Dato
09-11-2020
Kommissorium for arbejdsgruppe om betalingsforpligtigelse
og kommunale incitamenter ved tildeling af tilbud
Der har i forbindelse med vedtagelse af lovforslaget, der udmønter
udligningsreformen, været fokus på betydningen af udligningen for kommunernes
incitamenter til at benytte sociale tilbud i andre kommuner.
Af betænkningen fremgår:
”Partierne er meget opmærksomme
på den bekymring, der har været rejst, om
afskaffelsen af betalingskommunefolketallet og betydningen heraf for kommunernes
økonomiske incitament til altid at vælge det rigtige tilbud til borgerne
–
også hvis det
rigtige tilbud ligger uden for kommunegrænsen.”
Anledningen er, at der i udligningsloven tidligere som udgangspunkt er anvendt et
folketal efter betalingskommune baseret på kommuners indberetninger om andre
kommuners betalingsforpligtigelse efter § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk.
4-6 samt stk. 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område. Det er vurderet, at der
er problemer med kvalitet og påvirkelighed af disse oplysninger.
Kommuner vil have et tab af indtægter, når en borger flytter til en anden kommune.
Dette gjaldt i udligningssystemet før reformen, og det gælder også i
udligningssystemet efter reformen. Det skyldes, at de demografiske kriterier i
udligningen tidligere har været opgjort efter betalingskommune, mens det dog hele
tiden har været sådan, at næsten alle socioøkonomiske kriterier har fulgt borgernes
bopælskommune. Tilsvarende betales indkomstskat i bopælskommunen, hvilket i dag
såvel ligesom tidligere slår igennem i skattegrundlaget i udligningen. Det betyder, at
der både i det tidligere og det nye system følger penge med til den kommune, hvor en
borger har bopæl. Det gælder bl.a. i de tilfælde i et socialt tilbud, hvor borgerens
oprindelige bopælskommune har en betalingsforpligtigelse.
Det skal undersøges, hvilken samlet økonomisk konsekvens der er for kommuner, ved
at placere borgere i botilbud uden for kommunegrænsen med henblik på at afdække
betydningen af udligningssystemet for kommuners incitamenter i valget. På den
baggrund skal der peges på eventuelle forbedringsmuligheder.
Den mulige problemstilling omfatter det specialiserede socialområde, men det skal
samtidig belyses om den også er relevant for andre områder.
Kommuners indberetninger om betalingsforpligtigelse hos andre kommuner har været
foretaget i tilknytning til CPR med det formål, at der samlet har kunnet opgøres et
”betalingskommunefolketal” til udligningen.
Det har dog i forbindelse med ændringen