Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2440354_0001.png
Sagsnr.
2021 - 3319
Doknr.
430450
Dato
01-09-2021
Bilag 3 - Oversigt over politiske aftaler på Social- og
Ældreministeriets ressortområde.
I nedenstående tabel 1 og 2 gennemgås politiske aftaler, inkl. stemmeaftaler på
ressortområdet, som er indgået i de seneste år, og som vurderes væsentlig for
kendskabet til ministerområdet. Oversigten er ikke udtømmende ift. politiske
aftaler og initiativer inden for ressortområdet.
Tabel 1.
Oversigt over politiske aftaler, inkl. stemmeaftaler på ældreområdet og det sociale område
Titel og (dato)
Aftalekreds
Indhold
Aftalen indebærer nedsættelse af tre
partnerskaber på tværs af myndigheder,
civilsamfund, kulturinstitutioner, private
aktører og den offentlige sektor, der kan
udvikle initiativer, der modvirker
ensomhed, sårbarhed og støtter socialt
udsatte børn og unge. Hertil en række
konkrete initiativer for sårbare og udsatte
grupper ifm. COVID-19.
Årlige aftaler, der udmønter reserven
(tidligere satspulje)
Opfølgning
Med aftalen er der
udmøntet 215,5 mio. kr.
Aftale om initiativer for
S, V, DF, RV, SF,
sårbare og udsatte grupper EL, KF, LA, NB,
i forbindelse med COVID- ALT
19
1
.
(Se bilag 3a).
Aftale om udmøntning af
S, V, DF, RV, SF,
reserven til foranstaltninger KF, ALT, LA, EL
på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet
2021-2024
(Se bilag 3b)
Aftale om reformen
Børnene Først (indgået
maj 2021)
(Se bilag 3c)
Aftale om udmøntning af
midlerne afsat til Det gode
ældreliv (18. december
2020)
(Se bilag 3d)
Aftale om velfærdsaftaler
på ældreområdet (17.
december 2020)
(Se bilag 3e)
Aftale om
helhedsorienteret indsats
(december 2018)
(Se bilag 3f)
Aftale om en reform af
indsatsen mod
ungdomskriminalitet
Alle
handlinger har
konsekvenser (juni 2018)
(Se bilag 3g)
S, V, DF, SF, RV, Aftalen har fokus på at hjælpe sårbare og
EL, KF, LA, ALT og udsatte børn og familier bedre. Aftalen
KD
indebærer bl.a., at der skal udarbejdes en
ny Barnets Lov.
S, V, DF, SF, RV,
EL, KF, LA, NB
ALT og De Frie
Grønne
Aftalen indeholder en række initiativer om
bl.a. at støtte pårørende til svækkede
ældre, skabe fællesskaber og bekæmpe
ensomhed.
Udmøntes bl.a. i en ny
hovedlov (Barnets Lov)
og en række andre
initiativer.
S, SF, RV, EL, ALT Aftale om, at medarbejdere og ledere i tre Udmøntet bl.a. i ny lov,
og De Frie Grønne kommuner fritages fra hovedparten af den der trådte i kraft 15. maj
statslige regulering på ældreområdet i de 2021.
kommende tre år.
S, V, RV, DF, SF,
KF, ALT, LA
Rammeaftale om en mere
sammenhængende indsats for borgere
med komplekse problemer.
Ressortansvaret for aftalen og lovgivning
hører under JM. Aftalen indebærer
nedsættelse af et
Ungdomskriminalitetsnævn og en
ungekriminalforsorg (i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet) samt
en række konsekvensændringer i
serviceloven og lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge.
Aftalen bidrager til at sikre øget fokus på
tidlige, helhedsorienterede og
sammenhængende indsatser efter
serviceloven, ligesom aftalen
indeholderen række regelforenklinger og
afbureaukratiseringstiltag.
Udmøntes i ny hovedlov
samt initiativer målrettet
de mest udsatte. Skal
forhandles i SM.
Aftalen blev bl.a.
udmøntet i en ny
hovedlov samt
ændringer i
serviceloven med
ikrafttræden 1. januar
2019.
S, V, DF, KF, LA
Aftale om revision af
S, V, RV, DF, SF,
servicelovens
KF, ALT, LA
voksenbestemmelser af 4.
november 2016
(Se bilag 3h)
Aftalen er udmøntet ved
regelændringer pr. 1.
januar 2018.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440354_0002.png
Aftale om revision af
reglerne om
magtanvendelse på
handicapområdet
(servicelovens kapitel 24)
af 31. august 2018
(Se bilag 3i)
Aftale om revision af
reglerne om
magtanvendelse på
demensområdet
(servicelovens kapitel 24)
af 31. august 2018
(Se bilag 3j)
Aftale om målretning af
botilbud til unge samt om
kommunal dækning af
skader forvoldt af lejere i
almene boliger af 31.
august 2018
(Se side 8 og 9 i bilag 3k)
Aftale om forebyggelse af
konkurser (5. oktober
2017)
(Se bilag 3l)
S, V, RV, DF, SF,
KF, ALT, LA
Aftalen indebærer, at servicelovens
magtanvendelsesregler skal præciseres,
forbedres og på en række punkter
afbureaukratiseres.
Aftalen udmøntes med
ændringer i
serviceloven og
magtanvendelsesbeken
dtgørelsen, som træder
i kraft den 1. januar
2020.
Aftalen udmøntes med
ændringer i
serviceloven og
magtanvendelsesbeken
dtgørelsen, som træder
i kraft den 1. januar
2020.
Aftalen udmøntes med
ændringer i
serviceloven, som
træder i kraft den 1.
januar 2020.
S, V, RV, DF, SF,
KF, ALT, LA
Aftalen indebærer, at servicelovens
magtanvendelsesregler skal præciseres,
forbedres og på en række punkter
afbureaukratiseres.
S, V, RV, DF, SF,
KF, ALT, LA
Aftalen indebærer dels, at kommunerne
skal have mulighed for at målrette botilbud
til unge, dels at kommunerne skal afholde
udgifter til istandsættelsesarbejde i
almene plejeboliger, når skade er forvoldt
af en lejer med funktionsnedsættelse.
Aftalen indebærer, at der for at
forebygge konkurser på
hjemmehjælpsområdet og sikre robuste
leverandører stilles krav
til private leverandørers adgang til
markedet.
Hovedelementet er oprettelse af 150
særlige pladser i psykiatrien. Derudover
en række understøttende initiativer bl.a.
ift. sociale botilbud. Lovgivningsmæssigt
forankret i SUM
S, V, DF, EL, LA,
ALT, RV, SF, KF
Aftalen udmøntes med
ændringer i
serviceloven, som
trådte i kraft den 1. juli
2018.
Aftalen er udmøntet ved
ændring af lov om
anvendelse af tvang i
psykiatrien og
sundhedsloven, der
trådte i kraft den 15. juli
2017.
Udmøntet ved
vedtagelse af ny lov om
socialtilsyn, som trådte i
kraft 1. januar 2014
Aftale om handlingsplan til S, V, RV, DF, SF,
forebyggelse af vold på
KF, ALT, LA
botilbud (oktober 2016)
(Se bilag 3m)
Aftale om Et Nyt
Socialtilsyn (25. oktober
2012)
(Se bilag 3n)
S, RV, SF, V, DF,
EL, LA, KF
Etablering af 5 socialtilsyn
ét i hver
region. Formålet var at højne kvaliteten i
sociale tilbud og generelt godkendte
plejefamilier og sikre, at borgeren får en
indsats der er i overensstemmelse med
formålet med offentlige og private tilbud
efter serviceloven.
Opfølgning på midtvejsevaluering af
socialtilsynsreformen
Stemmeaftale om
opfølgning på
socialtilsynsreformen (27.
juni 2016)
(Se bilag 3o)
Aftale om styrkelse af
socialtilsynet og styrkelse
af det økonomiske tilsyn
med sociale tilbud (april
2021)
(se bilag 3p)
V, S, DF, EL, LA,
ALT, RV, SF, KF
Udmøntet ved
vedtagelse af revision
af socialtilsynsloven,
som trådte i kraft 1.
januar 2017.
Udmøntes ved
fremsættelse af
lovforlag i starten af
folketingssamlingen
2021-22.
S, V, SF, RV, K,
EL, ALT
Generel styrkelse af socialtilsynet med fx
bedre sanktionsmuligheder, skærpet
oplysningspligt og styrkelse af ensartet
praksis. Styrkelse af tilsynet med
tilbuddenes økonomi med fx skærpede
krav til revisor, flere økonomiske nøgletal
og forbud mod personligt drevne
virksomheder.
1 Hertil kommer en række øvrige politiske aftaler på socialområdet, som er indgået ifm. COVID-19
Tabel 2.
Oversigt over politiske aftaler, inkl. stemmeaftaler på det familieretlige område
Titel og (dato)
Aftalekreds
Indhold
Opfølgning
Stemmeaftale om ét
V, LA, K, S, DF,
samlet familieretligt system EL, ALT, RV og SF
(27. marts 2018)
(Se bilag 3q)
Systemet består af en ny administrativ Der vil løbende være fokus
myndighed, Familieretshuset, der
på at foretage tilpasninger og
erstatter Statsforvaltningen, og
justeringer med henblik på at
familieretten, som er en ny enhed i
optimere sagsbehandlingen i
hver byret. Det nye familieretlige
det familieretlige system.
system har barnets trivsel i fokus, og Hertil kommer et årligt politisk
som et led i at sikre støtte til barnet i statusmøde samt en
processen er der i Familieretshuset
evaluering i 2023.
oprettet en Børneenhed, der er
børnenes indgang til systemet.
Systemet skal også sikre forløb
tilpasset familiernes behov og sikre
den relevante koordination mellem det
familieretlige og socialretlige system.
Fokus er på en fælles forståelse af,
hvilke afgørelser og tiltag der kan
iværksættes i henholdsvis det
familieretlige system og kommunen for
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440354_0003.png
tilsammen at forbedre indsatsten i
forhold til familien og barnets trivsel.
Stemmeaftale om
indsatsen mod
proformaægteskaber (4.
maj 2018)
(Se bilag 3r)
V, LA, K, S, EL,
ALT, RV og SF
Aftalen blev indgået med henblik på
at forbyde proformaægteskaber i
Danmark og dermed fjerne
grundlaget for den kriminalitet, der
kan følge heraf.
Fra 1. januar 2019 foretager en
nyoprettet specialiseret enhed i
Familieretshuset prøvelsen af
ægteskabsbetingelserne for
udenlandske par, hvor begge parter
ikke er danske statsborgere og ikke
har ret til tidsubegrænset ophold i
Danmark.
Aftalen blev indgået med henblik på
at fremtidssikre den internationale
adoptionsformidling til Danmark og
understøtte den nødvendige stabilitet
i adoptionssystemet, samtidig med at
sikkerheden i forhold til de
adoptioner, der gennemføres, øges.
Med aftales muliggøres en højere
grad af styring af formidlingen fra
myndighedernes side og et skærpet
tilsyn med organisationen, samtidig
med at det økonomiske tilsyn øges.
Endelig skal aftalen sikre
adoptivfamilierne den nødvendige
støtte i forhold til adoptionen med
henblik på at understøtte gode
adoptionsforløb for børnene.
Der gennemføres en
evaluering, der foreligger
foråret 2020.
Aftale om det fremtidige
S, RV, V, DF, SF,
adoptionssystem i
LA og K
Danmark (2. oktober 2014)
(Se bilag 3s)
Der afholdes årligt politiske
statusmøder og aftalens
samlede konsekvenser
evalueres efter 3 år.
Aftale om nedbringelse af
ventetider i
Familieretshuset (26.
november 2020)
(Se bilag 3t)
S, V, DF, RV, SF,
EL, K, LA og ALT
Aftalen blev indgået med henblik på Området følges løbende
sikre en afvikling af de store
gennem statusmøder m.v.
sagspukler, der er oparbejdet i
Familieretshuset, som skaber meget
lange ventetider for de familier, der
har behov for hjælp. Med aftalen blev
Familieretshuset tilført yderligere
midler og den videre implementering
af reformen blev sat i bero for at
målrette flest mulige ressourcer til at
afvikle sagspuklen, så ventetiderne
kan nedbringes.
3