Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2260302_0001.png
Evaluering af Cabi
Hovedkonklusioner
Juni 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0002.png
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning...................................................................................................................... 3
Cabis efterlevelse af de vedtægtsbestemte formål........................................................ 4
Målopfyldelse af strategiske målsætninger ................................................................... 7
Cabis rolle på beskæftigelsesområdet nu og fremover ................................................. 8
Epinions anbefalinger .................................................................................................. 11
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0003.png
1. Indledning
Epinion har i perioden februar til maj 2020 gennemført en evaluering af Cabis virksomhed med
fokus på at analysere:
I hvilken grad Cabi lever op til sine vedtægtsbestemte formål, dvs. efterse Cabis samlede
aktiviteter og vurdere, hvorvidt Cabi opfylder sit formål
Hvordan Cabi opfylder
sine strategiske pejlemærker og KPI’er
for de to strategiplaner 2016-
2020 og 2019-2022, og
Hvilken rolle Cabi spiller på beskæftigelsesområdet nu og i fremtiden, herunder Cabis
position, rolle som forandringsagent, hvilken forskel Cabi gør samt konsekvenser hvis
bevillingsniveauet ikke fastholdes.
Hovedvægten i evalueringen er lagt på den del af Cabis virksomhed, der er helt eller delvist
finansieret af grundbevilling.
Evalueringen baserer sig på en kombination af datakilder:
Eksisterende, skriftligt materiale fra Cabi, herunder oversigter over og data for Cabis
forskellige aktiviteter, tal for målopfyldelse, eksisterende projektevalueringer mv.
Surveys til brugere i form af ledere i jobcentre (93 besvarelser) og medlemmer af
VirksomhedsnetværkCabi (754 besvarelser)
En kendskabsmåling via survey til et repræsentativt udsnit af danske virksomheder med 5+
ansatte (401 besvarelser). Når der i evalueringen henvises til besvarelserne i
kendskabsmålingen, står det anført som fx ’xx pct. af virksomhederne’.
Interviews med virksomheds- og jobcenterbrugere og stakeholdere i form af forskellige
bevillingsgivere.
Dataindsamlingen er foretaget i det samme tidsrum, som Danmark har været lukket ned grundet
Covid19. Dette har påvirket dataindsamlingen, men overordnet set anser Epinion det indsamlede
data for at være tilstrækkelig validt til at drage konklusioner på baggrund af.
En sammenfatning af konklusionerne fremgår af figur 1 og uddybes i de følgende afsnit. I evalue-
ringens hovedrapport er en yderligere uddybning af konklusionerne og det data, der ligger bag.
Figur 1: Oversigt over samlede konklusioner
1
Cabi fremmer rummeligheden på
arbejdsmarkedet ved at give kommuner
og virksomheder viden og inspiration
Ca.
10 pct. af virksomheder med 5+ ansatte
kender Cabi,
og halvdelen af dem bruger
Cabi. Et stort flertal af jobcentre anvender
ligeledes Cabi.
Brugerne
anvender en bred palet af Cabis
ydelser
i høj grad hjemmesiden, men også
konferencer, nyhedsudsendelser, netværk mv.
Særligt de
gratis ydelser er efterspurgt.
Der er en
meget høj tilfredshed
blandt Cabis
brugere, og Cabi fremhæves for sin
evne til at
målrette ydelser
til brugernes behov og at
være
praksisnær
i sin formidling.
Jo flere ydelser en virksomhed/jobcenter
bruger, desto større effekt
opleves Cabi at
have.
Cabi skal bidrage til at få
~60 udsatte
i 14 ugers beskæftigelse
for, at
satspuljebevillingen er tjent hjem.
2
Strategien er generelt ‘on track’ men der
et uforløst potentiale i at øge kendskab
og anvendelse i virksomheder
Cabi har i den forgangne strategiperiode
generelt
opfyldt målet på pejlemærker om
samarbejde med jobcentre og bruger-
tilfredshed.
Omvendt er.pejlemærker
omkring
virksomhedsindsatsen ikke indfriet.
Som
følge heraf er der i den nye strategiperiode
øget fokus på Cabis virksomhedsindsats.
Målet om
virksomhedernes anvendelse af
Cabi er godt på vej,
og det samme er antal
konsulentopgaver for private virksomheder.
Virksomhedernes
kendskab til Cabi er dog
uændret,
og det samme er
antal
virksomheder i Cabis netværk.
Tilsvarende er
andelen af jobcentre, der
anvender Cabi til at styrke samarbejdet
med virksomheder, konstant.
3
Cabi er en helt central sparringspartner
for sine brugere qua sin viden og sit
netværk på beskæftigelsesområdet
Mange virksomheder
ønsker viden og
redskaber
til arbejdet med udsatte.
Cabi har etableret sig som en
helt central
sparringspartner i beskæftigelses-
indsatsen
særligt for jobcentre og
medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi.
Cabi opleves som
troværdige,
professionelle og kompetente,
og de.har
en særlig position qua deres
netværk og
vidensformidling.
Flere
virksomheder sætter pris på
koblingen mellem bevillingsfinansierede
og markedsbaserede ydelser,
da Cabi kan
fastholde et højt vidensniveau, som
formidles gratis, mens specifik rådgivning
kan tilkøbes. Ligeledes sikrer det, at
viden
kan spredes til alle.
Jeg er glad for, at der findes nogen som Cabi. Det er fedt, at der er
en aktør, som
man ikke nødvendigvis vidste, at man manglede.
Virksomhed
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0004.png
2. Cabis efterlevelse af de vedtægtsbestemte formål
Evalueringen viser, at Cabi lever op til sit vedtægtsbestemte formål, idet den i sine aktiviteter giver
kommuner og virksomheder viden og inspiration, der fremmer rummeligheden på
arbejdsmarkedet. Ca. 2.300 virksomheder med 5+ ansatte anvender i dag Cabi, og det samme gør
et stort flertal af ledere i jobcentre. Også Cabis virksomhedsnetværk udgøres af brugere fra 4.651
virksomheder. Det er i høj grad Cabis aktiviteter inden for det bevillingsfinansierede område
vidensformidlingen og netværkene
der anvendes, og særligt virksomhederne har stor
efterspørgsel efter disse. Cabis brugere er generelt meget tilfredse med ydelserne og især de
brugere, som anvender flere aktiviteter, oplever, at Cabi qua sin høje faglighed og praksisnære
viden medvirker til at få inkluderet og fastholdt flere udsatte og modvirket sygefravær og
nedslidning på arbejdspladserne. Dette kan ses i lyset af, at Cabi i kraft af sin satspuljebevilling på
8,7 mio. kr. skal få ca. 60 udsatte i 14-ugers ordinær beskæftigelse for at have genereret
samfundsøkonomisk nytte af tilsvarende værdi.
Uddybende forklaring og data
Knap 5.000 danske virksomheder med 5+ ansatte kender til Cabi (svarende til knap 10 pct.), og
knap halvdelen af disse anvender Cabis viden og redskaber. Generelt gælder det, at kendskabet til
og anvendelsen af Cabi stiger med virksomhedens størrelse. Knap hver 6. af virksomhederne med
50+ ansatte anvender Cabis ydelser, hvorimod det samme kun gælder for mellem 1-4 pct. af
virksomheder med mellem 5-49 ansatte. Der anses derfor at være et potentiale i at udbrede
kendskabet til og anvendelsen af Cabi yderligere blandt særligt de små- og mellemstore
virksomheder (med 10-249 ansatte), som både er blandt dem, der kan rumme at løfte et socialt
ansvar, samtidig med, at de sjældent har dedikerede ressourcer til at arbejde hermed, og derfor
kan have større behov for støtte i deres arbejde med fastholdelse og inklusion på arbejdspladsen.
Af dem, der bruger Cabi, anvendes en bred palet af Cabis ydelser både blandt jobcentre og
virksomheder. Cabis hjemmeside, cabiweb.dk, er meget brugt, det samme gælder for konferencer,
workshops og/eller oplæg afholdt af Cabi,
jf. figur 2.
Cabis konsulentfunktion er meget lidt anvendt
af virksomhederne, og det er kendetegnede, at deres brug af Cabi primært er rettet imod de
ydelser, som Cabi gratis eller for en mindre deltagerbetaling stiller til rådighed. Dette understøttes
af observationer i de kvalitative interview, hvor særligt små og mellemstore virksomheder finder, at
en udgift til rådgivning kan være en barriere i deres arbejde med rummelighed på arbejdspladsen.
Figur 2: Brugen af Cabis ydelser blandt virksomheder og jobcentre
De typer af Cabis ydelser, som virksomheder og jobcentre anvender
Procent
Cabis hjemmeside
Inspirations- og værktøjskataloger,
pjecer og rapporter
Konferencer, workshops og/eller oplæg
Kurser og kompetenceudvikling
Cabis nyhedsudsendelser
Skræddersyede konsulentydelser
43
39
36
31
26
7
10
4
5
5
51
8
18
23
39
2
22
29
60
Jobcentre (N=84)
74
36
63
37
VirksomhedsnetværkCabi (N=612)
52
22
46
Virksomheder (N=27)
78
Virksomhedsnetværk Cabi
Spørg Eksperten
Anden ydelse
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0005.png
Kilde: Epinion: Surveys til virksomheder, jobcentre og medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi. Svar kun fra dem, der angiver at
anvende Cabi.
Cabi har i de senere år arbejdet med at styrke sin eksponering gennem pressen, nyhedsbreve,
sociale medier
særligt LinkedIn og Facebook
samt formidling på hjemmesiden cabiweb.dk.
Antallet af unikke besøgende på hjemmesiden udgør i 2019 knap 176.000 og steg fra 2014 til 2019
med 36 pct., hvoraf en stigende andel kommer direkte eller gennem de sociale medier. Det er også
på hjemmesiden, at brugerne kan finde forskelligt materiale fra Cabi, fx inspirationscases,
værktøjer, pjecer, materialer fra konferencer mv. Dette fokus på digital kommunikation vurderes at
være en styrkeposition hos Cabi, og selv om det ikke har slået igennem i virksomhedernes
kendskab til Cabi, vurderes det at udgøre et godt afsæt for at øge kendskabet særligt blandt små
og mellemstore virksomheder, der er en central målgruppe i Cabis kommunikationsindsats.
Herudover har Cabi et højt engagement fra sine nyhedsbrevslæsere og følgere på sociale medier,
hvor såvel åbnings- og klikrater som likes, kommentarer og delinger ligger meget højt i forhold til
andre. Det tyder på, at Cabis nyhedsbreve og indhold på de sociale medier rammer godt på
relevans og formidling, og at det vækker abonnentens/følgerens interesse.
De har rigtigt høje tal for engagement, hvilket er tal på, hvor mange der klikker og liker
sammenlignet med antal visninger af de enkelte opslag.
[…]
Det viser at dem, der aktivt følger
dem, synes det, de deler, er interessant for dem. Der har de virkelig tag på en målgruppe.
Kommunikationsekspert
Cabis rolle som netværkshus er også en af de ydelser, som flere virksomheder og jobcentre
anvender. Der er i dag 4.651 unikke virksomheder, der indgår i VirksomhedsnetværkCabi, og
6.226 personer i alt, hvilket er en mindre stigning over de senere år.
Cabis brugere udviser en meget høj grad af tilfredshed med Cabis ydelser. 86 pct. af lederne i
jobcentrene og 92 pct. af medlemmerne af VirksomhedsnetværkCabi er tilfredse eller meget
tilfredse med Cabis ydelser, og blot 1-2 pct. erklærer sig utilfredse eller meget utilfredse,
jf. figur 3.
Dette er en høj score, når man ser på tilfredshedsmålinger generelt. Givet den høje grad af
tilfredshed bør brugerne ses som et aktiv i udbredelsen af kendskabet til Cabi, idet de kan virke
som ambassadører for andre virksomheder.
Figur 3: Tilfredshed med Cabis viden og ydelser
Hvor tilfreds eller utilfreds er du samlet set med den viden eller ydelse, I har modtaget fra Cabi?
1% 1% 1%
Jobcentre (N=84)
38%
48%
11%
1% 1%
VirksomhedsnetværkCabi
(N=612)
45%
47%
6%
Virksomheder (N=27)
20%
35%
45%
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved ikke
Kilde: Epinion: Surveys til virksomheder, jobcentre og medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0006.png
Den høje tilfredshed gør sig gældende på tværs af Cabis forskellige ydelser. Virksomhederne i
VirksomhedsnetværkCabi er generelt mest tilfredse med kurser og kompetenceudvikling, Spørg
Eksperten og skræddersyede konsulentydelser, mens jobcentrenes tilfredshed er størst for Cabis
forskellige inspirations- og værktøjskataloger og Cabis hjemmeside cabiweb.dk.
Særligt ydelsernes/aktiviteternes relevans og faglige niveau vurderes højt. I de kvalitative
brugerinterview fremhæver flere Cabis høje faglige niveau og deres evne til at målrette indsatser
efter virksomhedernes/jobcentrenes behov og formidle dem på en måde, der let omsættes til
praksis. Cabi opleves således som en aktør, der har meget stor viden om virksomhederne
en
viden, de formår at bringe i spil både i forhold til andre virksomheder og i forhold til jobcentrene.
Det gælder både i deres rolle som konsulenter og undervisere og i deres formidling.
Netop formidlingen fremhæver flere brugere, som et område, der er særligt godt. Det opleves både
som nemt at fremsøge viden om fx love og regler på Cabis hjemmeside, og formidlingen sker også
på en måde, som er let af forholde sig til som virksomhed eller jobcenter
enten fordi det
illustreres via cases eller forskellige former for grafiske fremstillinger.
Nu her i Corona-krisen, så laver de lige en superskarp og letforståelig grafik om de nye
sygedagpengeregler og lægger på LinkedIn. Fantastisk. De sørger også lige for at henvise
arbejdsgiverne til de lokale jobcentre for den konkrete vejledning. Det er en måde at spille
hinanden gode på.
Jobcenter
Ligeledes udtrykker flere af de interviewede stor tilfredshed med VirksomhedsnetværkCabi, hvor
de særligt peger på en god sammensætning af virksomheder i netværket og en god facilitering af
møder
både i forhold til de diskuterede temaer, oplægsholdere og i forhold til at understøtte
virksomhederne i at mødes og udveksle erfaringer om udfordringer og indsatser i forhold til
inklusion og fastholdelse.
Den direkte effekt af Cabis indsatser er vanskelig at opgøre, da Cabi i sine indsatser
altovervejende agerer igennem kommuner eller virksomheder. Effekten af en indsats kan derfor
både henføres til Cabi og virksomheden eller jobcenteret - eller alle tre. Hertil kommer - som en af
respondenterne bemærker -
at der ikke altid sker en ’kreditering’ af Cabis arbejde, når
viden
eksempelvis spredes mellem virksomhederne i netværket, hvilket gør, at effekten af Cabis
indsatser kan undervurderes.
Både ledere i jobcentre og medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi mener i nogen grad, at Cabis
viden og ydelser har medvirket til et øget fokus på eller redskaber til at arbejde bedre med udsatte
grupper på arbejdsmarkedet og at forebygge sygefravær og nedslidning. I lidt mindre grad svarer
både jobcentre og virksomheder bekræftende på, at Cabis viden eller ydelser direkte har medvirket
til en effekt, fx i form af, at flere i udsatte grupper er kommet i job eller uddannelse.
Der findes dog en sammenhæng mellem jobcentrenes og virksomhedernes vurdering af Cabis
effekt og antallet af Cabis ydelser, som de anvender. Jo flere ydelser, de bruger, desto højere
vurderer de Cabis effekt. Bag vurderingen af effekt ligger således, at effekten af en isoleret ydelse,
fx et nyhedsbrev eller en konference, ikke opleves at være særligt stor, men hvis en virksomhed/et
jobcenter anvender en bred palet af Cabis ydelser, oplever de en større grad af effekt.
I de kvalitative interview, hvor virksomheder og jobcentre har haft mulighed for at sætte flere ord på
deres vurdering af effekt, tilkendegives generelt, at Cabis indsatser
har
understøttet dem med øget
viden eller redskaber til forskellige indsatser for udsatte og nedslidte, og de oplever, at Cabi har en
effekt, uden at den dog kan omsættes til et tal. Flere henviser til, at Cabi i sit arbejde med dem har
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0007.png
inspireret
dem til at arbejde på en anden måde, fx i forhold til sygefraværsindsatsen eller det at
arbejde tættere sammen med jobcentre i forhold til inklusion og fastholdelse.
I Aalborg kommune har de lanceret ”små jobs med mening”, og jeg er mere disponeret og
har mere lyst til at kigge ind i, efter jeg er blevet inspireret af Cabi, Cabi er også med til at bygge
bro mellem de offentlige jobcentre og vores indsatser lokalt (i virksomheden, red.). Vi har fx haft
god effekt af at have jobcentrene med til samtale med sygemeldte medarbejdere. Det er helt
sikkert en afledt effekt af, at jeg har været i dialog med Cabi.
Virksomhed
Cabi er opmærksom på behovet for at kunne følge med i effekten af deres indsatser. Det indgår
derfor som pejlemærke i strategien 2019-2022, at flere virksomheder skal arbejde bedre med
socialt ansvar, hvilket fordrer øget fokus på systematisk måling af resultater før og efter indsatsen.
I to af Cabis projekter, hvor Cabi spillede en mere direkte rolle i forhold til indsatsen, er der
gennemført en måling af projektets effekt ved eksterne evaluatorer. Det drejer sig blandt andet om
projekterne ’Task force til industrien’,
hvor målet var at få flere flygtninge i beskæftigelse, og
’Kompensation til flere’,
hvor målet var øget brug af handicapkompenserende ordninger. I begge
tilfælde viser slutevalueringerne, at projekternes målsætninger er mere end opfyldt, og at flere
borgere i målgrupperne er inkluderet eller fastholdt i beskæftigelse end forudsat.
Cabis opnåede effekt kan derudover ses i lyset af, at Cabi via sin indsats kun skal få ~60 personer
i 14-ugers ordinær beskæftigelse for, at en samfundsøkonomisk gevinst svarende til
satspuljebevillingen er tjent hjem. Dette anses for sandsynligt.
3. Målopfyldelse af strategiske målsætninger
Cabis målopfyldelse i seneste strategiperiode viste generelt en høj opfyldelse af mål omkring
samarbejde med jobcentre og brugertilfredshed, mens målene for indsatsen rettet imod
virksomheder i mindre grad var opfyldt. Givet dette har Cabi i den nye strategiperiode øget fokus
på arbejde for, at flere virksomheder er socialt ansvarlige, herunder ved et styrket samarbejde med
jobcentrene. Dette ligger i tråd med udviklingen på beskæftigelsesområdet de senere år, hvor
fokus har været på de virksomhedsrettede indsatser. Givet den høje brugertilfredshed og oplevede
effekt af Cabi blandt brugerne anses der at være et uforløst potentiale i at øge kendskabet til og
anvendelsen af Cabi blandt små og mellemstore virksomheder.
Uddybende forklaring og data
Cabi står lige nu imellem to strategier, hvor strategi 2016-2020 formelt udløber i indeværende år,
men hvor den i 2018 blev erstattet af en ny strategi for 2019-2022. Hvor førstnævnte strategi har
fokus på både virksomheder og jobcentre, har den nye strategi hovedfokus på virksomhederne, og
jobcentrene indgår i højere grad som understøttende forandringsagent i virksomhedernes indsats.
Strategi 2016-2020 indeholdt 5 strategiske pejlemærker med varierende målopfyldelse i perioden,
jf. figur 4.
Målopfyldelsen er højst for de pejlemærker, der vedrører Cabis samarbejde med
jobcentre samt brugertilfredshed, mens de ikke er opfyldt for de to pejlemærker, der vedrører
virksomheders kendskab til Cabi og antal aktive medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0008.png
Figur 4: Målopfyldelse for Strategi 2016-2020
Strategisk pejlemærke
Vurderet opfyldelse
Opfyldt.
I 2018 samarbejdede 40 pct. af jobcentrene med Cabi
en stigning fra
20 pct. i 2016.
Delvist opfyldt.
I 2018 anvendte 60 pct. af jobcentrene Cabi til at styrke deres
samarbejdede med virksomhederne i form af oplæg, kurser og forløb med fokus
på virksomhedssamarbejde
en konstant andel siden 2016
1
50 pct. af jobcentrene samarbejder med Cabi som
metodeudvikler og konsulenthus
70 pct. af jobcentrene anvender Cabi til at styrke deres
samarbejde med virksomhederne
2
3
30.000 virksomheder med 2+ ansatte kender Cabi
Ikke opfyldt.
I 2017 kendte 18.000 virksomheder til Cabi. Andelen siden har
været konstant.
Ikke opfyldt.
Antallet af aktive medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi var i
2018 2.000
konstant siden 2015.
Opfyldt.
Brugertilfredsheden med Cabis opgaveløsning har varieret mellem 94-
100 pct. i perioen.
4
4.000 aktive medlemmer i Virksomhedsnetværk Cabi
85 pct. af Cabis kunder er tilfredse/meget tilfredse med
opgaveløsningen
5
Kilde: Data fra Cabi samt Epinion survey til virksomheder
Afledt heraf indeholder den nye strategi 2019-2022 et øget virksomhedsrettet fokus, der bl.a.
afspejles af, at Cabis ambition nu er at:
”at gøre det attraktivt og lettere for flere virksomheder
at
være socialt ansvarlige arbejdspladser.”
De foreløbige
og meget indledende - tal for målopfyldelsen viser, at der er en stigende tendens i
andelen af virksomheder, der anvender Cabis viden og redskaber fra 2,7 pct. af virksomhederne i
2017 til 4,5 pct. i 2020, der dog ikke er statistisk signifikant. Tilsvarende er antallet af
konsulentopgaver, Cabi har løst for private virksomheder i 2019, øget fra 3 til 8 opgaver.
Til gengæld er kendskabsgraden til Cabi blandt virksomheder uændret, og det samme er antallet
af virksomhedsmedlemmer af VirksomhedsnetværkCabi. I lyset af brugernes høje tilfredshed og
den oplevede effekt af Cabis ydelser vurderes der at være et uforløst potentiale i at udvide
virksomhedernes kendskab til og anvendelse af Cabi og at øge deltagelsen i
VirksomhedsnetværkCabi. Det gælder i særlig grad de små- og mellemstore virksomheder, hvor
kendskabet til Cabi ikke er særligt stort, og hvor de qua deres størrelse vil få meget ud af at blive
understøttet i deres indsats for at skabe en rummelig arbejdsplads.
Ligeledes er væsentligt for Cabi at fastholde fokus på at støtte kommunerne i deres samarbejde
med virksomhederne, da andelen af kommuner, som via oplæg, kurser, forløb eller telefonisk
rådgivning samarbejder med Cabi om at styrke samarbejdet med virksomheder er konstant på
knap 40 jobcentre. Med til dette hører dog, at 90 pct. af ledere i jobcentrene anvender Cabi ydelser
generelt, hvilket også indeholder formidling af viden omkring samarbejde med virksomheder blot
ikke i form af oplæg mv.
4. Cabis rolle på beskæftigelsesområdet nu og
fremover
Cabi er en helt central sparringspartner på beskæftigelsesområdet blandt sine brugere og opleves
som troværdige, professionelle og kompetente. Cabis netværk af virksomheder og formidling af
bl.a. lovstof og praksis opleves at være noget, som adskiller Cabi fra andre aktører på
beskæftigelsesområdet, og som vil falde bort, hvis Cabi ikke fortsat støttes. Bevillingen bidrager til,
at Cabi kan fastholde et højt vidensniveau, og at man når ud til alle uanset geografi og
betalingsevne. Den gratis adgang til viden og redskaber af høj kvalitet og netværk har en værdi i
arbejdet med at inkludere og fastholde udsatte og forebygge sygefravær og nedslidning.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0009.png
Uddybende forklaring og data
Virksomhedssurveyen viser, at det altovervejende flertal af virksomheder med 5+ ansatte svarer,
at de har fokus på socialt ansvar. En del virksomheder, der ikke kender Cabi, ville også benytte
det, hvis der var ét sted, hvor man let kunne få viden og værktøjer til arbejdet med det rummelige
arbejdsmarked. De søger primært viden og værktøjer samt netværk og kun i mindre grad efter
konsulentbistand. Den viden og de netværksaktiviteter, som Cabi faciliterer og formidler,
efterspørges således også af virksomheder, som ikke kender Cabi.
Cabi har fået placeret sig som en helt central sparringspartner for virksomheder og jobcentre i
indsatsen for det rummelige arbejdsmarked. Cabi er den foretrukne sparringspartner for
medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi, og den næstmest foretrukne blandt jobcentre,
jf. figur 5,
foran alle andre aktører på området
både myndigheder, organisationer og private aktører. Blandt
virksomheder, der kender Cabi, vil knap hver fjerde vælge Cabi som sparringspartner, men blandt
disse virksomheder er Cabi mere én aktør blandt flere, som man vil vende sig imod for sparring.
Dette kan støtte, at der er et potentiale i at øge brugen af Cabis viden og værktøjer blandt disse
virksomheder, og generelt at øge kendskabet til Cabi blandt virksomheder.
Figur 5: Foretrukne rådgivningspartnere ift. det rummelige arbejdsmarked
Hvilken aktør ville du foretrække at søge hjælp hos til arbejdet med inklusion af udsatte, fastholdelse eller forebyggelse af sygefravær og nedslidning
72%
Stor forskel
pga. lavt
kendskab
65%
60% 60%
56%
53%
48%
49%
40%
32%
23%
13%
3%
14%
11% 11%
23%
18%
15%
12%
5%
6%
11%
4%
11%
32%
35%
29%
25%
33%
19% 19%
Andre jobcentre / Det
lokale jobcenter
Cabi
Private
Ministerier eller styrelser Forskningsinstitutioner Brancheorganisationer
De regionale
Arbejdsmarkedskontorer konsulentvirksomheder
eller andre
interesseorganisationer
VirksomhedsnetværkCabi (N=754)
Virksomheder (N=307)
Virksomheder med kendskab til Cabi (N=46)
Anden aktør
Jobcentre (N=93)
Kilde: Epinion: Surveys til virksomheder, jobcentre og medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi. Respondenterne har haft mulighed for
at vælge optil tre aktører.
For mig er det vigtigt, at Cabi er til for Danmark. Det er et rigtigt vigtigt sted at have. Det er
det eneste videnshus, som prøver at sætte kød og blod på det, som for mange virksomheder
kan være rigtigt svært at forstå: Hvorfor skal man tage én ind, der ikke har været på
arbejdsmarkedet de sidste 15 år?
Virksomhed
Cabis position på beskæftigelsesområdet hænger sammen med, at de i høj grad opleves som
troværdige, professionelle og kompetente særligt blandt lederne i jobcentre og medlemmerne af
VirksomhedsnetværkCabi,
jf. figur 6.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0010.png
Figur 6: Brugernes karakteristik af Cabi
Baseret på dit kendskab til Cabi, hvordan passer følgende betegnelser på Cabi?
1-5 (1 = Slet ikke ; 3 = I nogen grad; 5 = I meget høj grad)
5,00
4,25
4,06
3,79
4,11
4,00
4,19
3,87
4,05
4,17
4,06
3,70
3,85
3,90
4,04
3,76
3,58
3,03
3,50
3,07
3,00
2,00
1,00
Troværdige
Professionelle
Kompetente
Relevante
Inspirerende
Unikke
Jobcentre (N=75-87)
VirksomhedsnetværkCabi (N=537-651)
Virksomheder (N=17-22)
Kilde: Epinion: Surveys til virksomheder, jobcentre og medlemmer af VirksomhedsnetværkCabi. ‘Ved ikke’-besvarelser
er frasorteret i
udregningen af gennemsnit.
Blandt brugerne og stakeholdere fremhæves især Cabis formidlingsmæssige kompetencer og
virksomhedsnetværkene som styrker og som noget, der gør Cabi til noget særligt. Cabi lykkes med
at gøre sin viden brugbar for virksomheder og kommuner ved at være praksisnære i deres
kommunikation. Samtidig udgør de én indgang til viden, men hvor der samtidig henvises til de
lokale jobcentre for konkret vejledning. Ligeledes giver Cabis tætte kobling til virksomhederne via
netværkene en solid forståelse af virksomhedernes behov, som Cabi kan formidle til jobcentrene
og på den måde understøtte deres virksomhedsrettede arbejde. Ligeledes kan virksomhederne i
netværkene udgøre en potentiel rugekasse af virksomheder, der kan bidrage til
rummelighedsdagsordenen med input eller som laboratorium for udvikling af indsatser.
Cabis bevillingskonstruktion med delvis grundbevilling; delvis indtægtsdækket virksomhed er med
til at understøtte Cabis position på beskæftigelsesområdet. Flere brugere fremhæver, at dette er
med til at fastholde et højt vidensniveau i Cabi, og at de i deres rådgivning fremstår neutrale.
Ligeledes når Cabi bredt ud uanset geografisk beliggenhed - både i forhold til rådgivning, og når de
prioriterer at afholde arrangementer bredt i hele landet og ikke kun i de store byer.
De er pengene værd. Men hvis de samtidigt skal kunne have ro på og byde ind, hvor de
ser behov uden at skulle levere en opgave hver anden måned, som de får penge for, så kræver
det en eller anden form for grundbevilling. Det kræver, at der er nogle, som sørger for, at de
findes. Det er ligesom et busselskab. Hvis man skal tjene alle penge selv, ville man sætte
busser ind mellem Aarhus og København. Ingen gider at sætte busser ind mellem Maribo og en
anden by.
Virksomhed
Det samme gælder i Cabis fondsfinansierede projekter, hvor den viden, der genereres her, kan
spredes ud til alle via formidlingsplatforme og netværk. Ligeledes fremhæver flere af de
interviewede virksomheder, at de oplever det som værdifuldt, at Cabi stiller viden og ydelser af høj
kvalitet og relevans gratis til rådighed særligt for små og mellemstore virksomheder. Samtidig har
de mulighed for at
tilkøbe ’ekstra’ ydelser
fra konsulenthuset ved behov.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0011.png
Cabis styrke er, at de favner bredt, og at de er rettet imod virksomhederne. Særligt som
lille eller mellemstor virksomhed er man skræmt over udgiften til rådgivning, men Cabi gør viden
tilgængelig for alle. Og når så man er kommet i gang med en indsats, kan man koble mere på.
Men det vigtige er, at der er adgang til viden.
Virksomhed
For flere af Cabis brugere er der ikke tvivl om, at Cabi spiller en central rolle for deres arbejde med
trivsel, fastholdelse og inklusion af udsatte, og de vil opleve det som et tab, hvis ikke Cabi kan
bestå på samme måde fremover. Det skyldes i særdeleshed den position, som Cabi i de seneste
år har opbygget, med en solid videns- og formidlingsplatform og netværkene, som vil blive påvirket
af en halvering af grundbevillingen. Dette vil sandsynligvis have en negativ betydning for
virksomhedernes parathed og evne til at arbejde med socialt ansvar.
Der er dog også virksomheder, som peger på, at de om nødvendigt vil kunne finde en erstatning
for Cabis ydelser blandt nogle af de andre aktører på beskæftigelsesområdet, men at det muligvis
kan koste på kvaliteten. Ligeledes stiller nogen sig tvivlende overfor, om Cabis indsats er
afgørende for indsatsen over for borgerne, dvs. om der er en direkte effekt af Cabis arbejde.
Givet at Cabi kun virker indirekte via jobcentre og virksomheder, er det vanskeligt at måle den
direkte effekt af Cabis bevilling. Ses i stedet på antallet af ledere i jobcentre og medlemmer af
Virksomhedsnetværk Cabi, som oplever, at Cabis indsats har en effekt, og det relativt lave antal
udsatte, som Cabi skal bidrage til at få i beskæftigelse i forhold til satspuljebevillingen, er det
evaluators vurdering, at Cabi med stor sandsynligvis samfundsøkonomisk tjener sig hjem.
5. Epinions anbefalinger
Baseret på evalueringen er det evaluators anbefaling, at Cabi:
Fastholder de nuværende tre roller i form af videns- og udviklingsrollen, netværksrollen og
konsulenthusrollen, da dette udgør en styrke i forhold til andre aktører på området.
Fortsat arbejder på at udbrede kendskabet til og anvendelsen af Cabi særligt blandt små og
mellemstore virksomheder. Det kan med fordel kvalitativt undersøges, hvorfor
anvendelsesgraden er særligt lav blandt de små virksomheder
om det skyldes
manglende behov, forkert målretning af ydelser eller andre forhold.
Holder fokus på at vedligeholde og udvikle VirksomhedsnetværkCabi til at omfatte flere
virksomheder. Det bør overvejes, om medlemmerne i endnu højere grad kan inddrages
som ambassadører med fokus på at fortælle, hvad de får ud af at deltage i netværket.
Fastholder fokus på indsatser rettet imod den kommunale beskæftigelsesindsats i forhold til
at understøtte samarbejdet mellem denne og virksomhederne. For virksomhederne er det
vigtigt, at jobcentrene taler deres sprog, og fra jobcentrene er der interesse i at få mere
viden om virksomhedernes behov.
Arbejder aktivt med at tænke forankring ind i de indsatser, hvor Cabi i dag spiller en aktiv
rolle for at skabe forandring. Konkret gælder fx behov for en tydelig forventningsafstemning
med de regionale netværk, hvis de på sigt skal kunne videreføres uden Cabis indsats.
I endnu højere grad har fokus på måling af effekt både i form af brugernes oplevede effekt
af Cabis ydelser og decideret effektmåling af konkrete indsatser. Dette vil styrke Cabis
mulighed for at sandsynliggøre egen nytteværdi for Cabis interessenter.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-20 fra Cabi vedr. anmodning om foretræde vedr. finansiering af Cabi fra 2021
2260302_0012.png
Epinion Aarhus
Hack Kampmanns Plads 1-3
8000 Aarhus C
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
Epinion Brussel
Brussel nationaal bus 25
1930 Zaventem
Belgium
E: [email protected]
Epinion Copenhagen
Ryesgade 3F
2200 Copenhagen N
Denmark
T: +45 87 30 95 00
E: [email protected]
Epinion Hamburg
Ericusspitze 4
20457 Hamburg
Germany
T: +43 (0)699 13180416
E: [email protected]
Epinion London
D'Albiac House (room 1015-1017)
Cromer Road, Heathrow central
area, Hounslow, TW6 1SD
T: +44 (0) 7970 020793
E: [email protected]
Epinion Malmö
Adelgatan 5
21122 Malmö
Sweden
E: [email protected]
Epinion Singapore
60 Paya Lebar Road
#08-43 Paya Lebar Square
Singapore
Epinion Stockholm
Terminal 4 plan 4
Office no. 4309B
19045 Stockholm/Arlanda
Sweden
E: [email protected]
Epinion Vienna
Hainburgerstrasse 20/7
1030 Kefnna
Austria
T: +43 (0)699 13180416
E: [email protected]
E: [email protected]
Epinion Vietnam
11th Fl, Dinh Le Building,
1 Dinh Le, Dist. 4, Hcmc
Vietnam
T: +84 28 38 26 89 89
E: [email protected]
1