Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 371
Offentligt
2439706_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2022
i forhold til finansloven for 2021
August 2021
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Forslag til Finanslov for 2022 vedr. Social- og Ældreudvalget
Side 2 af 41
FFL22 sammenlignet med FL21
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2022
sammenlignet med finansloven for 2021 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2021. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2022.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2022, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2021 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2022 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2022 i forhold til finansloven for 2021,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2021 til finanslov-
forslaget for 2022.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Forslag til Finanslov for 2022 vedr. Social- og Ældreudvalget
Side 3 af 41
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ........................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 6. Udenrigsministeriet ................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 8
§ 8. Erhvervsministeriet .............................................................................................. 9
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................. 10
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ...............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet ............
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 14. Udlændinge- og IntegrationsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 15. Social- og Ældreministeriet ............................................................................... 4
§ 16. Sundhedsministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 20
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 24
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet .............................................................. 26
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 28
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 29
§ 23. Miljøministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ...
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 28. Transportministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..................................................... 34
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 37
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 41
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Forslag til Finanslov for 2022 vedr. Social- og Ældreudvalget
Side 4 af 41
§ 15. Social- og Ældreministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 129,9 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil til understøttelse af
kommunernes udbredelse af familiehuse i hele landet, som fremgår af Aftale mel-
lem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne om Børnene Først af maj 2021 (§ 15.26.34.).
Reserver
Mindreudgiften på 238,0 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for den ramme,
der blev afsat til støtte af oplevelsesindustrien gennem aktiviteter på social- og æld-
reområdet med Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Alternativet om stimuli og grøn genopretning af december 2020,
samt bevillingsprofilen for et klippekort til borgere i målgruppen for ledsagelse un-
der COVID-19, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2021 af decem-
ber 2020 (§ 15.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 28,4 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil, som fremgår af
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet om finansloven for 2021 af december 2020, af Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkepar-
ti, Enhedslisten og Alternativet om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det
økonomiske tilsyn med sociale tilbud af april 2021 samt af Aftale mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemo-
kraterne om Børnene Først af maj 2021. Hertil kommer at en del af differencen
mellem 2021 og 2022 skyldes at der, af rent tekniske årsager, endnu ikke er opført
budgettal for 2021 som følge af ressortdelingsaftalen med Sundhedsministeriet ved
kongelig resolution af 21. januar 2021 (§ 15.11.01.).
Merudgiften på 78,7 mio. kr. skyldes hovedsageligt at der, af rent tekniske årsager,
endnu ikke er opført budgettal for 2021 som følge af ressortdelingsaftalen med
Sundhedsministeriet ved kongelig resolution af 21. januar 2021.
Hertil kommer, at en merudgift primært skyldes udgifter til administration af æld-
reområdet ifm. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance,
Alternativet, Nye Borgerlige og Frie Grønne om at afsætte restmidlerne på i alt 56,8
mio. kr. fra Det gode ældreliv i perioden 2020-2022 af december 2020 (§ 15.11.11.).
Mindreudgiften på 25,9 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Al-
ternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af sats-
puljen for 2018 af november 2017 (§ 15.71.06.).
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 371: Forslag til Finanslov for 2022 vedr. Social- og Ældreudvalget
Side 5 af 41
Mindreudgiften på 250,0 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen, som fremgår af Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om stimuli og grøn genopretning af december 2020 (§ 15.71.10.).
Merudgiften på 20,8 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for den ramme, der er afsat
til opfølgning på en vidensafdækning af barrierer og muligheder i indsatsen på
hjemløseområdet, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance om udmøntning af reserven til foran-
staltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2020-2023 af novem-
ber 2019, samt bevillingsprofilen for rammen afsat til hjemløseindsats, som fremgår
af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal
Alliance om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet for 2021-2024 af november 2020 (§ 15.75.28.).
Mindreudgiften på 36,8 mio. kr. skyldes primært den bevillingsprofil, som fremgår
af Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2018 af november 2017 (§ 15.75.46.).
Mindreudgiften på 515,7 mio. kr. skyldes at bevillingen vedrørende puljen til bedre
bemanding i ældreplejen er overført til det kommunale bloktilskud fra 2022 (§
15.85.50.).