Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2440330_0001.png
Sagsnr.
2021 - 3319
Doknr.
430443
Dato
01-09-2021
Bilag 4 - Oversigt over væsentlig lovgivning på Social-
og Ældreministeriets ressortområde
I det følgende præsenteres den væsentligste lovgivning på ressortområdet
Følgende love gennemgås:
Lovgivning på socialområdet .............................................................................. 2
2.1 Lov om social service
– ’serviceloven’
................................................. 2
2.2 Lov om socialtilsyn–
’socialtilsynsloven’
............................................ 6
2.3 Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
’retssikkerhedsloven’
................................................................................... 7
2.4 Lov om psykologer m.v.
– ’psykologloven’
......................................... 8
2.5 Lov om tolkning til personer med hørehandicap
................................ 9
2.6 Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
...... 10
Lovgivning på det familieretlige område ........................................................... 11
Kort om det familieretlige område
............................................................. 11
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0002.png
Lovgivning på socialområdet
2.1 Lov om social service
– ’serviceloven’
Formål og hovedindhold
Hjælp og støtte efter serviceloven har til formål at fremme den enkeltes
muligheder for at udvikle sig og for at klare sig selv, eller at lette den daglige
tilværelse og forbedre livskvaliteten. Kommunerne skal derfor efter
serviceloven tilbyde rådgivning, indsatser og handicapkompenserende støtte,
og herunder støtte og rådgivning, der kan forebygge sociale problemer, på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkeltes behov og i
samarbejde med borgeren.
Det er kommunerne, der efter serviceloven har ansvaret for
at træffe afgørelse om hjælp og støtte til borgerne (med undtagelse af
afgørelser om optagelse i tilbud efter §§ 109 og 110)
at der er de nødvendige tilbud efter loven (forsyningsforpligtelsen)
at finansiere ydelser og tilbud efter serviceloven (for visse udgifter er
der dog adgang til statsrefusion)
Kommunerne kan indgå aftale med andre kommuner, regioner eller private
leverandører og tilbud om levering af ydelser til borgerne.
Lovens målgruppe(r)
Målgrupperne for serviceloven er:
Udsatte børn og unge,
Børn, unge og voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
Socialt udsatte voksne som hjemløse eller voksne med
misbrugsproblemer og psykiske lidelser
Ældre
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 1.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i serviceloven
Bestemmelse(r)
§1
Formål
Målgruppe
Alle lovens målgrupper
Indhold
Formålet med serviceloven er
1) at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale
problemer,
2) at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan
have et forebyggende sigte, og
3) at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Formålet med hjælpen efter serviceloven er at fremme den
enkeltes mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv
eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
Hjælpen efter serviceloven bygger på den enkeltes ansvar for
sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar for at udvikle
sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt for
den enkelte. Hjælpen tilrettelægges på baggrund af en
konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov
og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Afgørelse efter loven træffes på baggrund af faglige og
økonomiske hensyn.
§2
Anvendelsesområde
Alle lovens målgrupper
Hjælp efter serviceloven forudsætter lovligt og faktisk ophold i
Danmark.
Der er dog fastsat regler om, at specifikke ydelser der kan
medtages under midlertidige ophold i udlandet, og om
betingelserne herfor.
§4
Forsyningsforpligtelse
Alle lovens målgrupper
Kommunerne har forsyningsforpligtelsen med tilbud og
ydelser efter serviceloven
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0003.png
§ 10
Gratis rådgivning
Alle
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at enhver har mulighed
for at få gratis rådgivning. Formålet med rådgivningen er at
forebygge sociale problemer og at hjælpe borgeren over
øjeblikkelige vanskeligheder. På længere sigt er formålet at
sætte borgeren i stand til at løse opståede problemer ved
egen hjælp. Rådgivningen kan gives særskilt eller i
forbindelse med anden hjælp efter denne eller anden
lovgivning.
Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent
tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen
være opmærksom på, om den enkelte har behov for anden
form for hjælp efter denne eller anden lovgivning.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde rådgivning om valg af
hjælpemidler og forbrugsgoder samt instruktion i brugen
heraf. Opgaven kan varetages i samarbejde med andre
kommuner.
§§ 11-12
Rådgivning og
forebyggende indsatser
Udsatte børn og unge og
deres familier, vordende
forældre, samt forældre
til børn og unge med en
funktionsnedsættelse
Voksne (§ 12)
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde rådgivning og vejledning til:
- voksne
- børn, unge og forældre, herunder også vordende forældre,
til løsning af vanskeligheder i familien,
- børn og unge med nedsat funktionsevne eller
adfærdsvanskeligheder og deres forældre.
Kommunalbestyrelsen skal desuden tilbyde tidlige,
forebyggende indsatser til børn, unge og deres familier samt
undersøgelse og behandling af børn og unge med
adfærdsvanskeligheder eller nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
§§ 32, 32, a, 36, 41-45
Handicapkompenserend
e ydelser for børn og
unge
§ 50
Børnefaglig
undersøgelse
Børn og unge med varigt
og betydeligt nedsat
funktionsevne/indgribend
e kroniske eller
langvarige lidelser
Udsatte børn og
unge/børn og unge der
kan have brug for støtte
Bestemmelserne omfatter bl.a. hjælp til dækning af
nødvendige merudgifter ved forsørgelse af barnet i hjemmet,
tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af barnet i hjemmet,
ledsagelse til aktiviteter uden for hjemmet, særlige dag- og
klubtilbud og hjemmetræning.
Efter bestemmelsen har kommunalbestyrelsen pligt til at
igangsætte en børnefaglig undersøgelse, hvis det må
antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte,
herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Undersøgelsen skal belyse ressourcer og
problemer og kommunalbestyrelsen skal som led i
undersøgelsen inddrage de fagfolk, der har viden om
barnets/den unges eller familiens forhold.
Undersøgelsen skal gennemføres så skånsomt som muligt,
og så vidt muligt i samarbejde med
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Som led i undersøgelsen skal der gennemføres en
børnesamtale. Undersøgelsen skal som udgangspunkt være
afsluttet inden for 4 måneder.
Undersøgelsen skal resultere i en begrundet stillingtagen til,
om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger, og i så
fald hvilke. Forældremyndighedsindehavers og barnet/den
unges holdning til de påtænkte foranstaltninger skal være
oplyst.
§ 52
Foranstaltninger for børn
og unge
Udsatte børn og unge
(samt børn og unge med
funktionsnedsættelse)
Kommunalbestyrelsen skal vælge den eller de
foranstaltninger, som bedst kan løse de problemer og behov,
som er afdækket gennem den børnefaglige undersøgelse.
Som udgangspunkt træffes afgørelsen med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år. Der kan kun iværksættes foreløbig eller akut støtte uden
forudgående børnefaglig undersøgelse, hvis særlige forhold
taler for det.
Kommunalbestyrelsen kan iværksætte hjælp ud fra ni typer af
tilbud:
1) Ophold i dagtilbud, SFO, skole, mv.
2) Praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet.
3) Familiebehandling eller behandling af barnets eller den
unges problemer.
4) Døgnophold for familien.
5) Aflastningsordning.
6) Udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den
unge, eller for hele familien.
7) Anbringelse af barnet eller den unge uden for hjemmet.
8) Formidling af praktiktilbud til den unge.
9) Anden hjælp.
Anbringelse uden for hjemmet uden samtykke er reguleret i
servicelovens §§ 58 og 59.
§ 76
Efterværn
Udsatte unge
Kommunalbestyrelsen skal efter bestemmelsen tilbyde hjælp
til unge fra 18 til 22 år, når det må anses for at være af
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0004.png
væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for støtte,
og hvis den unge er indforstået hermed. Hjælpen skal bidrage
til en god overgang til en selvstændig tilværelse.
For unge der har en kontaktperson, kan kontaktpersonen
opretholdes. Unge, der er anbragt umiddelbart inden de fylder
18 år, kan få efterværn i form af døgnophold på et
anbringelsessted, en kontaktperson, udslusningsordning i det
hidtidige anbringelsessted eller andre former for støtte.
§§ 83-84
praktisk og
personlig hjælp og
aflastning
§ 85
Socialpædagogisk
bistand
Ældre, voksne med
nedsat funktionsevne og
udsatte voksne
Voksne med betydelig
funktionsnedsættelse/vok
sne med særlige sociale
problemer
Voksne under
folkepensionsalderen
med nedsat
funktionsevne
Udsatte voksne
Bestemmelserne omfatter hjemmehjælp, rehabiliteringsforløb
og afløsning/aflastning til familiemedlemmer, der passer den
pågældende borger i hjemmet.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte
samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til
personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale
problemer.
Bestemmelsen omfatter hjælp til dækning af nødvendige
merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen,
og som ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre
regler i serviceloven.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde behandling af
stofmisbrugere. Behandlingen skal iværksættes senest 14
dage efter henvendelse til kommunen.
Bestemmelserne giver kommunalbestyrelsen mulighed for
og i visse tilfælde pligt til
at tilbyde borgere med
funktionsnedsættelse ophold i midlertidige (§ 107) eller
længerevarende (§ 108) botilbud.
Kommunerne skal desuden tilbyde midlertidigt ophold i
boformer til kvinder, der har været udsat for vold eller trusler
om vold eller tilsvarende krise relateret til familieforhold (§
109). Tilsvarende skal kommunalbestyrelsen tilbyde
midlertidigt ophold i boformer til personer med særlige sociale
problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen
bolig (§ 110). I begge tilfælde kan boformens leder indskrive
borgeren ved dennes egen henvendelse uden forudgående
kommunal visitation.
§§ 112-116
Hjælpemidler,
forbrugsgoder, støtte til
bil og boligindretning
§§ 124-137
Magtanvendelse
2
Personer med nedsat
funktionsevne
Bestemmelserne omfatter hjælpemidler, forbrugsgoder,
handicapbil og boligindretning. Fælles for bestemmelserne er,
at hjælpen skal være væsentlig i forhold til at afhjælpe
følgerne af funktionsnedsættelsen.
Bestemmelserne indeholder hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at
plejepersonale kan anvende magt og andre indgreb i
borgerens selvbestemmelsesret, når en række betingelser er
opfyldt. Der er bl.a. tale om anvendelse af alarm- og
pejlesystemer, fysisk fastholdelse og flytning uden samtykke.
Bestemmelserne indeholder hjemmel til, at
kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om anvendelse af
særlige indgreb over for personer, som er anbragt i § 108-
tilbud i henhold til en strafferetlig afgørelse. Der er bl.a. tale
om låsning af den anbragtes bolig for natten, indskrænkning i
den anbragtes adgang til internet og telefon samt person-
undersøgelse (sidstnævnte indgreb kun ift. borgere, der er
anbragt på Kofoedsminde).
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en handleplan for støtte
til børn og unge, der modtager støtte efter §§ 52 eller 76 eller
76 a. Handleplanen skal angive formål og konkrete mål med
indsatsen ud fra de problemer, der er afdækket i den
børnefaglige undersøgelse, og for unge over 16 år mål i
forhold til uddannelse og beskæftigelse.
For voksne under folkepensionsalderen skal kommunen
tilbyde en handleplan til personer med betydelig nedsat
funktionsevne eller alvorlige sociale problemer, der betyder, at
de kun med betydelig støtte kan bo i egen bolig.
Handleplanen skal bl.a. angive formål med indsatsen og
hvilken indsats, der er nødvendig. Kommunen kan tilbyde
handleplaner til andre personer, hvor det vurderes
hensigtsmæssigt. Handleplaner udarbejdes i samarbejde med
borgeren.
§ 100
Merudgifter ved
den daglige livsførelse
§ 101
Stofmisbrugsbehandling
§§ 107, 108
1
, 109-110
Botilbud, krisecentre og
herberg
Udsatte voksne og
voksne med nedsat
funktionsevne
Personer med betydelig
og varigt nedsat psykisk
funktionsevne
§§ 137 e-137
Indgreb over for
anbragte domfældte
Personer med nedsat
psykisk funktionsevne,
som i henhold til en
strafferetlig afgørelse
afsagt ved dom eller
kendelse er anbragt i en
§ 108-boform.
Udsatte børn og unge
Udsatte Voksne og
herunder personer med
betydelig nedsat
funktionsevne
§§ 140-141
Handleplaner
1
Den 1. januar 2020 tilføjes § 108 a om botilbud målrettet unge. Tilføjelsen sker i henhold til bred politisk aftale af
31. august 2018.
2
Den 1. januar 2020 ændres servicelovens magtanvendelsesregler. Ændringen sker i henhold til brede politiske
aftaler af 31. august 2018.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0005.png
§§ 173-178 og 181
Finansiering
Alle lovens målgrupper
Kommunerne afholder udgifterne til ydelser og tilbud efter
serviceloven. De fleste ydelser og tilbud finansieres ved, at
den offentlige eller private driftsherre/leverandør fastsætter
omkostningsbaserede, vejledende takster, som ligger til grund
for en aftale mellem tilbud/leverandør og kommune om ydelse
og pris. For tilbud efter §§ 109 og 110, er taksten dog ikke
vejledende, og prisen kan derfor ikke forhandles.
Kommunerne kan få delvis statsrefusion for deres udgifter i
særligt dyre enkeltsager.
Staten refunderer 50 pct. af kommunernes udgifter til visse
typer af ydelser loven. Staten refunderer desuden 100 pct. af
kommunernes udgifter til visse typer ydelser til udlændinge
som udgangspunkt i 3 år.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0006.png
2.2 Lov om socialtilsyn–
’socialtilsynsloven’
Formål og hovedindhold
Formålet med socialtilsynsloven er ifølge lovens § 1 at bidrage til at sikre, at
borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med
offentlige og private tilbud efter lov om social service og kapitel 40 i
sundhedsloven. Formålet skal opnås gennem en systematisk, ensartet, uvildig
og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med tilbuddene.
Loven indeholder regler for, hvordan de fem kommunalt forankrede
socialtilsyn skal godkende og føre driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud og
plejefamiliers generelle kvalitet samt økonomi, herunder hvornår socialtilsynet
kan anvendes sanktioner over for sociale tilbud og plejefamilier.
Loven indeholder bl.a. også regler om registrering af sociale tilbud og
plejefamilier på Tilbudsportalen, godkendelse og tilsyn med foreninger og
private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§
95 og 96 i lov om social service, klageadgang til Ankestyrelsen samt
Socialstyrelsens opgaver ift. socialtilsynet.
Lovens målgruppe(r)
Målgrupperne for socialtilsynsloven er:
De fem socialtilsyn dvs. Frederiksberg, Holbæk, Faaborg-Midtfyn,
Silkeborg Kommune, Hjørring Kommune, som varetager funktionen
som socialtilsyn
Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede
plejefamilier
Døgntilbud
Stofmisbrugsbehandlingstilbud
Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i
serviceloven, som leveres som et samlet tilbud i andre typer af boliger
end botilbud efter serviceloven (”Botilbudslignende tilbud”)
Alkoholbehandlingssteder efter sundhedsloven
Foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social
service
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser
Tabel 2.
Beskrivelse af udvalgte bestemmelser i socialtilsynsloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1
(§§ 1-3)
Kapitel 2
(§§ 2-11)
Kapitel 3
(§§ 12-18)
Kapitel 3 a
(§§ 18a-18h)
Kapitel 4
§§ 19-23)
Kapitel 5 (§ 24 )
Indhold
Lovens formål og socialtilsynenes ansvarsfordeling
Godkendelse af og tilsyn med visse sociale og sundhedsmæssige tilbud,
herunder plejefamilier
Tilbuddenes oplysningspligt m.v.
Godkendelse af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager
arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om social service
Bestemmelser om klageadgang, videregivelse af oplysninger, Tilbudsportalen
og finansiering af socialtilsynet
Socialstyrelsens opgaver vedrørende socialtilsynene
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0007.png
Regeringen, Venstre, SF, Radikale Venstre, Konservative, Enhedslisten og
Alternativet har i april 2021 indgået Aftale om styrkelse af socialtilsynet og
styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud mellem. På den baggrund
fremsættes i folketingssamlingen 2021-22 et større lovforslag med ændringer af
socialtilsynsloven m.v.
2.3 Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
’retssikkerhedsloven’
Formål og hovedindhold
Formålet med retssikkerhedsloven er ifølge lovens § 1 at sikre borgernes
rettigheder og indflydelse, når de sociale myndigheder behandler sager, at
fremhæve kommunalbestyrelsens ansvar for kommunens opgavevaretagelse på
det sociale område, at fremhæve, at de sociale myndigheder har pligt til at
tilrettelægge en tidlig helhedsorienteret hjælp, at forebygge at personer, der har
eller kan få vanskeligheder ved at fastholde et arbejde, får behov for hjælp til
forsørgelse, og at fastlægge struktur og grundlæggende principper for
administration af sociale sager.
Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og
statslige myndigheder på det sociale område (Familieretshuset og
Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen.
Loven indeholder bl.a. reglerne om opholdskommune og mellemkommunal
refusion, reglerne om Ankestyrelsens organisering og klagereglerne på det
sociale og det beskæftigelsesmæssige område.
Lovens målgruppe
Lovens målgruppe er særligt kommunerne (kommunalbestyrelserne) og
Ankestyrelsen.
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 3.
Beskrivelse af bestemmelser i retssikkerhedsloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1
(§§ 1 og 2)
Kapitel 2
(§§ 2-8)
Kapitel 3
(§§ 9-9 d)
Kapitel 3 a
(§§ 10-14)
Kapitel 4
§§ 15-33)
§ 43
Kapitel 9 og 9 a (§§ 50-59 e)
Kapitel 10 (§§ 60-74)
Indhold
Lovens formål og anvendelsesområde
Regler om, hvordan de sociale myndigheder skal behandle sagerne i
forhold til borgerne
Regler om opholdskommune og mellemkommunal refusion
Regler om oplysning af sociale sager, herunder borgerens medvirken og
pligt til at oplyse om ændringer og myndigheders og andres pligt til at give
oplysninger
Regler om kommunalbestyrelsens ansvar, tilsyn og opgaver samt regler om
nedsættelse af børn og unge-udvalg samt ældreråd og handicapråd
Bestemmelse om samarbejde mellem kommuner og private
Regler om Ankestyrelsen og Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg
Regler om behandling af klager over afgørelser truffet af kommunerne, herunder
jobcentrene, og Udbetaling Danmark.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0008.png
2.4 Lov om psykologer m.v.
– ’psykologloven’
Formål og hovedindhold
Loven regulerer en frivillig autorisationsordning for psykologer. En
autorisation medfører, at psykologen kommer under tilsyn af Psykolognævnet.
Autorisation medfører tillige, at psykologen får pligt til at udvise omhu og
samvittighedsfuldhed under udøvelsen af sin virksomhed og til i den
forbindelse at føre ordnede optegnelser (klientjournaler). Loven indeholder
samtidig en beskyttelse af titlen som psykolog og autoriseret psykolog. Titlen
som psykolog må alene anvendes, hvis den pågældende ved et universitet eller
anden højere uddannelsesinstitution har bestået kandidateksamen i psykologi
eller dermed ligestillet eksamen. Betegnelsen autoriseret psykolog må alene
anvendes, hvis den pågældende har en autorisation fra Psykolognævnet.
Overtrædelse kan straffes med bøde.
Lovens målgruppe
Målgruppen for psykologloven er uddannede psykologer.
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 4.
Beskrivelse af bestemmelser i psykologloven
Bestemmelse(r)
Kapitel 1 og 1 a
(§§ 1 og 2)
Kapitel 1 b
(§§ 2 a-10)
Kapitel 1 c
(§§ 11-11 b)
Kapitel 2
(§§ 12, 14 og 16)
Kapitel 3
§§ 17-17 c)
Kapitel 4 og 5
(§§ 19 og 21-23)
Indhold
Titelbeskyttelse og autorisation.
Tilsyn og tilsynsforanstaltninger.
Offentliggørelse af meddelte autorisationer, autorisationsændringer og andre
tilsynsforanstaltninger.
Pligter for autoriserede psykologer.
Psykolognævnet.
Anerkendelse af udenlandske psykologers erhvervsmæssige kvalifikationer,
psykologers tavshedspligt og straffebestemmelser.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0009.png
2.5 Lov om tolkning til personer med hørehandicap
Formål og hovedindhold
Formålet loven er at give mennesker med hørehandicap én enkel og smidig
adgang til tolkning på de områder, der ikke er dækket af anden lovgivning.
Loven etablerer en statslig tolkemyndighed, som ansvaret for tilrettelæggelse af
tolkning efter loven. Tolkemyndigheden driver en internetbaseret løsning, hvor
tolkebrugeren kan ansøge om tolkning og vælge mellem godkendte
leverandører til den konkrete opgave. På ansøgning træffer tolkemyndigheden
afgørelse, om at en konkret borger kan blive omfattet af den fælles løsning,
hvorefter vedkommende kan gøre brug af den fælles løsning.
Efter loven kan der ydes tidsubegrænset tolkning til aktiviteter, der er
nødvendige for, at personer med hørehandicap kan deltage i samfundslivet på
lige fod med andre borgere. Derudover kan tildeles et årligt antal timer til brug
for tolkning, der ikke er omfattet af tidsubegrænset tolkning.
Lovens målgruppe
Lovens målgruppe er mennesker med hørehandicap, hvilket omfatter
døvblinde, døve, døvblevne og svært hørehæmmede, der ikke ved hjælp af
høretekniske hjælpemidler kan kommunikere frit og utvungent med
omverdenen, og derfor har behov for tolkning.
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 5.
Beskrivelse af bestemmelser i psykologloven
Bestemmelse(r)
§§ 1 og 2
§4
§§ 6 og 7
§§ 9 og 10
§ 11
§ 13
§ 14
§§ 15 og 16
Indhold
Formål og målgruppe
Omfattede aktiviteter
Statslig tolkemyndighed
Tidsubegrænset tolkning
Timebankstolkning
Leverandører af tolkning
Tolkerådet
Klageadgang og forsøgsordninger
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0010.png
2.6 Lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
Formål og hovedindhold
Formålet med lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap er,
at forhindre forskelsbehandling på grund af handicap og at fremme
ligebehandling af personer med handicap.
Loven gælder for al offentlig og privat virksomhed på alle områder i samfundet,
dog med undtagelse af områder, hvor lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v. finder anvendelse og for aktiviteter af rent privat
karakter.
Loven indeholder et forbud mod både direkte og indirekte forskelsbehandling
på grund af handicap, herunder chikane i relation til en persons handicap og
instruktion om at forskelsbehandle, samt et forbud mod repressalier.
Derudover giver loven børn og unge med handicap ret til rimelig individuel
tilpasning af ydelser i dagtilbud, folkeskolen, friskoler og private grundskoler
(frie grundskoler), som ikke indebærer en uforholdsmæssig stor byrde.
Med loven kan klager over overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehandling
m.v. og kravet om rimelig individuel tilpasning indbringes for
Ligebehandlingsnævnet. Ligebehandlingsnævnet kan herefter i henhold til
loven tilkende en person, der er blevet krænket ved overtrædelse godtgørelse.
Lovens målgruppe
Lovens målgruppe er personer med handicap, som oplever forskelsbehandling
m.v. i forbindelse med offentlig og privat virksomhed uden for arbejdsmarkedet
og uden for aktiviteter af rent privat karakter.
Beskrivelse af bestemmelser
Tabel 6.
Beskrivelse af bestemmelser i lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
Bestemmelse(r)
§§ 1-4
§§ 5 og 6
§§ 7 og 8
§9
§9a
§§ 10-12
Indhold
Formål og anvendelsesområde
Forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
Undtagelser fra forbuddet mod forskelsbehandling
Forbud mod repressalier
Rimelig individuel tilpasning
Bevisbedømmelse, godtgørelse m.v.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0011.png
Lovgivning på det familieretlige område
Kort om det familieretlige område
Formål og hovedindhold
Det familieretlige område regulerer rammerne for familier i bred forstand. Alle
borgere kommer i kontakt med familieretten i et livsforløb. Allerede ved
fødslen skal der ske en registrering af et faderskab, barnet skal have et navn
m.v., og senere i livet kan der opstå behov for en mere aktiv
myndighedsinvolvering, hvis et skilt par f.eks. får behov for en afgørelse om
forældremyndighed eller samvær. Målgruppen for de familieretlige regler er
således også bred og forskelligartet.
Familieretten er kendetegnet ved at omfatte privatretlige forhold, herunder
tvister mellem private parter og fastlæggelse af civilretlig status. Der er tale om
et område, der favner mange forskellige familier med forskellige
problemstillinger og forskellige grader af udsathed. Systemet skal således
tilpasse sig familiernes behov og give mulighed for samlede løsninger af
familiens uenigheder og udfordringer, hvor det er relevant. Myndighederne
agerer primært på anmodning fra borgerne. På forældreansvarsområdet er der
dog et særligt fokus på at kunne hjælpe de mest udsatte familier i samarbejde
med det sociale system, og som et led heri kan der i særlige situationer handles
på anmodning fra kommunen.
Flere forskellige myndigheder er involveret på det familieretlige område
som
de væsentligste kan nævnes Familieretshuset, familieretten, kommunerne,
folkekirken, personregisterførerne i sognene, Ankestyrelsen og departementet i
Social- og Ældreministeriet.
Hovedområder
Familieret kan grupperes i fem hovedområder, som dækker over et bredt
spænd af sagstyper og projekter:
Ægteskab og skilsmisse er et bredt område, der vedrører indgåelse af ægteskab,
herunder betingelser for og retsvirkninger af dette, og opløsning af
ægteskab.
Underholdsbidrag omfatter sagsområderne børne- og ægtefællebidrag samt
inddrivelse af disse bidrag.
Fader- og medmoderskab reguleres i børneloven og omhandler primært at
registrere eller fastslå (ved dom eller anerkendelse) barnets retlige forældre
i forbindelse med fødslen.
Forældreansvar vedrører spørgsmål om forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær. Som seneste initiativ på området kan nævnes det nye familieretlige
system, som sætter barnets behov og trivsel i centrum og skal sikre enkle og
gennemskuelige forløb. Sager om international børnebortførelse har også
en sammenhæng med forældreansvarsområdet.
Adoption, der både vedrører national og international adoption.
Det familieretlige områder indeholder et større antal love, bekendtgørelser
m.v., og det er vanskeligt at fremhæve en enkelt lov, som værende mere
væsentlig end andre. Nedenfor er gengivet fem centrale love på området, som
har forskellige målgrupper.
Der er således lovgivning, der har personer, der ønsker at indgå ægteskab eller
at ophæve dette, som målgruppe (ægteskabsloven). Der er også regler, der har
barnet og dets forældre som målgruppe særligt i situationer, hvor forældrene
ikke bor sammen (forældreansvarsloven), og regler der har forældrene og deres
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 372: Materiale til brug ved teknisk gennemgang af Social- og Ældreministerens ressort efter ressortomlægning den 2/9-21
2440330_0012.png
pligt til at forsørge deres barn som omdrejningspunkt (børnebidragsloven).
Endvidere er der angivet regler, som har barnet som målgruppe i situationer,
hvor en forælder bortfører det fra den anden forælder til udlandet
(børnebortførelsesloven). Og endelig er loven, som fastlægger
Familieretshusets opgavevaretagelse nævnt (familieretshusloven), da denne
myndighed er indgangen for alle familieretlige sager. Målgruppen for denne lov
er således Familieretshuset og alle dets brugere.
Udvalgte bestemmelser
Udvalgte bestemmelser på det familieretlige område
Bestemmelse(r)
§ 1, stk. 1, i familieretshusloven
Indhold/formål
Familieretshuset har til opgave at yde støtte til børn, der er berørt af
familieretlige problemstillinger, med henblik på at sikre barnets trivsel.
Familieretshuset skal sætte barnets bedste og barnets ret til trivsel og
beskyttelse i første række.
Familieretshusets Børneenhed yder støtte og rådgivning til børn, der er
berørt af familieretlige problemstillinger. Formålet med Børneenhedens
tilbud er at hjælpe barnet og understøtte barnets trivsel. Støtten ydes med
udgangspunkt i det enkelte barn og dets behov for støtte, herunder ved de
muligheder der er nævnt i stk. 2.
Den kommunalbestyrelse, der er forpligtet til at yde hjælp til et barn efter
kapitel 11 i lov om social service, jf. § 9 a i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, kan anmode Familieretshuset om at
indlede en sag efter forældreansvarsloven, hvis det må antages, at en
afgørelse om forældremyndighed, barnets bopæl eller samvær kan
forhindre en umiddelbart forestående anbringelse af barnet uden for
hjemmet uden samtykke efter § 58 i lov om social service ved at fjerne
risikoen for, at barnets sundhed eller udvikling lider alvorlig skade.
I alle forhold, som er omfattet af denne lov, skal hensynet til barnets bedste
og barnets ret til trivsel og beskyttelse komme i første række.
Afgørelser efter loven skal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet.
Familieretshuset og familieretten skal have fokus på, at afgørelser skal
medvirke til at sikre barnets trivsel og beskytte barnet mod vold eller anden
behandling, der udsætter barnet for skade eller fare, herunder at være
vidne til vold.
Barnet skal inddrages under en sag om forældremyndighed, barnets bopæl
eller samvær, så dets perspektiv og eventuelle synspunkter kan komme til
udtryk. Dette kan ske ved samtaler med barnet, børnesagkyndige
undersøgelser eller på anden måde, der belyser barnets perspektiv.
Forpligtelsen til at inddrage barnet direkte i sagen gælder ikke, hvis det må
antages at være til skade for barnet, eller hvis det må anses for
unødvendigt efter sagens omstændigheder.
Et barn, der er fyldt 10 år, kan anmode Familieretshuset om at indkalde
forældrene til et møde om forældremyndigheden, barnets bopæl eller
samvær.
Adoption må kun bevilges, når den efter foretagen undersøgelse kan
antages at være bedst for den, som ønskes adopteret, og denne enten
ønskes opfostret hos adoptanten eller har været opfostret hos denne, eller
der foreligger anden særlig grund til adoptionen.
Forældrene er hver for sig forpligtet til at forsørge barnet. Barnet skal
forsørges, opdrages og uddannes under hensyn til forældrenes livsvilkår og
barnets bedste. Opfylder en af forældrene ikke forsørgelsespligten over for
barnet, kan det pålægges den pågældende forælder at udrede bidrag til
barnets underhold.
Børn, som ulovligt er ført her til landet eller ulovligt tilbageholdes her, skal
efter anmodning tilbagegives til den, som barnet tilbageholdes fra, hvis
barnet umiddelbart før bortførelsen eller tilbageholdelsen havde bopæl i en
stat, som har tiltrådt Haagerkonventionen.
Ægtefæller har ret til separation eller skilsmisse, når de er enige om det.
Under ægteskabet råder hver ægtefælle over sin formue, uanset om
formuen er erhvervet før eller efter indgåelsen af ægteskabet, dog med de
begrænsninger, som følger af stk. 2, § 2 og kapitel 2 og 3.
Ved separation eller skilsmisse deler ægtefællerne deres formuer lige,
medmindre de har indgået en aftale om delingen efter § 32 eller andet
følger af § 26. Ved en ægtefælles død og ved skifte af et uskiftet bo deles
ægtefællernes formue lige mellem den længstlevende ægtefælle eller
dennes dødsbo og den førstafdøde ægtefælles dødsbo, medmindre andet
følger af § 51.
§ 15, stk. 1, i familieretshusloven
§ 24, stk. 1, i familieretshusloven
§ 1 i forældreansvarsloven
§ 4 i forældreansvarsloven
§ 34 i forældreansvarsloven
§ 35 i forældreansvarsloven
§ 2 i adoptionsloven
§ 13 i børnebidragsloven
§ 10, stk.1, i
børnebortførelsesloven
§ 29 i ægteskabsloven
§ 1, stk. 1, i ægtefælleloven
§ 5, stk. 1, i ægtefælleloven
12