådt og inkorporeret i dansk lov. Dette er
redegjort for i Menneskerettighedsdomstolens afgørelse i Storkammeret i
Lobben vs. Norge
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 13/10-20 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om retssikkerhed i socialsager
2261888_0002.png
Da ændring af Grundloven er en langhåret process, anmoder vi om at
Justitsminister, Nick Hækkerup sikrer tilstrækkelig retsbeskyttelse af borgerne,
ved at sikre borgerne en fyldestgørende prøvelse af deres sager ved de danske
domstole. Der er tale om de mest invasive afgørelser om frihedsberøvelse af
børn og ændring af identitet ved tvangsbortadoption, hvor domstolene lige nu
er fritaget fra at vurdere på det afgørende i disse indgreb i borgernes
frihedsrettigheder.
Sammenfattende
Som med sexismens undertrykkelse af kvinder, skal vi også gøre op med
overklassens undertrykkelse af udsatte borgere i Danmark. Det kræver
ændring af en historisk undertrykkelse af borgere med behov for fællesskabets
hjælp. Gør vi ikke det i Danmark, kan vi ikke sige at vi alle er lige for loven, da
udsatte borgere i dag ikke har adgang til en fyldestgørende prøvelse ved
domstolene, der vurderer det juridiske skøn og bevisførelse. Denne eklatante
udelukkelse fra en tilstrækkelig grundig retlig prøvelse er et brud på
Menneskerettighedskonventionens artikel 8.
Vi ser frem til lovændring der sikrer retssikkerhed for udsatte borgere i
Danmark.
Venlig hilsen
Kristina Kiettelmann Jensen
Formand for Foreningen Klip – Forældre til anbragte børn