Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2273649_0001.png
Dato
04-11-2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner
(Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af
covid-19)
§1
I lov om kommunal indkomstskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 935 af 30. august 2019,
som ændret ved § 6 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 7 indsættes i
afsnit 1:
Ȥ 7 a.
Kommuner, der for kalenderåret 2020 har valgt at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat efter § 7, stk. 1,
kan for kalenderåret 2020 ekstraordinært vælge at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Stk. 2.
Kommuner, der efter stk. 1 vælger ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat for
kalenderåret 2020, skal give endelig meddelelse herom til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december 2020 senest kl. 12. «
2.
Efter § 16 indsættes i
afsnit 4:
Ȥ 16 a.
For kommuner, der efter § 7 a har valgt ekstraordinært at ændre valget til
det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020, foretages en
regulering af det udbetalte beløb efter § 15 for henholdsvis kommunal indkomstskat
og kirkeskat for kalenderåret 2020, så beløbet årligt svarer til skatten fastsat ud fra
det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020.
Stk. 2.
Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den næstkommende
månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.«
§2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1084 af 28. oktober 2019, som ændret ved § 5 i lov nr. 1557 af 27. december 2019,
§ 16 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og § 1 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020, foretages
følgende ændring:
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0002.png
1.
Efter § 24 indsættes i
kapitel 8:
Ȥ 24 a.
For kommuner, der har valgt ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020, jf. § 7 a i lov om kommunal
indkomstskat, foretages en regulering af det udbetalte beløb efter § 24, så beløbet
årligt svarer til tilskud og bidrag fastsat ud fra det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020.
Stk. 2.
Afregning af det regulerede beløb efter stk. 1 sker i den næstkommende
månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 20. december 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§§ 7 a og 16 a i lov om kommunal indkomstskat som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1 og nr. 2, og § 24 a i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1. januar 2022.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Covid-19 indebærer en ekstraordinær høj risiko for, at selvbudgetterende kommuners
skøn for indkomstskatten for 2020 har været for høje, hvorved disse kommuner
risikerer en større negativ efterregulering i 2023.
Formålet med dette lovforslag er at understøtte, at den helt ekstraordinære situation
som følge af covid-19 ikke medfører afledte store økonomiske tab for
enkeltkommuner, der i efteråret 2019 valgte at selvbudgettere indtægter fra
indkomstskat samt tilskud og udligning for 2020.
Med dette lovforslag foreslås derfor, at disse kommuner som følge af den helt
ekstraordinære situation med covid-19 får mulighed for frivilligt at omgøre deres
beslutning om at selvbudgettere indtægter fra indkomstskat samt tilskud og udligning
baseret på kommunens eget skøn over udskrivningsgrundlaget og i stedet vælge at få
opgjort indtægter fra indkomstskat samt tilskud og udligning ud fra det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag.
Et sådant omvalg vil indebære, at kommunens indtægter for 2020 vil skulle
nedreguleres, så de svarer til det indtægtsniveau, som kommunen ville have fået ved
valg af det statsgaranterede udskrivningsgrundlag i efteråret 2019.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunerne den 21. december senest kl. 12 skal
give endelige meddelelse til Social- og Indenrigsministeriet om et eventuel ændret
valg af budgetteringsmetode for 2020.
Lovforslaget følger op på et punkt blandt flere om covid-19 i aftalen af 29. maj 2020
mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2021.
2. Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge
af covid-19
2.1. Gældende ret
Reglerne om valget mellem et statsgaranteret og et selvbudgetteret
udskrivningsgrundlag er fastsat i § 7 i lov om kommunal indkomstskat
(kommuneskatteloven).
Det følger af § 7, stk. 1, i kommuneskatteloven, at kommunalbestyrelsen ved
budgetlægningen i oktober året før budgetåret kan vælge at budgettere enten med
eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat eller
med et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat.
Det er frit for den enkelte kommune, hvilken metode kommunen vil vælge det enkelte
år. Beslutningen om selvbudgettering eller statsgaranti har bindende virkning for
budgetåret.
Efter kommuneskattelovens § 15 udbetaler staten ved begyndelsen af hver måned et
beløb til foreløbig dækning af kommunal indkomstskat og kirkeskat. Udbetalingen sker
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0004.png
til den enkelte kommune på baggrund af det af kommunen vedtagne årsbudget for
indtægter ved indkomstskat og kirkeskat for personer.
Har kommunen valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget, skal
der pr. 1. maj i året to år efter det kalenderår, hvor kommunen har valgt at budgettere
med eget skøn over udskrivningsgrundlaget, foretages en opgørelse af de kommunale
indkomstskatter og kirkeskatter, jf. kommuneskattelovens § 16, stk. 1. Afregning af
efterreguleringsbeløbet skal ske tre år efter det pågældende kalenderår, og fordeles
med en tredjedel i hver af månederne januar, februar og marts, jf.
kommuneskattelovens § 16, stk. 2.
Reglerne om afregning af tilskuds- og udligningsbeløb for kommuner, der vælger
statsgaranti eller selvbudgettering er fastsat i § 24 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at for kommuner,
der har valgt at budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, afregnes
kommunens tilskud og bidrag på grundlag af en af social- og indenrigsministeren
udmeldt samlet beregning for tilskudsåret.
For de kommuner, der har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, foretages der i tilskudsåret en foreløbig afregning af
kommunens tilskud og bidrag. Det foreløbige tilskud og bidrag beregnes på grundlag
af det udskrivningsgrundlag og de afgiftspligtige grundværdier, som kommunen har
lagt til grund for budgettet, samt kommunens skøn over indbyggertallet.
I året to år efter tilskudsåret foretages en opgørelse af efterreguleringen for de
kommuner, der har valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget.
Efterreguleringen svarer til forskellen mellem de foreløbige tilskud og bidrag i
tilskudsåret og de tilskud og bidrag, der kan beregnes på grundlag af det faktisk
opgjorte udskrivningsgrundlag og indbyggertal for tilskudsåret.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Kommunerne tog stilling til valget om selvbudgettering eller statsgaranti for budgetåret
2020 ved budgetlægningen for 2020 i efteråret 2019 før udbruddet af covid-19.
Ved budgetlægningen for 2020 har fire kommuner valgt selvbudgettering med en
samlet skønnet nettogevinst på ca. 300 mio. kr. i forhold til valget om statsgaranti.
Nettogevinsten på 300 mio. kr. dækker over en skønnet gevinst på ca. 600 mio. kr.
vedrørende indkomstskatten som følge af det højere udskrivningsgrundlag og et
skønnet tab på ca. 300 mio. kr. vedrørende foreløbige tilskuds- og udligningsbeløb
beregnet på baggrund af kommunens eget skøn for indtægtsgrundlaget.
Covid-19 indebærer en ekstraordinær risiko for, at de selvbudgetterende kommuners
forudsætninger og skøn for indkomstskat og kirkeskat har været for høje, hvorved
disse kommuner risikerer en større negativ efterregulering i 2023.
Det er baggrunden for, at KL rejste sagen i økonomiforhandlingerne for 2021, og at
det indgår som et punkt i aftalen om kommunernes økonomi for 2021.
2.3. Den foreslåede ordning
Som følge af covid-19 foreslås det ekstraordinært, at kommuner, der efter
kommuneskatteloven § 7, stk. 1, har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0005.png
2020, skal kunne vælge at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag
for kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020.
Ønsker en kommune, der for kalenderåret 2020 har valgt at budgettere med eget skøn
over udskrivningsgrundlaget, at gøre brug af den ekstraordinære mulighed for at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret 2020, vil
kommunen skulle give endelig meddelelse herom til Social- og Indenrigsministeriet
den 21. december senest kl. 12, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, stk. 2.
Det foreslås, at der skal foretages en regulering af kommunal indkomstskat og
kirkeskat i forbindelse med, at en kommune for kalenderåret 2020 ekstraordinært
vælger at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag, så beløbet årligt
svarer til skatten fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Det
foreslås endvidere, at der foretages en regulering af det sammenhængende tilskuds-
og udligningsbeløb, så beløbet årligt svarer til tilskuds- og udligningsbeløb fastsat ud
fra det statsgaranterede indtægtsgrundlag.
Det foreslås, at afregningen af de regulerede beløb skal ske i den næstkommende
månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Kommuner vælger typisk at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
fordi de forventer en øget vækst i grundlaget i forhold til det forudsatte ved det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Valget om selvbudgettering giver således
mulighed for en gevinst, men indebærer samtidig en risiko for en negativ
efterregulering, såfremt det faktiske grundlag viser sig lavere end kommunens eget
skøn.
De fire kommuner, som har selvbudgetteret for 2020, har budgetteret med en
umiddelbar nettogevinst på ca. 300 mio. kr. set i forhold til valget af det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Det indebærer, at et merbeløb på samlet ca.
300 mio. kr. er udbetalt til disse kommuner i tolvdelsraterne i 2020.
Ønsker disse kommuner at gøre brug af den foreslåede ekstraordinære mulighed for
at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020, vil lovforslaget
indebære, at kommunen i tilknytning hertil vil få en negativ regulering for det
merbeløb, som kommunen har fået udbetalt i tolvtedelsraterne for 2020.
Denne negative regulering skal ses i forhold til situationen, hvor de fire kommuner
fastholder det selvbudgetterede udskrivningsgrundlag, og hvor en efterregulering i
2023 for det faktiske indtægtsgrundlag forventeligt vil indebære et større tab af
indtægter end 300 mio. kr. for de fire kommuner.
Kommuner, der ekstraordinært ændrer valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag, vil således ikke være omfattet af en efterregulering i 2023 af
kommunal indkomstskat og kirkeskat samt efterregulering i 2023 af tilskud- og
udligningsbeløb.
Samlet set over perioden 2020-23 vurderes lovforslaget at have en positiv virkning for
de fire selvbudgetterende kommuner.
Lovforslagets mulighed for, at de fire selvbudgetterende kommuner ekstraordinært
kan ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag vurderes at føre til
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0006.png
statslige mindreudgifter på op til ca. 300 mio. kr. for 2020 afhængig af, om alle fire
selvbudgetterende kommuner vælger at overgå til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag.
En eventuel efterregulering i 2023 vurderes samlet set at have en neutral virkning for
staten. En efterregulering i 2023 vil på den ene side indebære statslige mer- eller
mindreindtægter i 2023. På den anden side vil en efterregulering i 2023 indgå ved
fastsættelsen af bloktilskuddet mhp. at skabe balance mellem kommunernes samlede
indtægter og udgifter. Det betyder eksempelvis, at en negativ efterregulering i 2023 alt
andet lige vil give udslag i et tilsvarende højere balance- og bloktilskud til
kommunerne under ét.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for regionerne.
Implementeringen af lovforslaget indebærer, at de fire selvbudgetterende kommuner
skal foretage en ekstra indberetning til ministeriet, såfremt de vælger ekstraordinært at
overgå til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. For staten indebærer det, at
Social- og Indenrigsministeriet skal foretage en ekstra opgørelse af indtægter fra
indkomstskat samt tilskud og udligning og give meddelelse herom til Skattestyrelsen.
Desuden skal Skattestyrelsen foretage en ekstra manuel afregning. De afledte
implementeringskonsekvenser har ikke kunnet kvantificeres præcist.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- eller miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. november til den 9. november været
sendt i høring hos KL.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang/hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Negative
konsekvenser/
merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis
nej, anfør ”Ingen”)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Mindreudgifter for staten på op
til ca. 300 mio. kr. for 2020
afhængig af, om alle fire
selvbudgetterende kommuner
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0007.png
vælger at overgå til
statsgaranterede
udskrivningsgrundlag.
det
En evt. efterregulering i 2023
vil samlet set have en neutral
virkning for staten.
Umiddelbare mindreindtægter
for 2020 for de fire kommuner,
der vælger at overgå fra det
selvbudgetterede
udskrivningsgrundlag til det
statsgaranterede
udskrivningsgrundlag.
Mindreindtægterne
udgør
samlet set op til ca. 300 mio.
kr. for 2020.
Det skal dog ses i forhold til,
hvis
de
fire
kommuner
fastholder
det
selvbudgetterede
udskrivningsgrundlag, hvor en
efterregulering i 2023 for det
faktiske
indtægtsgrundlag
forventeligt vil indebære et
større tab af indtægter end 300
mio. kr. for de fire kommuner.
Samlet set over perioden
2020-23 vurderes lovforslaget
således at have en positiv
virkning
for
de
fire
selvbudgetterende kommuner.
Lovforslaget har ikke
konsekvenser for regionerne.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Der er mindre afledte
implementeringskonsekvenser
for de fire kommuner og
staten, som ikke har kunnet
kvantificeres præcist.
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klima- og miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0008.png
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering (sæt X)
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0009.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende ret skal den enkelte kommune udarbejde et budget over kommunal
indkomstskat og kirkeskat. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse vælge,
hvorvidt budgetteringen skal ske med kommunens eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat eller med det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat, jf.
kommuneskattelovens § 7, stk. 1. Det følger af gældende ret, at valg af
budgetteringsmetode fastlægges ved kommunens budgetvedtagelse og ikke
efterfølgende kan omgøres.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 7 a i kommuneskatteloven, hvorefter
kommuner, der for kalenderåret 2020 har valgt at budgettere med eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat og kirkeskat efter § 7, stk. 1, for
kalenderåret 2020 ekstraordinært vil kunne vælge at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunal indkomstskat og kirkeskat efter
§ 7, stk. 1.
Dette vil indebære, at kommuner, der ved budgetlægningen valgte at budgettere med
eget skøn over udskrivningsgrundlaget for kalenderåret 2020, vil kunne vælge at
ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag. Omvalget skal ses i lyset
af den ekstraordinære situation som følge af covid-19, hvor de selvbudgetterende
kommuner i 2023 vil få en efterregulering for det faktiske indtægtsgrundlag, som
forventes at indebære et større tab. Det vil blive frivilligt for kommunen, om denne
ekstraordinært vil ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020.
Et eventuelt omvalg vil ikke senere kunne omgøres.
Muligheden for at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag vil være
begrænset til alene at omfatte kalenderåret 2020, idet covid-19 stiller de
selvbudgetterende kommuner i en helt ekstraordinær situation i 2020.
Det foreslås med
stk. 2,
at de kommuner, der vælger at gøre brug af lovforslagets
mulighed for ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2020, vil skulle give meddelelse herom til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december senest kl. 12. Beslutningen om ekstraordinært
at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 skal godkendes
af kommunalbestyrelsen og derpå skriftligt meddeles endeligt til Social- og
Indenrigsministeriet den 21. december senest kl. 12.
Social- og Indenrigsministeriet vil inden lovens ikrafttræden orientere de fire kommuner
om adgangen til helt ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2020 og oplyse om form og proces for den skriftlige
meddelelse til ministeriet.
Fristen for kommunernes afgivelse af meddelelse til Social- og Indenrigsministeriet om
ændring af valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020 er fastsat til
den 21. december kl. 12. Fristen er fastsat under hensyn til, at reguleringen vedrørende
2020 kan afregnes i januar 2021.
Til nr. 2
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0010.png
Efter § 16, stk. 1, i kommuneskatteloven, skal kommuner, der har valgt at budgettere
med eget skøn over udskrivningsgrundlaget pr. 1. maj i året to år efter det kalenderår,
hvor kommunen har valgt at budgettere med eget skøn over udskrivningsgrundlaget,
foretage en opgørelse af de kommunale indkomstskatter og kirkeskatter. Det følger
videre af bestemmelsen, at for kommuner, der har valgt selvbudgettering, reguleres der
for forskellen mellem indkomstskatter og kirkeskatter ud fra det selvbudgetterende
udskrivningsgrundlag og indkomstskatter og kirkeskatter ud fra det faktiske
udskrivningsgrundlag.
Det følger af § 16, stk. 2, i kommuneskatteloven, at afregning af efterreguleringsbeløbet
skal ske tre år efter det pågældende kalenderår, og fordeles ud med en tredjedel i hver
af månederne januar, februar og marts.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 16 a i kommuneskatteloven, hvorved der med det
foreslåede
stk. 1
indføres en bestemmelse om regulering for de kommuner, der vælger
ekstraordinært at ændre valget til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for
kalenderåret 2020 efter den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede nye § 7 a i
kommuneskatteloven. Efter den foreslåede bestemmelse vil der blive foretaget en
regulering af det beløb, der er udbetalt efter kommuneskattelovens § 15 for henholdsvis
kommunal indkomstskat og kirkeskat for kalenderåret 2020, så beløbet årligt vil svare
til skatten fastsat ud fra det statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kalenderåret
2020.
Det vil betyde, at de kommuner, der ved budgetlægningen for 2020 valgte at budgettere
med eget skøn for udskrivningsgrundlaget for den kommunale indkomstskat og
kirkeskat, ved ændring af deres valg til det statsgaranterede udskrivningsgrundlag ikke
vil kunne beholde den del af det udbetalte beløb i skatteindtægter for 2020, der
overstiger det beløb, som kommunen ville have modtaget ved at vælge det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for kommunale indkomstskatter og kirkeskat for
2020. Der vil således skulle foretages en negativ regulering, hvor den pågældende
kommune vil skulle afregne et beløb svarende til forskellen mellem skatteindtægterne
ved det selvbudgetterende udskrivningsgrundlag for 2020 og skatteindtægterne ved det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2020.
Foruden ovennævnte regulering vedrørende indtægter fra kommunal indkomstskat og
kirkeskat vil der også være en regulering, som vedrører kommunens tilskuds- og
udligningsbeløb, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Det foreslås endvidere med
stk. 2
i den foreslåede bestemmelse, at afregningen af det
regulerede beløb vedr. den kommunale indkomstskat vil skulle ske i den
næstkommende månedlige afregning fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat
m.v.
Til § 2
Efter § 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner sker
afregning af tilskud og udligning efter en af social- og indenrigsministeren samlet
beregning for tilskudsåret. Afregningen for de kommuner, der har valgt at budgettere
med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag sker efter bestemmelsen i § 24, stk.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19), fra social- og indenrigsministeren
2273649_0011.png
2, mens afregningen for de kommuner, der har valgt at budgettere med eget skøn for
udskrivningsgrundlaget sker efter bestemmelserne i § 24, stk. 3-7.
Ifølge lovens § 24, stk. 3, 1. pkt., foretages der i tilskudsåret en foreløbig afegning af
tilskud og bidrag efter loven for de kommuner, der har valgt at budgettere med eget
skøn over udskrivningsgrundlaget.
Efter lovens § 24, stk. 3, 2. og 3. pkt., opgøres der i året to år efter tilskudsåret en
efterregulering af de tilskud og bidrag, der blev afregnet i tilskudsåret.
Efterreguleringen afregnes med kommunerne i året tre år efter tilskudsåret.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 24 a i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, hvorved der med det foreslåede
stk. 1
indføres en bestemmelse
for regulering for de kommuner, der vælger ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020 efter den i lovforslagets §
1, nr. 1, foreslåede nye § 7 a i kommuneskatteloven.
Efter den foreslåede bestemmelse vil der blive foretaget en regulering af de tilskud og
bidrag, der er udbetalt efter § 24 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner for tilskudsåret 2020, så det årlige beløb i tilskuds- og udligningssystemet til
disse kommuner i 2020 vil svare til tilskud og bidrag fastsat ud fra det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for tilskudsåret 2020.
Det vil betyde, at for kommuner, der vælger ekstraordinært at ændre valget til det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag, vil der foruden reguleringen vedrørende
indkomstskat og kirkeskat efter den i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede nye § 16 a i
kommuneskatteloven, skulle reguleres for den forskel, der er for 2020 mellem
kommunes tilskud og bidrag efter selvbudgettering og kommunens tilskud og bidrag
efter statsgarantien.
Det foreslås endvidere med
stk. 2,
at afregningen af det regulerede beløb vedrørende
tilskuds- og udligningsbeløb vil skulle ske i den næstkommende månedlige afregning
fra Skattestyrelsen af kommunal indkomstskat m.v.
Til § 3
Det foreslås med
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 20. december 2020.
Med
stk. 2
foreslås det, at §§ 7 a og 16 a i lov om kommunal indkomstskat som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og nr. 2, og § 24 a i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, ophæves den 1.
januar 2022. Forslaget indebærer, at de foreslåede bestemmelser om ekstraordinær
mulighed for at omgøre valg af selvbudgettering for 2020 som følge af covid-19 alene
omfatter budgetteringsmetoden for 2020 og derfor automatisk ophæves. Det følger af
de aftalte punkter angående den ekstraordinære situation med covid-19 i Aftale om
kommunernes økonomi for 2021.
Da lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
kommuneskatteloven, der med lovforslaget foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne
og Grønland og ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil loven ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
11