Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 86
Offentligt
2291174_0001.png
Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet
Årsberetning
2019
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0002.png
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
www.ast.dk
Tlf.: 33 41 12 00
Åbningstid: 9.00 – 15.00 alle hverdage
Publikationen kan hentes via dette link:
https://ast.dk/publikationer
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Indhold
Tilsynet .............................................................................................................................................................. 4
PAS ..................................................................................................................................................................... 7
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter ..................................................................................... 9
Tilsyn med adoptionsformidlingen .................................................................................................................. 11
Tilsyn med økonomiske forhold ...................................................................................................................... 18
Statistik ............................................................................................................................................................ 21
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Tilsynet
I et tilsynsperspektiv har den internationale adoptionsformidling i Danmark i 2019 befundet sig i en særlig
situation. Tilsynet har brugt mange ressourcer på undersøgelsen af bæredygtige alternativer til den
nuværende struktur for den internationale adoptionsformidling og på evalueringen af den politiske aftale
fra 2014 om et nyt adoptionssystem, som danner grundlag for det adoptionssystem, der har været
gældende siden 2016. Tilsynet har i 2019 tilrettelagt sine tilsynsaktiviteter i lyset af muligheden for, at der
kunne ske en systemtilpasning i løbet af året.
Undersøgelse af bæredygtige alternativer til den nuværende struktur for den internationale
adoptionsformidling
I november 2018 indgik partierne bag satspuljeaftalen for 2019 en aftale om at iværksætte en undersøgelse
af bæredygtige alternativer til den nuværende struktur for den internationale adoptionsformidling i
Danmark. Opgaven blev givet til Ankestyrelsen, som overgav undersøgelsen til Social- og
Indenrigsministeriet i december 2019.
Baggrunden for ønsket om en undersøgelse var, at der siden indgåelsen af den politiske aftale i 2014 er sket
et sådan fald i antallet af godkendte adoptionsansøgere og i antallet af internationale adoptioner i
Danmark, at der var behov for at få afdækket bæredygtige løsninger. Antallet af internationale adoptioner
er i perioden 2013-2018 reduceret med 63 %, og antallet af godkendte ansøgere er reduceret med 77 %.
Det fremgår af kommissoriet for undersøgelsen, at den skulle afdække, hvilke alternativer der findes til den
nuværende struktur på området, herunder hvilken grad af statslig involvering – faktisk og/eller økonomisk –
dette vil forudsætte. Det fremgår ligeledes af kommissoriet, at det bæredygtige element i undersøgelsen
særligt skulle knytte sig til muligheden for at gøre formidlingen mindre afhængig af antallet af adoptioner,
og formindske påvirkningerne fra det varierende antal ansøgere og andre variable faktorer i formidlingen.
Undersøgelsen beskriver bæredygtigheden ud fra et økonomisk, et strukturelt og et fagligt perspektiv. Den
økonomiske bæredygtighed er defineret som en struktur, hvor det økonomiske driftsgrundlag kan bære det
nuværende lave antal ansøgere og adoptioner, og er robust ved et fortsat fald i formidlingen. Den
strukturelle bæredygtighed forstås som de mest stabile rammer for formidlingsopgaven, uanset hvordan
adoptionsområdet fremover vil udvikle sig. Den faglige bæredygtighed retter sig mod at identificere,
hvordan det sikres, at adoptionerne gennemføres til barnets bedste på et fagligt, juridisk og etisk forsvarligt
niveau.
Bæredygtigheden er belyst gennem en analyse af forskellige former for finansiering og organisering af
formidlingsopgaven. Samtidig er rammerne for tilsynet, adoptionsrelateret hjælpearbejde og Post Adoption
Service også beskrevet i undersøgelsen som elementer, der skal inddrages i relation til finansieringen og
organiseringen.
Undersøgelsens resultater beskriver ikke et samlet system, men anskueliggør hvorledes de enkelte hoved-
og delelementer kan sammensættes til et nyt system. Resultaterne viser, at der kan etableres en
økonomisk bæredygtig struktur for formidlingen, hvis det statslige tilskud forøges væsentligt. Selve
formidlingsopgaven kan fortsat varetages af en privat organisation eller overdrages til de danske
myndigheder. Den strukturelle bæredygtighed vil være udfordret på forskellig vis i de to forskellige former
for organisering, ligesom den faglige bæredygtighed vil skulle understøttes forskelligt, alt efter hvilken
organisering der måtte træffes beslutning om i et fremtidigt system.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0005.png
Som en central del af undersøgelsens vidensgrundlag har Ankestyrelsen løbende inddraget det danske
adoptionsområdes hovedaktører – DIA, Adoptionsnævnet og Familieretshuset – i undersøgelsesarbejdet,
ligesom andre relevante myndigheder – Civilstyrelsen, Erhvervsstyrelsen og Udenrigsministeriet – har
været hørt. Adoptionsområdets interessenter er også blevet bedt om at komme med inputs til
undersøgelsen. Ankestyrelsen har herudover anvendt konsulent- og revisionsfirmaet EY Nordic til at
foretage en analyse af de økonomiske forudsætninger for en bæredygtig struktur. Den internationale
børnebeskyttelsesorganisation the International Social Service (ISS) har også bidraget til undersøgelsen i form
af en rapport, der tilvejebringer et internationalt perspektiv på, hvordan et bæredygtigt formidlingssystem
vil kunne indrettes i Danmark. Endelig har styrelsen indhentet oplysninger fra andre landes
centralmyndigheder om, hvordan deres formidlingssystemer er organiseret.
Kommissoriet for undersøgelsen og undersøgelsens resultater kan læses her:
https://ast.dk/nyheder/nyheder/nyheder-2019/ankestyrelsen-har-udarbejdet-en-undersogelse-om-
baeredygtige-alternativer-til-den-nuvaerende-struktur-for-den-internationale-adoptionsformidling-i-
danmark-1
Evaluering af den politiske aftale om et nyt adoptionssystem – de strukturelle rammer og tilsynet
Som en del af den politiske aftale fra 2014 var der enighed blandt aftalepartierne om, at der efter en treårig
periode skulle gennemføres en evaluering af aftalens samlede konsekvenser. Hovedparten af aftalen blev
implementeret den 1. januar 2016, og Ankestyrelsen iværksatte efterfølgende evalueringen i 2019.
Med udgangspunkt i den bagvedliggende helhedsanalyse fra 2014 af det danske adoptionssystem blev
evalueringen opdelt i to publikationer.
Den første publikation udkom i december 2019 sammen med undersøgelsen om bæredygtige alternativer
til den nuværende struktur for international adoptionsformidling i Danmark. Denne publikation handler om
de strukturelle rammer for den internationale adoptionsformidling og tilsynet. Efter aftale med Social – og
Indenrigsministeriets departement er evalueringen baseret på en gengivelse af Ankestyrelsens erfaringer
og observationer i perioden 2016-2018, den viden der er indsamlet gennem tilsynet samt de undersøgelser
m.v., der er iværksat som følge af aftalen og tilsynet. Evalueringen danner samtidig et faktuelt grundlag for
undersøgelsen af muligheden for at sikre et bæredygtigt formidlingssystem.
Det skærpede tilsyn og det adoptionsrelaterede hjælpearbejde, som udgør to hovedelementer i den
politiske aftale fra 2014, er uddybende beskrevet i evalueringen. Det skyldes, at det på baggrund af de
indvundne erfaringer fra tilsynet er Ankestyrelsens vurdering, at det vil være relevant at overveje en
justering af rammerne for tilsynet og det adoptionsrelaterede hjælpearbejde i den kommende struktur for
international adoptionsformidling.
Evaluering af tilsynet
Evalueringen viser, at de fastsatte krav til og kontrollen med adoptionsformidlingen generelt opfylder sit
formål. Formålet er at sikre, at der kun gennemføres adoptioner til Danmark, hvis adoptionen er til barnets
bedste og kan ske på en lovlig, etisk og faglig forsvarlig måde, og at organisationen tilrettelægger sine
økonomiske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæssig og gennemsigtig måde.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0006.png
Samlet set viser tilsynet med DIA, at organisationen har øje for de skærpede krav, der fra politisk side blev
fastsat for organisationens arbejde med aftalen om et nyt adoptionssystem i 2014. Ankestyrelsen har alene
i få tilfælde fundet, at organisationen har handlet i strid med de fastsatte rammer for formidlingsarbejdet.
Imidlertid viser evalueringen udarbejdet af Ankestyrelsen også, at DIA har haft udfordringer med at finde
sig til rette i den rollefordeling, der blev fastlagt mellem Ankestyrelsen og DIA, og de rammer der blev
fastlagt for DIA’s arbejde. Derudover peger evalueringen på, at der har været forskellige forventninger til
tilsynet hos henholdsvis DIA og Ankestyrelsen. Begge aspekter har udfordret mulighederne for at skabe en
velfungerende samarbejdsmodel, som var tanken bag den struktur for den internationale
adoptionsformidling til Danmark, som man valgte i 2014, hvor formidlingen sker i regi af en privat
organisation, underlagt et tæt tilsyn.
Evalueringen beskriver også, hvordan de enkelte tilsynsinstrumenter har opfyldt formålet. Heraf fremgår
det, at tilsynet med DIA’s økonomiske forhold, de løbende re-godkendelser af DIA’s samarbejder i udlandet
og godkendelsen af alle matchningsforslag i staten i særlig grad har været velfungerende.
Evaluering af adoptionsrelateret hjælpearbejde
Efter adoptionsloven har den formidlende organisation i dag mulighed for at yde støtte til hjælpearbejde
med tilknytning til adoptionshjælp. Udbetalinger eller forpligtelser på 50.000 kr. eller mere skal godkendes
af Ankestyrelsen på forhånd, mens mindre udbetalinger blot skal anmeldes til Ankestyrelsen. Området er
også reguleret i DIA’s akkrediteringsvilkår med tilhørende ansøgnings- og anmeldelsesskemaer for
hjælpearbejde. Ved siden af denne form for støtte, kan DIA også videreformidle donationer fra
adoptivfamilierne til bestemte modtagere i afgiverlandet, efter adoptionen er gennemført. Endelig kan DIA
tilbyde fadderskaber. Administrationen af disse foregår dog helt adskilt fra adoptionsformidlingen.
Evalueringen viser, hvordan Ankestyrelsen siden 2016 har arbejdet med at anvende internationale
anbefalinger og retningslinjer i tilsynet med DIA’s adoptionsrelaterede hjælpearbejde. Styrelsen har også
gennem dialog, undervisning og i tilbagemeldinger på konkrete tilsynsaktiviteter videreformidlet de
internationale retningslinjer på området til DIA. Hovedhensynet er at sikre, at international adoption ikke
må være profitskabende, hvilket er et grundlæggende princip i Haagerkonventionen
1
.
På baggrund af internationale drøftelser og de indvundne erfaringer og oplysninger fra tilsynet, har
Ankestyrelsen fastsat generelle retningslinjer for styrelsens vurdering af organisationens
adoptionsrelaterede hjælpearbejde.
Evalueringen viser, at tilsynet har tilvejebragt en betydelig indsigt i den adoptionsrelaterede støtte og har
opnået et indgående kendskab til de økonomiske aspekter af formidlingssamarbejdet mellem den
formidlende organisation og udlandet.
Det har dog vist sig vanskeligt at sikre en tilstrækkelig grad af transparens i betalingerne, selvom der både i
organisationen og tilsynet er gennemført en række tiltag for at understøtte gennemsigtigheden og
forebygge risikoskabende forhold. Det er ikke i alle tilfælde muligt for organisationen at tilvejebringe
1
Bekendtgørelse af konvention af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejde med hensyn til
internationale adoptioner
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=86208
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0007.png
tilstrækkelig dokumentation for beløbets anvendelse, og i de fleste afgiverlande kontrollerer
myndighederne ikke hvorledes støtten anvendes.
Samtidig vurderes alle betalinger i princippet at være en potentiel risikofaktor for afhængighedsskabende
adfærd i adoptionsformidlingen. Selvom der ikke er observeret direkte brud på Haagerkonventionens
principper eller ulovlige handlinger i DIA’s generelle samarbejde eller i konkrete adoptionssager, kan de
økonomiske relationer i samarbejdet være direkte eller indirekte risikoskabende. Evalueringen peger derfor
på, at det kan være relevant, at overveje en skærpelse af retningslinjerne for adoptionsrelateret
hjælpearbejde.
Evalueringen af de strukturelle rammer og tilsynet kan læses i sin helhed her som en del af bilagssamlingen:
https://sim.dk/publikationer/2019/dec/undersoegelse-af-international-adoptionsformidling-i-danmark/
Den anden del af evalueringen af den politiske aftale omhandler adoptivfamiliens forhold, og udkom i
begyndelsen af 2020. Den kan findes på Ankestyrelsens hjemmeside:
https://ast.dk/publikationer/evaluering-af-den-politiske-aftale-fra-2014-om-et-nyt-adoptionssystem-del-2
PAS (Post Adoption Service)
Efter en periode med en forsøgsordning, så blev tilbuddet om rådgivning til voksne adopterede gjort
permanent i slutningen af 2018, hvorfor tilbuddet for alvor blev kendt og udbredt i hele Danmark i 2019.
Ankestyrelsen får ca. 60 nye ansøgninger om dette tilbud om måneden
.
Tilbuddet om rådgivning til voksne adopterede er det eneste tilbud i landet, som tilbyder en adoptionsfaglig
forståelse af den voksne adopteredes udvikling og udfordringer. I PAS-tilbuddet til voksne er der viden at
hente blandt andet om, hvilken betydning det har for den enkelte, at der er opstået et traume før
personligheden er dannet.
Tilbuddet om voksengrupper er også blevet mere udbredt. I disse grupper støttes de voksne adopterede i,
at de ikke er alene om de udfordringer, de har, men at de kan dele dem med andre adopterede.
Tilbuddet til adopterede børn, om at de kan deltage i børnegrupper med andre børn på nogenlunde samme
alder, har været meget efterspurgt i flere år. I 2019 har mere end 200 børn været på venteliste.
Ankestyrelsen forsøger løbende at etablere flere børnegrupper, men hensynet til geografi og børnenes
alder betyder, at det ikke altid er praktisk muligt. Ankestyrelsen har siden 2015 faciliteret, at 11
børnegrupper mødes på Sjælland og at 9 børnegrupper mødes i Jylland. I børnegrupperne arbejder
børnene blandt andet med deres oplevelse af at føle sig anderledes, at have forskellige følelser og tanker
om biologiske forældre og adoptivforældre og deres udfordringer med at høre til.
Ankestyrelsen har også et tilbud, der kan støtte de adoptanter, der vælger at adoptere alene. I 2019 har
Ankestyrelsen udbudt ene-adoptantgrupper i København og i Århus, som begge steder er blevet positivt
modtaget.
Tilbuddet om 20 timers rådgivning pr. adopteret barn til alle familier er fortsat et meget efterspurgt tilbud,
som mange familier gør brug af, og hvor tilbagemeldingerne fra familierne - også i 2019 - er utroligt
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0008.png
positive. En del familier efterspørger flere timer end de 20 timer, de har til rådighed, fordi deres barn har
flere udfordringer undervejs til deres 18. år i forhold til trivsel og udvikling.
De temaeftermiddage, Ankestyrelsen inviterer til, viser, hvad målgruppen af adoptivfamilier er optaget af.
Der er forskellige temaer. Fx har temaet ”I er ikke mine rigtige forældre” har stor interesse blandt
adoptivfamilier. Ankestyrelsen forsøger løbende at finde emner til temaeftermiddagene, der har en bred
interesse hos familierne.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Godkendelse og re-godkendelse af samarbejdsparter
Ankestyrelsen har i 2019 behandlet fire ansøgninger fra DIA om re-godkendelse af samarbejdsparter.
Ankestyrelsen har godkendt alle ansøgninger. Det drejer sig om Taiwan, Sydafrika, Indien og Filippinerne.
DIA redegør i ansøgningen for eventuelle ændringer i det pågældende lands myndighedsstruktur, regler på
adoptionsområdet og erfaringer med hidtil gennemførte sager, og hvordan forholdene er i
overensstemmelse med Haagerkonventionens regler og procedurer.
Ankestyrelsen har i forbindelse med re-godkendelserne siden 2016 haft fokus på at afdække, om
afgiverlandets lovgivning og myndighedsstruktur både i teori og i praksis understøtter
Haagerkonventionens principper om, at:
International adoption er sidste udvej for barnet (subsidiaritetsprincippet)
Den enkelte adoption vurderes at være til gavn for det enkelte barn
Adoptionen sker på baggrund af en legal frigivelse af barnet
Risici for uetisk adfærd og økonomisk vinding bliver mindsket i relation til internationale adoptioner
I 2018-2019 har Ankestyrelsen desuden særligt haft fokus på:
Den nationale matchningsprocedure i afgiverlandet (subsidiaritetsprincippet)
Praksis ved bortadoption af søskende
Regler for bortadoption, når den biologiske mor og/eller far ikke er statsborger i afgiverlandet
Procedurer og muligheder for den adopterede til at søge oplysninger om biologisk slægt i
afgiverlandet
Forberedelsen af ansøgere og børn i afgiverlandet i forbindelse med overdragelse og hjemtagelse
Taiwan Region
Ankestyrelsen re-godkendte i november 2019 DIA’s fortsatte samarbejde med Chung Yi Social Welfare
Foundation (Chung Yi) i Taiwan region i en midlertidig periode på 2 år fra den 1. december 2019 til og med
den 30. november 2021.
Ankestyrelsen har siden sidste re-godkendelse og tilsynsrejsen til Taiwan i 2017 haft opmærksomhed på
oplysninger om eventuel tvivl eller usikkerhed hos de biologiske forældre om deres ønske om at give afkald
på barnet, samt Chung Yi’s arbejde med at vejlede og rådgive de biologiske forældre om deres muligheder
for at beholde barnet eller give samtykke til bortadoption. Det er fortsat Ankestyrelsens opfattelse, at de
forskellige aktører i Taiwan, herunder også Chung Yi, arbejder grundigt og seriøst med at afdække barnets
forhold, og vejleder og rådgiver de biologiske forældre på en måde, der bidrager til at understøtte at
adoptionerne finder sted på et lovligt, etisk og fagligt forsvarligt grundlag. Ankestyrelsen vil imidlertid
fortsat have fokus på dette i tilsynet med adoptionsformidlingen fra Taiwan og i de konkrete
matchningssager.
Ankestyrelsen har endvidere fortsat fokus på, at DIA sikrer sig, at ansøgerne er grundigt orienteret og
vejledt om de retlige forhold, længden på den forventede ventetid fra accept af barn til hjemtagelse og
processen ved et adoptionsforløb fra Taiwan.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0010.png
Sydafrika
Den 20. november 2019 godkendte Ankestyrelsens DIA’s fortsatte samarbejde med Impilo i Sydafrika i en
tidsbegrænset periode på to år gældende fra den 1. december 2019 til og med den 30. november 2021.
I den periode vil Ankestyrelsen have særligt fokus på frigivelsesproceduren, praksis for bortadoption af
børn født af udenlandske statsborgere, implementeringen af subsidiaritetsprincippet samt de økonomiske
aspekter af samarbejdet. I forbindelse med re-godkendelsen havde Ankestyrelsen lejlighed til at holde
møde med både DIA’s samarbejdspart, Impilo, og den sydafrikanske centralmyndighed, SACA. Styrelsen vil
tilstræbe at fortsætte en tæt dialog med begge parter i den periode godkendelsen løber.
Indien
I december 2019 re-godkendte Ankestyrelsen DIA’s samarbejde med den indiske central-myndighed
Central Adoption Resource Authority (CARA). Godkendelsen gælder fra den 1. januar 2020 til den 30.
december 2021.
I den periode vil Ankestyrelsen have særligt fokus på muligheden for at få yderligere oplysninger i sager om
hittebørn, herunder om fundet af barnet og den foretagne efterforskning. Derudover vil Ankestyrelsen
have særligt fokus på de indiske myndigheders tilsyn med børnehjemmene, subsidiaritetsprincippet og
adgangen til at søge efter biologiske rødder i Indien.
DIA’s autorisation fra CARA til at formidle internationale adoptioner fra Indien skal fornyes i maj 2020.
Kina
Ankestyrelsen har fra DIA modtaget en ansøgning om re-godkendelse af samarbejdet med i Kina i 2019. DIA
har imidlertid oplyst, at samarbejdet er under udfasning, og at der alene var ganske få ansøgere tilbage på
venteliste til et barn fra Kina. Ankestyrelsen har taget oplysningerne fra DIA til efterretning og vil i
begyndelsen af 2020 se på udfasning af samarbejdet.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0011.png
Tilsyn med adoptionsformidlingen
Godkendelse af matchningsforslag
Et af de vigtigste tidspunkter i en sag om international adoption er, når barnet matches med ansøgerne.
Det konkrete tidspunkt defineres som ”matchningstidspunktet”. Matchningstidspunktet involverer begge
landes samarbejdsparter og myndigheder.
Når et barn matches med de kommende adoptanter, skal afgiverlandet og Danmark udstede en erklæring
om, at adoptionen kan fortsætte. Erklæringen har relation til Haagerkonventionens artikel 17c. Derfor
kaldes den en 17c-erklæring.
17c-erklæringen er en godkendelse af den proces, der
er sket indtil matchningstidspunktet. Erklæringen er et
udtryk for, at Ankestyrelsen vurderer, at adoptionen
ikke strider mod afgiverlandets lovgivning, Danmarks
lovgivning eller internationale konventioner.
Proceduren for godkendelse af matchningsforslag
kræver et indgående kendskab til lovgivningen og
procedurerne i de lande, som DIA samarbejder med.
Det kræver løbende udveksling af information mellem
DIA og Ankestyrelsen, og at Ankestyrelsen supplerer denne viden med information fra andre kilder.
Ankestyrelsen har udarbejdet en procedure for at godkende matchningsforslag. Proceduren udvikles
løbende. Ankestyrelsen instruerer også løbende DIA og Familieretshusene i procedurerne.
Ankestyrelsen godkender alle matchningsforslag, hvor DIA vurderer, at barnet er omfattet af ansøgernes
godkendelse. Hvis DIA vurderer, at barnet falder uden for ansøgernes godkendelse eller er i tvivl herom, er
det Adoptionssamrådet i Familieretshuset, der laver vurderingen.
Adoptionssamrådet har mulighed for at forelægge frigivelsen for Ankestyrelsen. Det vil sige, at
Ankestyrelsen vurderer de juridiske aspekter af matchningsforslaget, mens Adoptionssamrådet vurderer de
resterende oplysninger i sagen. I begyndelsen af 2018 har Statsforvaltningen (nu Familieretshuset) og
Ankestyrelsen aftalt, at Ankestyrelsen varetager vurderingen af frigivelsen i alle Statsforvaltningens (nu
Familieretshuset) sager.
Ankestyrelsen har behandlet 34 sager om godkendelse af matchningsforslag. Adoptionssamrådet har
behandlet 12 sager, hvori frigivelsesgrundlaget har været forelagt for Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen fører statistik over alle matchningsforslag for at give et aktuelt billede af
formidlingssituationen.
Tilsynsbesøg hos DIA
Ankestyrelsen var på uanmeldt tilsynsbesøg hos DIA i december 2019. Mødet havde fokus på DIA’s kontakt
og dialog med samarbejder i udlandet. På tilsynsbesøget gennemgik DIA og Ankestyrelsen DIA’s kontakt og
dialog med de enkelte samarbejdsparter i udlandet. DIA oplyste, at kontakten til samarbejdsparterne i
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
udlandet generelt er god. DIA beskrev for hvert enkelt land hvorledes kommunikationen og
vedligeholdelsen af samarbejdet fungerede. Ankestyrelsen fik ved det uanmeldte tilsynsbesøg suppleret sin
indsigt i DIA’s konkrete arbejde med pleje af samarbejder i udlandet.
DIA’s samarbejder i udlandet er et tema, Ankestyrelsen fortsat vil have fokus på i 2020. DIA og
Ankestyrelsen havde på det uanmeldte tilsynsbesøg en grundig dialog om vigtigheden af netop dette og
særligt med fokus på den ovenfor beskrevne særlige situation, som den internationale adoptionsformidling
i Danmark står i aktuelt. Ankestyrelsen har oplyst DIA om, at vi fortsat vil have opmærksomhed på netop
DIA’s pleje og kontakt til samarbejder i udlandet.
Tilsynet med barnets helbredsmæssige og psykosociale forhold
I Ankestyrelsens tilsyn med de helbredsmæssige aspekter af DIA’s adoptionsformidling høres
Adoptionsnævnet. Adoptionsnævnet fører et bagudrettet tilsyn med de matchningssager, der er behandlet
af Adoptionssamrådene i forhold til vurderingen af børnenes helbredsmæssige og psykosociale forhold.
Derudover foretager Adoptionsnævnet én gang årligt en vurdering af, om Ankestyrelsens retningslinjer for
børnenes helbredsmæssige og psykosociale forhold skal revideres.
Informationsindsamling
Møder med samarbejdsparter og andre landes myndigheder
I 2019 mødtes Ankestyrelsen med den tjekkiske centralmyndighed på adoptionsområdet. Delegationen var
på besøg i Danmark for at mødes med DIA og møde adoptivfamilier med børn adopteret fra Tjekkiet.
Delegationen mødtes i den forbindelse også med Ankestyrelsen. På mødet informerede Ankestyrelsen om
det danske adoptionssystem og om de rådgivningstilbud, de danske adoptivfamilier får stillet til rådighed
før, under og efter adoptionen. Delegationen viste særligt interesse for de danske tilbud om PAS-
rådgivning. De danske adoptivfamiliers muligheder for rådgivning før og efter adoptionen er unik i sin
udstrækning og variation, og derfor et positivt særtræk for samarbejdet med Danmark.
Ankestyrelsen fik på mødet også mulighed for at høre nærmere om de aktuelle forhold på
adoptionsområdet i Tjekkiet og drøfte konkrete forhold af betydning for tilsynet.
Delegationsbesøg fra Sydafrika
I november 2019 modtog Ankestyrelsen et delegationsbesøg fra Sydafrika. Ved mødet deltog DIA’s
samarbejdspart, Impilo, den sydafrikanske centralmyndighed, SACA og DIA selv.
Mødet blev indledt med et oplæg om de rådgivningstilbud, de danske adoptivfamilier får stillet til rådighed
før, under og efter adoptionen. Delegationen fra Sydafrika udviste stor interesse herfor.
Ankestyrelsen fik på mødet også mulighed for få uddybet en række konkrete forhold om det sydafrikanske
adoptionssystem af betydning for tilsynet og høre nærmere om aktuelle forhold på adoptionsområdet i
Sydafrika.
Møder, konferencer og arbejdsgrupper
Ankestyrelsen har siden 2010 deltaget i et mødeforum med centralmyndighederne fra en række andre
modtagerlande, der ligeledes har tiltrådt Haagerkonventionen. Gruppen mødes typisk to gange om året til
uformelle drøftelser uden referat.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0013.png
I 2019 har gruppen dog alene holdt et møde. Mødet blev holdt i efteråret 2019 i Dublin. På mødet blev der
delt viden, og der var et særligt fokus på:
Håndtering af problemstillinger relateret til mistanke om ulovlig eller uetisk adfærd i konkrete
sager, hvor adoptionen er gennemført for flere år siden, eller i samarbejdsrelationer med
udenlandske organisationer eller myndigheder, hvor der ikke længere er et aktivt samarbejde og
hvor samarbejdet fandt sted inden Haagerkonventionen trådte i kraft.
Bistand til adopterede, som ønsker yderligere oplysninger om egen baggrund eller kontakt til
biologisk slægt
Konsekvenserne for de nationale adoptionssystemer af den internationale udvikling på
adoptionsområdet, hvor der generelt ses en vedvarende nedgang i antallet af adoptioner
De økonomiske relationer i samarbejdet om international adoptionsformidling
Udveksling af oplysninger om adoptionsformidlingen fra forskellige afgiverlande, herunder
mulighederne for fælles handling over for systematiske svagheder i implementeringen af
Haagerkonventionen i konkrete samarbejdslande
Ankestyrelsen deltog i september 2019 i Nordic Adoption Council’s (NAC) konference i Reykjavik. NAC er en
sammenslutning af formidlende organisationer i de nordiske lande. På konferencen var der fokus på Best
Practice i internationale adoptioner, herunder det gode samarbejde mellem afgiver- og modtagerland,
adoptionsfaglighed hos sundhedspersonale og de
nordiske landes adoptionssystemer.
Nordisk møde blev afholdt i Helsinki i maj 2019. Nordisk
møde er et årligt møde mellem de nordiske
centralmyndigheder på adoptionsområdet. På møderne
udveksles informationer og erfaringer mellem
myndighederne. Drøftelserne er uformelle og uden
referat. Ved nordisk møde i Helsinki blev følgende
emner diskuteret:
Mulige retningslinjer for behandling af sager med
mistanke om ulovligheder
Erfaringer med praksis i forskellige afgiverlande
Registrering af dobbelt statsborgerskab
Uafhængige adoptioner med statslig bistand
Alderskrav til ansøgere
Post Adoption Service i de nordiske lande
På opfordring fra NAC mødtes de nordiske centralmyndigheder med NAC’s bestyrelse i forbindelse med
nordisk møde. Bestyrelsen orienterede om de problemstillinger, som foreningen ser som fælles nordiske på
adoptionsområdet blandt andet som følge af et faldende antal adoptioner, og gav udtryk for et ønske om et
øget fremtidigt samarbejde med centralmyndighederne.
Det danske tilsyn deltog i 2019 alene som tilhørere i nordisk møde og mødet med NAC’s bestyrelse på
grund af det igangværende danske folketingsvalg.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0014.png
Ankestyrelsen indgår som en del af en arbejdsgruppe om forebyggelse og håndtering af ”illicit practice”.
Arbejdsgruppen er nedsat af HCCHs
2
Permanente Bureau og har til formål at udarbejde fælles internationale
retningslinjer og metoder til gavn for samarbejdet mellem landene om forebyggelse og håndtering af ”illicit
practice”. Arbejdsgruppen har nedsat en undergruppe, der skal udarbejde skabeloner til det videre arbejde
med de enkelte underemner i det samlede arbejde. Ankestyrelsen er også en del af denne undergruppe.
Arbejdet i undergruppen foregår løbende i dialog med de andre medlemmer af gruppen og HCCHs Permanente
Bureau. I maj 2019 deltog Ankestyrelsen i et møde, hvor foreløbigt udarbejdede ”fact sheets” blev diskuteret.
”Fact sheets” skal udgøre et arbejdsredskab for både modtager- og afgiverlande i arbejdet med at forebygge og
håndtere ”illicit practice”. Den samlede arbejdsgruppe arbejder videre med disse ”fact sheets” og en række
øvrige tiltag, der forventes drøftet på den kommende Special Commission i 2021, hvor alle lande, der har
tiltrådt konventionen, er inviterede til at deltage.
Ankestyrelsen deltog i en konference arrangeret af centralmyndigheden (ICAB) i Fillippinerne i september
2019. Det overordnede tema på konferencen var ”Identifikation af børnenes behov i internationale
adoptioner”.
Ankestyrelsen holdt oplæg om det danske PAS-system og havde også lejlighed til at udveksle viden med
både filippinske og internationale eksperter på adoptionsområdet.
Adoptanternes syn på adoptionsforløbet
Alle adoptanter, som har hjemtaget børn siden januar 2016, har fået et spørgeskema fra Ankestyrelsen
med henblik på at samle informationer om DIA’s adoptionsformidlende arbejde.
Ankestyrelsen gennemgår løbende adoptivfamiliernes besvarelser og følger op på eventuelle oplysninger af
relevans for tilsynet. I 2019 har besvarelserne ikke givet Ankestyrelsen anledning til at følge op med
konkrete tiltag i tilsynet med DIA.
Andre tilsynsaktiviteter
Sagsgennemgange
Haagerkonferencen om International Privatret (HCCH) er en mellemstatslig organisation inden for den internationale
privatret, der administrerer flere internationale konventioner, protokoller og soft law-instrumenter.
2
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Ankestyrelsen har gennemgået de fire sidst afsluttede sager fra Filippinerne som led i re-godkendelsen af
DIA’s samarbejde med The Inter-Country Adoption Board (ICAB) i Filippinerne. Sagsgennemgangen gav
Ankestyrelsen mulighed for at gennemgå afsluttende dokumenter, som ikke havde været behandlet
tidligere i processen.
Oplysninger fra DIA
DIA er forpligtet til løbende og af egen drift at indberette alle ikke-uvæsentlige oplysninger om ændringer i
organisationen og i formidlingssituationen til Ankestyrelsen. Indberetningerne sker både formelt og
uformelt og har i 2019 blandt andet handlet om følgende forhold i DIA’s samarbejdslande:
offentliggørelse af udkast til ændring af adoptionslovgivningen
nyt it-system af relevans for adoptionsproceduren
ny procedure for navneændring
status på DIA’s samarbejde i forbindelse med uroligheder
skærpet rejsevejledning
ændringer i personalesammensætningen hos DIA’s samarbejdspart
politisk misfortolkning på DIA’s hjemmeside
tilbagekaldelse af godkendelse i konkret sag
licensfornyelse påkrævet af samarbejdspart
Forståelsen af Danmarks forpligtelser efter Haagerkonventionen
I slutningen af 2018 modtog Ankestyrelsen to skriftlige svar fra DIA, som efter styrelsens opfattelse skabte
tvivl om, hvorvidt DIA og Ankestyrelsen har den samme forståelse af det ansvar, Danmark har påtaget sig
som modtagerstat under Haagerkonventionen.
I forbindelse med re-godkendelsen af DIA’s samarbejde med Burkina Faso i 2018, havde styrelsen bedt DIA
om at beskrive, hvordan subsidiaritetsprincippet er respekteret i den enkelte sag, da det ikke var muligt for
DIA at give fyldestgørende oplysninger om, hvordan subsidiaritetsprincippet er implementeret i Burkina
Faso på et generelt niveau.
DIA svarede, at organisationen hermed bliver ansvarliggjort for undersøgelsen og vurderingen af
subsidiaritetsprincippet, hvilket er en opgave, der efter DIA’s opfattelse hører under de relevante
myndigheder i afgiverlandet. DIA skrev samtidig, at man derfor ikke fra dansk side egenhændigt kan
udstikke retningslinjer eller krav til dokumentation i et afgiverland.
Ankestyrelsen svarede i begyndelsen af 2019, at de kompetente myndigheder i både afgiverlandet og
modtagerlandet i forbindelse med stillingtagen til, om et konkret internationalt adoptionsforløb kan
fortsætte, skal sikre sig, at de grundlæggende principper i Haagerkonventionen, herunder
subsidiaritetsprincippet, er respekteret. Efter styrelsens opfattelse er det derfor et delt ansvar mellem
afgiverlandet og modtagerlandet at sikre, at subsidiaritetsprincippet er blevet iagttaget i den enkelte
adoptionssag. Dette er ligeledes den generelle forståelse i Det Permanente Bureau under
Haagerkonferencen, der har til opgave at fortolke konventionen
Det andet svar fra DIA som skabte tvivl om en fælles forståelse af Danmarks ansvar under
Haagerkonventionen, vedrørte dækning af udgifter til biologiske mødre i Sydafrika i forbindelse med
afgivelse af samtykke til bortadoption af deres børn.
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
Ifølge den sydafrikanske lovgivning kan biologisk mor i forbindelse med afgivelse af samtykke til
bortadoption betales et vederlag af DIA’s sydafrikanske samarbejdspart for bl.a. medicinske og andre
”foreskrevne” udgifter. Ankestyrelsen havde bedt DIA undersøge, hvordan DIA’s samarbejdspart i Sydafrika
(Impilo) arbejder med dette i praksis, og hvordan udbetalingerne kan følges mest hensigtsmæssigt, så det
sikres, at biologiske forældres samtykke til adoption ikke er påvirket af betaling eller muligheden herfor.
DIA oplyste, at Impilo dækker rimelige udgifter såsom transport, mad, tøj og medicin til biologiske mødre i
forbindelse med bortadoption af deres børn. DIA oplyste samtidig, at organisationen anser det som et
sydafrikansk anliggende at føre tilsyn med udbetalingerne.
Styrelsen oplyste, at det er relevant at følge betalingerne, uanset at DIA’s samarbejdspart er underlagt
tilsyn i Sydafrika. Styrelsens oplyste også, at Ankestyrelsen som centralmyndighed og tilsynsmyndighed er
forpligtet til at sikre, at der i relation til DIA’s samarbejder med organisationer og myndigheder i
afgiverlandene ikke er nogen form for uetisk økonomisk vinding forbundet med en adoption, herunder på
tidspunktet for afgivelse af samtykke.
Styrelsen og DIA har sidenhen haft lejlighed til at drøfte dækningen af udgifter til biologiske mødre i
Sydafrika. I den forbindelse har styrelsen ikke fundet anledning til yderligere tilsyn.
Som respons på DIA’s to skriftlige svar foreslog styrelsen, at der i løbet af 2020 iværksættes en fælles
undervisning i modtagerstatens grundlæggende ansvar under konventionen foranstaltet af ISS. Styrelsen vil i
2020 arbejde på at få en sådan undervisning i stand.
Indhentelse af oplysninger hos DIA
Ankestyrelsen anmodede den 22. august 2019 om senest den 5. september 2020 DIA om, at indsende akter i
tre konkrete sager fra Taiwan. Sagerne blev indkaldt som et led i Ankestyrelsens tilsyn med de
helbredsmæssige og psykosociale oplysninger om børnene i sager fra Taiwan.
DIA indsendte ikke akterne til brug for Ankestyrelsens tilsyn.
DIA oplyste den 9. september 2019, at DIA ikke havde mulighed for at indsende akterne i de tre sager inden for
den frist, Ankestyrelsen havde udstukket. DIA oplyste endvidere, at de ville imødekomme Ankestyrelsens
anmodning hurtigst muligt og senest den 30. september 2019.
Det fremgår af akkrediteringsvilkårenes kapitel 7.1, at til brug for tilsynet skal DIA give Ankestyrelsen enhver
oplysning om organisationens forhold af betydning for tilsynet, som Ankestyrelsen beder om. Det vil bl.a. være
oplysninger om DIA’s organisatoriske, administrative og økonomiske forhold samt andre forhold, herunder
oplysninger om udenlandske samarbejdsparter og behandlingen af konkrete adoptionssager.
Ankestyrelsen sendte på bagrund af ovenstående et pålæg til DIA om at indsende de ønskede akter i de tre
sager hurtigst muligt og senest mandag den 16. september 2019. Pålægget blev udstedt, da DIA efter
styrelsens vurdering ikke overholdt akkrediteringsvilkårenes punkt. 7.1. den 12. september 2019.
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0017.png
DIA indsendte herefter de pågældende akter den 16. september 2019.
Møde om DIA’s samarbejde med Impilo
Ankestyrelsen fører et skærpet tilsyn med de
økonomiske aspekter af DIA’s formidling fra Sydafrika.
Styrelsen havde derfor inviteret DIA til en drøftelse af
status og opfølgning på den økonomiske støtte til DIA’s
sydafrikanske samarbejdspartner, Impilo. DIA blev
informeret om, at Ankestyrelsen fandt behov for en
drøftelse, inden DIA udformede nye ansøgninger om
støtte til hjælpearbejde. Trods gentagne
mødeinvitationer over flere måneder valgte DIA
alligevel at søge om godkendelse af ny støtte til Impilo.
Derfor udtalte Ankestyrelsen kritik med henvisning til akkrediteringsvilkårenes kapitel 7.1 som beskrevet
ovenfor.
Indberetninger fra borgere
Borgere kan indberette om forhold angående DIA’s virksomhed til Ankestyrelsen. Eventuelle indberetninger
indgår i Ankestyrelsens tilsyn med DIA. I 2019 modtog Ankestyrelsen en indberetning om DIA’s virksomhed,
som ikke gav anledning til kritik.
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0018.png
Tilsyn med økonomiske forhold
Tilsyn med DIA’s økonomi
DIA er forpligtet til at tilrettelægge sine økonomiske forhold på en forsvarlig, hensigtsmæssig og
gennemsigtig måde og løbende afrapportere på organisationens økonomiske status til Ankestyrelsen i form
af kvartalsrapporteringer og årsregnskab.
DIA er finansieret af adoptionsansøgernes gebyrer samt et statsligt tilskud på 2 mio. kr. årligt, som blev
indført med den politiske aftale om et nyt adoptionssystem i efteråret 2014.
Formålet med DIA’s løbende rapporteringer og
Ankestyrelsens tilsyn med DIA’s økonomiske forhold er
primært at sikre en forsvarlig økonomisk drift af
adoptionsansøgernes penge, hvor gebyrerne løbende
er tilpasset omkostningsniveauet i organisationen, og
hvor Ankestyrelsen sikres den nødvendige indsigt i
organisationens økonomistyring.
Til brug for det økonomiske tilsyn har Ankestyrelsen
ansat Revisionsfirmaet EY Nordic til at gennemgå
kvartalsrapporter, budget og årsrapport. Ankestyrelsen
har hele 2019 ført et skærpet økonomisk tilsyn med
DIA’s økonomi. DIA skal derfor indsende:
en månedlig opgørelse over antallet af nye
ansøgere og antallet af formidlinger
oplysninger om antallet af DIA’s indkrævede
gebyrer opgjort pr. land og pr. rate i
forbindelse med kvartalsregnskaber og
årsregnskabet
Derudover besøgte EY Nordic DIA i juni måned for at
følge op på organisationens regnskabsfunktion og
tilrettelæggelse. I forbindelse med DIA’s etablering i 2015 udarbejdede EY Nordic en række anbefalinger
vedrørende DIA’s forretningsgange og forpligtelser, som løbende er blevet fulgt op.
I 2019 har der primært været fokus på DIA’s fremtidige økonomiske grundlag, hvorfor implementeringen af
de sidste anbefalinger er blevet udskudt til efter stillingtagen til et eventuelt nyt adoptionssystem. Ved
udgangen af 2019 udestår der ikke kritiske forhold i DIA’s implementering af de foreslåede tiltag.
Øget
statsligt tilskud og undersøgelse af den fremtidige struktur
DIA meddelte i foråret 2018, at der var bekymring for organisationens driftsgrundlag på sigt, blandt andet
på grund af det markante fald i nye ansøgere i 2018. DIA udarbejdede i den forbindelse treårige prognoser
for virksomhedens resultat ud fra tre forskellige forudsætninger om tilgang af nye ansøgere. Det fremgik af
prognoserne, at DIA forventede at få et mindre underskud i 2019, som ville forøges betragteligt over de
følgende to år.
18
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0019.png
Aftalepartierne bag satspuljeaftalen for 2019 besluttede på baggrund af bekymringen for DIA’s økonomi at
afsætte yderligere midler til området. 2,1 mio. kr. blev afsat til et midlertidigt driftstilskud til dækning af
DIA’s forventede underskud, fordelt med 300.000 kr. i 2019 og 1.800.000 kr. i 2020.
Kvartalsregnskaber i 2019 og årsregnskab for
2018
DIA’s kvartalsrapporteringer og aflevering af
årsregnskab i 2019 er med undtagelse af
kvartalsrapporteringen for 1. kvartal sket rettidigt og
har i form og indhold levet op til kravene i DIA’s
akkrediteringsvilkår.
DIA’s kvartalsrapportering for 1. kvartal i 2019 blev
modtaget en måned efter fristen blandt andet på grund
af DIA’s medvirken i adoptionsundersøgelsen, men også
på grund af tekniske udfordringer.
Resultatet af kvartalsregnskaberne for 1.-4. kvartal 2019 viste et overskud på i alt ca. 50.000 kr.
DIA forventer således samlet et overskud på årsregnskabet for 2019, som afleveres 1. april 2020. I 2018 var
årets resultat ifølge årsregnskabet et overskud på ca.62.000 kroner. Det gav ikke Ankestyrelsen anledning
til bemærkninger.
DIA har således ikke haft behov for at anmode om udbetaling af de 300.000 kr. der via satspuljeaftalen for
2019, blev afsat til at dække et eventuelt underskud i 2019.
Tilsynet har i 2019 fundet, at organisationen har haft et passende likvidt beredskab og har formået at
tilpasse omkostningerne i organisationen til de faldende gebyrindtægter. I DIA’s budget for 2020 forventes
et underskud for året, som svarer til de afsatte satspuljemidler for 2020 på 1.8 mio. kr. Budgettet revideres
løbende i forbindelse med kvartalsrapporteringerne.
Godkendelse af adoptionsrelateret støtte
Ankestyrelsen godkendte i februar 2019 DIA’s ansøgning om støtte af DIA’s samarbejdspart i Sydafrika,
Impilo, omkring deres forebyggende og støttende arbejde for børn og deres biologiske familier. Støtten løb
i perioden 1. januar 2019 – 31. december 2019.
I godkendelsen lagde Ankestyrelsen vægt på, at:
der var tilvejebragt tilstrækkelig transparens i den anmodede støtte, og at anvendelsen var
beskrevet i en detaljeringsgrad, der gjorde det muligt for styrelsen at følge op på, om støtten
anvendtes i overensstemmelse med formålet
modtageren af støtten er DIA’s langvarige samarbejdspart Impilo. Ankestyrelsen har generelt tillid
til, at Impilo arbejder i overensstemmelse med reglerne i Sydafrika og principperne i
Haagerkonventionen om internationale adoptioner
den anmodede støtte overordnet set gives til Impilos forebyggende arbejde til gavn for udsatte
børn og deres biologiske familier, herunder for at styrke subsidiaritetsprincippet
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at formidle støtten centralt til en sydafrikansk
myndighed
DIA havde vedlagt en evalueringsrapport fra Impilo vedr. støtten for 2018 og hermed orienteret
Ankestyrelsen om resultatet af evalueringen af støtteaftalerne for 2018. Rapporten
dokumenterede så vidt muligt, at den udbetalte støtte var blevet anvendt i henhold til formålet.
20
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0021.png
Statistik
Sager om godkendelse af matchningsforslag i Ankestyrelsen og i Adoptionssamrådet
Ankestyrelsen har i 2019 behandlet i alt 34 sager om godkendelse af matchningsforslag.
Adoptionssamrådet har behandlet 12 sager, hvori frigivelsesgrundlaget har været forelagt for
Ankestyrelsen.
Det har betydning for Ankestyrelsens sagsbehandlingstid i matchningssager, når afgiverlande ændrer
procedurer i enkelte eller alle sager. Sydafrika ændrede i 2018 proceduren for matchningssager, hvilket
betyder, at sagsbehandlingen i Danmark oftest ikke kan afsluttes inden for 7 dage. Sager fra Sydafrika
behandles i en såkaldt todelt proces. Ankestyrelsen behandler i første omgang de helbredsmæssige
oplysninger. Det vil i realiteten sige, at det vurderes, om ansøgernes godkendelse omfatter det konkrete
barn i forslag. Herefter sendes sagen retur til DIA, som sender sagen til de sydafrikanske myndigheder. Når
de sydafrikanske myndigheder har færdigbehandlet matchningssagen, sendes sagen igen til Ankestyrelsen,
som vurderer frigivelsesgrundlaget og tager endelig stilling til sagens fortsættelse.
Der foregår to særskilte behandlinger og vurderinger i sager fra Sydafrika, som til forskel fra øvrige
matchningssager ikke kan ske parallelt. Ankestyrelsen tilstræber i begge processer at behandle sagerne
hurtigst muligt.
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af matchningsforslag, 2019, Ankestyrelsen)
21
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0022.png
Barnets oprindelsesland (Sager om behandling af matchningsforslag, 2019, Adoptionssamrådet)
Barnets alder ved DIAs modtagelse af sagen fra afgiverlandet for sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2019, Ankestyrelsen)
15%
32%
Under 12 mdr.
13-24 mdr.
35%
18%
25-36 mdr.
over 37 mdr.
Barnets alder ved ansøgernes accept af matchningsforslaget for sager behandlet i Adoptionssamrådet
(Sager om behandling af matchningsforslag, 2019, Adoptionssamrådet)
9%
Under 12 mdr.
46%
27%
13-24 mdr.
25-36 mdr.
18%
over 37 mdr.
22
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0023.png
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlandet for sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2019, Ankestyrelsen)
12%
23%
Hittebarn
Frigivet med samtykke fra biologisk mor og/eller far
21%
Frigivet uden samtykke fra biologisk mor og/eller far
(tvangsbortadoption)
44%
Efterladt (biologisk slægt kendt, barnet efterladt)
Baggrunden for frigivelse af barnet i afgiverlandet i sager behandlet i Adoptionssamrådet (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2019, Adoptionssamrådet)
Hittebarn
25%
25%
Frigivet med samtykke fra biologisk mor og/eller far
Frigivet uden samtykke fra biologisk mor og/eller far
(tvangsbortadoption)
17%
Efterladt (biologisk slægt kendt, barnet efterladt)
33%
23
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0024.png
Blev DIA bedt om at fremskaffe yderligere dokumenter i sager behandlet i Ankestyrelsen (Sager om
behandling af matchningsforslag, 2019, Ankestyrelsen)
6%
Ja
Nej
94%
Samlet vurdering af matchningssagen i Ankestyrelsen (Sager om behandling af matchningsforslag, 2019,
Ankestyrelsen)
3% 3%
Godkendt matchningsforslag
Sag sendt retur til DIA mhp. Eventuel videresendelse af
sagen til Adoptionssamrådet (Adoptionsnævnet var ikke
enigt med DIA i vurderingen af barnet)
Andet
94%
Andet: Efter endt sagsbehandling modtog DIA yderligere helbredsoplysninger om barnet. Sagen blev
derefter sendt til Adoptionssamrådet.
24
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0025.png
Sagens endelige udfald i sager behandlet i Ankestyrelsen (sager om behandling af matchningsforslag, 2019,
Ankestyrelsen)
6%
3%
Ansøgeren/Ansøgerne accepterede
matchningsforslaget
Sagen blev sendt til Adoptionssamrådet
Andet
91%
Andet: Efter endt sagsbehandling trak den biologiske mor sit samtykke til adoption tilbage.
Alle sager om godkendelse af matchningsforslag behandlet i Adoptionssamrådet resulterede i, at
ansøgernes godkendelse blev udvidet til at omfatte det konkrete barn.
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen (sager med todelt proces er ikke inkluderet)
28
5,17
1
Minimum
Maksimum
Gennemsnit
Sager fra Sydafrika med todelt proces er ikke inkluderet i visningen. Det skyldes, at der i sager med todelt
proces foregår to behandlinger af sagen i Ankestyrelsen. Mellem disse to behandlinger håndteres sagen af
DIA og af afgiverlandets myndigheder, med udgangspunkt i den proces, som landets myndigheder har
tilrettelagt. For at sikre en så hurtig behandling af sagen som muligt i Ankestyrelsen, er det
udgangspunktet, at sagen behandles på højst to gange syv dage. I 2019 var den gennemsnitlige
25
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0026.png
sagsbehandlingstid på sager med todelt proces 67,75 dage (minimum 43 dage, maksimum 90 dage). Den
reelle samlede sagsbehandlingstid for de to behandlinger i Ankestyrelsen var i gennemsnit 8 dage
(minimum 4 dage og maksimalt 15 dage).
Undersøgelse blandt adoptanter efter hjemtagelsen
I de statistiske visninger herunder er medtaget besvarelser på spørgeskemaer, som Ankestyrelsen har
udsendt i 2019. Ankestyrelsen udsendte 43 spørgeskemaer og har modtaget svar og delvise svar fra 29
respondenter. Nedenfor beskrives resultater fra undersøgelsen.
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den vejledning som du modtog fra DIA inden afrejse om:
Spørgsmål: Søgte du hjælp fra DIAs hovedsæde i Danmark mens du opholdte dig i afgiverlandet?
Spørgsmål: Hvor tilfreds er du med den hjælp, du modtog fra DIAs hovedsæde i Danmark, mens du opholdt
dig i afgiverlandet?
Spørgsmål: Når du i dag tænker tilbage på adoptionen og tiden efter hjemkomsten med dit barn/dine børn,
hvor tilfreds er du så med det samlede hjemtagelsesforløb fra du tilmeldte dig den adoptionsformidlende
organisationen (DIA, AC Børnehjælp eller DanAdopt) og til den første tid hjemme med dit barn/dine børn?
26
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 86: Oversendelse af årsberetning for 2019 om Ankestyrelsens tilsyn på adoptionsområdet, fra social- og indenrigsministeren
2291174_0027.png
1 2
8
4
4
0
MEGET TILFREDS
TILFREDS
HVERKEN/ELLER
UTILFREDS
MEGET UTILFREDS
Spørgsmål: I hvilken grad er du tilfreds med DIAs arbejde hvad angår følgende?
Spørgsmål: Har du modtaget den obligatoriske adoptionsrådgivning som du er berettiget til?
De individuelle svar på spørgeskemaerne indeholder flere kommentarer og uddybninger om DIAs
sagsbehandling, opholdet i afgiverlandet og tiden efter hjemtagelsen. Ankestyrelsen gennemser løbende
alle besvarelser og kontakter DIA, hvis enkelte besvarelser giver anledning til at få sager eller procedurer
belyst yderligere.
27