Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2280086_0001.png
Aktstykke nr.
42
Folketinget 2020-21
Afgjort den 12. november 2020
42
Social- og Indenrigsministeriet.
København, den 11. november 2020.
a.
Social- og Indenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der som følge af anden
bølge af COVID-19 og til at bekæmpe ensomhed disponeres følgende:
– Der overføres 18,0 mio. kr. til
§ 15.11.40. Tiltag som følge af COVID-19 (Reservationsbev.).
– Der overføres 4,0 mio. kr. til
§ 16.65.79. Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige
(Reservationsbev.).
Udgifterne i 2020 på i alt 22,0 mio. kr. finansieres af de på finansloven opførte midler på
§
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
b.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet har med
Aftale om 50 mio. kr. til at bekæmpe ensomhed
af 6.
november 2020 besluttet at yde ekstra støtte til bl.a. indsatser på social- og ældreområdet til at afbøde
de sociale følgevirkninger af COVID-19.
Med dette aktstykke udmøntes 22,0 mio. kr. fra aftalen i 2020, hvor der søges om tilslutning til,
at midlerne kan udmøntes som direkte tilskud til konkrete organisationer i 2020 til nedenstående
formål. Projektperioden fastsættes, så midlerne kan anvendes i 2020-2021. Partierne har tilsluttet sig
fordelingen.
Selvisolerede borgere ind i nye fællesskaber
Der afsættes 5,0 mio. kr. til KFUM’s Sociale Arbejdes eksisterende indsats Social Drive Out til
at videreudvikle deres model og kapacitet til få selvisolerede borgere med i nye fællesskaber i
foreningslivet.
Ensomhedsindsatser med anbefalinger fra partnerskaberne
Der afsættes 15,0 mio. kr. i direkte tilskud til en række foreninger, som skal anvende midlerne
til et projekt, der lever op til en af overskrifterne for anbefalingerne fra partnerskabernes arbejde
mod ensomhed som følge af COVID-19. Samtidig stilles der krav om, at tilskudsmodtagerne går i
dialog med partnerskaberne med henblik på at koordinere aktiviteter, erfaringsudveksle og sikre bred
dækning af hhv. målgrupper og geografi. Sigtet er at komme bredt ud både til sårbare målgrupper,
CY000792
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Aktstykke 42 om bekæmpelse af ensomhed på social- og sundhedsområdet.
2280086_0002.png
2
herunder de mest udsatte borgere, og geografisk. Der kan alene modtages støtte til projekter i
Danmark. Fokus skal være på borgeren.
De 15,0 mio. kr. fordeles ligeligt mellem de fire målgrupper, hhv. udsatte børn og unge, udsatte
voksne, mennesker med handicap og ældre, som partnerskaberne dækker over. Midlerne fordeles til
en række organisationer inden for de fire målgrupper,
jf. tabel 1.
I partnerskabet for udsatte børn og unge afsættes samlet 2,0 mio. kr. til DGI og Danmarks Idrætsfor‐
bund i fællesskab (organisationerne tildeles 1,0 mio. kr. hver til samarbejdet), 1,0 mio. kr. til Kirkens
Korshær og 1,0 mio. kr. til Red Barnet, som i samarbejde med en eller flere andre deltagere i
partnerskabet skal iværksætte aktiviteter, som modvirker ensomhed blandt udsatte børn og unge.
I partnerskabet for udsatte voksne afsættes 1,0 mio. kr. til SAND - De hjemløses landsorganisation,
1,0 mio. kr. til SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed, 1,0 mio. kr. til Blå Kors og 1,0 mio. kr.
til Dansk Røde Kors.
I partnerskabet for mennesker med handicap afsættes 3,0 mio. kr. til Danske Handicaporganisationer,
som de kan fordele til deres medlemsorganisationer med henblik på at iværksætte initiativer mod
ensomhed.
I partnerskabet for ældre afsættes 4,0 mio. kr. til ligelig fordeling mellem Ældre Sagen, Dansk Røde
Kors, Landsorganisationen OK-klubberne i Danmark, Faglige Seniorer og Danske Seniorer.
Oplysningsindsats om ensomhed
Der afsættes derudover 1,5 mio. kr. til Dansk Røde Kors til at lave en oplysningskampagne til
bekæmpelse af ensomhed blandt alle fire målgrupper under COVID-19. Oplysningskampagnen skal
udarbejdes med tæt inddragelse af alle fire partnerskaber. Der afsættes endeligt 0,5 mio. kr. til Børns
Vilkår til en særlig børnerettet oplysningsindsats til at bekæmpe ensomhed via Børnetelefonen.
Tabel 1. Modtagere af tilskud
Mio. kr. (2020-pl)
Selvisolerede borgere ind i nye fællesskaber
KFUM’s Sociale Arbejdes indsats Social Drive Out
Ensomhedsindsatser vedr. Udsatte børn og unge
DGI til indsats i fællesskab med Danmarks Idrætsforbund
Danmarks Idrætsforbund til indsats i fællesskab med DGI
Kirkens Korshær
Red Barnet
Ensomhedsindsatser vedr. Udsatte voksne
SAND - De hjemløses landsorganisation
SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed
Blå Kors
Dansk Røde Kors
Ensomhedsindsatser vedr. Mennesker med handicap
Danske Handicaporganisationer
Ensomhedsindsatser vedr. Ældre
Ældre Sagen
Dansk Røde Kors
Landsorganisationen OK-klubberne i Danmark
2020
5,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
1,0
3,0
0,8
0,8
0,8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Aktstykke 42 om bekæmpelse af ensomhed på social- og sundhedsområdet.
2280086_0003.png
3
Faglige Seniorer
Danske Seniorer
Oplysningsindsatser om ensomhed
Dansk Røde Kors
Børns Vilkår
I alt
0,8
0,8
1,5
0,5
22,0
Der er med aftalen endvidere afsat 2,0 mio. kr. til facilitatorerne for de fire COVID-19-partnerskaber
på social- og ældreområdet til facilitatorrollen i 2021 samt 1,0 mio. kr. til ULF - Udviklingshæmme‐
des Landsforbund til at fortsætte deres igangværende ensomhedsprojekt i 2021, som vil blive søgt
indarbejdet på finansloven for 2021.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 specificeres således:
§ 15.11.40.
Tiltag som følge af COVID-19
(Reservationsbev.)
27. Selvisolerede borgere ind i nye fællesskaber (ny
underkonto)
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
28. Ensomhedsindsatser med anbefalinger fra partnerskaberne
(ny
underkonto)
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
29. Oplysningsindsats mod ensomhed (ny
underkonto)
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige
(Reservationsbev.)
10. Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige
46. Tilskud til anden virksomhed og investeringstilskud
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49. Reserver og budgetregulering
Udgift
5,0 mio. kr.
11,0 mio. kr.
2,0 mio. kr.
§ 16.65.79.
4,0 mio. kr.
§ 35.11.01.
-22,0 mio. kr.
Bevillingen på
§ 15.11.40. Tiltag som følge af COVID-19
vil være omfattet af den vedtagne tekstan‐
mærkning nr. 112 ad
§ 15.11.40. Tiltag som følge af COVID-19,
der udgør administrationsgrundlaget
for tilskuddene. Tilskuddene på
§ 15.11.40. Tiltag som følge af COVID-19
administreres af Socialsty‐
relsen.
Bevillingen på
§ 16.65.79. Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige
vil være omfattet af den
vedtagne tekstanmærkning nr. 133 ad
§ 16.65.79. Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige,
der udgør administrationsgrundlaget for tilskuddene.
c.
Aktstykket forelægges for Finansudvalget på nuværende tidspunkt med henblik på hurtigst mulig
udmøntning af tilskuddene, således at midlerne nås udmøntet i indeværende finansår.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at der kan anvendes i alt 22,0 mio.
kr. i 2020 til direkte tilskud på social- og ældreområdet til at bekæmpe ensomhed som følge af
e.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Aktstykke 42 om bekæmpelse af ensomhed på social- og sundhedsområdet.
2280086_0004.png
4
COVID-19-situationen i en projektperiode for 2020-2021, således at der på forslag til lov om
tillægsbevilling for finansåret 2020 optages følgende:
§ 15.11.40.
§ 16.65.79.
§ 35.11.01.
Tiltag som følge af COVID-19 (Reservationsbev.)
Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige (Reservationsbev.)
Merudgifter ved nye bevillingsforslag
Udgift
18,0 mio. kr.
4,0 mio. kr.
-22,0 mio. kr.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 11. november 2020
Astrid Krag
/ Ingrid Melchiorsen
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 12-11-2020.
Venstres medlemmer af udvalget imødekommer positivt, at vi yder en ekstraordinær indsats overfor de borgere,
som oplever ensomhed skabt af restriktionerne som følge af covid-19. Skadevirkningerne på trivslen og det mentale
helbred som følge af covid-19 kan og skal ikke undervurderes.
Venstre er dog kritisk overfor, at en så stor del af midlerne udmøntes direkte til Boligorganisationernes Landsfor‐
ening (BL). Ensomhed som følge af covid-19 er ikke afgjort af, hvilken boligtype man bor i.
Derudover er Venstre stærkt kritisk overfor det manglende fokus på at udnytte midlerne til at bekæmpe ensomhed
blandt børn og unge, som kun får en meget lille andel af puljen. At man fra regeringens side har valgt at negligere
de store udfordringer, som har ramt børn og unge særligt hårdt som følge af covid-19, er for Venstre uforståeligt.