Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 52
Offentligt
Social- og Indenrigsministeriet
Kontor for virksomme indsatser og investeringer
Sagsnummer 2020-9109
iesb
6. november 2020
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond
(Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag
for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af
reglerne for fonden)
§1
I lov om Den Sociale Investeringsfond, jf. lov nr. 1462 af 11. december
2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Til de formål, som fremgår af stk. 2, er Den Sociale
Investeringsfond organiseret i to underfonde:
1) En investeringsfond.
2) En udviklingsfond.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2.
§ 1, stk. 3,
der bliver stk. 4, affattes således:
»Stk.
4.
Der fastsættes årligt temaer inden for de i stk. 2 nævnte formål,
som fonden skal disponere og investere inden for. Temaerne kan være
tværgående for de to underfonde og besluttes årligt i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven. Social- og indenrigsministeren orienterer
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
skriftligt fonden herom. Fonden har efterfølgende mulighed for årligt at
indstille et supplerende tema.«
3.
I
§ 6
indsættes efter
stk. 2
som nyt stykke:
»Stk.
3.
§ 6, stk. 1, kan fraviges i de tilfælde, hvor stk. 2 finder
anvendelse.«
4.
I
§ 7
indsættes efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Private investorer kan investere i fondens portefølje.
Investeringerne kan være i fondens samlede portefølje eller i enkelte af
fondens investerings- og udviklingsprojekter.
»Stk. 3.
Den Sociale Investeringsfond skal sikre, at der så vidt muligt er
investorer til investerings- og udviklingsprojekter inden for alle de politisk
besluttede temaer for fondens arbejde.«
5.
§ 8
ophæves.
6.
Efter
§ 9
indsættes i
kapitel 3:
Ȥ
9 a.
Fondens forhold reguleres i en vedtægt.
Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder fondens vedtægt og ændringer heri, som
godkendes af social- og indenrigsministeren.«
7.
I
§ 15
indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte regler om Den
Sociale Investeringsfonds organisering, drift, tilsyn, revision m.v.«
8.
Efter § 15 indsættes i
kapitel 6:
Ȥ
15 a.
Fonden afgiver en årlig redegørelse om sin virksomhed til social-
og indenrigsministeren. Redegørelsen oversendes til Folketinget.«
§2
Fondens bestyrelse fremlægger en evaluering af fondens arbejde inden
udgangen af 2021 samt en handlingsplan, som skal danne grundlag for
stillingtagen til fondens videre organisering.
§3
Loven træder i kraft den 1. april 2021.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Den Sociale Investeringsfond blev oprettet som en del af »Aftale om
satspuljen på børne- og socialområdet 2018-2021«. Aftalen er indgået
mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 10.
november 2017.
Formålet med oprettelsen af Den Sociale Investeringsfond er at understøtte
en tidligere og mere forebyggende indsats på de større velfærdsområder til
gavn for den enkelte borger og for samfundet gennem nye partnerskaber
mellem den offentlige, private og frivillige sektor. Fonden skal endvidere
bidrage til at udvikle og udbrede tidlige og helhedsorienterede indsatser og
skabe mere viden om effekterne af tidlige indsatser på de større
velfærdsområder ved at udvikle og udbrede indsatser, der evalueres på et
solidt grundlag. Endeligt skal fonden bidrage til at tiltrække ny ekstern
kapital til at løse udfordringer på de større velfærdsområder ved at
understøtte, at private aktører kan investere i forebyggende
velfærdsindsatser.
Som led i social- og indenrigsministerens overtagelse af det ressortmæssige
ansvar for Den Sociale Investeringsfond ved kgl. resolution den 24.
september er der pågået et arbejde med at afklare social- og
indenrigsministerens administration af og tilsyn med fonden. I den
forbindelse er det blevet tydeligt, at der er behov for en hjemmel til at
fastsætte et egentligt administrationsgrundlag, som kan sikre grundlag for
bl.a. ministerens administration af og tilsyn med fonden.
De første års arbejde i Den Sociale Investeringsfond har endvidere vist en
række uklarheder i loven, herunder i relation til private investorers mulighed
for at investere i dele af fondens portefølje. Der er således behov for en
række præciseringer og forenklinger i loven, der skal sikre klare og tydelige
rammer for fondens arbejde.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Lovforslaget indeholder på den baggrund forslag til en række ændringer af
lov om Den Sociale Investeringsfond.
Formålet med de foreslåede ændringer er:
at sikre et tydeligt hjemmelgrundlag for ministerens administration
af og tilsyn med fonden.
at afklare uklarheder i loven.
De foreslåede ændringer vil ikke påvirke det overordnede formål eller
intentionen med lov om Den Sociale Investeringsfond, men vil sikre et klart
lovgrundlag samt et administrationsgrundlag for social- og
indenrigsministeren og vil klarlægge rammerne for fondens arbejde. Der
kan senere vise sig behov for andre ændringer, når der foreligger en
evaluering af fonden i 2021.
Lovforslaget indeholder fem delelementer:
1. Præcisering af fondens organisering og temaer for dens arbejde.
2. Afklaring af private investorers mulighed for at investere i dele af
fondens portefølje.
3. Bemyndigelse til fastsættelse af administrationsgrundlag og
tilføjelse om, at fondens forhold reguleres i en vedtægt.
4. Tilføjelse om Den Sociale Investeringsfonds muligheder for at yde
tilskud til statslige, kommunale og regionale myndigheder m.v.
5. Præciseringer om evaluering af fonden.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Præcisering af fondens organisering og temaer for dens arbejde
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af lov om Den Sociale Investeringsfond § 1, stk. 1, og 2, at Den
Sociale Investeringsfond skal varetage to formål. Det ene er at udbrede
indsatser på de større velfærdsområder, der skaber bedre resultater og
samtidig mindsker de offentlige udgifter. Det andet er at udvikle og modne
nye indsatser på de større velfærdsområder, der kan danne grundlag for nye
offentlige og private investeringer. Endvidere fremgår det af lovens § 1, stk.
3, at de nærmere temaer inden for de i stk. 2 nævnte formål, som fonden
skal disponere og investere inden for, besluttes årligt i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven, og at ministeren for offentlig innovation
orienterer skriftligt fonden herom.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Det fremgår af den betænkning, som Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
afgav den 29. november 2018 efter 2. behandlingen af lovforslaget til lov
om Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, B,
betænkning til L 56 som fremsat, side 1, at Den Sociale Investeringsfond
består af to underfonde, der skal fremme fondens to formål. For det første
består fonden af en »investeringsfond«, der skal udbrede indsatser på de
større velfærdsområder, der skaber bedre resultater og samtidig mindsker de
offentlige udgifter (Den Sociale Investeringsfonds første formål). For det
andet består den af en »udviklingsfond«, der skal udvikle og modne nye
indsatser på de større velfærdsområder og danne grundlag for nye offentlige
og private investeringer (Den Sociale Investeringsfonds andet formål).
Det fremgår af lovens § 4, at fonden for at opnå og fremme sine formål, jf.
§ 1, stk. 2 og 3, kan anvende de forretningsdispositioner og
finansieringsformer, der er oplistet i lovens § 4, nr. 1-10.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
9, at ”Fondens ene formål er at udbrede indsatser på de større
velfærdsområder, der skaber bedre resultater og samtidig mindsker de
offentlige udgifter. Det foreslås, at disse indsatser årligt aftales i forbindelse
med finanslovsforhandlingerne.” Endvidere fremgår det, at ”Fondens andet
formål er at udvikle og modne nye indsatser på de større velfærdsområder,
der kan danne grundlag for nye partnerskaber. Det foreslås, at der i
forbindelse med etableringen af fonden besluttes minimum tre områder, som
fonden skal udvikle og modne indsatser inden for.”
Af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side 15, fremgår det
endvidere,
at de politiske forhandlinger om temaerne ”følger principperne,
der er beskrevet i »Aftale om principperne for satspuljens tilvejebringelse
og udmøntning m.v.
oktober 2015«. Det indebærer bl.a., at det skal
tilstræbes at nå til enighed om indsatser og områder, der er bred enighed om,
og som tilgodeser de relevante målgrupper. Samtidig skal der udvises
imødekommenhed over for, at alle partier i begrænset omfang får tilgodeset
særlige prioriteter, som et eller flere af de øvrige partier ikke ønsker eller er
direkte imod. Det betyder, at enkelte partier ikke har vetoret og således ikke
kan udelukke bestemte temaer.”
2.1.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Loven og udvalgsbetænkningen til loven er inkonsekvente, hvad angår
beskrivelsen af Den Sociale Investeringsfonds organisering, nærmere
bestemt at fonden er organiseret i to underfonde. Fordi loven og
bemærkningerne til lovforslaget til loven ikke beskriver de to underfonde,
fremgår det heller ikke tydeligt, om øvrige bestemmelser i loven gælder for
begge underfonde. Det har i praksis særligt skabt uklarheder om, hvorvidt
de politisk valgte temaer jf. lovens § 1, stk. 3, gælder for begge underfonde,
og om fondens forretningsdispositioner og finansieringsformer, jf. lovens §
4, stk. 1, kan anvendes for begge underfonde.
Det er Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at de i § 4 oplistede
forretningsdispositioner og finansieringsformer kan anvendes til at opnå og
fremme udvikling og modning af nye indsatser og således kan anvendes i
både investeringsfonden og udviklingsfonden. Begrundelsen herfor findes
i, at de to underfonde har til formål at opfylde fondens formål om hhv. at
udbrede indsatser og at udvikle og modne nye indsatser, og at det fremgår
af lovens § 4, at fonden for at opnå og fremme sine formål, jf. § 1, stk. 2 og
3, kan anvende de forretningsdispositioner og finansieringsformer, der er
oplistet i § 4, nr. 1-10.
Det er Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at det bør præciseres i
loven, at Den Sociale Investeringsfond består af to underfonde, og at de
forretningsdispositioner og finansieringsformer, fonden har til rådighed, kan
anvendes i begge underfonde.
Endvidere er der behov for at præcisere, hvorvidt de politisk vedtagne
temaer gælder for begge underfonde. Af selve lovteksten fremgår det ikke,
om temaerne er særskilte for de to underfonde. Derimod fremgår det af
bemærkningerne til lovforslaget til loven, at for fondens første formål om at
udbrede indsatser på de større velfærdsområder
skal ”indsatserne” aftales
årligt. For fondens andet formål om at udvikle og modne nye indsatser på
de større velfærdsområder fremgår det, at der ved fondens etablering
besluttes minimum tre
”områder”,
som fonden skal udvikle og modne
indsatser inden for.
I januar 2020 blev det aftalt af partierne bag fonden, Venstre, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
(herefter ”aftalekredsen”),
at det kommende års temaer skulle være
tværgående for de to underfonde. Baggrunden for dette var blandt andet et
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
ønske fra Den Sociale Investeringsfonds bestyrelse om en øget fleksibilitet
i investeringerne, som fonden vurderede som afgørende for fondens succes.
Som led i fondens første investeringer har der desuden været behov for, at
fonden kunne indstille et supplerende tema, som imødekom fondens
aktuelle billede af investeringsmuligheder. På den baggrund besluttede
aftalekredsen, at fonden skulle have mulighed for at indstille et supplerende
tema til efterfølgende godkendelse i aftalekredsen.
Det er Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at det bør præciseres, at
temaerne for fondens investeringer kan gælde for begge underfonde, såfremt
det besluttes af aftalekredsen. Endvidere er det ministeriets opfattelse, at der
i loven bør gives mulighed for, at fonden indstiller et supplerende tema. Det
supplerende tema kan indstilles af fonden, når og hvis det vurderes relevant
af fonden, og er således ikke bundet til de politiske forhandlinger i
forbindelse med aftalen om finansloven. Temaet vil skulle godkendes af
aftalekredsen.
Det bemærkes i den forbindelse, at beslutninger om nye temaer for fondens
investeringer ikke vil påvirke allerede igangsatte initiativer. Således gælder
nye temaer for igangsættelse af nye initiativer. Det bemærkes endvidere, at
aftalekredsen kan vælge at videreføre tidligere års temaer.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med forslaget vil det blive præciseret, at Den Sociale Investeringsfond
består af to underfonde. En investeringsfond og en udviklingsfond, der hhv.
bidrager til fondens første formål, jf. lov om Den Sociale Investeringsfond
§ 1 stk. 2, nr. 1, om at udvikle og modne nye indsatser på de større
velfærdsområder, der kan danne grundlag for nye offentlige og private
investeringer, og til fondens andet formål, jf. lovens § 1, stk. 2, nr. 2, om at
udbrede indsatser på de større velfærdsområder, der skaber bedre resultater
og samtidig mindsker de offentlige udgifter.
Med forslaget vil det endvidere blive præciseret i lovens § 1, stk. 3, der
bliver stk. 4, at der årligt fastsættes temaer inden for de i stk. 2 nævnte
formål, som fonden skal disponere og investere inden for, og at temaerne
kan være tværgående for de to underfonde.
Endeligt vil det som noget nyt blive tilføjet, at Den Sociale Investeringsfond
har mulighed for at indstille et supplerende tema til efterfølgende
godkendelse i aftalekredsen.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger i lovforslagets § 1, nr. 1
og 2.
2.2. Afklaring af private investorers mulighed for at investere i dele af
fondens portefølje
2.2.1. Gældende ret
Private investorers mulighed for at investere i dele af fondens portefølje eller
mulighed for at investere i den samlede portefølje fremgår ikke af selve
lovteksten. Det fremgår derimod af bemærkningerne til lovforslaget til lov
om Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56
som fremsat, side 9, at fonden skal sikre, at private investorer investerer i
alle indsatser, som fonden investerer i inden for et givent år, dvs. i fondens
samlede portefølje. Det fremgår endvidere,
at ”En
sådan løsning vil sikre, at
det er de for fonden udstukne investeringsområder, der fastsætter de
overordnede rammer for, hvilke velfærdsindsatser,
der skal investeres i”.
Det er således investeringsfondens ansvar at finde investorer til alle de
områder, som det politisk er besluttet, at der skal investeres inden for.
Følgende fremgår af den betænkning, som Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget afgav den 29. november 2018 efter 2. behandlingen af
lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende
2018-19, B, betænkning til L 56 som fremsat, side 2:
”Eventuelle investorer
har således fuld gennemsigtighed i forhold til indholdet af investeringen.
Investorerne har dog ikke indflydelse på indholdet i de sociale
investeringsprogrammer. Der skal således ved fondens finansiering stilles
krav om, at den enkelte ansøger om støtte fra investeringsfonden ikke kan
indgå supplerende delaftale om finansiering, partnerskab m.v. med en privat
investor om samme indsats, og at en privat investor ikke samtidig kan udføre
opgaven. Der er således adskillelse af private investorer og udførerleddet.
Samme adskillelse gør sig ikke gældende i udviklingsfonden.”
2.2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Erfaringerne fra de første års arbejde med Den Sociale Investeringsfond har
vist, at det er vanskeligt, hvis ikke umuligt for fonden, at tiltrække private
investorer, hvis private investorer skal investere i fondens samlede
portefølje, dvs. alle investeringer og projekter i regi af de to underfonde frem
for i enkeltstående investeringsprojekter. Det gælder både velgørende fonde
og kommercielle investorer. Dette skal også ses i lyset af, at flere fonde, der
potentielt ville kunne investere i Den Sociale Investeringsfonds portefølje,
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
har fundatser, der begrænser, hvad fondene kan investere i. Derfor vil de
ikke nødvendigvis kunne investere i Den Sociale Investeringsfonds samlede
portefølje. Det medfører, at det er vanskeligt for Den Sociale
Investeringsfond at realisere en væsentlig del af det politiske formål med at
etablere fonden, som er at modne markedet for sociale investeringer i
Danmark samt at gennemføre sociale investeringer bl.a. suppleret af ekstern
(privat) kapital.
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at lov om Den Sociale
Investeringsfond er uklar, når det gælder private investorers muligheder for
at investere i projekter og indsatser i regi af fonden. Konkret giver
bemærkningerne til lovforslaget til loven og udvalgsbetænkningen
anledning til tvivl om, hvorvidt private investorer skal investere i Den
Sociale Investeringsfonds samlede portefølje, eller om de også kan investere
i enkelte af fondens investerings- eller udviklingsprojekter, så længe Den
Sociale Investeringsfond så vidt muligt sikrer, at der er investorer til
projekter inden for alle de politisk besluttede temaer for fondens arbejde.
Endvidere fremgår det ikke klart af bemærkningerne til lovforslaget til lov
om Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56
som fremsat, side 9 og den betænkning, som Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget afgav den 29. november 2018 efter 2. behandlingen af
lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende
2018-19, B, betænkning til L 56 som fremsat, side 2, om formuleringerne
skal fortolkes så snævert, at fonden ikke må indgå partnerskaber med private
investorer om konkrete
enkeltstående
investeringer og
udviklingsprojekter. Det er ligeledes uklart, om bemærkningerne til
lovforslaget til loven og udvalgsbetænkningens bemærkninger herom kun
gælder investeringsfonden, eller om de også gælder udviklingsfonden.
Ud fra en formålsfortolkning må bemærkningerne i såvel lovforslaget til
loven som i udvalgsbetænkningen skulle fortolkes således, at private fonde,
som ønsker at investere i et enkelt investerings- eller udviklingsprojekt, som
ligger inden for de private fondes fundats, kan gøre det, selvom de øvrige
projekter i Den Sociale Investeringsfond ligger uden for de private fondes
fundats. Dette vil også være i overensstemmelse med lovens intention.
Der vurderes på den baggrund at være behov for en præcisering af reglerne
i loven.
2.2.3. Den foreslåede ordning
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Det foreslås, at det i lovens § 7 præciseres, at private investorer kan investere
i fondens portefølje, og at investeringerne kan være i fondens samlede
portefølje eller i enkelte af fondens investerings- og udviklingsprojekter i
regi af de to underfonde. Endvidere foreslås det at præcisere, at Den Sociale
Investeringsfond skal sikre, at der så vidt muligt er investorer til
investerings- og udviklingsprojekter inden for alle de politisk besluttede
temaer for fondens arbejde.
Det er ministeriets vurdering, at forslaget vil medføre, at Den Sociale
Investeringsfond får klarere rammer for at realisere sit formål, herunder
intentionen om at fonden skal bidrage til at tiltrække ny ekstern kapital til at
løse udfordringer på de større velfærdsområder ved at understøtte, at private
aktører kan investere i forebyggende velfærdsindsatser.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1 nr.
3.
2.3. Bemyndigelse til fastsættelse af administrationsgrundlag og tilføjelse
om, at fondens forhold reguleres i en vedtægt
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af lov om Den Sociale Investeringsfond § 15, at social- og
indenrigsministeren fører tilsyn med fonden. Endvidere fremgår det af § 15,
stk. 2, at ministeren kan afkræve fonden enhver oplysning, som ministeren
anser for nødvendig for at kunne udøve sin tilsynsforpligtelse. Ministeren
skal til enhver tid have adgang til at gøre sig bekendt med fondens
administrative og økonomiske systemer, regnskaber og virksomhed i øvrigt.
Af lovens § 15, stk. 2, fremgår det, at bestyrelsesformanden holder
ministeren for offentlig innovation orienteret om alle væsentlige forhold
vedrørende fonden, herunder væsentlige ændringer i fondens økonomi eller
aktiviteter.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
12, at hensigten med etableringen af et tilsyn er, at der kan gribes ind, hvis
fonden for eksempel ikke disponerer inden for de med lovforslaget fastsatte
grænser. Loven indeholder ikke nærmere regler, der regulerer
driftsrammerne for fonden, herunder sekretariatet. Indholdet af det
overordnede tilsyn er heller ikke nærmere beskrevet.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Loven eller bemærkningerne til lovforslaget til loven indeholder ligeledes
ikke en bestemmelse om udarbejdelse af vedtægter, samt ministerens
adgang til at godkende sådanne.
2.3.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Social- og Indenrigsministeriet er i forbindelse med den ressortmæssige
overdragelse af Den Sociale Investeringsfond blevet opmærksom på, at der
i lov om Den Sociale Investeringsfond mangler hjemmel til at fastsætte et
egentligt grundlag for ministerens administration af og tilsyn med fonden
(administrationsgrundlag). Det påhviler social- og indenrigsministeren at
føre et overordnet tilsyn med fonden, herunder med de økonomiske
dispositioner, men rammerne for disse er ikke fastlagt i loven.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
12, er hensigten med etableringen af et tilsyn, at der kan gribes ind, hvis
fonden for eksempel ikke disponerer inden for de med lovforslaget fastsatte
rammer. Social- og Indenrigsministeriet vurderer tillige, at hensigten er, at
ministeren bør føre et overordnet tilsyn med fonden, ligesom ministeren bør
følge udviklingen i fonden, herunder sikre, at der sker en
omkostningseffektiv drift. Der er således behov for at beskrive ansvars- og
kompetencefordelingen mellem på den ene side fondens bestyrelse og
daglige ledelse og på den anden side social- og indenrigsministeren.
Det er endvidere Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at det vil kunne
styrke fondens administrative rammer, at bestyrelsen udarbejder vedtægter,
som godkendes af ministeren.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i loven indsættes en bestemmelse i § 15, som vil give
social- og indenrigsministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om Den Sociale Investeringsfonds organisering, drift, tilsyn, revision m.v.
Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil ministeren kunne
udstede et administrationsgrundlag, hvoraf det blandt andet kan fremgå efter
hvilke regler, fonden aflægger regnskab, får anvist tilskud, bliver revideret,
administrerer samt løbende inddrager Social- og Indenrigsministeriet i drift
og økonomi med henblik på, at ministerens ansvar kan indfris.
Endvidere vil den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse medføre, at social-
og indenrigsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om regnskab,
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
revision, tilskud, administration samt den løbende inddragelse af ministeriet
i drift og økonomi med henblik på at føre et overordnet tilsyn med fonden,
herunder de økonomiske dispositioner.
Administrationsgrundlaget vil udgøre et samlet regelsæt sammen med lov
om Den Sociale Investeringsfond, fondens vedtægter, aftale i henhold til
rigsrevisorlovens § 9 om samarbejde om revisionsopgaver ved Den
Sociale Investeringsfond, som sikrer, at Rigsrevisionen kan anvende
fondens interne revisors revision af oplysninger med betydning for
statsregnskabet, og at dobbeltrevision herved kan minimeres eller undgås,
samt øvrige relevante statslige regler. Herved kan der etableres transparente
og klare rammer for administration af og tilsyn med fonden.
Endvidere foreslås det, at der i lovens § 9 indsættes en bestemmelse, hvor
det vil blive præciseret, at fondens forhold reguleres i en vedtægt, samt at
bestyrelsen udarbejder fondens vedtægt og ændringer heri, som godkendes
af social- og indenrigsministeren. Vedtægterne kan for eksempel indeholde
nærmere retningslinjer for overordnede dispositioner, fondens aktiviteter,
bestemmelser om risikostyring samt omkostningseffektiv drift af fonden.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger i lovforslagets § 1, nr. 6
og 7.
2.4. Tilføjelse til Den Sociale Investeringsfonds muligheder for at yde
tilskud til statslige, kommunale og regionale myndigheder m.v.
2.4.1. Gældende ret
Det fremgår af lov om Den Sociale Investeringsfond § 6, stk. 1, at
tildelingen af tilskud til statslige, kommunale og regionale myndigheder
m.v. skal ske igennem en ansøgningsrunde, hvor statslige, kommunale og
regionale myndigheder m.v. kan søge om støtte til indsatser. Endvidere
fremgår det af lovens § 6, stk. 2, at Den Sociale Investeringsfond som vilkår
for tildeling af tilskud kan fastsætte, at tilskud kan kræves tilbagebetalt med
en risikopræmie, hvis det projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at opnå
et eller flere aftalte mål.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
4, at inspirationen til fonden har været at kunne igangsætte nye former for
samarbejde mellem forskellige aktører, for eksempel offentligt-private
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
partnerskaber, der er baseret på en resultatkontrakt og som inddrager én eller
flere investorer (også betegnet som
”social
impact bonds”).
Endvidere fremgår følgende af bemærkningerne til lovforslaget til lov om
Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som
fremsat, side 7:
”For
at understøtte at offentlige myndigheder kan
igangsætte forsøg med partnerskaberne, vurderes det i den forbindelse bl.a.
at være hensigtsmæssigt, at fonden kan give tilskud til offentlige
myndigheder, der ønsker at igangsætte forsøg med partnerskaberne. Idet
fonden vil skulle engagere sig i en række forskellige typer af partnerskaber,
vurderes det ligeledes hensigtsmæssigt, at fonden skal kunne foretage en
række finansielle andre dispositioner
for eksempel at foretage
kapitalindskud og stifte selskaber m.v.
således at fonden har en tilpas stor
værktøjskasse til at kunne opnå dens formål”.
2.4.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Den Sociale Investeringsfond har gjort sig en række erfaringer med
investeringer i kommunerne. For at iværksætte sociale investeringer i
kommunerne har det vist sig relevant for fonden at kunne indgå
partnerskaber med konkrete kommuner og med evt. serviceleverandører om
sociale investeringer om udvikling af sociale investeringer.
For at iværksætte den slags partnerskaber har Den Sociale Investeringsfond
haft behov for at kunne yde tilskud til konkrete velfærdsindsatser i konkrete
kommuner, med hvem de iværksætter det pågældende partnerskab. Disse
partnerskaber baserer sig på en resultatkontrakt, hvor fonden finansierer en
velfærdsindsats mod, at kommunen tilbagebetaler fonden den initiale
investering med et kontraktuelt fastsat afkast, såfremt der med indsatsen
opnås en række aftalte resultater. Denne finansieringsform er ifølge lovens
§ 6, stk. 2, til rådighed for fonden.
I praksis er der dog opstået tvivl om, hvorvidt lovens § 6, stk. 1, indebærer,
at Den Sociale Investeringsfond ikke kan indgå direkte partnerskaber om
sociale investeringer med specifikke kommuner, og dermed økonomisk
investere direkte i konkrete indsatser i disse kommuner, uden at der
gennemføres en ansøgningsrunde.
Samtidig er det erfaringen, at det vil være vanskeligt og ressourcekrævende
at iværksætte den slags investeringer og partnerskaber gennem en
ansøgningsrunde, da der er behov for, at partnerskabsaftalerne forhandles
med den konkrete kommune, og for at investeringer foretages på baggrund
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
af en vurdering af rammerne for den konkrete investeringscase i kommunen
og potentialerne for en vellykket indsats. Det skyldes, at der som led i
indgåelsen af aftalen vil skulle udarbejdes en konkret business case, der
sandsynliggør, at de forventede budgetbesparelser som følge af
investeringen/indsatsen kan dække en tilbagebetaling af den initiale
investering med et kontraktuelt fastsat afkast.
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at det begrænser fondens
muligheder for at opnå dele af sit formål om at bidrage til nye måder at
finansiere offentlige velfærdsindsatser gennem sociale investeringer, hvis
samtlige partnerskaber og investeringer, hvor der ydes tilskud eller
finansiering til den offentlige sektor, vil skulle indgås på baggrund af en
ansøgningsrunde.
Dermed er det ministeriets opfattelse, at sociale investeringer bør kunne
iværksættes uden en ansøgningsrunde i de tilfælde, hvor Den Sociale
Investeringsfond kræver tilskuddet tilbagebetalt med en risikopræmie, hvis
det projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at opnå et eller flere aftalte
mål.
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Den Sociale Investeringsfond får mulighed for at fravige
bestemmelsen om, at tildelingen af tilskud til statslige, kommunale og
regionale myndigheder m.v. skal ske igennem en ansøgningsrunde i de
tilfælde, hvor fonden som vilkår for tildeling af tilskud fastsætter, at tilskud
kan kræves tilbagebetalt med en risikopræmie, hvis det projekt, der har
modtaget tilskud, viser sig at opnå et eller flere aftalte mål.
Af den foreslåede ændring følger, at fonden vil kunne iværksætte
investeringer direkte i kommuner, når der er tale om et partnerskab baseret
på en resultatkontrakt og hvor det tilskud, der gives, kan kræves tilbagebetalt
med en risikopræmie.
Det følger af den foreslåede ændring, at tildelingen af tilskud til statslige,
kommunale og regionale myndigheder m.v. vil skulle ske igennem en
ansøgningsrunde, når lovens stk. 2 ikke finder anvendelse.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
3.
2.5. Præciseringer om evaluering af fonden
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
2.5.1. Gældende ret
Det fremgår ikke af selve lovteksten til lov om Den Sociale
Investeringsfond, at der skal foretages en evaluering af fonden. Af
bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side 11, fremgår det, at
”fondens bestyrelse fremlægger en status for fondens arbejde inden
udgangen af 2021 samt en handlingsplan, som skal danne grundlag for, at
regeringen, KL og Danske Regioner kan tage stilling til fondens videre
organisering.”
I svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 6 af 24.
oktober 2018, d. 7. november 2018 til forslag L 56 til lov om Den Sociale
Investeringsfond fremgår det endvidere, at fondens bestyrelse pålægges at
fremlægge en status og handleplan for fondens arbejde efter fire år,
hvorefter der i en aftale mellem parterne (stat, kommuner og regioner) kan
tages stilling til fondens videre organisering.
2.5.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at det i loven bør
præciseres, at der gennemføres en evaluering af fonden.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
11, at Regeringen, KL og Danske Regioner skal tage stilling til fondens
videre organisering på baggrund af en status for fondens arbejde og en
handlingsplan. Af svaret på udvalgsspørgsmålet henvises endvidere til en
evaluering, der tager udgangspunkt i de erfaringer, der vil være siden
fondens etablering. Det bør således præciseres, at der skal udarbejdes en
evaluering, der vil skulle tage udgangspunkt i de hidtidige erfaringer med
fonden, og som skal danne grundlag for en handlingsplan. Det er samtidig
ministeriets opfattelse, at dette vil give de bedste forudsætninger for at tage
stilling til fondens videre organisering.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget til loven og svaret
på udvalgsspørgsmålet, at bestyrelsen pålægges at fremlægge dette inden
for de første fire år (2018-2021), det vil sige i 2021.
2.5.3. Den foreslåede ordning
Med forslaget vil det blive præciseret, at fondens bestyrelse fremlægger en
evaluering af fondens arbejde inden udgangen af 2021 samt en
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
handlingsplan, som skal danne grundlag for stillingtagen til fondens videre
organisering.
Den Sociale Investeringsfond er ansvarlig for, at der iværksættes en
evaluering, som en handlingsplan kan baseres på. Evalueringen og
handlingsplanen vil skulle forelægges for social- og indenrigsministeren
inden udgangen af 2021 og drøftes blandt parterne bag fonden (stat,
kommuner og regioner) samt i aftalekredsen.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget
har
ingen
økonomiske
konsekvenser
eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med princippet om enkle
og klare regler, idet lovændringen har til formål at afklare uklarheder i
lovgivningen og sikre en nemmere forvaltning og administration. De øvrige
principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at være relevante
for forslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Social- og Indenrigsministeriet vurderer, at de fem principper for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de ændringer, der med
lovforslaget foreslås til Lov om Den Sociale Investeringsfond.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
2276235_0017.png
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. november 2020 til den 5.
december 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsløshedskassen for selvstændigt erhvervsdrivende
(ASE), Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadeforeningen AVS,
BDO Kommunernes Revision, BUPL - Forbundet af Pædagoger og
Klubfolk, Børn og Familier, Business Danmark, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår,
Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings
Forbund, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Investor
Relations Forening
DIRF, Dansk IT, Dansk Metal, Dansk Retspolitisk
Forening, Dansk Røde Kors, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske
Erhvervsskoler
Lederne, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening,
Finansforbundet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation
i Danmark, Den Sociale Investeringsfond, Den Sociale Kapitalfond, Den
Uvildige konsulentforening på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Det Faglige Hus, Det Kriminalpræventive Råd,
Digitaliseringsstyrelsen, Finans Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen
af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer,
Frivilligrådet, FSR - danske revisorer, FTF, Garantifonden for indskydere
og investorer, Institut for Menneskerettigheder, Investering Danmark,
Justitia, KFUM’s Sociale Arbejde, Kommunernes Landsorganisation
(KL), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),
Landsforeningen af Socialpædagoger, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD),
Mødrehjælpen, Pension Danmark, Psykiatrifonden, Realkreditrådet,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Digital Sikkerhed,
Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Psykisk Sårbare på
Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, Socialstyrelsen,
Ungdommens Røde Kors, Ungdomsringen, UNHCR Regional
Representation for Northern Europe og Vækstfonden.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Negative
konsekvenser/merudgifter
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
2276235_0018.png
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1 og 2, i lov om Den Sociale Investeringsfond, at
Den Sociale Investeringsfond skal varetage to formål. Det ene er at udbrede
indsatser på de større velfærdsområder, der skaber bedre resultater og
samtidig mindsker de offentlige udgifter. Det andet er at udvikle og modne
nye indsatser på de større velfærdsområder, der kan danne grundlag for nye
offentlige og private investeringer.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
9, at ”Fondens ene formål er at udbrede
indsatser på de større
velfærdsområder, der skaber bedre resultater og samtidig mindsker de
offentlige udgifter. Det foreslås, at disse indsatser årligt aftales i forbindelse
18
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
med finanslovsforhandlingerne.” Endvidere fremgår det, at ”Fondens andet
formål er at udvikle og modne nye indsatser på de større velfærdsområder,
der kan danne grundlag for nye partnerskaber. Det foreslås, at der i
forbindelse med etableringen af fonden besluttes minimum tre områder, som
fonden skal udvikle og modne indsatser inden for.”
Det foreslås, at der i lovens § 1 indsættes et nyt
stk. 3,
hvorved det
præciseres, at Den Sociale Investeringsfond er organiseret i to underfonde:
1) En investeringsfond
2) En udviklingsfond.
Endvidere præciseres det, at de to fonde skal bidrage til de formål, som
fremgår af stk. 2.
Med forslaget vil det blive præciseret, at fonden består af to underfonde, og
at disse to underfonde dels bidrager til fondens første formål om at udbrede
indsatser på de større velfærdsområder, der skaber bedre resultater og
samtidig mindsker de offentlige udgifter, dels bidrager til fondens andet
formål om at udvikle og modne nye indsatser på de større velfærdsområder,
der kan danne grundlag for nye offentlige og private investeringer jf. lovens
§ 1 stk. 2. Med ændringen bemærkes det endvidere, at begge underfonde
kan anvende de i lovens § 4 oplistede forretningsdispositioner og
finansieringsformer.
Forslaget vil ikke indebære ændringer i den gældende retstilstand, herunder
ændringer i fondens konstruktion og rammer.
Det bemærkes, at der i bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den
Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som
fremsat, side 9, at, henvises til både politisk valgte
”indsatser”
og
”områder”,
mens selve loven henviser til
”temaer”.
Det er Social- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at
”temaer”
skal forstås som overordnede
målsætninger eller delformål for fondens investeringer, og at
”indsatser”
skal forstås som konkrete sociale indsatser og investeringer i eller
partnerskaber om disse.
”Områder” forstås i denne sammenhæng som
synonymt med ”temaer”.
Da
begreberne ”temaer”, ”indsatser” og ”områder”
ikke anvendes
konsekvent, er det ministeriets vurdering, at det er nødvendigt at præcisere,
at aftalekredsen beslutter de overordnede temaer for fondens to underfonde,
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
men at fonden foretager den konkrete udvælgelse af udviklings- og
investeringsprojekter ud fra en faglig vurdering. Præciseringen vurderes at
være i overensstemmelse med lovens intention, idet det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond, jf.
Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side 15, at bestyrelsen på
baggrund af deres faglige ekspertise og inden for de politisk givne rammer
vil skulle vurdere, om indsatser, der ønskes udbredt, kan medføre bedre
resultater, der bl.a. vil skabe en positiv forandring for målgruppen samtidig
med, at der skabes målbare offentlige besparelser, der er større end
udgifterne ved indsatsen. De politisk besluttede rammer inden for fondens
formål vil herefter konsekvent kunne benævnes ”temaer” frem for
”indsatser” og ”områder”.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af lov om Den Sociale Investeringsfond § 1, stk. 1, og 2, at Den
Sociale Investeringsfond skal varetage to formål. Det ene er at udbrede
indsatser på de større velfærdsområder, der skaber bedre resultater og
samtidig mindsker de offentlige udgifter. Det andet er at udvikle og modne
nye indsatser på de større velfærdsområder, der kan danne grundlag for nye
offentlige og private investeringer.
Det fremgår endvidere af § 1, stk. 3, i lov om Den Sociale Investeringsfond,
at de nærmere temaer inden for de i stk. 2 nævnte formål, som fonden skal
disponere og investere inden for, besluttes årligt i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven.
Det foreslås, at lovens § 1, stk. 3, der med lovforslaget vil blive stk. 4,
nyaffattes. Med det foreslåede nye
1. pkt.
præciseres det, at der årligt
fastsættes temaer inden for de i stk. 2 nævnte formål, som fonden skal
disponere og investere inden for.
Formuleringen i det gældende 1. pkt. om, at temaerne besluttes årligt i
forbindelse med forhandlingerne om finansloven, flyttes til det nye
2. pkt.
I det nye 2. pkt. tilføjes, at temaerne kan være tværgående for de to
underfonde. Med ændringen præciseres det, at aftalekredsen kan vælge, at
temaerne skal være tværgående for de to underfonde. Det er ministeriets
20
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
vurdering, at denne mulighed ikke fremgår tydeligt af den gældende
lovgivning.
I det gældende 2. pkt., der bliver
3. pkt.,
ændres ministeren for offentlig
innovation til social- og indenrigsministeren. Bestemmelsen er en
videreførelse af den gældende bestemmelse, der ikke indebærer ændringer i
lovens materielle indhold. Ændringen af den relevante minister skyldes
Social- og Indenrigsministerens overtagelse af det ressortmæssige ansvar
for Den Sociale Investeringsfond ved kgl. resolution den 24. september
2019.
Der tilføjes et nyt
4. pkt.
om, at fonden efterfølgende har mulighed for årligt
at indstille et supplerende tema. Med ændringen vil det fremgå eksplicit, at
Den Sociale Investeringsfond hvert år får mulighed for at indstille et
supplerende tema. Det følger af ændringen, at det supplerende tema kan
indstilles af fonden, når og hvis det vurderes relevant af fonden, og temaet
er således ikke bundet til de politiske forhandlinger i forbindelse med aftalen
om finansloven. Endvidere følger det af forslaget, at det supplerende tema
vil skulle godkendes af aftalekredsen.
Den foreslåede bestemmelse i § 1 vil medføre, at rammerne for fondens
arbejde præciseres, herunder at det fremgår tydeligt, at de temaer, der årligt
fastsættes inden for de i stk. 2 nævnte formål, og som fonden skal disponere
og investere inden for, kan være tværgående for de to underfonde, såfremt
det besluttes af aftalekredsen. Bestemmelsen vil dertil medføre, at det
fremgår eksplicit, at Den Sociale Investeringsfond har mulighed for årligt at
indstille et supplerende tema. Det indstillede tema vil skulle godkendes af
aftalekredsen.
Det bemærkes, at den gældende retstilstand for de politiske forhandlinger
om temaerne, som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget til lov om
Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som
fremsat, side 9 og gengivet i punkt 2.1.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger, forbliver uændret.
Med ændringerne i 1. og 2. pkt. er der alene tale om konsekvensændringer,
som ikke indebærer ændringer i lovens materielle indhold.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
21
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Til nr. 3
Det fremgår af lov om Den Sociale Investeringsfond § 6, stk. 1, at
tildelingen af tilskud til statslige, kommunale og regionale myndigheder
m.v. skal ske igennem en ansøgningsrunde, hvor statslige, kommunale og
regionale myndigheder m.v. kan søge om støtte til indsatser. Endvidere
fremgår det af § 6, stk. 2, at Den Sociale Investeringsfond som vilkår for
tildeling af tilskud kan fastsætte, at tilskud kan kræves tilbagebetalt med en
risikopræmie, hvis det projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at opnå et
eller flere aftalte mål.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side
4, at fonden skal bidrage til at kunne igangsætte nye former for samarbejde
mellem forskellige aktører, for eksempel offentligt-private partnerskaber,
der er baseret på en resultatkontrakt og med inddragelse af én eller flere
investorer (også betegnet som ”social impact bonds”).
Endvidere fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget til loven, side 7,
at for at understøtte, at offentlige myndigheder kan igangsætte forsøg med
partnerskaberne, kan fonden give tilskud til offentlige myndigheder, der
ønsker at igangsætte forsøg med partnerskaberne. Endvidere fremgår det, at
idet fonden vil skulle engagere sig i en række forskellige typer af
partnerskaber, vurderes det hensigtsmæssigt, at fonden skal kunne foretage
en række andre finansielle dispositioner.
De første års erfaringer med Den Sociale Investeringsfond har vist et behov
for, at fonden kan indgå partnerskaber med- og yde tilskud til konkrete
kommuner i forbindelse med sociale investeringer og/eller udviklingen af
sociale investeringer. Disse partnerskaber baserer sig på en resultatkontrakt,
hvor fonden finansierer en velfærdsindsats mod, at kommunen
tilbagebetaler fonden den initiale investering med et kontraktuelt fastsat
afkast, såfremt der med indsatsen opnås en række aftalte resultater. Denne
finansieringsform er ifølge lovens § 6, stk. 2, til rådighed for fonden.
Det er dog uklart, hvorvidt lovens § 6, stk. 1, indebærer, at Den Sociale
Investeringsfond ikke kan indgå direkte partnerskaber om sociale
investeringer med specifikke kommuner, uden at der gennemføres en
ansøgningsrunde.
22
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Det foreslås derfor, at der i lovens § 6 indsættes et nyt
stk. 3,
hvor det
præciseres, at lovens § 6, stk. 1, kan fraviges i de tilfælde, hvor stk. 2 finder
anvendelse.
Med den foreslåede ordning vil Den Sociale Investeringsfond få mulighed
for at fravige bestemmelsen om, at tildelingen af tilskud til statslige,
kommunale og regionale myndigheder m.v. skal ske igennem en
ansøgningsrunde, i de tilfælde, hvor fonden som vilkår for tildeling af
tilskud fastsætter, at tilskud kan kræves tilbagebetalt med en risikopræmie,
hvis det projekt, der har modtaget tilskud, viser sig at opnå et eller flere
aftalte mål.
Af den foreslåede ændring følger, at fonden vil kunne iværksætte
investeringer direkte i kommuner, når der er tale om et partnerskab baseret
på en resultatkontrakt og hvor det tilskud, der gives, kan kræves tilbagebetalt
med en risikopræmie. Den foreslåede ændring forventes at gøre det lettere
for fonden at foretage flere investeringer i partnerskaber med kommuner, og
investeringerne forventes at kunne blive foretaget på et mere oplyst
grundlag med afsæt i den enkelte kommune og den konkrete business case.
Det bemærkes, at tildelingen af tilskud til statslige, kommunale og regionale
myndigheder m.v. skal ske igennem en ansøgningsrunde, når lovens stk. 2
ikke finder anvendelse.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.4. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Private investorers mulighed for at investere i dele af fondens portefølje eller
mulighed for at investere i den samlede portefølje fremgår ikke af lov om
Den Sociale Investeringsfond. Det fremgår derimod af bemærkningerne til
lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond, jf. Folketingstidende
2018-19, A, L 56 som fremsat, side 9, at fonden skal sikre, at private
investorer investerer i alle indsatser, som fonden investerer i inden for et
givent år, dvs. i fondens samlede portefølje.
Af den betænkning, som Social-, Indenrigs- og Børneudvalget afgav den 29.
november 2018 efter 2. behandlingen af lovforslaget til lov om Den Sociale
Investeringsfond jf. Folketingstidende 2018-19, B, betænkning til L 56 som
fremsat, side 2, fremgår det endvidere at
”Eventuelle investorer har […] fuld
gennemsigtighed i forhold til indholdet af investeringen. Investorerne har
23
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
dog ikke indflydelse på indholdet i de sociale investeringsprogrammer. Der
skal således ved fondens finansiering stilles krav om, at den enkelte ansøger
om støtte fra investeringsfonden ikke kan indgå supplerende delaftale om
finansiering, partnerskab m.v. med en privat investor om samme indsats, og
at en privat investor ikke samtidig kan udføre opgaven. Der er således
adskillelse af private investorer og udførerleddet. Samme adskillelse gør sig
ikke gældende i udviklingsfonden.”
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at loven er uklar, når det
gælder private investorers muligheder for at investere i projekter og
indsatser i regi af fonden. Konkret er det uklart, om bemærkningerne til
lovforslaget til loven og udvalgsbetænkningen forudsætter, at private
investorer skal investere i fondens samlede portefølje, eller om de også kan
investere i enkelte af fondens investerings- og udviklingsprojekter, så længe
Den Sociale Investeringsfond så vidt muligt sikrer, at der er investorer til
projekter inden for alle de politisk besluttede temaer for fondens arbejde.
Det er desuden ministeriets opfattelse, at det ikke fremgår tydeligt af
bemærkningerne til lovforslaget til loven og udvalgsbetænkningen, hvorvidt
formuleringerne skal fortolkes så snævert, at fonden ikke må indgå
partnerskaber med private investorer om konkrete
enkeltstående
investeringer.
Ud fra en formålsfortolkning er det ministeriets opfattelse, at
bemærkningerne til lovforslaget til loven og udvalgsbetænkningen må
skulle fortolkes således, at private fonde, som ønsker at investere i et enkelt
projekt, som ligger inden for de private fondes fundats kan gøre det, selvom
de øvrige projekter i Den Sociale Investeringsfonds portefølje ligger uden
for de private fondes fundats. Dette vil også være i overensstemmelse med
lovens intention. Der vurderes på den baggrund at være behov for en
præcisering af reglerne i loven.
Konkret foreslås det, at der i lovens § 7 indsættes to nye stykker. Med det
foreslåede nye
stk. 2
vil det blive præciseret, at private investorer kan
investere i fondens portefølje. Investeringerne kan være i fondens samlede
portefølje eller i enkelte af fondens investerings- og udviklingsprojekter.
”Portefølje” henviser
i lovforslaget til fondens portefølje af investeringer og
projekter i regi af de to underfonde.
Med det foreslåede nye
stk. 3
vil det endvidere blive præciseret, at Den
Sociale Investeringsfond skal sikre, at der så vidt muligt er investorer til
24
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
investerings- og udviklingsprojekter inden for alle de politisk besluttede
temaer for fondens arbejde.
Forslaget indebærer, at Den Sociale Investeringsfond i den årlige
redegørelse til ministeren vil skulle redegøre for, at fonden i det omfang, det
er muligt, har søgt at sikre eksterne investeringer til alle de politisk
besluttede temaer for fondens arbejde. Det kan for eksempel ske ved at
dokumentere opsøgende aktiviteter over for investorer eller øvrige
aktiviteter iværksat af fonden for at sikre ekstern kapital.
Med forslaget vil det blive tydeliggjort, at private investorer har mulighed
for at investere i enkelte investeringsprojekter, så længe Den Sociale
Investeringsfond så vidt muligt sikrer, at der er investorer til investeringer
inden for alle de politisk besluttede temaer for fondens arbejde. Det ligger
også i den foreslåede præcisering, at Den Sociale Investeringsfond kan
afvise yderligere investering i allerede inddækkede investeringsområder,
hvis alle de politisk besluttede områder ikke er dækket ind.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af § 8 i lov om Den Sociale Investeringsfond at Den Sociale
Investeringsfond afgiver en årlig redegørelse om sin virksomhed til
ministeren for offentlig innovation, og at redegørelsen oversendes til
Folketinget. Bestemmelsen er placeret i lovens
kapitel 2
om fondens
dispositioner.
Det er imidlertid Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at denne
bestemmelse ikke omhandler fondens dispositioner, men derimod blandt
andet skal ses som led i tilsyn med fonden i lovens
kapitel 6
og den generelle
orientering af social- og indenrigsministeren og Folketinget om fondens
virke.
Derfor foreslås det, at lovens § 8 flyttes fra lovens kapitel 2 til kapitel 6.
Konkret sker dette ved, at lovens § 8 ophæves, og at der indsættes en ny §
15 a med enslydende formulering i lovens kapitel 6.
Ændringen indebærer ikke ændringer i lovens materielle indhold.
25
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1 nr.
7.
Til nr. 6
Det gældende lovgrundlag for Den Sociale Investeringsfond indeholder ikke
en bestemmelse om udarbejdelse af vedtægter eller om ministerens adgang
til at godkende sådanne. Efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse vil
det kunne styrke fondens administrative rammer, at bestyrelsen udarbejder
vedtægter, som godkendes af ministeren.
Derfor foreslås det, at der i lovens kapitel 3 indsættes en ny § 9 a. Med
forslaget vil det blive præciseret, at fondens forhold reguleres i en vedtægt.
Endvidere vil det foreslåede nye § 9 a, stk. 2, medføre, at bestyrelsen
udarbejder fondens vedtægt og ændringer heri, som godkendes af social- og
indenrigsministeren.
Af vedtægterne vil der kunne fremgå bestemmelser om overordnede
dispositioner, der skal forelægges ministeren til godkendelse på et
statusmøde eller til orientering på et orienteringsmøde, ligesom det vil
kunne blive præciseret, i hvilket omfang bestyrelsen er forpligtet til at
orientere ministeren om emner af væsentlig betydning for fonden med
henblik på at muliggøre udøvelsen af ministerens administration og tilsyn
med Den Sociale Investeringsfond. Vedtægterne kan også indeholde
nærmere retningslinjer for fondens aktiviteter, herunder bestemmelser om
risikostyring samt omkostningseffektiv drift af fonden. Vedtægterne vil
skulle anmeldes til Erhvervsstyrelsen og vil blive offentligt tilgængelige.
Til nr. 7
Lov om Den Sociale Investeringsfond indeholder ikke en bemyndigelse til,
at social- og indenrigsministeren kan fastsætte et regelgrundlag for fondens
drift m.v., der kan understøtte ministerens ansvar for at føre et overordnet
tilsyn med fonden. Som følge heraf vil det være vanskeligt for ministeren at
tilrettelægge et tilfredsstillende tilsyn, da der ingen nærmere bestemmelser
er angivet herom.
Det foreslås derfor, at der i § 15 indsættes et nyt
stk. 4,
hvorefter social- og
indenrigsministeren vil kunne fastsætte regler om Den Sociale
Investeringsfonds organisering, drift, tilsyn, revision m.v.
26
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Det følger af den foreslåede ændring af § 15, at ministeren herefter kan
fastsætte et egentligt administrationsgrundlag, der sætter rammerne for
ministerens administration af og tilsyn med fonden.
Administrationsgrundlaget er en mulighed for ministeren for at lave et
smidigt administrativt og økonomisk regelgrundlag, der kan tilpasses
løbende, da fonden fortsat er i et afsøgende stadie. Det er ikke hensigten, at
administrationsgrundlaget skal begrænse fondens investeringsmuligheder
substantielt, men skal tværtimod med respekt for fondens lovfastsatte formål
og bestyrelsens kompetence beskrive de administrative rammer, der er et
minimum for anvendelsen af statslige midler efter principper om
omkostningseffektiv drift.
Administrationsgrundlaget kan med inspiration fra andre, større fonde så
som Vækstfonden indeholde principper for tilsyn med personaleforhold for
eksempel lønniveauer, retningslinjer for tilskudsanvisning til fondens
sekretariat, sagsgange for ministeriets løbende tilsyn med den interne
administration og økonomiske forhold i fonden, samt krav i forbindelse med
budgetlægning, udgiftsopfølgning, aflæggelse af årsregnskab og revision.
Grundlaget kan endvidere rammesætte aftaler om rådgivning fra social- og
indenrigsministeriets departement inden for eksempelvis HR, samt
praktiske administrative forhold, så som bistand til sekretariatet i form af
lokaler, forplejning, it-udstyr m.v.
Administrationsgrundlaget, der vil kunne blive fastsat af social- og
indenrigsministeren efter den foreslåede bemyndigelse, vil således kunne
beskrive de centrale regelsæt og styringsforhold m.v., som gælder for Den
Sociale Investeringsfond, samt nærmere beskrive ansvars- og
kompetencefordelingen mellem på den ene side fondens bestyrelse og
daglige ledelse og på den anden side social- og indenrigsministeren.
Administrationsgrundlaget vil sammen med lov om Den Sociale
Investeringsfond, fondens vedtægter, § 9-aftale mellem social- og
indenrigsministeren og Rigsrevisionen vedrørende revision samt øvrige
relevante regelsæt kunne udgøre de væsentligste dokumenter, som lægges
til grund for social- og indenrigsministerens tilsyn med, at fonden lever op
til deres formål og forvalter det statslige tilskud effektivt og korrekt.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
27
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Til nr. 8
Det fremgår af § 8 i lov om Den Sociale Investeringsfond, at Den Sociale
Investeringsfond afgiver en årlig redegørelse om sin virksomhed til
ministeren for offentlig innovation, og at redegørelsen oversendes til
Folketinget.
Det bemærkes endvidere, at ministeren oversender redegørelsen til
Folketinget.
Det er Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at lovens gældende § 8,
blandt andet skal ses som led i tilsyn med fonden i lovens kapitel 6.
Derfor foreslås det, at lovens § 8 ophæves og indsætte si kapitel 6 som en
ny § 15 a med enslydende formulering i lovens kapitel 6. Samtidig ændres
”ministeren for offentlig innovation” til ”social- og indenrigsministeren”,
som følge af social- og indenrigsministerens overtagelse af det
ressortmæssige ansvar for Den Sociale Investeringsfond ved kgl. resolution
den 24. september 2019.
Ændringen er alene en konsekvensændring, som ikke indebærer ændringer
i lovens materielle indhold.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1 nr.
4.
Til § 2
Af bemærkningerne til lovforslaget til lov om Den Sociale Investeringsfond,
jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 56 som fremsat, side 11, fremgår det, at
”det
forudsættes, at fondens bestyrelse fremlægger en status for fondens
arbejde inden udgangen af 2021 samt en handlingsplan, som skal danne
grundlag for, at regeringen, KL og Danske Regioner kan tages stilling til
fondens videre organisering.”
Det fremgår endvidere af svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets
spørgsmål nr. 6 af 24. oktober 2018, d. 7. november 2018 til forslag L 56 til
lov om Den Sociale Investeringsfond, at
”fondens bestyrelse pålægges
at
fremlægge en status for fondens arbejde efter 4 år samt en handlingsplan, så
der herefter i en aftale mellem parterne (stat, kommuner og regioner) kan
tages stilling til fondens videre organisering. Det fremgår derfor af
lovforslag om etableringen af Den Sociale Investeringsfond, at fondens
28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
bestyrelse skal fremlægge en status og handleplan for fondens arbejde inden
udgangen af 2021. Evalueringen vil således tage udgangspunkt i de
erfaringer, der vil være i de første år efter fondens etablering. Evalueringen
vil blive drøftet i aftalekredsen.”
Det fremgår således, at der skal tages stilling til fondens videre organisering
af Regeringen, KL og Danske Regioner (parterne). Det skal ifølge
bemærkningerne til lovforslaget til loven ske på baggrund af en status for
fondens arbejde og en handlingsplan, som bestyrelsen pålægges at
forelægge for parterne. Svaret på udvalgsspørgsmålet henviser desuden til
en evaluering, der tager udgangspunkt i de erfaringer, der vil være siden
fondens etablering.
Det er Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at det i loven bør
præciseres, at der skal gennemføres en evaluering på baggrund af de
hidtidige erfaringerne. Konkret foreslås det, at der tilføjes en materiel
bestemmelse om, at fondens bestyrelse fremlægger en evaluering af fondens
arbejde inden udgangen af 2021 samt en handlingsplan, som skal danne
grundlag for stillingtagen til fondens videre organisering.
Evalueringen vil tage udgangspunkt i erfaringerne set i lyset af formålet med
fonden. Evalueringen skal danne grundlag for en handlingsplan, der kan
indeholde anbefalinger til fondens videre organisering som beskrevet i
bemærkningerne til lovforslaget til loven.
Med ”videre organisering” menes
for eksempel fondens sammensætning af bestyrelse og rådgivende udvalg,
sekretariatsbetjening, lovgivningsmæssige rammer, forvaltningsretlige
status og arbejdsområder, finansielle redskaber m.v.
Den Sociale Investeringsfond er ansvarlig for evalueringens kvalitet og
validitet og evalueringen kan gennemføres helt eller delvist af ekstern
evaluator. Handlingsplanen vil skulle udarbejdes af fonden, blandt andet på
baggrund af evalueringen.
Evalueringens karakter og omfang vil blive drøftet mellem Den Sociale
Investeringsfond og Social- og Indenrigsministeriet og under hensyntagen
til fondens økonomiske rammer. Evalueringen og handlingsplanen vil skulle
forelægges for social- og indenrigsministeren inden udgangen af 2021 og
drøftes blandt parterne bag fonden (stat, kommuner og regioner) samt i
aftalekredsen.
29
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Der henvises i øvrigt til punkt 2.5. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2021.
De foreslåede ændringer af loven vil finde anvendelse både for nuværende
og fremtidige investeringer, projekter samt eventuelle verserende sager i
regi af Den Sociale Investeringsfond.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da Lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. lovens § 18, ikke gælder for Færøerne og Grønland og
ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget.
30
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Den Sociale
Investeringsfond, jf. lov nr. 1462
af 11. december 2018, foretages
følgende ændringer:
§
1.
Den
Sociale
Investeringsfond oprettes som en
uafhængig forvaltningsenhed inden
for den statslige forvaltning.
Stk. 1 - 2. ---
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke:
»Stk. 3.
Til de formål, som
fremgår af stk. 2, er Den Sociale
Investeringsfond organiseret i to
underfonde:
1) En investeringsfond
2) En udviklingsfond«.
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2.
§ 1, stk. 3,
der bliver stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Der fastsættes årligt
temaer inden for de i stk. 2 nævnte
formål, som fonden skal disponere
og investere inden for. Temaerne
kan være tværgående for de to
underfonde og besluttes årligt i
forbindelse med forhandlingerne
om finansloven. Social- og
indenrigsministeren
orienterer
skriftligt fonden herom. Fonden har
efterfølgende mulighed for årligt at
indstille et supplerende tema.«
Stk. 3.
De nærmere temaer inden
for de i stk. 2 nævnte formål, som
fonden skal disponere og investere
inden for, besluttes årligt i
forbindelse med forhandlingerne
om finansloven. Ministeren for
offentlig innovation orienterer
skriftligt fonden herom.
31
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
§ 6.
Tildelingen af tilskud til
statslige, kommunale og regionale
myndigheder m.v. skal ske
igennem en ansøgningsrunde, hvor
statslige, kommunale og regionale
myndigheder m.v. kan søge om
støtte til indsatser.
Stk. 2.
Fonden kan som vilkår
for tildeling af tilskud fastsætte, at
tilskud kan kræves tilbagebetalt
med en risikopræmie, hvis det
projekt, der har modtaget tilskud,
viser sig at opnå et eller flere aftalte
mål.
3.
I
§ 6
indsættes efter
stk. 2
som
nyt stykke:
»Stk.
3.
§ 6, stk. 1, kan fraviges
i de tilfælde, hvor stk. 2 finder
anvendelse.«
§ 7.
Statslige, kommunale og
regionale myndigheder m.v. samt
private aktører kan deltage i de
4.
I § 7
indsættes efter stk. 1 som
projekter, hvortil fonden tildeler nye stykker:
midler.
»Stk. 2.
Private investorer kan
investere i fondens portefølje.
Investeringerne kan være i fondens
samlede portefølje eller i enkelte af
fondens investerings- og
udviklingsprojekter«
» Stk. 3.
Den Sociale
Investeringsfond skal sikre, at der
så vidt muligt er investorer til
investerings-
og
udviklingsprojekter inden for alle
de politisk besluttede temaer for
fondens arbejde.«
§ 8.
Fonden afgiver en årlig
5.
§ 8
ophæves.
redegørelse om sin virksomhed til
32
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
ministeren for offentlig innovation.
Redegørelsen
oversendes
til
Folketinget.
§ 9. Fonden ledes af en
bestyrelse bestående af 1 formand
og 7 andre medlemmer.
Stk. 2
6. ---
6.
Efter
§ 9
indsættes i
kapitel 3:
»
§ 9 a.
Fondens forhold
reguleres i en vedtægt.
Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder
fondens vedtægt og ændringer heri,
som godkendes af social- og
indenrigsministeren.«.
§ 15.
Ministeren for offentlig
innovation fører tilsyn med fonden.
Stk. 2.
Ministeren for offentlig
innovation kan afkræve fonden
enhver oplysning, som ministeren
anser for nødvendig for at kunne
udøve
sin
tilsynsforpligtelse.
Ministeren skal til enhver tid have
adgang til at gøre sig bekendt med
fondens
administrative
og
økonomiske systemer, regnskaber
og virksomhed i øvrigt.
Stk. 3. Bestyrelsesformanden
holder ministeren for offentlig
innovation orienteret om alle
væsentlige forhold vedrørende
fonden,
herunder
væsentlige
ændringer i fondens økonomi eller
aktiviteter.
7.
I
§ 15
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Social-
og
indenrigsministeren kan fastsætte
regler
om
Den
Sociale
Investeringsfonds
organisering,
drift, tilsyn, revision m.v.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3
og 4.
§ 15.
Ministeren for offentlig
7.
Efter § 15 indsættes i kapitel 6:
innovation fører tilsyn med fonden.
Ȥ 15 a.
Fonden afgiver en årlig
Stk. 2
3.
---.
redegørelse om sin virksomhed til
social- og indenrigsministeren.
Redegørelsen
oversendes
til
Folketinget.
33
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 52: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for fastlæggelse af administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond og øvrige præciseringer af reglerne for fonden), fra social- og indenrigsministeren
34