Den 19. november 2020 |
Danmarks uafhængige juridiske tænketank
Åbent brev til social- og indenrigsministeren
Kære social- og indenrigsminister Astrid Krag
Retssikkerheden i kommunerne
På et samråd den 13. august 2020 om socialt udsatte borgeres retssikkerhed erklærede du dig enig
i, at der er for mange sager, der bliver omgjort i Ankestyrelsen, og at den ypperste grad af
retssikkerhed ville være, hvis borgerne modtog den rigtige afgørelse hos kommunerne første gang.
Samtidig understregede du, at det for regeringen er centralt konstant at arbejde med, hvordan
retssikkerheden kan styrkes, og hvordan tilliden mellem det enkelte menneske og systemet kan
genskabes.
Vi finder også det kommunale retssikkerhedsniveau meget foruroligende. I perioden 2015-2019 er
Ankestyrelsens omgørelsesprocent i de kommunale klagesager på social- og beskæftigelsesområdet
steget fra 27 til 33 procent. Det er således ca. hver tredje klage, som i dag ender med enten en
ændring af afgørelsen eller hjemvisning til fornyet behandling i kommunen på grund af utilstrækkelig
oplysning af sagen. Samtidig viser flere af Ankestyrelsens undersøgelser af upåklagede sager, at en
stor andel lider af så store fejl og mangler, at de ville være blevet omgjort, hvis der var klaget.
Rammer særligt udsatte grupper
Den manglende kvalitet i sagsbehandlingen rammer særligt de mange borgere, som på grund af
alder, sygdom, handicap, ledighed mv. ofte har vanskeligt ved at stå op mod systemet og kæmpe
for deres rettigheder og retssikkerhed. Det er derfor helt afgørende, at der værnes om borgernes
retssikkerhed i mødet med kommunen, og at sagsbehandlingens kvalitet forbedres i en sådan grad,
at borgerne kan føle sig trygge, når kommunerne træffer afgørelser, der griber væsentligt ind i deres
liv.
Justitias rapport ”Borgerrådgivere – en sikring af borgernes retssikkerhed”
Vi sender dig derfor
Justitias rapport ”Borgerrådgivere – en sikring af borgernes retssikkerhed”, der
peger på borgerrådgiverordningen som et væsentligt element i processen mod et styrket
retssikkerhedsniveau i kommunerne. Kommunerne kan i dag frit vælge at oprette en
borgerrådgiverordning, hvilket ca. 43 procent af kommunerne i varierende grad har gjort. Rapporten
anbefaler udbredelse og styrkelse af borgerrådgiverordningen i alle kommuner.
Dine foreløbige tilkendegivelser om borgerrådgiverordningen
Vi har noteret os, at du i et svar på udvalgsspørgsmål nr. 40 (alm. del) 2020 fra Folketingets Social-
og Indenrigsudvalg har givet udtryk for åbenhed i forhold til at se nærmere på
borgerrådgiverordningen, men at du også har hæftet dig ved, at forskellen i omgørelsesprocenten
hos kommuner med og uden borgerrådgiver ikke er særlig markant.
I den forbindelse vil vi gøre opmærksom på, at borgerrådgivere på den ene side arbejder for lavere
omgørelsesprocenter, idet de bl.a. underviser og sparrer med forvaltningens sagsbehandlere og er
med til at skabe en bedre forvaltningskultur. På den anden side kan deres arbejde dog også bidrage
Justitia
Fruebjergvej 3
2100 København Ø
23926100
1