Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2275818_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
29. oktober 2020
Bidrag til opfølgning på samrådet den 11. august 2020 om
Ankestyrelsens principmeddelelser
Social- og Indenrigsministeriet har i mail af 7. oktober 2020 bedt
Ankestyrelsen om et overblik over Ankestyrelsens interessenter på det
sociale område og en beskrivelse af, hvordan der sker borgerinddragelse
ved styrelsens behandling og afgørelse af sagerne.
I forhold til Ankestyrelsens interessenter redegør vi nedenfor for, hvilke
interessenter styrelsen er i kontakt med og baggrunden for det.
Dernæst redegør vi for, hvordan borgerne er inddraget i sagsbehandlingen.
1. Ankestyrelsens dialog med interessenterne på styrelsens
område
Ankestyrelsens dialog med interessenterne på området sker både på
grundlag af styrelsens forpligtelser efter retssikkerhedsloven, i formelt
fastsatte fora og i en bredere dialog med interessenter på enten ad hoc
basis eller i aftalte tidsintervaller.
1.1 Vejledning af førsteinstanser
Ankestyrelsen har efter retssikkerhedslovens § 76 pligt til på landsplan at
koordinere, at afgørelser, som kan indbringes for Ankestyrelsen eller
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, træffes i overensstemmelse med
lovgivningen. Ankestyrelsen skal desuden følge praksis og vejlede om
praksis.
Pligten til at praksiskoordinere og vejlede om praksis opfylder
Ankestyrelsen ved at være i løbende dialog med førsteinstanser (primært
kommunerne) og andre om forståelsen af reglerne og Ankestyrelsens
praksis på blandt andet det sociale område.
J.nr. 20-43717
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
2275818_0002.png
Dialogen med omverden i forhold til praksiskoordinering foregår blandt
andet ved, at Ankestyrelsen afholder dialogmøder, offentliggør
principmeddelelser, udarbejder undersøgelser af førsteinstanserne praksis,
afholder webinarer, udsender nyhedsbreve, udbyder kurser og
læringsforløb samt løbende systematiserer og optimerer vejlednings- og
læringsmateriale på ast.dk. Derudover gennemfører Ankestyrelsen
sammen med Socialstyrelsen taskforce-forløb på udsatte børn og unge
området samt handicapområdet. På børneområdet tilbyder Ankestyrelsen
også læringsbesøg til kommunerne, hvor vi drøfter regler og praksis med
udgangspunkt i 3-5 cases fra kommunen.
Ankestyrelsens dialog med kommunerne kan både ske ved møder med
enkeltkommuner eller i ERFA-regi, hvor flere kommuner går sammen med
et ønske om at afholde et dialogmøde.
Dialogmøderne afholdes efter behov og på opfordring og har til formål at
afklare en eller flere specifikke faglige problemstillinger. Der kan også være
tale om, at Ankestyrelsen skal have afdækket, om der er grundlag for at
rejse en tilsynssag over for en specifik kommune.
Dialogen med konkrete kommuner kan også ske i andet regi, fx i
forbindelse med møder med Kommunernes Landsforening og andre
interessenter om en principmeddelelse.
Herudover har Ankestyrelsen en løbende dialog med kommunerne i
forbindelse med afgørelserne af de konkrete klagesager.
Gennem dialogen med kommunerne understøtter Ankestyrelsen en korrekt
retsanvendelse i første instans.
1.2 Ankestyrelsens dialog i formelle fora
Ankestyrelsen har to etablerede formelle fora for dialog på det sociale
område i form af Det Rådgivende Praksisudvalg og Dialogforum mellem
Ankestyrelsen og kommuner.
Det Rådgivende Praksisudvalg
Efter retssikkerhedslovens § 80 er der etableret et centralt rådgivende og
bredt sammensat forum
Det Rådgivende Praksisudvalg
der har til
opgave at rådgive i forbindelse med Ankestyrelsens indsats med at
koordinere førsteinstansernes praksis.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
2275818_0003.png
Ankestyrelsens direktør er formand for udvalget, og de øvrige medlemmer
udpeges efter indstilling fra Kommunernes Landsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Danske
Handicaporganisationer, jf. retssikkerhedsloven § 81.
Det fremgår af retssikkerhedsloven § 80, stk. 2, at udvalget har til opgave
at:
følge og rådgive Ankestyrelsen om koordinering af praksis,
rådgive Ankestyrelsen om kriterierne for at udvælge op til 1.200
klagesager, hvor afgørelsen skal træffes med deltagelse af
beskikkede medlemmer,
rådgive om behov for særlige indsatsområder på baggrund af
gennemførte målinger af de kommunale afgørelser, som
Ankestyrelsen behandler som klageinstans og
rådgive om generel formidling og vejledning af Ankestyrelsens
praksis.
Ankestyrelsen og Det Rådgivende Praksisudvalg mødes to gange årligt eller
efter behov.
Ankestyrelsen udarbejder årligt en redegørelse til udvalget om
sagsbehandlingen i klagesager over kommunale sociale- og
beskæftigelsessager, jf. retssikkerhedslovens § 80, stk. 3.
Dialogforum mellem Ankestyrelsen og kommuner
Som led i kommuneøkonomiaftalen for 2019 er der etableret et
”Dialogforum mellem Ankestyrelsen og kommuner”.
Det fremgår af kommissoriet for dialogforummet, at ”Formålet med
dialogforrummet er at drøfte kommunale problemstillinger, udfordringer og
muligheder med henblik på at bidrage til at styrke kvaliteten i
kommunernes myndighedsarbejde på social-
og beskæftigelsesområdet”
Det fremgår videre, at forrummet ikke har ”afgørelseskompetence, men
dialogen mellem parterne kan danne grundlag for bedre dialog om større
udfordringer og tendenser og give anbefalinger til fremadrettede
initiativer.”
Forrummet mødes ordinært to gange årligt og har mulighed for at aftale
ekstraordinære møder og nedsætte arbejdsgrupper, som mødes efter
behov.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
2275818_0004.png
Der er som led i kommuneøkonomiaftalen for 2021 ved at blive nedsat et
permanent underudvalg til Dialogforum, som skal sikre et øget fokus på
drøftelse af indhold og rækkevidde af principmeddelelser på social- og
ældreområdet, som kan have stor betydning for kommunerne.
1.3 Ankestyrelsens bredere dialog med omverden
Ud over de to ovennævnte etablerede formelle fora for dialog har
Ankestyrelsen også dialog i form af en lang række netværksaktiviteter med
såvel myndigheder som interesseorganisationer og samarbejdsparter i
øvrigt, der enten repræsenterer borgerne eller har karakter af uvildig
rådgivningsvirksomhed.
Formålet med Ankestyrelsens bredere dialog med omverden er at
understøtte retssikkerheden gennem udveksling af viden mellem
Ankestyrelsen og både myndigheder, interesseorganisationer og øvrige
samarbejdsparter.
Netværksaktiviteterne afholdes både som intervalfastsatte møder, som fx
kvartalsmøder, og på ad hoc basis ved behov.
Det gennemgående overordnede formål med netværksaktiviteterne er at
skabe klarhed over gældende lovgivning og praksis og stille Ankestyrelsens
viden til rådighed for omverdenen.
Dialog med myndigheder
På det sociale område har Ankestyrelsen løbende dialog med følgende
myndigheder:
Social- og Indenrigsministeriet
Ankestyrelsen holder faste kvartalsmøder med Social- og
Indenrigsministeriet, hvor Ankestyrelsen blandt andet orienterer om
offentliggjorte nye principmeddelelser samt principielle problemstillinger,
som Ankestyrelsen arbejder med eller vil arbejde med. Derudover drøftes
ønsker til behandling af nye principielle problemstillinger, ligesom der sker
orientering om lovgivningsinitiativer.
Ud over de faste kvartalsmøder afholder Ankestyrelsen også møder med
Social- og Indenrigsministeriet på ad hoc basis ved behov for fx at drøfte
konkrete principmeddelelser eller uddybe høringssvar til ny lovgivning.
Sundheds- og Ældreministeriet
Ankestyrelsen holder ligeledes faste kvartalsmøder med Sundheds- og
Ældreministeriet, hvor Ankestyrelsen også blandt andet orienterer om
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
offentliggjorte nye principmeddelelser samt principielle problemstillinger,
som Ankestyrelsen arbejder med eller vil arbejde med. Derudover drøftes
ønsker til behandling af nye principielle problemstillinger ligesom der sker
orientering om lovgivningsinitiativer.
Ud over de faste kvartalsmøder afholder Ankestyrelsen også med
Sundheds- og Ældreministeriet møder på ad hoc basis ved behov for fx at
drøfte konkrete principmeddelelser eller uddybe høringssvar til ny
lovgivning.
Andre styrelser
Ankestyrelsen er på det sociale område i løbende dialog med
Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Formålet med dialogen med Sundhedsstyrelsen er afklaring af snitflader
mellem det sociale områder og sundhedsområdet til brug for fortolkning af
den sociale lovgivning.
I forhold til Socialstyrelsen er formålet at afklare gældende regler og
praksis på det sociale område i forhold til de indsatser, som Socialstyrelsen
står for og bistand i form af juridisk kvalitetssikring af Socialstyrelsens
udgivelser mv.
På området for adoption uden samtykke deltager Ankestyrelsen i halvårlige
dialogmøder med andre myndigheder på området, fx VISO og
Familieretshuset.
Domstolene
Ankestyrelsen afgørelser på det tvangsmæssige børneområde kan
indbringes for domstolene, hvor Ankestyrelsen helt overvejende selv fører
sagerne. Ankestyrelsen har løbende dialog i form af halvårlige møder med
repræsentanter fra domstolene med henblik på, at Ankestyrelsen kan
indhøste erfaringer til videreudvikling af retssagsområdet,
Socialtilsynene
Ankestyrelsen afholder faste møder med socialtilsynene og Socialstyrelsen
med det formål at have en dialog om regler og praksis på
socialtilsynsområdet.
Der kan derudover være dialog i regi af Social- og Indenrigsministeriets
arbejde med reglerne på socialtilsynsområdet, hvor Ankestyrelsen som
ankeinstans giver input til arbejdet.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
2275818_0006.png
Ankestyrelsen har herudover også dialog med følgende myndigheder:
Danske Regioner
Folketingets Ombudsmand
Ungdomskriminalitetsnævnet
Dialog med interesseorganisationer og øvrige samarbejdsparter
Ankestyrelsen har på det sociale område også løbende dialogaktiviteter
med interesseorganisationer og øvrige uvildige samarbejdsparter.
Ved at have denne dialogaktivitet sideløbende med borgerinddragelsen i de
konkrete klagesager får Ankestyrelsen også relevant viden om borgernes
perspektiver på et generelt plan.
Dialogen med borgerne gennem interesseorganisationerne og de øvrige
relevante uvildige samarbejdsparter sker såvel gennem skriftlige eller
mundtlige henvendelser som ved egentlige dialogmøder.
Den viden, som Ankestyrelsen får om borgernes perspektiver både fra de
konkrete klagesager og gennem interesseorganisationerne og de uvildige
samarbejdsparter, indgår i Ankestyrelsens arbejde med at
praksiskoordinere på tværs af kommunerne, herunder gennem
offentliggørelse af nye principmeddelelser.
Ankestyrelsen har en løbende dialog med følgende kommunale
interesseorganisationer:
Socialchefforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen
Ankestyrelsen afholder faste møder med både Socialchefforeningen og
Børne- og Kulturchefforeningen, hvor Ankestyrelsen holder oplæg om nye
principmeddelelser og orienterer om emner for kommende
principmeddelelser. Derudover drøftes konkrete problemstillinger samt
ønsker til principielle problemstillinger, som Ankestyrelsen kan behandle.
Kommunernes Landsforening
Ankestyrelsen har en løbende dialog med Kommunernes Landsforening i
forhold til offentliggjorte principmeddelelser og generelt om forståelsen af
praksis, som den kommer til udtryk i Ankestyrelsens konkrete afgørelser.
Dialogen sker også ved, at Ankestyrelsen på opfordring holder et fagligt
oplæg i et regi arrangeret af Kommunernes Landsforening.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
Ankestyrelsen har herudover på det sociale område blandt andet dialog
med følgende interesseorganisationer og øvrige samarbejdsparter:
Borgerrådgivere
Kritiske Venner (repræsentanter for kommuner og
interesseorganisationer)
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH)
Danske Handicaporganisationer (DH)
Diabetesforeningen
Justitia
Scleroseforeningen
Børns Vilkår
Advokater der behandler sager om tvangsmæssige foranstaltninger
Danish International Adoption (DIA)
1.4. Interessenternes inddragelse i afgørelse af sager på
ankemøder
Størstedelen af Ankestyrelsens afgørelser bliver afgjort ved almindelig
administrativ sagsbehandling.
I forbindelse med reformen af klagestrukturen på det sociale område i
2013 blev det dog fastsat, at beskikkede medlemmer skulle inddrages i
behandlingen af et antal konkrete, men ikke principielle ankesager.
Formålet var at bevare lægmandselementet og de beskikkede
medlemmers indsigt i og indflydelse på behandlingen i kommunale sager
ud over de sager, der blev behandlet som principielle i Ankestyrelsen
Det betyder, at Ankestyrelsen udvælger en kvote på op til i alt 1.200 sager
med et stort element af skøn. Det vil sige sager, som ikke er principielle,
men kan danne grundlag for vurderinger af skønnets anvendelse i de
konkrete sager. Ankestyrelsen efterprøver retlige spørgsmål, det vil sige,
om der er truffet en lovlig afgørelse, jf. retssikkerhedslovens § 69. Den
retlige prøvelse af skønsmæssige afgørelser omfatter en prøvelse af, om
skønnet ligger inden for lovgivningens rammer for udøvelsen af skønnet,
og om skønnet er foretaget lovligt.
Af de 1.200 sager udvælges 400 til egentlig mødebehandling med 2
beskikkede medlemmer og 1 ankechef, eller til mødebehandling i
Beskæftigelsesudvalget med 4 beskikkede medlemmer og 2 ankechefer.
De resterende 800 sager blive forelagt de beskikkede medlemmer ved
skriftlig votering.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
Ud over de ovenfor nævnte temasager, der behandles på ankemøder, er
der også krav om mødebehandling af visse sagsområder, fx sager om
flytning uden samtykke efter serviceloven og sager om tvangsmæssige
afgørelser truffet af kommunernes børn og unge-udvalg om børn og unge
under 18 år.
Behandlingen af sager på ankemøder er således også udtryk for
inddragelse af interessenter og øvrige samarbejdsparter.
2. Borgernes inddragelse i sagerne
Når Ankestyrelsen modtager en sag fra førsteinstansen på det sociale
område sender Ankestyrelsen et kvitteringsbrev til borgeren. I
kvitteringsbrevet bliver borgeren blandt andet oplyst om muligheden for at
kontakte Ankestyrelsen, hvis borgeren har yderligere oplysninger til sagen.
Borgeren har således under behandlingen af sin sag i Ankestyrelsen
mulighed for at tage telefonisk eller skriftlig kontakt, hvis borgeren har
supplerende oplysninger til sagen. Der kan også være tale om, at borgeren
ønsker at høre mere til selve processen for sagsbehandlingen.
Hvis Ankestyrelsen i løbet af sagsbehandlingen får behov for yderligere
oplysninger fra borgeren til sagen, vil Ankestyrelsen også selv tage kontakt
til borgeren.
I de tilfælde, hvor Ankestyrelsen indhenter yderligere oplysninger fra andre
end borgeren selv, for eksempel fra førsteinstansen, vil Ankestyrelsen
sende disse oplysninger i partshøring hos borgeren. Borgeren bliver
dermed inddraget i behandlingen af de nye oplysninger til sagen.
Også efter at Ankestyrelsen har truffet afgørelse i sagen, har borgeren
mulighed for at tage skriftlig eller telefonisk kontakt med henblik på
forståelsen af den afgørelse, der er truffet. Ankestyrelsen vil i de tilfælde
vejlede borgeren om baggrunden for afgørelsen, herunder om de konkrete
lovregler.
Der sker således en løbende inddragelse af borgerne i sagerne fra den
konkrete sag bliver oprettet i Ankestyrelsen og til efter sagen er afgjort.
I tilfælde, hvor en borger kontakter Ankestyrelsen, uden at borgeren på
henvendelsestidspunktet har en verserende sag, vejleder Ankestyrelsen
generelt borgeren om for eksempel vejledningsmulighederne hos
førsteinstansen.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 49: Opfølgning på samråd AC afholdt den 11/8-20 med overblik over Ankestyrelsens interessenter på det sociale område, samt en beskrivelse af styrelsens borgerinddragelse ifm. behandling af afgørelse af sager, fra social- og indenrigsministeren
På området for tvangsmæssige afgørelser om børn og unge under 18 år
indhenter Ankestyrelsen sagens akter fra kommunen eller nævnet, når
Ankestyrelsen modtager en klage over en afgørelse som er truffet af
kommunernes børn og unge-udvalg eller Ungdomskriminalitetsnævnet.
Ankestyrelsen træffer i de sager afgørelse på møde med deltagelse af
beskikkede medlemmer. Inden der træffes afgørelse får indehaverne af
forældremyndigheden, barnet eller den unge over 12 år, deres advokater
og eventuelle bisiddere mulighed for at komme til stede og udtale sig på
mødet. I sager om adoption uden samtykke har de biologiske forældre
partsstatus samt i visse sager også barnets plejefamilie, hvorfor de i disse
sager tillige indkaldes og får ret til at udtale sig over for mødet.
Herudover er åbenhed et fokusområde i Ankestyrelsens strategi for
perioden 2018-2022 og Ankestyrelsen undersøger i den forbindelse en
række yderligere tiltag for at øge inddragelsen af borgerne i
sagsbehandlingen og borgernes perspektiv på styrelsens sagsbehandling
bredt. Det drejer sig bl.a. om en undersøgelse af muligheden for, at
borgeren kan få løbende indblik i sin sag, ligesom styrelsen planlægger at
undersøge mulighederne for at etablere ordninger med systematisk
borgerinddragelse og dialog på både børneområdet og det sociale område.
Venlig hilsen
Pernille Fejfer
9