Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 59
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et socialt frikort)
§1
I lov om forsøg med et socialt frikort, jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 15.
november 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
ændres »2019 og 2020« til: »årene 2019-2022«.
2.
I
§ 2, stk. 3,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
»En borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2021, kan tjene op til
20.000 kr. skattefrit i hvert af årene 2021 og 2022. En borger, der har fået
udstedt et socialt frikort i 2022, kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året
2022.«
3.
I
§ 6, stk. 2,
ændres »2021« til: »2023«.
§2
Loven træder i kraft den 31. december 2020.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Partierne bag [Aftalen om udmøntningen af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024] har afsat midler
til at forlænge forsøgsordningen med et socialt frikort til borgere med sær-
lige sociale problemer med to år.
Folketinget vedtog i 2018 lov nr. 689 af 8. juni 2018 om forsøg med et so-
cialt frikort. Med et socialt frikort får borgere med særlige sociale proble-
mer, eksempelvis misbrug, hjemløshed eller psykiske vanskeligheder, mu-
lighed for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit årligt, uden at dette modregnes
i andre offentlige ydelser. Ordningen gælder i forsøgsperioden 2019-2020
og er finansieret af aftalen om satspuljen for 2018 med i alt 45 mio. kr.
Frikortet har til formål at understøtte, at de mest udsatte borgere i samfundet
gives bedre muligheder for at deltage i samfundets arbejdsfællesskaber, bi-
drage hertil og opleve værdi i hverdagen.
Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder virksomheder til
at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte borgere. Det sociale frikort
skal således fjerne barrierer og motivere borgere til at engagere sig.
Formålet med lovforslaget er at forlænge forsøgsperioden for det sociale
frikort med to år. Ordningen foreslås videreført uændret. Dette vil gøre det
muligt at sikre yderligere udbredelse af det sociale frikort blandt borgere og
virksomheder samt at opnå mere viden om henholdsvis potentialer og ud-
fordringer ved ordningen.
2. Forlængelse af forsøg med et socialt frikort
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om forsøg med et socialt frikort, at borgere med
særlige sociale problemer i forsøgsperioden 2019 og 2020 har ret til et soci-
alt frikort, såfremt betingelserne i lovens § 2 er opfyldt.
Det sociale frikort giver, jf. lovens § 2, stk. 3, mulighed for, at borgere kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet ar-
bejde for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten fra-
drages i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydel-
ser. En borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2019, kan tjene op til
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
20.000 kr. skattefrit i hvert af årene 2019 og 2020. En borger, der har fået
udstedt et socialt frikort i 2020, kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året
2020.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at målgruppen for ordningen er borgere
med særlige sociale problemer, der opfylder betingelserne for at modtage
hjælp og støtte efter afsnit V i lov om social service. Derudover er det et
krav, at borgerne hverken har været under ordinær uddannelse eller har haft
en arbejdsindkomst på over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af et socialt frikort. Dertil skal borgerne opfylde opholdskravet
for ret til uddannelseshjælp eller kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv social-
politik.
Ifølge bemærkningerne til lovens § 2, er borgere med særlige sociale pro-
blemer defineret som personer, der er socialt udsatte (f.eks. hjemløshed eller
misbrug) eller har psykiske vanskeligheder (f.eks. angst eller depression),
jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 161 som fremsat, side 9. Personer med
handicap (kognitivt eller fysisk) indgår således ikke i definitionen, medmin-
dre de har særlige sociale problemer. Målgruppen kan dog omfatte unge i
efterværn, jf. servicelovens § 76, hvis kriterierne for socialt frikort i øvrigt
er opfyldt, da disse antages at opfylde betingelserne for at modtage hjælp
eller støtte efter afsnit V i lov om social service.
Det er kommunalbestyrelsen der på baggrund af en ansøgning fra en borger
kan udstede et socialt frikort, jf. § 2, i lov om forsøg med et socialt frikort.
En afgørelse om afslag kan påklages til Ankestyrelsen, jf. lovens § 5.
Det fremgår af lovens § 4, at indtægt på baggrund af et socialt frikort skal
indberettes af virksomheden til kommunen via en særskilt fælleskommunal
it-løsning, som etableres og drives af et aktieselskab, som KL ejer.
Det fremgår af § 6 stk. 2, i lov om forsøg med et socialt frikort, at loven
ophæves den 1. januar 2021.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Pr. 1. oktober 2020 havde 740 borgere anvendt det sociale frikort i forbin-
delse med en eller flere ansættelser, siden ordningen startede i 2019. Det er
færre borgere end den oprindelige forventning, men for de borgere, der har
anvendt det sociale frikort, har ordningen stor betydning. Det viser en eva-
luering af forsøgsordningen, som Ankestyrelsen har gennemført.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
Evalueringen viser desuden, at det sociale frikort har en række gevinster for
både borgere og virksomheder, og at samarbejdet mellem virksomhederne
og de borgere, der har anvendt det sociale frikort, generelt er velfungerende.
Flere borgere fremhæver øget trivsel som en positiv følge af det arbejde, de
har udført, hvor det sociale frikort er anvendt.
I evalueringen fremgår det samtidig, at implementeringen af ordningen har
taget længere tid end ventet, men antallet af borgere med et socialt frikort,
samt antallet af borgere, der har anvendt et socialt frikort i forbindelse med
en eller flere ansættelser, er støt stigende. Det er derfor Social- og Inden-
rigsministeriets vurdering, at der er brug for at forlænge forsøgsperioden
med to år.
En forlængelse af forsøgsperioden vil gøre det muligt at sikre yderligere ud-
bredelse af det sociale frikort blandt borgere og virksomheder, og dermed
vil det sikre et bedre grundlag for at træffe en endelig beslutning om ordnin-
gens fremtid efter forsøgsperioden.
Evalueringen har samtidig peget på flere udfordringer ved den nuværende
ordning, herunder kompliceret håndtering af lønudbetaling til borgere, samt
uklarheder vedr. ordningens forbindelse til Lov om aktiv beskæftigelsesind-
sats. I forbindelse med ordningens ikrafttrædelse den 1. januar 2019 blev
der udarbejdet en række vejledningsmaterialer til hhv. borgere, kommunale
sagsbehandlere og virksomheder. På baggrund af evalueringens resultater
og den foreslåede forlængelse af forsøgsordningen vil dette vejledningsma-
teriale blive opdateret. Dette gøres med særligt fokus på de spørgsmål og
udfordringer, der dels har vist sig i løbet forsøgsperioden, og dels kommer
til udtryk i evalueringen af ordningen.
En forlængelse af forsøgsperioden skal endvidere gøre det muligt at blive
klogere på eventuelle behov for justeringer i ordningen efter forsøgsperio-
den.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at forsøgsperioden for det sociale frikort forlænges med to år.
Det vil medføre, at borgere med særlige sociale problemer også kan visiteres
til og anvende et socialt frikort i perioden 2021-2022. Borgere, der har været
visiteret til et socialt frikort i 2019 eller 2020, skal visiteres på ny med hen-
blik på at afklare, om de fortsat opfylder kriterierne i lovens § 2, stk. 2. Ind-
komst baseret på et socialt frikort indgår ikke i beregningerne af, hvorvidt
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
borgere har haft en arbejdsindkomst på over 10.000 kr. inden for det seneste
år forud for tilkendelsen af et socialt frikort.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Der er i forbindelse med [Aftale om udmøntning af reserven til foranstalt-
ninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024] afsat en
ramme på [19,8] mio. kr. i perioden 2021-2022. Midlerne skal finansiere
følgende delelementer.
Til finansiering af IT-løsningen er afsat en ramme på [3] mio. kr.
Til dækning af merudgifter i forbindelse med visitation i kommunerne og
klagebehandling i kommunerne og Ankestyrelsen er afsat en ramme på [4,3]
mio. kr.
Til dækning af umiddelbart skattemæssigt mindreprovenu er afsat en ramme
på [6,0] mio. kr.
Til dækning af manglende modregning i sociale ydelser er afsat en ramme
på [4,1] mio. kr.
Til finansiering af forankring, formidling og vejledning er afsat en ramme
på [2,0] mio. kr.
Til evaluering af afsat en ramme på [0,4] mio. kr.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommu-
nerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og har derfor ingen økonomiske kon-
sekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Da det er frivilligt at ansætte borgere via et socialt frikort, har lovforslaget
ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.,
bortset fra for de virksomheder, der vælger at benytte ordningen og dermed
ansætte en borger via det sociale frikort.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
Da skattefrihed og friholdelse for fradrag i offentlige forsørgelsesydelser for
en borger med et socialt frikort er betinget af, at vederlaget indberettes af
den udbetalende arbejdsgiver via en særlig it-løsning, skal arbejdsgiveren
påtage sig de administrative forpligtelser, der er forbundet hermed i lighed
med, hvad der har været gældende i den hidtidige forsøgsperiode.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det sociale frikort er en frivillig ordning, som borgere kan ansøge om at
blive en del af. På baggrund af borgerens ansøgning og en konkret, indivi-
duel vurdering af, om den enkelte person er i målgruppen, skal kommunal-
bestyrelsen træffe afgørelse om at tilbyde et socialt frikort.
Borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller 2020, skal revisiteres,
hvis de ønsker at få et socialt frikort i 2021 og/eller 2022, da det sociale
frikort ikke automatisk videreføres.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det er en forudsætning for visitation til det sociale frikort, at borgeren op-
fylder opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller kontanthjælp i § 11 i
lov om aktiv socialpolitik. Opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-
retten er berettigede til hjælpen.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. november 2020 til den 23.
november 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne. Ankestyrelsen, BL
Danmarks Almene
Boliger, Blå Kors, BoPaM (Børn og Pårørende af Misbrugere; tidligere
Landsforeningen til pårørende for stofmisbrugere), Brugerforeningen for
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
2277698_0007.png
UDKAST
aktive stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og kulturchefforenin-
gen, Center for Rusmiddelforskning, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Dansk Psykolog Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Dan-
ske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Den Sociale Udviklingsfond
(SUF), DI, Digitaliseringsstyrelsen, FH Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion, FOA - Fag og Arbejde, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Frel-
sens Hær, FSD
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejds-
markedschefer i Danmark, Gadejuristen, Hjem til alle, HK Kommunal, HO-
RESTA, Hus forbi, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KABS
be-
handlingscenter for stofbrugere,
KFUK’s Sociale Arbejde, KFUM’s Sociale
Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Kofoeds Skole, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, Kriminalforsorgen, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen LEV
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Lands-
foreningen af væresteder for stofafhængige og tidligere stofafhængige
(LVS), Landsforeningen Bedre Psykiatri, LOS
De private tilbud, Mænde-
nes Hjem, Projekt Udenfor, Reden Vesterbro, Rigsrevisionen, Røde Kors
Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse i
Danmark, SAND
De Hjemløses Landsorganisation, Selveje Danmark,
SIND, SMVdanmark, Socialt Lederforum, Socialt Udviklingscenter (SUS)
og Socialpædagogernes Landsforbund
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
Ingen
stat, kommuner
og regioner
Implementerings-
konsekvenser for
Ingen
stat, kommuner
og regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Der er i [Aftale om udmøntning af re-
serven for foranstaltninger på social-,
sundheds- og arbejdsmarkedsområdet]
2021-2024 afsat [19,8] mio. kr. til fi-
nansiering af lovforslaget
Lovforslaget har administrative konse-
kvenser i form af visitering og klage-
sagsbehandling i kommunerne og An-
kestyrelsen. Til finansiering af dette er
der afsat en ramme på [4,3] mio. kr.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
2277698_0008.png
UDKAST
Denne er en delmængde af den sam-
lede ramme til finansiering af lov-
forslaget.
Økonomiske
konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Ingen
Det er frivilligt at ansætte borgere via et
socialt frikort. De virksomheder, der
vælger at benytte ordningen og dermed
ansætte en borger via det sociale frikort,
skal påtage sig de administrative forplig-
telser, der er forbundet med at vederla-
get skal indberettes via en særlig it-løs-
ning,
Det sociale frikort er en frivillig ord-
ning, som borgere kan ansøge om at
blive en del af. På baggrund af ansøg-
ningen fra borgeren og en konkret, in-
dividuel vurdering af, om den enkelte
person er i målgruppen, skal kommu-
nalbestyrelsen træffe afgørelse om at
tilbyde et socialt frikort.
Administrative
konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for Ingen
borgerne
Klima- og miljø-
mæssige konse- Ingen
kvenser
Ingen
Forholdet til EU-
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om forsøg med et socialt frikort, at borgere med
særlige sociale problemer i forsøgsperioden 2019 og 2020 har ret til et soci-
alt frikort, såfremt betingelserne i lovens § 2, stk. 2, er opfyldt.
Med den foreslåede ændring af § 1 i lov om forsøg med et socialt frikort, vil
forsøgsordningen blive forlænget, så den også gælder i 2021 og 2022.
Forslaget vil medføre, at borgere med særlige sociale problemer, der opfyl-
der § 2, stk. 2, i lov om forsøg med et socialt frikort, kan visiteres til og
anvende et socialt frikort i 2021 og 2022. Indkomst baseret på et socialt fri-
kort indgår ikke i beregningerne af, hvorvidt borgeren har haft en arbejds-
indkomst på over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for tilkendelsen
af et socialt frikort, jf. § 2, stk. 2, nr. 2, i lov om forsøg med et socialt frikort.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om forsøg med et socialt frikort, at
en borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2019, kan tjene op til 20.000
kr. skattefrit i hvert af årene 2019 og 2020. En borger, der har fået udstedt
et socialt frikort i 2020, kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året 2020.
Da det med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at forsøgsordningen med et
socialt frikort forlænges til og med 2022, er der behov for en bestemmelse,
der ligesom ovennævnte bestemmelse tilsvarende regulerer muligheden for
at tjene op til 20.000 kr. skattefrit i 2021 og 2022. Det foreslås derfor, at der
i lov om forsøg med et socialt frikort indsættes et nyt § 2, stk. 3, 3. pkt. og
4. pkt., hvorefter borgere med særlige sociale problemer, der opfylder lo-
vens § 2, stk. 2, også kan visiteres til og anvende et socialt frikort i 2021 og
2022.
Borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller 2020, skal revisiteres,
hvis de ønsker at få et socialt frikort i 2021 og/eller 2022, da det sociale
frikort ikke automatisk videreføres.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
UDKAST
Det foreslås, at visitationen til ordningen følger samme procedure som i ord-
ningens første forsøgsperiode. Således kan en borger, der har fået udstedt et
socialt frikort i 2021, tjene op til 20.000 kr. skattefrit i hvert af årene 2021
og 2022, mens en borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2022, kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året 2022.
Det foreslås dermed, at sociale frikort tildelt i 2021 nulstilles 1. januar 2022,
således, at der i løbet af 2022 igen kan tjenes op til 20.000 kr. med frikortet.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov om forsøg med socialt frikort, at loven op-
hæves den 1. januar 2021.
Da det med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at forsøgsordningen med et
socialt frikort forlænges til og med 2022, er det nødvendigt at ændre ophæ-
velsesdatoen i lov om forsøg med et socialt frikort. Det foreslås derfor med
ændringen af lovens § 6, stk. 2, at loven ophæves den 1. januar 2023.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31. december 2020.
Da lov om forsøg med et socialt frikort, jf. § 8, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil loven ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 59: Lovudkast: Udkast til lovforslag om om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort), fra social- og indenrigsministeren
2277698_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forsøg med et socialt frikort,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 15.
november 2019, foretages følgende
ændringer:
§ 1.
Formålet med denne lov er i en
forsøgsperiode i 2019 og 2020 at give
borgere med særlige sociale problemer
ret til at modtage et socialt frikort, hvis
betingelserne i § 2 er opfyldt.
§ 2. ---
Stk. 2.
---
Stk. 3.Ved
et socialt frikort forstås en
mulighed for, at borgeren kan tjene op
til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår
ved ordinært og ustøttet arbejde for
virksomheder, offentlige myndigheder
m.v., uden at indtægten fradrages i
forsørgelsesydelser eller andre ind-
komstafhængige offentlige ydelser.
En borger, der har fået udstedt et soci-
alt frikort i 2019, kan tjene op til
20.000 kr. skattefrit i hvert af årene
2019 og 2020.
1.
I
§ 1
ændres »2019 og 2020« til:
»årene 2019-2022«.
2.
I § 2, stk. 3, indsættes som
3.
og
4.
pkt.
efter »2020.«: »En borger, der har
fået udstedt et socialt frikort i 2021,
kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i
hvert af årene 2021 og 2022. En bor-
ger, der har fået udstedt et socialt fri-
kort i 2022, kan tjene op til 20.000 kr.
skattefrit i året 2022.««.
§ 6. ---
Stk. 2.
Loven ophæves den 1. januar
2021.
3.
I
§ 6, stk. 2
ændres »2021« til
»2023«.
11