Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
29. oktober 2020
Bidrag til opfølgning på samrådet den 11. august 2020 om
Ankestyrelsens principmeddelelser
Social- og Indenrigsministeriet har i mail af 7. oktober 2020 bedt
Ankestyrelsen om et overblik over Ankestyrelsens interessenter på det
sociale område og en beskrivelse af, hvordan der sker borgerinddragelse
ved styrelsens behandling og afgørelse af sagerne.
I forhold til Ankestyrelsens interessenter redegør vi nedenfor for, hvilke
interessenter styrelsen er i kontakt med og baggrunden for det.
Dernæst redegør vi for, hvordan borgerne er inddraget i sagsbehandlingen.
1. Ankestyrelsens dialog med interessenterne på styrelsens
område
Ankestyrelsens dialog med interessenterne på området sker både på
grundlag af styrelsens forpligtelser efter retssikkerhedsloven, i formelt
fastsatte fora og i en bredere dialog med interessenter på enten ad hoc
basis eller i aftalte tidsintervaller.
1.1 Vejledning af førsteinstanser
Ankestyrelsen har efter retssikkerhedslovens § 76 pligt til på landsplan at
koordinere, at afgørelser, som kan indbringes for Ankestyrelsen eller
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, træffes i overensstemmelse med
lovgivningen. Ankestyrelsen skal desuden følge praksis og vejlede om
praksis.
Pligten til at praksiskoordinere og vejlede om praksis opfylder
Ankestyrelsen ved at være i løbende dialog med førsteinstanser (primært
kommunerne) og andre om forståelsen af reglerne og Ankestyrelsens
praksis på blandt andet det sociale område.
J.nr. 20-43717
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00