Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 368
Offentligt
2438826_0001.png
Sagsnr.
2020 - 10181
Doknr.
407623
Dato
30-08-2021
Forslag til model for hurtigere og mere fleksibel hjælp til
mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme
I det følgende beskrives et forslag til model for hurtigere og mere fleksibel
hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, der
imødekommer intentionen bag B 41 fremsat af DF og dertil udvider målgruppen
ud over mennesker med ALS. Modellen lægger sig op ad ministerens
tilkendegivelser ved 1. behandling af beslutningsforslaget torsdag den
26.11.2020, som mødte bred tilslutning blandt ordførerne.
Baggrund for B 41
Processen for ansøgning om og tildeling af hjælp og efterfølgende opfølgning
herpå for mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme foregår i dag for
langsomt og for ufleksibelt. Sager i pressen har givet enkelte eksempler på, at
mennesker med den hastigt fremadskridende sygdom ALS oplever
sagsbehandlingstid på op til et år, alt imens deres behov for hjælp hastigt
ændrer sig. Hjælpen kommer altså ikke i tide, og når hjælpen kommer, er den
ikke aktuel længere, og borgerne må ansøge om hjælp og støtte på ny.
Forslag til model
Denne model for hurtigere og mere fleksibel hjælp til mennesker med hastigt
fremadskridende sygdomme består i stedet af to elementer: en lovfastsat
førstegangsfrist og en lovfastsat opfølgningsfrist.
Det vurderes, at disse elementer kan sikre, at borgere med hastigt
fremadskridende sygdomme på grund af deres hastigt stigende hjælpebehov
bliver prioriteret foran andre borgere og dermed får den rette indsats i rette tid.
1.Lovfastsat førstegangsfrist
Det første element i modellen er en lovfastsat frist på to uger for
sagsbehandlingstiden for kommunernes afgørelser om hjælp ved
førstegangsansøgninger, dvs. når borgere inden for målgruppen søger om
hjælp første gang. Fristen for afgørelser ved førstegangsansøgninger på to
uger gælder fra dét tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Det betyder, at når
borgeren ansøger om hjælp første gang, skal kommunerne træffe afgørelse om
hjælp senest to uger efter, at sagen er fuldt oplyst.
Dette sikrer, at borgere med hastigt fremadskridende sygdomme prioriteres i
forhold til øvrige borgeres sager og får en hurtigere sagsbehandling.
2. Lovfastsat opfølgningsfrist
Det andet element i modellen er en lovfastsat frist for opfølgning i den enkelte
sag, som fastsættes til tre måneder. Dette betyder, at kommunen skal følge op
i den enkelte sag senest tre måneder efter, at kommunen har truffet afgørelse
om tildeling af hjælp til en borger, medmindre at borgeren selv beder om
opfølgning forinden. Endvidere kan det fastsættes, at opfølgningen skal være
foretaget, og afgørelse truffet inden for en uge efter, at sagen er fuldt belyst
ved opfølgningen.
Det skal bemærkes, at fristen for opfølgning på tre måneder gælder fra
tidspunktet for afgørelsen for tildeling af hjælp, idet der efterfølgende vil skulle
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Invitation til politisk drøftelse om hurtigere og mere fleksibel hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, fra social- og ældreministeren
2438826_0002.png
ske iværksættelse af den ved afgørelsen tildelte hjælp, f.eks. iværksætte
ændringer i et ansættelsesforhold i en BPA-ordning m.v. Yderligere bemærkes
det, at opfølgningen ikke er ensbetydende med, at den pågældende borger får
tildelt en ny ydelse.
Målgruppe
Modellen vedrører borgere med hastigt fremadskridende sygdomme.
Fællestræk for denne målgruppe er kendetegnet ved følgende kriterier:
Hurtigprogredierende genetiske eller neurodegenerative sygdomme
Væsentligt forkortet levetid
Hurtig progression fra symptomdebut til død på under 5 års gennemsnitlig
overlevelse fra symptomdebut til død
Alvorlige og hastige funktionstab, som er varige og stigende
Ingen mulighed for at genvinde tabte funktioner ved behandling
Ændret livssituation, hvor borgeren har vedvarende og stigende behov for
hjælp og støtte til at opretholde en aktiv tilværelse. Ofte vil funktionstabene
påvirke borgerens funktionsevne i forhold til:
-
Mobilitet:
Behov for hjælpemidler og/eller hjælp til at kunne færdes
-
inde og ude samt anvende transportmidler mv.
Personlige og praktiske opgaver:
Behov for hjælp til personlig pleje
samt til varetagelse af nødvendige opgaver og funktioner i familien, i
-
-
husholdningen og på arbejdet.
Uddannelse og arbejde:
Vanskeligt ved at varetage og/eller fastholde
beskæftigelse og derved selvforsørgelse.
Psykologiske konsekvenser:
Nogle sygdomme kan medføre kognitive
forandringer. Derudover kan hurtigt progredierende sygdomme
medføre depression samt tab af identitet, livskvalitet og sociale
relationer.
I forlængelse af ovenstående fællestræk vil målgruppen i sygdomsforløbet
have:
Omfattende behov for hjælpemidler og løbende tilpasning af hjælpemidler
Omfattende behov for personlig og praktisk hjælp
Behov for en række af indsatser, som har til formål at sætte den enkelte i
stand til at opnå og vedligeholde den bedst mulige fysiske, sansemæssige,
intellektuelle, psykologiske og sociale funktionsevne tilpasset det stadie,
den fremadskridende sygdom befinder sig på
Behov for tidlig og rettidig indsats løbende tilpasset det stadie, den
fremadskridende sygdom befinder sig på
Behov for tværsektorielle indsatser på tværs af fagområder og
specialiseringsniveauer og koordinering heraf
Målgruppen er konkretiseret i diagnoselisten (se bilag 1).
Gældende lov
Efter den nuværende lovgivning er det op til den enkelte kommune at fastsætte
frister for den samlede sagsbehandlingstid fra ansøgning til afgørelse både ved
førstegangsansøgninger og ved opfølgninger. Kommunen skal sikre, at
borgerne hele tiden modtager den hjælp og støtte, der modsvarer deres
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 368: Invitation til politisk drøftelse om hurtigere og mere fleksibel hjælp til mennesker med hastigt fremadskridende sygdomme, fra social- og ældreministeren
2438826_0003.png
aktuelle hjælpebehov. Jo mere akut behovet er, jo hurtigere skal kommunen
også sikre den relevante hjælp.
Den nuværende lovgivningsmæssige ramme for kommunens fastsættelse af
sagsbehandlingsfrister er retssikkerhedslovens § 3, som fastslår, at
ansøgninger og spørgsmål om hjælp skal behandles så hurtigt som muligt
(hurtighedsprincippet). I hurtighedsprincippet ligger også, at hvis borgernes
behov ændrer sig, skal kommunen så hurtigt som muligt foretage relevante
tilpasninger af hjælpen. I forhold til opfølgning på sager fastslår servicelovens §
148 desuden, at kommunen har pligt til løbende at følge op i de enkelte sager
og sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål (det personrettede tilsyn).
3