Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 385
Offentligt
9. september 2021
Kære Charlotte
Tak for snakken forleden om muligheden for foretræde for socialudvalget af Dialog mod Vold og
Mødrehjælpen. Som aftalt er her baggrund for, hvad vi ønsker foretræde for udvalget om
samtykke til
behandling af børn og ret til ambulant behandling.
Ambulant behandling
For at kunne hjælpe børn og forældre der oplever vold er det vigtigt, at der eksisterer kvalificerede
rådgivnings- og behandlingstilbud til både børn og forældre. Hvis en person er udsat for vold, har de i dag
en lovsikret ret til at flytte på et krisecenter. Men for langt de fleste børn er et ophold på et krisecenter ikke
den rigtige løsning. For dem kan den ambulante behandling ses som et helt afgørende supplement til den
akutte, sikkerhedsorienterede beskyttelse, som krisecentrene tilbyder. Men børn og voksne har i dag ikke
en lovsikret ret til ambulant behandling for vold. Det har betydning for, hvilke muligheder børn og forældre
har for at vælge alternative behandlingstilbud til krisecentrene. Derfor er ventetiderne også lange
op til 6
måneder hos Mødrehjælpen i København.
Børn og voksne skal have flere voldsbehandlingstilbud at vælge mellem, så de kan vælge en
behandlingsform som passer dem
i behandlingstilbud med en høj voldsfaglighed. Der er derfor behov for
at indføre en lovsikret ret til ambulant behandling, så børn og forældre kan få hjælp til den langsigtede
bearbejdning af voldens psykiske traumer. Det vil kræve en selvstændig paragraf og ikke blot en udvidelse
af servicelovens § 109 for at sikre, at det ambulante tilbud bliver et tilbud i sin egen ret som et alternativ til
et ophold på et krisecenter.
Samtykke til behandling
Børn, der oplever vold i hjemmet, skal, som lovgivningen er udformet i dag, have samtykke fra begge
forældremyndighedsindehavere for at modtage behandling, jf. sundhedsloven og forældreansvarsloven.
Der sker desværre ofte, at børnene ikke modtager den behandling, de har brug for, fordi den
voldsudøvende forældre ikke vil erkende volden eller fordi børnene er bange for, hvad der vil ske, hvis den
voldsudøvende forælder hører, at de ønsker behandling. Reglerne betyder derfor, at bl.a. Mødrehjælpen
dagligt forhindres i at hjælpe børn der oplever vold i hjemmet via voldsbehandlingstilbud.
Med aftalen om
Børnene Først
laves der en undtagelse fra samtykkereglerne fsva. børn og unge fra 12 år og
opefter, der oplever misbrug hos forældre i hjemmet. Mødrehjælpen mener, at denne undtagelse bør
udvides til også at omfatte børn, der oplever vold i hjemmet, ligesom den bør gælde fra barnet er 10 år, så
aldersgrænsen følger
barnets initiativret,
jf. forældreansvarslovens § 35. I tillæg hertil mener vi, det også
bør være muligt for børn under aldersgrænsen på 10 eller 12 år, at modtage behandling uden forudgående
samtykke fra begge forældremyndighedsindehavere. I disse tilfælde mener Mødrehjælpen, det skal være
muligt for børnene at modtage behandling med
samtykke fra én af forældremyndighedsindehaverne samt
en sundhedsfaglig person,
herunder fx privatpraktiserende læge eller anden sundhedsperson eksempelvis
med voldsfaglighed.
Lad mig endelig høre om du har spørgsmål til ovenstående.
Vh Clara
Med venlig hilsen
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 385: Henvendelse af 9/9-21 fra Mødrehjælpen om samtykke til behandling af børn og ret til ambulant behandling for vold
2445009_0002.png
Clara Albeck Japsen
Politisk konsulent
Mødrehjælpen
Abel Cathrines gade 13
1654 København V
Tlf.: 20 65 80 47
Mail:
[email protected]