Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
2277311_0001.png
Velfærdspolitisk Analyse
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0002.png
Voksne modtagere af soci-
ale indsatser 2015-2018
Denne analyse handler om udviklingen i antallet af voksne modtagere af sociale ind-
satser i perioden 2015-2018. Analysen er lavet af Social- og Indenrigsministeriet i for-
bindelse med initiativet
”Nyt
og fælles
samarbejde”
aftalt i regi af Økonomiaftalen for
kommuner for 2020. Formålet med projektet er bl.a. at undersøge, hvad der ligger bag
aktivitetsstigningen på socialområdet.
Analysen er baseret på Danmarks Statistiks registerdata om voksne, der modtager so-
ciale indsatser efter serviceloven, herunder socialpædagogisk støtte, botilbud mv. Ved
udarbejdelsen af analysen er der konstateret usikkerheder i data og der sondres derfor
mellem to grupper af kommuner. Dels et fuldt kommuneudvalg, der omfatter de 57
kommuner, der har godkendt alt data om voksne modtagere af sociale indsatser. Dels
et smalt kommuneudvalg med 38 kommuner. I det smalle kommuneudvalg er kommu-
ner med en specifik it-leverandør udeladt pga. tegn på særligt store usikkerheder i
data. Danmark Statistik udgiver et revideret datagrundlag ultimo 2020.
Analysens hovedkonklusioner er:
Udviklingen i antal voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Antallet af modtagere er steget i perioden 2015-2018. I de 57 kommuner er antallet af
modtagere samlet set steget med ca. 4.500 personer. Omregnet til modtagere pr. ind-
bygger svarer det til en stigning på 9 pct. fra 2015 til 2018. I de 38 kommuner i det
smalle kommuneudvalg er antallet af modtagere steget med ca. 2.200 personer. Om-
regnet til modtagere pr. indbygger svarer det til en stigning på 5 pct. Stigningen i det
absolutte antal modtagere er i analysen opgjort for de to kommuneudvalg og er ikke
opregnet til landsplan.
I begge kommuneudvalg er den procentvise stigning fra år-til-år størst i starten af pe-
rioden 2015-2018. For det smalle kommuneudvalg er udviklingen i antallet af modta-
gere pr. indbygger omkring nul fra 2017 til 2018.
Udvikling i antal personer med diagnoser
Det absolutte antal modtagere med en eller flere diagnoser relateret til et handicap el-
ler psykiske vanskeligheder er steget i perioden 2015-2018. For kommuneudvalget af
alle 57 kommuner er antallet af modtagere med en diagnose steget fra ca. 34.700 i
2015 til ca. 38.300 i 2018, mens det i det smalle kommuneudvalg er steget fra 26.800
til 28.600 modtagere. For begge kommuneudvalg er den største procentvise ændring
www.oim.dk
sket blandt modtagere med autisme og ADHD diagnose. Antallet af modtagere diagno-
sticeret med autisme og ADHD er steget med i størrelsesordenen 25-35 pct.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0003.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Andelen af voksne modtagere af sociale indsatser med en eller flere diagnoser er uæn-
dret i perioden 2015-2018. Samlet set har omkring 82 pct. af modtagerne af sociale
indsatser en eller flere af de diagnoser, der indgår i analysen. Det er tilfældet i alle
årene fra 2015 til 2018 i begge kommuneudvalg. Når andelen er uændret, skal det ses i
lyset af, at den samlede gruppe af modtagere af sociale indsatser også er steget.
Der er en løbende tilgang og afgang af borgere, der har behov for støtte efter servicelo-
ven. Denne tilgang og afgang er i alle år væsentlig større end nettoændringerne fra år
til år. For kommuneudvalget bestående af de 38 kommuner er både tilgangen og af-
gangen af modtagere med en diagnose fra 2017 til 2018 ca. 3.500 personer, mens net-
toændringen af personer med diagnose er omkring nul.
Resultaterne indikerer, at selvom nettostigningstakten er faldende, og nærmer sig nul i
det seneste år, så oplever kommunerne en fortsat tilgang af personer med diagnoser,
der har behov for hjælp og støtte efter serviceloven.
Modtagernes forsørgelsesgrundlag
Førtidspension er den dominerende forsørgelsesydelse blandt voksne modtagere af so-
ciale indsatser, idet 56 pct. af modtagerne er førtidspensionister i 2018. Omkring 25
pct. modtager midlertidige forsørgelsesydelser i 2018, herunder fx kontanthjælp, syge-
dagpenge og ressourceforløbsydelse.
Betragtet over perioden 2015-2018 er der sket en stigning i antallet af modtagere af
midlertidige forsørgelsesydelser fra ca. 8.800 i 2015 til ca. 10.600 personer i 2018 op-
gjort for de 38 kommuner i det smalle kommuneudvalg. Det er særligt ressourcefor-
løbsydelse, der er steget blandt de midlertidige ydelser. Antallet af modtagere af res-
sourceforløbsydelse er i begge kommuneudvalg mere end fordoblet. Det kan bl.a. ses i
lyset af reformen af førtidspension- og fleksjob fra 2013.
Hvor længe modtager man sociale indsatser?
Blandt de ca. 9.400 forløb i det smalle kommuneudvalg med start i 2015 er det ca. 30
pct., der afsluttes i løbet af perioden 2015-2018, hvor borgeren ikke efterfølgende mod-
tager en ny indsats. De resterende ca. 70 pct. af forløbene enten afsluttes ikke eller bor-
geren modtager en anden indsats efter afslutning.
Gruppen af borgere, der afslutter en indsats efter serviceloven. omfatter relativt set
flere kontanthjælpsmodtagere og færre førtidspensionister sammenlignet med dem,
der fortsætter med en social indsats. Blandt borgerne, hvor indsatsen afsluttes, er 43
pct. kontanthjælpsmodtagere og 28 pct. modtager førtidspension. Blandt gruppen, der
fortsætter med en indsats modtager 22 pct. kontanthjælp og 59 pct. modtager førtids-
pension.
2
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0004.png
Indledning
Indledning
Udviklingen i antallet af modtagere af indsatser på det specialiserede voksenområde har
gennem flere år været genstand for en debat. Mange kommuner oplever et økonomisk
pres på området, men samtidigt er der en række datamæssige udfordringer, der gør det
vanskeligt at foretage meget håndfaste konklusioner om udviklingen i antal modtagere
af sociale indsatser. Denne analyse præsenterer en række analyser af voksenområdet,
der gør status over antallet af modtagere af sociale ydelser ud fra forskellige dimensioner
baseret på de senest tilgængelige data.
Analyserne er gennemført af Social- og Indenrigsministeriet som en del af initiativet
Nyt
og fælles samarbejde
aftalt i regi af Økonomiaftalen for kommuner for 2020. Formålet
med projektet er bl.a. at undersøge, hvad der ligger bag den store aktivitetsstigning man
har set på voksenområdet.
Analysen omfatter modtagere af sociale indsatser efter serviceloven baseret på Dan-
marks Statistiks register Handicap og udsatte (voksne). Boks 1 uddyber datagrundlaget.
Boks 1
Danmarks Statistiks register Handicap og udsatte (voksne)
Datagrundlaget er Danmarks Statistiks register om hjælp efter serviceloven til voksne med handicap og ud-
satte voksne. Data omfatter bl.a. modtagere af midlertidige botilbud, længerevarende botilbud, botilbudslig-
nende tilbud, socialpædagogisk støtte i eget hjem, aktivitets- og samværstilbud, beskyttet beskæftigelse, led-
sagerordning, BPA mv. Brugere af herberger og forsorgshjem, kvindekrisecentre og personer i misbrugsbe-
handling indgår ikke i analysen.
Registret er baseret på indberetninger fra kommunerne. De fleste kommuner anvender såkaldte system-til-
system løsninger, hvor data automatisk sendes fra kommunens sagsbehandlingssystem til Danmarks Stati-
stik. Nogle kommuner indberetter data manuelt via Danmarks Statistiks webbaserede indberetningsløsning,
hvor sagerne testes ind.
Den automatiske indberetning af data til Danmarks Statistik udvikles og vedligeholdes af kommunernes it-
leverandører. Der findes en række forskellige leverandører af it-systemer til kommunernes sagsbehandling
på voksenområdet, der leverer forskellige it-løsninger. Nogle kommuner oplever tekniske udfordringer med
opsætningen af deres system-til-system løsninger. I forbindelse med offentliggørelse beder Danmarks Stati-
stik kommunerne om at godkende de indberettede data til offentliggørelse for at sikre, at data er korrekte.
Statistikken har haft en svært start. Ved første offentliggørelse i 2015 bestod registret af data fra 12 kommu-
ner. Der er gradvist flere og flere kommuner, der får systematiseret indberetningen til statistikken, og som
efterfølgende genkender og godkender deres data. Ved seneste udgivelse af statistikken (september 2019)
havde 57 kommuner godkendt deres data for alle ydelser for hele perioden registret omfatter.
I 2018 blev indberetningskravene til statikken saneret i et samarbejde mellem Social- og Indenrigsministe-
riet, KL og Danmarks Statistik. Formålet var at sikre, at det kun er de mest nødvendige data, der indsamles
centralt. I forbindelse med saneringen omlagde man også registreringen af socialpædagogisk støtte og botil-
bud for at sikre, at denne stemmer overens med den kommunale praksis og den kommunale kontoplan.
Der er i arbejdet med analysen konstateret tegn på særligt store usikkerheder i data
blandt kommuner med én specifik it-leverandør. Der sondres i analysen derfor mellem
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0005.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
to kommuneudvalg. Formålet med at basere analysen på to datagrundlag er at vurdere,
hvorvidt resultaterne er robuste. De to kommuneudvalg er hhv.:
Alle kommuner i data (57 kommuner)
Et smalt kommuneudvalg (38 kommuner)
De 57 kommuner omfatter samtlige kommuner, der har godkendt alt data i den seneste
offentliggørelse fra Danmarks Statistik fra september 2019. Det smalle kommuneudvalg
er en delmængde af de 57 kommuner og omfatter 38 kommuner. De 38 kommuner er
samtlige kommuner, der ikke har én specifik it-leverandør, hvor der er tegn på særligt
store usikkerheder i data for nogle kommuner.
Årsagen til disse usikkerheder er ikke selve it-systemet, men forhold i forbindelse med
indberetningen af data til Danmarks Statistik. Danmarks Statistik forventes at offentlig-
gøre et revideret datagrundlag ultimo 2020
Boks 2 uddyber opgørelsen af de to kommuneudvalg og usikkerhederne i data.
Boks 2
De to kommuneudvalg og usikkerhederne i data
Det første kommuneudvalg
(”alle
kommuner”) omfatter de 57 kommuner, der har godkendt alt deres data til
Danmarks Statistik. Det andet kommuneudvalg
(”det smalle kommuneudvalg”)
omfatter de 38 kommuner,
der ikke har en specifik it-leverandør.
Det smalle kommuneudvalg er identificeret ved at opgøre stigningen i antallet af modtagere pr. kommune
sammenholdt med oplysninger om kommunens nuværende it-system fra Danmarks Statistik. Det viser sig
her, at en række kommuner oplever kraftige stigninger og at en stor del har det samme it-system. 8 ud af de
10 kommuner med størst procentvis stigning i perioden 2015-2018 benytter systemet. Det skal dog nævnes,
at ikke alle kommuner med systemet oplever store stigninger og at der ikke er tegn på, at det er selve it-syste-
met, der er fejlkilden.
Danmarks Statistik er blevet forelagt analysens resultater ang. de kraftige stigninger i antallet af modtagere
blandt nogle kommuner. Det er Danmarks Statistiks vurdering, at uhensigtsmæssighederne skyldes den sa-
nering, der blev lavet af statistikken i 2018, og at det på det foreliggende grundlag ikke er muligt at konklu-
dere i hvilken udstrækning der er tale om fejlagtige data. Denne vurdering kræver en nærmere dialog med
kommunerne. Danmarks Statistik noterer dog også, at der er fundet en del uhensigtsmæssigheder i data og
at der kan blive tale om en revision af tallene. Næste offentliggørelse af registret forventes ultimo 2020.
Social- og Indenrigsministeriet vil i første del af 2021 analysere udviklingen i antallet af modtagere af sociale
indsatser på baggrund af det nye data, idet det reviderede datagrundlag kan betyde at udviklingen ser ander-
ledes ud.
I analyserne er der ikke opregnet til landsplan. Når der vises antal modtagere omfatter
det modtagerne af sociale indsatser i de to kommuneudvalg bestående af hhv. 57 og 38
kommuner.
4
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0006.png
Udviklingen i antallet af modtagere
Udviklingen i antallet af modtagere
Samlet set er antallet af modtagere af sociale indsatser steget i perioden 2015-2018.
Dette gælder både, når man ser på alle 57 kommuner og de 38 kommuner i det smalle
kommuneudvalg. I de 57 kommuner er antallet af modtagere samlet set steget med ca.
4.500 personer. Omregnet til modtagere pr. indbygger svarer det til en stigning på 9 pct.
fra 2015 til 2018. I de 38 kommuner er antallet af modtagere steget med ca. 2.200 per-
soner. Omregnet til modtagere pr. indbygger svarer det til en stigning på 5 pct., jf. figur 1
og 2.
Figur 1
Antal modtagere af indsatser, 2015-2018
1.000 personer
50
1.000 personer
50
Figur 2
Procentvis udvikling i antal modtagere af indsat-
ser i alt og pr. indbygger, 2015-2018
Pct.
14
12
Pct.
14
12
10
8
6
4
2
0
Udvikling i antal modtagere Udvikling i antal modtagere
2015-2018
pr indb. 2015-2018
40
40
10
30
30
8
6
20
20
4
10
10
2
0
0
2015
2016
2017
2018
Alle kommuner
Smalt kommuneudvalg
0
Alle kommuner
Smalt kommuneudvalg
Anm.: 18 år og derover ultimo året. Antal personer er ikke opregnet til landsplan. Indbyggertal opgjort som 18-64-årige. Alle kom-
muner omfatter de 57 kommuner, der har godkendt alle perioder og alle ydelser til Danmarks Statistiks udgivelse af regi-
stret fra september 2019. Smalt kommuneudvalg omfatter de 38 kommuner, der ikke har en specifik it-leverandør, jf. boks
1. Antal modtagere er opgjort som antal unikke personer på tværs af kommuner.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
For begge kommuneudvalg er den procentvise stigning fra år-til-år størst i starten af pe-
rioden 2015-2018. For det smalle kommuneudvalg er udviklingen i antallet af modta-
gere pr. indbygger er omkring nul fra 2017 til 2018, jf. figur 3 og 4.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0007.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Figur 3
År-til-år udvikling i antal modtagere (pct.)
Pct.
5
Pct.
5
Figur 4
År-til-år udvikling i antal modtagere pr. indbyg-
ger (pct.)
Pct.
5
Pct.
5
4
4
4
4
3
3
3
3
2
2
2
2
1
1
1
1
0
2016
2017
2018
0
0
2016
Alle kommuner
2017
2018
Smalt kommuneudvalg
0
Alle kommuner
Smalt kommuneudvalg
Anm.: 18 år og derover ultimo året. Indbyggertal opgjort som 18-64-årige. Alle kommuner omfatter de 57 kommuner, der har
godkendt alle perioder og alle ydelser til Danmarks Statistiks udgivelse af registret fra september 2019. Smalt kommune-
udvalg omfatter de 38 kommuner, der ikke har en specifik it-leverandør, jf. boks 1. Antal modtagere er opgjort som antal
unikke personer på tværs af kommuner.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
1.1 Udvikling i antal modtagere af sociale indsatser med di-
agnoser
I dette afsnit inddrages forskellige diagnoser fra sygehusvæsenet, der kan være forbun-
det med et handicap eller psykiske vanskeligheder.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der ikke er en entydig kobling mellem en diag-
nose og borgerens konkrete funktionsnedsættelse. At borgeren på et tidspunkt har fået
stillet en diagnose, kan ikke kobles direkte til, at borgeren har en funktionsnedsættelse,
der betyder, at det er nødvendigt for vedkommende at modtage hjælp og støtte fra kom-
munen. Det er altid en konkret og individuel vurdering af borgerens samlede funktions-
evne, der er udgangspunktet for, at borgeren visiteres til en indsats efter serviceloven og
aldrig en diagnose i sig selv.
Opgørelserne i kapitlet er baseret på diagnoser fra hospitaler. Der indgår ikke kontakter
til og behandling hos egen læge og privatpraktiserende speciallæge, samt brug af læge-
midler i opgørelsen over diagnoser. Derfor kan forekomsten af nogle af diagnoserne
være undervurderet. På trods af disse forbehold kan diagnoserne dog give et indblik i
nogle af de forskelle, der er blandt voksne, der modtager støtte og hjælp efter servicelo-
ven.
I boks 3 fremgår de udvalgte diagnoser, der indgår i analysen samt hvordan de er op-
gjort.
6
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0008.png
Udviklingen i antallet af modtagere
Boks 3
Diagnoser i analysen
Diagnoser der kan være forbundet med et handicap omfatter i analysen:
ADHD
Autismespektrum
Cerebral parese (spastisk lammelse)
Downs syndrome
Epilepsi
Erhvervet hjerneskade
Udviklingshæmning (mental retardering)
Sklerose
Muskelsvind
Listen er ikke udtømmende, idet der findes mange andre diagnoser og funktionsnedsættelser, der kan være
forbundet med et handicap. Diagnosegrupperne baserer sig på indlæggelser, ambulante besøg og skadestue-
kontakter på sygehuse i perioden 1995-2018.
Diagnoser der kan være forbundet med psykiske vanskeligheder:
Psykiske lidelser og adfærdsmæssige forstyrrelser forårsaget af brug af alkohol el. stoffer mv.
Skizofreni mv.
Depression mv.
Angst mv.
Spiseforstyrrelser mv.
Personlighedsforstyrrelser mv.
Diagnoser, der kan være forbundet med psykiske vanskeligheder, baseres på kontakter til den regionale sy-
gehuspsykiatri over perioden 1995-2018. Diagnoser blandt modtagerne opgøres alle år med udgangspunkt i
diagnoser i den samlede periode fra 1995 frem til og med 2018. Med den benyttede fremgangsmåde vil stig-
ninger i antallet af modtagere med en diagnose være udtryk for at der kommer flere modtagere til, der har
en diagnose og ikke, at eksisterende modtagere diagnosticeres. Ulempen ved den lange periodeafgrænsning
er, at en diagnose, der ligger mange år tilbage ikke nødvendigvis længere er relevant for borgerens situation.
I analysen benyttes samme inddeling af psykiatriske diagnoser, som blev anvendt i forbindelse med afrap-
porteringen fra styringsgennemgangen af psykiatrien (Sundheds- og Ældreministeriet, 2018). De benyttede
psykiatriske diagnosegrupper følger strukturen i den internationale klassifikation af sygdomme (ICD-10).
De benyttede navnene er udelukkende eksempler på diagnoser, der indgår. Eksempelvis indeholder diagno-
segruppen ”spiseforstyrrelser mv.” også ”ikke-organiske søvnforstyrrelser”. Fortolkningen
af resultaterne
skal tages med disse forbehold. Se Socialpolitisk Redegørelse 2019 (bilag 3) for dokumentation af diagnose-
koderne.
Der er sket en stigning i antallet af modtagere af sociale indsatser, der har en én eller
flere af de udvalgte diagnoser i perioden 2015-2018. For kommuneudvalget af alle 57
kommuner er antallet af modtagere med en diagnose steget fra ca. 34.700 i 2015 til ca.
38.300 i 2018, mens det i det smalle kommuneudvalg er steget fra 26.800 til 28.600 i
perioden, jf. figur 5 og 6.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0009.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Figur 5
Antal modtagere med og uden diagnose, 2015-
2018, alle kommuner
1.000 personer
50
1.000 personer
50
Figur 6
Antal modtagere med og uden diagnose, 2015-
2018, smalt kommuneudvalg
1.000 personer
40
1.000 personer
40
40
40
30
30
30
30
20
20
20
20
10
10
10
10
0
2015
2016
2017
2018
Med diagnose
Uden diagnose
0
0
2015
2016
2017
2018
Med diagnose
Uden diagnose
0
Anm.: 18 år og derover ultimo året. Antal personer er ikke opregnet til landsplan. Alle kommuner omfatter de 57 kommuner, der
har godkendt alle perioder og alle ydelser til Danmarks Statistiks udgivelse af registret fra september 2019. Smalt kom-
muneudvalg omfatter de 38 kommuner, der ikke har en specifik it-leverandør, jf. boks 1. Antal modtagere er opgjort som
antal unikke personer på tværs af kommuner. Med diagnose omfatter én eller flere af samtlige udvalgte diagnoser, der
kan være forbundet med et handicap eller psykiske vanskeligheder opgjort i perioden 1995-2018, jf. boks 3.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Stigningen i antallet af modtagere med en diagnose skal ses i lyset af, at antallet af mod-
tagere af sociale ydelser samlet set er steget. Andelen med en diagnose har samlet set
ikke ændret sig. For begge kommuneudvalg er andelen af modtagere med en diagnose
uændret 82 pct. i alle årene 2015-2018, jf. figur 7 og 8.
Figur 7
Andel modtagere med og uden diagnose, 2015-
2018, alle kommuner
Pct.
100
Pct.
100
Figur 8
Andel modtagere med og uden diagnose, 2015-
2018, smalt kommuneudvalg
Pct.
100
Pct.
100
80
80
80
80
60
60
60
60
40
40
40
40
20
20
20
20
0
2015
2016
2017
2018
Med diagnose
Uden diagnose
0
0
2015
2016
2017
2018
Med diagnose
Uden diagnose
0
Anm.: Se anm. til figur 5 og 6.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
8
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0010.png
Udviklingen i antallet af modtagere
Stigningen i det absolutte antal modtagere med en diagnose er særligt sket blandt perso-
ner, der har psykiatriske diagnoser, autisme og ADHD, jf. tabel 1. De psykiatriske diag-
noser omfatter her psykiske lidelser forårsaget af brug af alkohol el. stoffer, skizofreni
mv., depression mv, angst mv., spiseforstyrrelser mv. og personlighedsforstyrrelser mv.,
jf. også boks 3.
For begge kommuneudvalg er den største procentvise stigning sket blandt modtagere
med en diagnose for autisme og ADHD. I begge kommuneudvalg er antallet af modta-
gere med autisme og ADHD steget med i størrelsesordenen 25-35 pct., hvilket er væ-
sentligt mere end de relative stigninger i de øvrige diagnosegrupper, jf. tabel 1.
Tabel 1
Modtagere af sociale indsatser i 2015 og 2018 efter diagnose
Alle 57 kommuner
Diagnosegruppe
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese
Sklerose, muskelsvind, epilepsi
Erhvervet hjerneskade
ADHD
Autisme
Psykiatrisk diagnose
Psykiatrisk diagnose, ADHD og autisme i alt
Alle med en eller flere diagnoser
Alle modtagere
2015
9.726
7.557
6.187
4.026
4.072
22.492
25.193
34.672
42.352
2018
10.587
7.829
6.334
5.114
5.482
24.855
28.422
38.331
46.826
Ændring Pct. ændring
861
272
147
1.088
1.410
2.363
3.229
3.659
4.474
9
4
2
27
35
11
13
11
11
Smalt kommuneudvalg (38 kommuner)
Diagnosegruppe
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese
Sklerose, muskelsvind, epilepsi
Erhvervet hjerneskade
ADHD
Autisme
Psykiatrisk diagnose
Psykiatrisk diagnose, ADHD og autisme i alt
Alle med en eller flere diagnoser
Alle modtagere
2015
7.102
5.748
4.726
3.263
3.139
17.540
19.637
26.825
32.718
2018
7.584
5.804
4.681
4.004
4.154
18.535
21.227
28.584
34.957
Ændring Pct. ændring
482
56
-45
741
1.015
995
1.590
1.759
2.239
7
1
-1
23
32
6
8
7
7
Anm.: Se anm. til figur 5 og 6. Tallene er ikke opregnet. Den samme borger kan være registreret med flere diagnoser og kan
derfor optræde i flere diagnosegrupper. Man kan derfor ikke summere antal modtagere pr. diagnosegruppe i tabellen.
”Psykiatrisk
diagnose”
omfatter
psykiske lidelser forårsaget af brug af alkohol el. stoffer mv., skizofreni mv., depression
mv., angst mv., spiseforstyrrelser mv. og personlighedsforstyrrelser mv., jf. boks 3.
Gruppen ”Psykiatrisk diagnose,
ADHD og autisme
i alt
” omfatter antal
unikke personer med en eller flere af de tre diagnosetyper.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0011.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Der er for alle diagnosegrupper i begge kommuneudvalg en tendens til, at den procent-
vise stigning er størst først i perioden og at den herefter falder frem mod år 2018. I det
smalle kommuneudvalg bestående af de 38 kommuner er den procentvise år-til-udvik-
ling fra 2017 til 2018 i størrelsesordenen mellem
2 pct. og 1 pct. for de fleste diagnose-
grupper. Kun for ADHD og autisme er der i 2018 en større procentvis stigning i antal
modtagere på hhv. 4 pct. og 7 pct., jf. tabel 2.
Tabel 2
År-år-år pct. stigning i antal modtagere af sociale indsatser pr. diagnosegruppe
Alle 57 kommuner
2016
Diagnosegruppe
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese
Sklerose, muskelsvind, epilepsi
Erhvervet hjerneskade
ADHD
Autisme
Psykiatrisk diagnose
Psykiatrisk diagnose, ADHD og autisme
Alle med en eller flere diagnoser
Alle modtagere
2017
2018
---------------------------------Pct. --------------------------------
4
3
2
11
13
5
6
5
5
3
1
1
8
10
4
4
4
4
2
0
0
6
8
1
2
2
2
Smalt kommuneudvalg (38 kommuner)
Diagnosegruppe
2016
2017
2018
---------------------------------Pct. --------------------------------
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese
Sklerose, muskelsvind, epilepsi
Erhvervet hjerneskade
ADHD
Autisme
Psykiatrisk diagnose
Psykiatrisk diagnose, ADHD og autisme
Alle med en eller flere diagnoser
Alle modtagere
Anm.: Se anm. til tabel 1.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
3
2
1
11
13
4
5
4
4
3
0
0
7
10
3
3
3
3
1
-1
-2
4
7
-1
0
0
0
Der er samlet set sket nogle mindre forskydninger i den relative sammensætning af
modtagergruppen fra 2015 til 2018. Andelen med en psykiatrisk diagnose er nogenlunde
uændret. Derimod fylder modtagere med autisme og ADHD relativt set mere i 2018 end
i 2015, mens andelen med fx erhvervet hjerneskade fylder lidt mindre, jf. tabel 3.
10
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0012.png
Udviklingen i antallet af modtagere
Tabel 3
Sammensætning af modtagerne af sociale indsatser i 2015 og 2018 efter diagnose
Alle kommuner
2015
2018
Smalt kommuneudvalg
2015
2018
---------------------------------Pct. -----------------------------
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese
Sklerose, muskelsvind, epilepsi
Erhvervet hjerneskade
Autisme
ADHD
Psykiatrisk diagnose
Psykiatrisk diagnose, ADHD og autisme i alt
Alle udvalgte diagnoser
Alle modtagere
Antal modtagere
23,0
17,8
14,6
9,6
9,5
53,1
59,5
81,9
100
42.352
22,6
16,7
13,5
11,7
10,9
53,1
60,7
81,9
100
46.826
21,7
17,6
14,4
9,6
10,0
53,6
60,0
82,0
100
32.718
21,7
16,6
13,4
11,9
11,5
53,0
60,7
81,8
100
34.957
Anm.: Se anm. til figur 5 og 6 og tabel 1. Man kan ikke lægge andelene i figuren sammen, da den samme personer kan være
registreret med flere diagnoser.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Under de samlede nettoændringer i antallet af modtagere fra år til år finder man nogle
betydelige bevægelser, idet der hvert år er borgere, der starter og slutter med at modtage
en social indsats. Nedenfor ses nærmere på denne dynamik for personer med en eller
flere diagnoser.
Den samlede tilgang og afgang er i alle årene flere gange større end nettoændringerne.
Det gælder på tværs af kommuneudvalg og i alle år, jf. figur 9 og 10 nedenfor. For det
smalle kommuneudvalg bestående af de 38 kommuner er den samlede tilgang og afgang
fra 2017 til 2018 ca. 3.500 personer, mens nettotilgangen af personer med diagnose er
omkring nul, jf. figur 10.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0013.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Figur 9
Tilgang, afgang og nettotilgang af modtagere
med diagnose 2015-2018, alle kommuner
1.000 personer
6
4
2
0
-2
-4
-6
2016
Tilgang
2017
Afgang
2018
Netto
1.000 personer
6
4
2
Figur 10
Tilgang, afgang og nettotilgang af modtagere
med diagnose 2015-2018, smalt kommuneudvalg
1.000 personer
1.000 personer
6
6
4
4
2
2
0
0
0
-2
-4
-6
-2
-2
-4
2016
Tilgang
2017
Afgang
2018
Netto
-4
Anm.: Se anm. til figur 5 og 6. Omfatter modtagere med én eller flere af de udvalgte diagnoser, jf. boks 3. År-til-år tilgang er
opgjort som personer, der modtager en indsats i året og som ikke modtog året før. År-til-år afgang er opgjort som perso-
ner, der ikke modtager en indsats i året, men modtog året før. Nettotilgangen er forskellen mellem tilgang og afgang.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Resultaterne indikerer, at selvom nettostigningstakten er faldende så oplever kommu-
nerne en fortsat tilgang af personer med diagnoser, der har behov for hjælp og støtte ef-
ter serviceloven.
Diagnoseprofilen blandt tilgangen og afgangen adskiller sig lidt fra profilen blandt den
samlede gruppe af modtagere af sociale indsatser. De psykiatriske diagnoser fylder rela-
tivt mere i til- og afgangen end blandt samtlige modtagere. Billedet er omvendt for diag-
noser relateret til et handicap, jf. figur 11 og 12 nedenfor.
12
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0014.png
Modtagernes forsørgelsesgrundlag
Figur 11
Andel med psykiatrisk diagnose blandt tilgang,
afgang og modtagere i alt, smalt kommuneud-
valg
Pct.
70
60
50
40
30
20
10
Pct.
70
60
Figur 12
Andel med udviklingshæmning mv. blandt til-
gang, afgang og modtagere i alt, smalt kommu-
neudvalg
Pct.
25
Pct.
25
20
50
40
30
20
20
15
15
10
10
5
10
5
0
2016
Tilgang
0
2017
Afgang
0
2016
Tilgang
2017
Afgang
2018
Alle modtagere
0
2018
Alle modtagere
Anm.: Se anm. til figur 5 og 6. År-til-år tilgang er opgjort som personer, der modtager en indsats i året og som ikke modtog året
før. År-til-år afgang er opgjort som personer, der ikke modtager en indsats i året, men modtog året før. Psykiatrisk diag-
nose omfatter psykiske lidelser forårsaget af brug af alkohol el. stoffer mv., skizofreni mv., depression mv., angst mv.,
spiseforstyrrelser mv. og personlighedsforstyrrelser mv., jf. boks 3. Udviklingshæmning mv. omfatter udviklingshæm-
ning, Downs og cerebral parese.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Andelen med en psykiatrisk diagnose er således ca. 10-15 pct. point højere i både til- og
afgangen end blandt samtlige modtagere i 2018. Omvendt er andelen i diagnosegruppen
med udviklingshæmning mv. ca. 10 pct. point lavere i både tilgang og afgang end i den
samlede modtagergruppe. Mønstrene er formentligt et udtryk for at, at der er en større
til- og afgang fra den kommunale socialpsykiatri end på handicapområdet.
Modtagernes forsørgelsesgrundlag
I dette afsnit ses der på forsørgelsesgrundlaget blandt modtagerne af sociale indsatser
og hvordan dette har udviklet sig i perioden 2015-2018. Der er særligt fokus på række
midlertidige forsørgelsesydelser, herunder bl.a. kontanthjælp og ressourceforløbsydelse.
Boks 4 uddyber opgørelsen.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0015.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Boks 4
Forsørgelsesydelser og metode
Opgørelsen af forsørgelsesydelser er baseret på DREAM. Der er i analysen et særligt fokus på de midlerti-
dige forsørgelsesydelser. Disse er opgjort som kontanthjælp, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjem-
rejseydelse (integrationsydelse), ledighedsydelse, forrevalidering, revalidering, ressourceforløb, jobafklaring
og sygedagpenge.
Gruppens samlede modtagelse af forsørgelsesydelser opgøres på to måder, hhv. som ydelsesgrader og som
berørte personer. I en opgørelse af ydelsesgrader optæller man for hver person det samlede antal uger med
ydelsen i løbet af året og dividerer med antallet uger i året. Resultaterne præsenteres som gruppens gen-
nemsnitlige ydelsesgrader, hvorved man får et samlet billede af gruppens sammensætning betragtet over
hele året.
I opgørelsen af berørte personer tæller hver person med, hvis ydelsen er modtaget i én uge eller derover i
løbet af året. En opgørelse af berørte personer viser det absolutte antal personer, der i løbet af året i kortere
eller længere tid har modtaget ydelsen.
Opgørelsen foretages for alle personer på 18 år og derover i befolkningen ultimo året. Personer, der enten er
missing i DREAM, er registreret som ikke værende i Danmark eller døde i løbet af året, indgår ikke.
På baggrund af opgørelser af forsørgelsesydelser på ugebasis kan man tegne et samlet
billede af, hvad modtagerne af sociale indsatser har modtaget mest i løbet af 2018.
Førtidspension den dominerende ydelse for modtagere af sociale indsatser. Betragtet
over hele året modtager gruppen førtidspension i 56 pct. af 2018, jf. figur 13 og 14. Den
næstmest udbredte type ydelse er de midlertidige forsørgelsesydelser. Set over hele året
modtager gruppen midlertidige forsørgelsesydelser i 25 pct. af 2018. Det gælder for
begge kommuneudvalg.
14
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0016.png
Modtagernes forsørgelsesgrundlag
Figur 13
Modtagere af sociale indsatser efter ydelsesgra-
der i 2018, alle kommuner
Øvrige
12%
Beskæftigelse, SU
7%
Figur 14
Modtagere af sociale indsatser efter ydelsesgra-
der i 2018, smalt kommuneudvalg
Øvrige
12%
Beskæftigelse, SU
7%
Midlertidige
ydelser
25%
Midlertidige
ydelser
25%
Førtidspension
56%
Førtidspension
56%
Anm.: 18 år og derover i befolkningen ultimo året. Beskæftigelse opgjort som uger uden registreret ydelse i DREAM, hvor der
er registret en branchekode. Kategorien Beskæftigelse, SU omfatter også fleksjob. Kategorien Øvrige omfatter hovedsa-
geligt folkepension og herudover dagpenge, selvforsørgelse og en række mindre ydelser. Se også boks 4.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Ovenfor blev der vist de gennemsnitlige ydelsesgrader for modtagere af sociale indsat-
ser. Nedenfor ses der på antallet af personer, der har modtager en forsørgelsesydelse i
mindst én uge af i løbet af året.
Antallet af modtagere med midlertidige ydelser er steget fra 2015 til 2018 i begge kom-
muneudvalg, jf. figur 15 og 16 nedenfor. I det smalle kommuneudvalg med 38 kommu-
ner er antallet af modtagere med midlertidige ydelser steget fra ca. 8.800 i 2015 til ca.
10.600 personer i 2018. Stigningen er størst i starten af perioden. Fra 2017 til 2018 er
antallet af modtagere med midlertidige ydelser næsten uændret i dette kommuneudvalg,
jf. figur 16.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0017.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Figur 15
Modtagere af sociale indsatser efter forsørgel-
sesydelser (berørte), alle kommuner
1.000 personer
30
25
20
15
1.000 personer
30
25
20
15
Figur 16
Modtagere af sociale indsatser efter forsørgel-
sesydelser (berørte), smalt kommuneudvalg
1.000 personer
30
25
20
15
1.000 personer
30
25
20
15
10
5
0
Beskæft.,
SU
2015
Midl.
ydelser
2016
2017
Førtids-
pension
2018
10
5
0
10
5
0
Beskæft.,
SU
2015
Midl.
ydelser
2016
2017
Førtids-
pension
2018
10
5
0
Anm.: 18 år og derover i befolkningen ultimo året. Se anm. til figur 13 og 14. Opgjort som berørte personer i løbet af året, jf. også
boks 4. Den samme person kan være registreret med flere ydelser i året.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Den største ydelsestype blandt de midlertidige ydelser er kontanthjælp mv. (kontant-
hjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse). Det ser man i begge kommuneudvalg,
jf. tabel 4 nedenfor.
Stigningen i antal modtagere af midlertidige forsørgelsesydelser stammer for begge
kommuneudvalg fra en stigning i antallet af modtagere af ressourceforløb. Antallet af
modtagere af ressourceforløb er i begge kommuneudvalg mere end fordoblet. I det
smalle kommuneudvalg er antallet af berørte modtagere med ressourceforløb steget fra
ca. 1.300 personer i 2015 til ca. 2.900 personer i 2018, jf. tabel 4.
16
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0018.png
Modtagernes forsørgelsesgrundlag
Tabel 4
Modtagere af sociale indsatser efter type af midlertidige forsørgelsesydelser (berørte), 2015-2018
Kommuneud-
valg
År
Kontanthjælp
mv.
Ressourceforløb
Sygedagpenge
og jobafklaring
Øvrige
Midlertidige
ydelser i alt
-------------------------------------------Antal personer ---------------------------------------
2015
2016
Alle kommuner
2017
2018
2015
Smalt kommu-
neudvalg
2016
2017
2018
8.170
7.976
6.101
6.238
6.219
5.967
3.464
3.941
1.308
1.989
2.552
2.860
2.208
2.382
1.349
1.632
1.734
1.816
1.482
1.412
1.280
1.211
1.176
1.076
13.668
14.175
8.837
9.865
10.460
10.571
7.737
8.047
1.724
2.663
1.691
2.019
1.548
1.513
11.178
12.619
Anm.: Se anm. til figur 15 og 16. Kategorien Øvrige omfatter her ledighedsydelse, forrevalidering og revalidering. Opgjort som
berørte personer i løbet af året, jf. også boks 4.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Stigningen i antal modtagere af ressourceforløbsydelse kan ses i sammenhæng med re-
formen af førtidspension og fleksjob fra 1. januar 2013. Efter reformen skal personer,
der er i risiko for førtidspension have en helhedsorienteret og sammenhængende indsats
i form af deltagelse i et individuelt tilrettelagt ressourceforløb. Målet med reformen af
førtidspension er, at flere får en tilknytning til arbejdsmarkedet og forsørger sig selv, og
at færre modtager passiv forsørgelse.
Lidt over 50 pct. af alle modtagerne af sociale indsatser med ressourceforløbsydelse i
2018 er startet med den sociale indsats i perioden 2016-2018. Blandt alle øvrige modta-
gere af sociale indsatser i 2018 er det tilsvarende tal lidt over 30 pct., jf. figur 17 og 18.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0019.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Figur 17
Andel med start af indsats 2016-2018 blandt alle
modtagere i 2018, alle kommuner
Pct.
60
50
40
30
Pct.
60
50
40
30
Figur 18
Andel med start af indsats 2016-2018 blandt alle
modtagere i 2018, smalt kommuneudvalg
Pct.
60
50
40
30
Pct.
60
50
40
30
20
10
0
Modtagere af sociale
indsatser i ressoureforløb
Alle øvrige modtagere af
sociale indsatser
20
10
0
20
10
0
Modtagere af sociale
indsatser i ressoureforløb
Alle øvrige modtagere af
sociale indsatser
20
10
0
Anm.: Omfatter modtagere af sociale indsatser i 2018. Start af indsats 2016-2018 opgjort som alle, der enten er startet i 2016,
2017 eller 2018. Ressourceforløb opgjort som alle berørte af ressourceforløb i 2018, jf. også boks 4.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det er på baggrund af denne analyse ikke muligt at udrede den præcise timing af over-
gang til hhv. ressourceforløb og visitation til indsats efter serviceloven, der ligger bag
stigningen i antal modtagerne af sociale indsatser i et ressourceforløb.
Hvor længe modtager man sociale indsatser?
I dette afsnit undersøges, hvor længe man modtager indsatser efter serviceloven. Analy-
sen er lavet for det smalle kommuneudvalg bestående af 38 kommuner, jf. boks 1.
Det er et grundlæggende forhold ved mange sociale indsatser, at indsatsen kan være
langvarig, da borgerens støttebehov kan være betydeligt og varigt. Starttidspunktet for
indsatsen kan ligge mange år tilbage og være svært at opgøre sikkert i data. Sluttids-
punktet kan være ukendt, hvis indsatsen ikke afsluttes i den periode, der er data for, dvs.
i perioden 2015-2018.
I analyserne nedenfor fokuseres der på indsatser, der er startet i 2015. Ud af samtlige ca.
65.000 forløb i perioden 2015-2018 er det ca. 9.400 forløb, der er startet i 2015. Se boks
5 for yderligere om databehandlingen.
18
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0020.png
Hvor længe modtager man sociale indsatser?
Boks 5
Databehandling i analysen af indsatsernes længde
Danmarks Statistik laver en række logiske test af data og sammensætter på baggrund af kommunernes indberetninger
et register til offentliggørelse. Der er i forbindelse med denne analyse foretaget en række former for databehandling.
Der er behov for databehandling, da den samme borger kan være registreret med flere ens indsatser fra den samme
handlekommune. Indsatsforløbene kan overlappe, være indlejrede i hinanden eller ligge i umiddelbar forlængelse af
hinanden med fx 1 dags mellemrum.
Overlappende eller indlejrede forløb er sat sammen til ét forløb. Herudover er identiske indsatser giver af samme kom-
mune til samme borger, hvor afslutningen af det ene og starten af det næste er mindre end 3 måneder fra hinanden, sat
sammen til ét forløb. Indsatser fra den samme handlekommune til den samme borger med mere end 3 måneders ad-
skillelse behandles som separate forløb.
Enheden i analysen er en indsats givet af en bestemt handlekommune til en bestemt borger. Borgeren kan parallelt
eller efter afslutningen af den givne indsats modtage andre indsatser, ligesom borgeren kan flytte til en ny kommune og
modtage den samme eller andre indsatser fra den nye kommune.
For forløb, der afsluttes i perioden 2015-2018 sondres mellem borgere, der stopper helt med at modtage enhver form
for indsats og borgere, der efter afslutningen af den givne indsats er registret med en ny indsats på tværs af alle typer af
indsatser og kommuner. Den nye indsats kan være startet op efter afslutningen af den tidligere eller den kan være mod-
tager parallelt med den tidligere.
Den samme borer kan indgå med flere forløb. Data omfatter i alt ca. 65.000 forløb fordelt på ca. 42.000 unikke perso-
ner. Det er primært borgere, der modtager indsatser, der enten fortsætter ud over periodens afslutning eller hvor bor-
geren overgår til en ny indsats, der modtager mere end én indsats. Borgere, der afslutter indsatsen i perioden 2015-
2018 og ikke modtager nye indsatser, modtager hovedsageligt kun én indsats pr. person.
Der er i alle analyser afgrænset til personer i befolkningen ultimo 2015-2018 på 18 år og derover ultimo 2015.
Blandt de ca. 9.400 forløb med start i 2015 er det omkring 2.900 forløb, der afsluttes i
løbet af perioden 2015-2018, svarende til ca. 30 pct. De resterende ca. 70 pct. af forlø-
bene enten fortsætter længere end 2018 eller forløbet afsluttes, hvor borgeren efterføl-
gende i perioden modtager en anden indsats.
Indsatsernes profil adskiller sig efter om indsatsen afsluttes eller fortsættes. De sociale
indsatser, der slutter i perioden, hvor borgeren ikke overgår til en ny indsats, består ho-
vedsageligt af socialpædagogisk støtte i eget hjem (77 pct.). Indsatser, hvor borgeren en-
ten overgår til en ny indsats eller hvor indsatsen ikke afsluttes, omfatter en bredere vifte
af handicapkompenserende støtte herunder botilbud, aktivitets- og samværstilbud og
beskyttet beskæftigelse, jf. tabel 5.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0021.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Tabel 5
Indsatser, der starter i 2015 efter type og sluttidspunkt
Slutter 2015-18 uden
ny indsats efter
Slutter 2015-18 med
ny indsats efter
Slutter senere end
2018
------------------------------------ Pct. --------------------------------
Socialpædagogisk støtte i eget hjem
Midlertidige botilbud
Længerevarende botilbud
Botilbudslignende tilbud
Ledsageordning
Aktivitets- og samværstilbud
Beskyttet beskæftigelse
Øvrige
I alt
Antal forløb i alt
77
7
1
4
3
6
2
2
100
2.856
36
20
5
7
5
14
10
2
100
2.569
45
7
5
11
10
13
6
2
100
3.997
Anm.: 18 år og over ultimo 2015 og i befolkningen alle år ultimo 2015-2018. Se boks 5. Afgrænset til forløb der starter i 2015.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Gruppen af borgere, der afslutter en indsats efter serviceloven, omfatter relativt set flere
kontanthjælpsmodtagere og færre førtidspensionister sammenlignet med dem, der fort-
sætter med en social indsats. Blandt borgere, hvor indsatsen afsluttes, er 43 pct. kon-
tanthjælpsmodtagere og 28 pct. modtager førtidspension. Blandt borgere, der fortsætter
med en indsats, modtager 22 pct. kontanthjælp og 59 pct. modtager førtidspension, jf.
figur 19.
20
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0022.png
Hvor længe modtager man sociale indsatser?
Figur 19
Indsatser der starter i 2015 efter modtagerenes forsørgelsesgrundlag i 2015 og sluttidspunkt
Pct.
100
Pct.
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
Slutter 2015-18 uden ny indsats efter
Beskæftigelse/uddannelse
Slutter 2015-18 med ny indsats efter
Kontanthjælpsmodtager
Slutter senere end 2018
Førtidspension
Øvrige
0
Anm.: 18 år og over ultimo og 2015 i befolkningen alle år ultimo 2015-2018. Se boks 5. Afgrænset til forløb der starter i 2015.
Forsørgelsesgrundlag opgjort på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af væsentligste indkomstkilde i året (so-
cio13).
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
I forbindelse med kommunens indberetning af data til Danmarks Statistik placeres bor-
geren i en målgruppe. Målgrupperne omfatter kategorierne fysisk funktionsnedsættelse,
kognitiv funktionsnedsættelse, psykiske vanskeligheder og sociale problemer. Den
samme person kan være registreret med flere målgrupper.
Borgere, der afsluttes, består i højere grad af personer, der har modtaget indsatsen pga.
psykiske vanskeligheder eller sociale problemer end dem, der fortsætter med at modtage
hjælp og støtte efter serviceloven. Blandt modtagerne der afsluttes er hhv. 56 pct. og 19
pct. blevet placeret i målgrupperne med psykiske vanskeligheder eller socialt problem.
De tilsvarende andele blandt modtagerne der fortsætter indsatsen er hhv. 34 og 9 pct., jf.
figur 20. Omvendt er andelene med hhv. fysisk og kognitivt handicap højere blandt bor-
gere, der fortsætter med at modtage en social indsats.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
21
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0023.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Figur 20
Indsatser der starter i 2015 efter målgruppe og sluttidspunkt
Pct.
80
Pct.
80
60
60
40
40
20
20
0
Slutter 2015-18 uden ny indsats efter
Fysisk
Kognitiv
Slutter 2015-18 med ny indsats efter
Psykiske vanskeligheder
Slutter senere end 2018
Socialt problem
0
Anm.: 18 år og over ultimo 2015 og i befolkningen alle år ultimo 2015-2018. Se boks 5. Afgrænset til forløb der starter i 2015.
Målgruppen er opgjort på tværs af alle indsatser for borgeren.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Dette mønster ser man også, hvis der inddrages oplysninger om udvalgte diagnoser fra
kontakter til sygehusvæsenet. Blandt personer, der modtager forløb, der slutter i perio-
den 2015-2018 er der en højere andel med diagnoser for depression og angst mv., per-
sonlighedsforstyrrelser og spiseforstyrrelse mv. sammenlignet med dem, der fortsætter
med en social indsats, jf. tabel 6 nedenfor.
Tabel 6 viser også, at blandt personer, der fortsætter med at modtage indsatser er der en
væsentligt højere andel med diagnoser for udviklingshæmning, Downs eller cerebral pa-
rese. Der er også flere med en diagnose for sklerose, muskelsvind og epilepsi blandt
dem, der fortsætter med at modtage støtte efter serveloven.
22
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0024.png
Hvor længe modtager man sociale indsatser?
Tabel 6
Indsatser der starter i 2015 efter udvalgte diagnoser og sluttidspunkt
Slutter 2015-18 Slutter 2015-18 med
uden ny indsats
ny indsats
Slutter senere end
2018
------------------------------Pct. --------------------------
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese
Sklerose, muskelsvind, epilepsi
Erhvervet hjerneskade
Autisme
ADHD
Psykiske lidelser pga. alkohol eller stoffer mv.
Skizofreni mv.
Depression og angst mv.
Personlighedsforstyrrelser og spiseforstyrrelse
mv.
I alt med mindst en diagnose
Alle
8
8
12
9
16
16
17
35
17
76
2.856
26
17
14
14
16
17
23
30
13
84
2.569
29
19
14
16
11
8
14
22
8
79
3.997
Anm.: 18 år og over ultimo 2015 og i befolkningen alle år ultimo 2015-2018. Se boks 5. Afgrænset til forløb der starter i 2015.
Udviklingshæmning, Downs, cerebral parese, sklerose, muskelsvind, epilepsi, erhvervet hjerneskade, autisme og ADHD
er baseret på kontakter til somatiske og psykiatriske sygehuse i perioden 1995-2018. Psykiske lidelser pga. alkohol eller
stoffer mv., skizofreni mv., depression mv., angst mv., spiseforstyrrelser mv. og personlighedsforstyrrelser mv. er base-
ret på kontakter til psykiatriske sygehuse i perioden 2014-2018. Periodeafgrænsningen adskiller sig fra opgørelsen
nævnt i boks 3. Se Socialpolitisk Redegørelse 2019 for dokumentation.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Resultaterne peger i retning af, at personer med handicap fylder mere blandt dem, der
fortsætter med en social indsats og fylder relativt mindre blandt dem, hvor indsatsen op-
hører uden en ny indsats.
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020
23
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 58: Oversendelse af "Velfærdspolitisk Analyse - Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018", fra social- og indenrigsministeren
2277311_0025.png
Voksne modtagere af sociale indsatser 2015-2018
Bilag 1
Figurer 21 og 22 viser andel med hhv. psykiatrisk diagnose og andel med udviklings-
hæmning, Downs syndrom og cerebral parese blandt tilgang, afgang og alle modtagere
opgjort for alle de 57 kommuner i datagrundlaget
Figur 21
Andel med psykiatrisk diagnose blandt tilgang,
afgang og modtagere i alt, alle kommuner
Pct.
70
60
50
40
30
20
10
0
2016
2017
2018
Pct.
70
60
20
50
40
30
20
5
10
0
0
2016
Tilgang
2017
Afgang
2018
Alle modtagere
0
5
15
15
20
Figur 22
Andel med udviklingshæmning mv. blandt til-
gang, afgang og modtagere i alt, alle kommuner
Pct.
25
Pct.
25
10
10
Tilgang
Afgang
Alle modtagere
Anm.: Se anm. til figur 5 og 6. Figur viser andelen med diagnose blandt hhv. bruttotilgang, bruttoafgang og alle modtagere i
året. År-til-år bruttotilgang er opgjort som personer, der modtager en indsats i året og som ikke modtog året før. År-til-år
bruttoafgang er opgjort som personer, der ikke modtager en indsats i året, men modtog året før.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
24
Velfærdspolitisk analyse nr. 30, november 2020