Bilag 2. Puljeoversigt
Tabel 1
Puljer forslaget til finansloven for 2021
2021-pl (mio. kr.)
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 06.32.01.23. COVID-19 re-
sponspulje
100,0
-
-
-
COVID-19 responspuljen skal sikre, at
Rammerne for udmøntningen fastsættes i
Danmark kan reagere hurtigt og præcist på 2020/2021.
nogle af de konsekvenser af krisen, der
først viser sig senere. Responspuljen af-
sættes til at arbejde for at afbøde konkrete
følgevirkninger af COVID-19-krisen i Afrika
med fokus på bl.a. sundhed, social og øko-
nomisk udvikling og menneskerettigheder.
At bidrage til at fremme religions- og trosfri- ToRF-vinduet kan søges af alle danske organi- Puljeadministrator har beføjelse til at
hed samt beskytte trosbaserede minorite- sationer, der lever op til de generelle krav i
bevilge midler videre efter ansøgning.
ter.
Udenrigsministeriets administrative retningslin- Ordningerne er baseret på retningslin-
jer for Puljer og Netværk. Midlerne udmøntes jer fra Udenrigsministeriet, der nøje sti-
gennem et særskilt vindue inden for den eksi- pulerer organisationens forpligtigelse til
sterende puljeordning administreret af Dansk at følge dansk forvaltningsret og de til
Missionsråds Udviklingsafdeling (§
enhver tid gældende retningslinjer, som
06.33.01.12). Retningslinjer fremgår af
fastsættes af ministeriet.
www.dmru.org
Puljen sætter flygtninge og migranter i
Puljen udgør en del af det samlede tilskud på Flygtningehjælpen bevilger midler vi-
Danmark i stand til at styrke det lokale civil- 25 mio. kr. og kan søges af afghanske og so- dere efter ansøgning som en del af
samfund i deres hjemlande.
mali diasporaorganisationer i Danmark. Ret-
strategisk partnerskab med Udenrigs-
ningslinjer fremgår af
https://www.drc.ngo/our-
ministeriet og de til enhver tid gæl-
work/what-we-do/civil-society-engagement/di-
dende retningslinjer herfor.
aspora-programme/diaspora-project-support-
dips/application-process/
Til fremme af unge inden for demokrati,
Puljen kan søges af danske organisationer med Midler er fordelt efter ansøgning i 2017.
kultur og sport samt støtte til Dansk-Egyp- erfaring med ungeindsatser i regionen, men
Nuværende programfase løber fra
tisk Dialog Initiativ i Kairo til fremme af
som ikke er en del af de igangværende DAPP- 2017-202.
dansk-arabisk dialog og samarbejde.
engagementer.
Retningslinjer fremgår af
www.um.dk.
At opnå bæredygtige forbedringer af fattige Puljen kan søges af danske civilsamfundsorga- Puljeadministrator har beføjelse til at
menneskers levevilkår, samfundsmæssige nisationer undtagen strategiske partnere med bevilge midler videre efter ansøgning.
deltagelse, opfyldelse af rettigheder og sik- civilsamfundssamarbejde eller tilsvarende. Intet Ordningerne er baseret på retningslin-
ring af lige muligheder samt at opnå et
medlemskab af CISU kræves. Retningslinjer
jer fra Udenrigsministeriet, der nøje sti-
stærkt engagement i det danske udvik-
fremgår af
www.cisu.dk
pulerer organisationens forpligtigelse til
lingssamarbejde og opfyldelsen af FN’s
at følge dansk forvaltningsret og de til
2021
2022
2023
2024
Formålet med puljen
Aftalebinding
Del af puljen der er aftalt udmøntet
samt hvilken aftale
§ 06.32.08.70. Indsatser vedrø-
rende religions- og trosfrihed
(ToRF-vinduet)
5,0
5,0
5,0
5
§ 06.33.01.10. Diaspora Pro-
ject Support (DiPS)
15,0
15,0
15,0
15,0
§ 06.32.09.20.
DAPP’s Unge-
pulje
15,0
-
-
-
§ 06.33.01.12. Civilsamfund i
Udvikling (CISU)
162,5
162,5
162,5
162,5
Side
1
af
38