Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
Socialdemokratiet
Dansk Folkeparti
Enhedslisten
Alternativet
Radikale Venstre
Socialistisk Folkeparti
5. oktober 2017
Politisk aftale om forebyggelse af konkurser
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti er
enige om vigtigheden af at forebygge konkurser på hjemmehjælpsområdet.
Siden 2013 har der været en kraftig stigning i antallet af konkurser i hjemmeplejen.
Kommunerne har i dag en forsyningsforpligtelse og skal således sikre, at de ældre får den
nødvendige hjælp. Konkurserne skaber utryghed for borgere, der bliver usikre på, om de
også kan få deres hjælp i morgen, og som ofte skal have en ny medarbejder i hjemmet.
Konkurserne går også ud over medarbejdere i private virksomheder, der skal finde en ny
arbejdsplads, ligesom kommunerne med kort varsel står med den udfordring at skulle
sikre hjemmehjælp til de berørte borgere.
Hjemmehjælpen er en kernevelfærdsopgave. Det er derfor vigtigt, at der er krav til private
leverandørers adgang til markedet i forhold til at sikre mere robuste leverandører. De
private leverandører skal kun påtage sig opgaver, som de har de fornødne kvalifikationer
og ressourcer til at udføre fagligt korrekt. Kommunerne skal også blive bedre til at lære af
hinandens erfaringer i forhold til fx kontraktindgåelse, leverandørstyring og udarbejdelse
af beredskabsplaner.
Nogle af udfordringerne ved konkurser inden for hjemmeplejen håndteres bedst gennem
lovgivning, mens andre udfordringer bedst håndteres ved, at de private leverandører og
kommuner påtager sig et større ansvar for at forebygge konkurser.
Partierne bag aftalen er enige om behovet for at iværksætte følgende initiativer for at
forebygge konkurserne, som hver for sig og samlet skal bidrage til en styrkelse af området
til gavn for de ældre borgere.
Tema 1. Kvalitet og økonomisk robusthed
Kommuner skal stille krav til de virksomheder, der skal levere hjemmehjælp. Når
kommunerne indgår aftaler med private leverandører skal de have fokus på kvaliteten og
stille skarpe kvalitetskrav, fx med opmærksomhed på medarbejdernes
uddannelsesmæssige baggrund, sociale klausuler og arbejdsklausuler. En udvikling af
nationale kvalitetsindikatorer for ældreplejen vil eksempelvis gøre det muligt at opgøre og
sammenligne kvaliteten af indsatsen på tværs af kommuner og vil med fordel kunne
bruges i forbindelse med kontraktindgåelse og løbende dialog og kvalitetsopfølgning med
private leverandører af hjemmepleje.