Aktstykke nr.
42
Folketinget 2020-21
Afgjort den 12. november 2020
42
Social- og Indenrigsministeriet.
København, den 11. november 2020.
a.
Social- og Indenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der som følge af anden
bølge af COVID-19 og til at bekæmpe ensomhed disponeres følgende:
– Der overføres 18,0 mio. kr. til
§ 15.11.40. Tiltag som følge af COVID-19 (Reservationsbev.).
– Der overføres 4,0 mio. kr. til
§ 16.65.79. Gratis adgang til lokale aktiviteter for +65 årige
(Reservationsbev.).
Udgifterne i 2020 på i alt 22,0 mio. kr. finansieres af de på finansloven opførte midler på
§
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
b.
Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet har med
Aftale om 50 mio. kr. til at bekæmpe ensomhed
af 6.
november 2020 besluttet at yde ekstra støtte til bl.a. indsatser på social- og ældreområdet til at afbøde
de sociale følgevirkninger af COVID-19.
Med dette aktstykke udmøntes 22,0 mio. kr. fra aftalen i 2020, hvor der søges om tilslutning til,
at midlerne kan udmøntes som direkte tilskud til konkrete organisationer i 2020 til nedenstående
formål. Projektperioden fastsættes, så midlerne kan anvendes i 2020-2021. Partierne har tilsluttet sig
fordelingen.
Selvisolerede borgere ind i nye fællesskaber
Der afsættes 5,0 mio. kr. til KFUM’s Sociale Arbejdes eksisterende indsats Social Drive Out til
at videreudvikle deres model og kapacitet til få selvisolerede borgere med i nye fællesskaber i
foreningslivet.
Ensomhedsindsatser med anbefalinger fra partnerskaberne
Der afsættes 15,0 mio. kr. i direkte tilskud til en række foreninger, som skal anvende midlerne
til et projekt, der lever op til en af overskrifterne for anbefalingerne fra partnerskabernes arbejde
mod ensomhed som følge af COVID-19. Samtidig stilles der krav om, at tilskudsmodtagerne går i
dialog med partnerskaberne med henblik på at koordinere aktiviteter, erfaringsudveksle og sikre bred
dækning af hhv. målgrupper og geografi. Sigtet er at komme bredt ud både til sårbare målgrupper,
CY000792