Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2271231_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Socialjura og International
Sagsnummer 2020-8253
bgn
30. oktober 2020
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om psykologer m.v.
(Udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet)
§1
I lov om psykologer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 17, stk. 1,
ændres »1 formand og 6« til: »en formand og 12«.
2.
I
§ 17, stk. 3, nr. 1-3,
ændres »1 medlem« til: »To medlemmer«.
3.
I
§ 17, stk. 3, nr. 4,
ændres »3« til: »Seks«.
4.
I
§ 17, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »Et« til: »To«.
5.
I
§ 17 a, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »nævnsmedlem«: », der deltager i et møde eller skriftlig
votering, jf. § 17 b, stk. 1,«.
6.
I
§ 17 b
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 1.
Ved afholdelse af møder i Psykolognævnet, herunder ved skriftlig votering i tilfælde hvor
det ikke forekommer rimeligt at afvente et nævnsmøde, beklædes Psykolognævnet af formanden
eller dennes stedfortræder, et af de to medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3, nr. 1, et af de
to medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3, nr. 2, et af de to medlemmer eller stedfortrædere,
jf. § 17, stk. 3, nr. 3, og tre af de seks medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17, stk. 3, nr. 4, hvoraf
mindst en person blandt de tre medlemmer eller stedfortrædere har erfaring som børnesagskyndig.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
7.
I
§ 17 b, stk. 1, 1. pkt.,
der bliver stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »Psykolognævnet er«: »dog«, »4«
ændres til: »fire«, »mindst 2« ændres til: »mindst to«, »mindst 1« ændres til: »mindst en«, og efter
»børnesagkyndig« indsættes: », jf. § 17, stk. 4, 2. pkt«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. [marts eller april] 2021.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Stk. 2.
Beskikkelsesperioden, jf. § 17, stk. 6, i lov om psykologer m.v., for medlemmer og
stedfortrædere, der er beskikket i Psykolognævnet før lovens ikrafttræden, fortsætter uændret efter
lovens ikrafttræden.
Stk. 3.
Beskikkelsesperioden for medlemmer og stedfortrædere, der beskikkes i perioden fra
lovens ikrafttræden til og med den 30. juni 2021, udgør perioden fra beskikkelsen til og med den
30. juni 2021 samt beskikkelsesperioden efter § 17, stk. 6, i lov om psykologer m.v.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Siden 2017 har Psykolognævnet oplevet en stigning i antallet af henvendelser vedr. autoriserede
psykologer, som har bevirket et stigende antal verserende tilsynssager hos nævnet.
Psykolognævnet har løbende tilpasset antallet af årlige nævnsmøder til behandling af det stigende
antal sager.
Samtidig med stigningen i antallet af sager hos Psykolognævnet har der i de seneste år været særligt
fokus på tilsynet på psykologområdet I den forbindelse har social- og indenrigsministeren sammen
med sundheds- og ældreministeren besluttet at igangsætte en undersøgelse af, om det vil være
hensigtsmæssigt at indføre en sundhedsfaglig autorisationsordning for psykologer. Aktuelt
forventes undersøgelsen afsluttet februar 2021.
Under hensyntagen til denne undersøgelse er det vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt i
den mellemliggende periode at foretage større indholdsmæssige materielle ændringer af
psykologlovgivningen.
Der er dog iværksat en række administrative midlertidige tiltag for at styrke tilsynet med
autoriserede psykologer, herunder om en ekstraordinær indsats i 2020 med henblik på afvikling og
nedbringelse af antallet af verserende sager hos Psykolognævnet, hvilket er en blandt flere vigtige
forudsætninger for at kunne føre et effektivt tilsyn.
Det har dog vist sig vanskeligt for Psykolognævnet fuldt ud at kunne planlægge det nødvendige
antal møder for at nedbringe antallet af verserende sager. I 2020 var der oprindeligt planlagt op til
15 møder, men der kan alene afholdes omkring 11 møder.
På den baggrund har Psykolognævnet foreslået, at antallet af medlemmer i nævnet udvides for at
kunne opnå den nødvendige mødekapacitet.
Formålet med lovforslaget er således at udvide antallet af medlemmer af Psykolognævnet for at
give nævnet den nødvendige mødekapacitet og derved give bedre muligheder for nævnet til at
planlægge og afvikle det nødvendige antal nævnsmøder i forhold til det aktuelle sagsindtag og antal
verserende sager. Forslaget vil dermed også være med til at understøtte de administrative
midlertidige tiltag, der er igangsat for at styrke tilsynet med autoriserede psykologer.
2. Udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 2 a, stk. 1, i lov om psykologer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar
2019 (herefter psykologloven), at Psykolognævnet fører tilsyn med faglig virksomhed, der udøves
af autoriserede psykologer, og med autoriserede psykologers egnethed til udøvelse af erhvervet.
Ifølge psykologlovens § 17, stk. 1, består Psykolognævnet af en formand og seks øvrige
medlemmer. Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og indenrigsministeren efter
udpegning af vedkommende retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Social- og indenrigsministeren beskikker, jf. psykologlovens § 17, stk. 3, også de øvrige
medlemmer af nævnet således:
-
-
-
-
et medlem beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske Regioner.
et medlem beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
et medlem beskikkes efter fælles indstilling fra Børnerådet og Børns Vilkår.
tre medlemmer beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 4, at de medlemmer, der beskikkes efter indstilling fra
Dansk Psykolog Forening, skal have bestået kandidateksamen i psykologi eller dermed ligestillet
eksamen, jf. lovens § 1, stk. 1, og at et af disse medlemmer skal have erfaring som børnesagkyndig.
Efter psykologlovens § 17, stk. 5, beskikkes der på tilsvarende måde som efter lovens § 17, stk. 2-4,
en stedfortræder for formanden og for de øvrige medlemmer.
Beskikkelsesperioden for formanden og de øvrige medlemmer samt stedfortrædere for disse er 4 år
ad gangen, jf. psykologlovens § 17, stk. 6. Finder beskikkelse af formanden, et andet medlem eller
en stedfortræder sted i løbet af en periode, gælder den kun til periodens udløb. Formanden kan
genbeskikkes. Formandens beskikkelse gælder højst indtil udløbet af den måned, hvori den
pågældende fylder 70 år. Genbeskikkelse af de seks øvrige medlemmer kan kun finde sted en gang
for yderligere 4 år.
Formanden og de øvrige medlemmer samt stedfortrædere for disse modtager særskilt vederlæggelse
og godtgørelse for befordring for deltagelse i nævnets møder, og udgiften hertil afholdes af staten,
jf. psykologlovens § 17, stk. 7.
Det fremgår af psykologlovens § 17 b, stk. 1, at Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når nævnets
formand eller dennes stedfortræder og fire af nævnets øvrige medlemmer eller disses stedfortrædere
er til stede, dog således at mindst to af de tilstedeværende opfylder kravet i lovens § 1, stk. 1, om at
være uddannet som psykolog, og at mindst en af de tilstedeværende har erfaring som
børnesagkyndig. Beslutninger træffes ved stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Psykolognævnet har oplyst, at nævnet siden 2017 har oplevet en stigning i antallet af nye
tilsynssager vedr. autoriserede psykologer. Nævnet har således haft 107 nye sager i 2016, 151 nye
sager i 2017, 174 nye sager i 2018 og 189 nye sager i 2019.
Der har således over en 4-årig periode været tale om en stigning i antallet af tilsynssager på ca. 75
pct.
Samtidig med stigningen i antallet af sager hos Psykolognævnet har der i de seneste år været særligt
fokus på tilsynet på psykologområdet, herunder især i forhold til at reglerne på området er indrettet
sådan, at en psykolog, der af Psykolognævnet fratages sin autorisation, fortsat kan praktisere som
psykolog. I den forbindelse har social- og indenrigsministeren sammen med sundheds- og
ældreministeren besluttet at igangsætte en undersøgelse af, om det vil være hensigtsmæssigt at
indføre en sundhedsfaglig autorisationsordning for psykologer. Aktuelt forventes undersøgelsen
afsluttet februar 2021.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Under hensyntagen til denne undersøgelse er det vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt i
den mellemliggende periode at foretage større indholdsmæssige materielle ændringer af
psykologlovgivningen.
Social- og indenrigsministeren og Psykolognævnet har dog iværksat en række administrative
midlertidige tiltag med henblik på i den mellemliggende periode at styrke tilsynet med autoriserede
psykologer, herunder et tiltag hos nævnet om en ekstraordinær indsats i 2020 med henblik på
afvikling af og nedbringelse af antallet af verserende sager, hvilket er en blandt flere vigtige
forudsætninger for at kunne føre et effektivt tilsyn.
Psykolognævnet har oplyst, at da den nuværende nævnskonstruktion blev indført, og hovedparten af
de nuværende nævnsmedlemmer blev beskikket i 2017, blev der normalt afholdt seks nævnsmøder
pr. år, hvilket også var tilfældet for 2018. I 2019 blev antallet af nævnsmøder øget til otte samt en
skriftlig votering. I 2020 og 2021 har det på grund af det stigende antal sager været ønsket, at der
kunne afholdes op til 15 nævnsmøder samt et mindre antal skriftlige voteringer. I 2020 kan der dog
alene afholdes omkring 11 nævnsmøder.
På den baggrund har Psykolognævnet foreslået at udvide antallet af nævnsmedlemmer og
stedfortrædere, således at der kan sættes to nævn sideløbende og dermed give mulighed for at
afholde flere nævnsmøder.
Social- og Indenrigsministeriet er enig med Psykolognævnet i, at der er behov for at udvide antallet
af nævnsmedlemmer og stedfortrædere for at opnå en større mødekapacitet. Herved lægger
ministeriet også vægt på, at der alene vil være tale om en teknisk ændring med henblik på at tilpasse
kapaciteten til antallet af sager.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at antallet af øvrige medlemmer i Psykolognævnet udvides fra de nuværende seks til
12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende.
Udvidelsen foreslås ikke at omfatte formanden, sådan at der f.eks. fremover også ville skulle
beskikkes en næstformand, da den nuværende ordning med en stedfortræder for formanden
vurderes at være tilstrækkelig. Stedfortræderen vil således i praksis kunne virke samtidig med
formanden, sådan at der – hvis der er behov herfor – vil kunne sættes to nævn sideløbende.
Antallet af medlemmer, der beklæder Psykolognævnet ved nævnsmøder eller skriftlig votering
foreslås ikke ændret. Det vil således også fremover være syv medlemmer, der beklæder nævnet ved
nævnsmøder og skriftlig votering bestående af:
-
-
-
-
-
formanden eller dennes stedfortræder,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra KL og
Danske Regioner,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår, og
tre af de seks medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Dansk
Psykolog Forening.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Bestemmelsen i psykologlovens § 17 b, stk. 1, om hvornår Psykolognævnet er beslutningsdygtigt,
foreslås heller ikke ændret. Nævnet vil således fortsat være beslutningsdygtigt, når nævnets
formand eller dennes stedfortræder og fire af nævnets øvrige medlemmer eller disses stedfortrædere
er til stede, hvoraf mindst to af de tilstedeværende er uddannet psykolog, og at mindst en af de
tilstedeværende har erfaring som børnesagkyndig.
Forslaget om at udvide antallet af øvrige medlemmer og stedfortrædere vil give Psykolognævnet
mulighed for i højere grad at kunne tilpasse mødekapaciteten og dermed afholdelse af det
nødvendige antal årlige nævnsmøder tilpasset antallet af nye sager og det til enhver tid aktuelle
antal verserende sager.
Forslaget vil endvidere medføre, at de organisationer m.v., der indstiller de øvrige medlemmer og
stedfortrædere til beskikkelse i Psykolognævnet, fremover vil skulle indstille dobbelt så mange
personer som medlemmer og stedfortrædere.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
En udvidelse af antallet af øvrige medlemmer og stedfortrædere vil ikke medføre økonomiske
konsekvenser, da forslaget isoleret set alene vil medføre, at der vil være flere medlemmer og
stedfortræder, der vil være tilgængelige i forbindelse med planlægningen af nævnsmøder og dermed
har mulighed for at deltage i møderne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er den 30. oktober 2020 sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v. med frist for bemærkninger den 30. november 2020:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Bedre Psykiatri - Landsforeningen for Pårørende, Børnerådet, Børns
Vilkår, Danske Handicaporganisationer, Dansk Psykolog Forening, Danske Patienter, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Domsstolsstyrelsen, Familieretshuset, Forbrugerrådet,
Færøernes Sundheds- og Indenrigsministerium, KL, Institut for Menneskerettigheder, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, LMS - Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade,
Psykolognævnet, Red Barnet, Retslægerådet, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rådet for Socialt
Udsatte, SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
2271231_0007.png
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Implementeringsmæssige Ingen
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering/Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 1, at Psykolognævnet består af en formand og seks øvrige
medlemmer. De nærmere betingelser og processer for beskikkelse fremgår af lovens § 17, stk. 2-4,
som er beskrevet oven for i punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger. Det følger af lovens § 17, stk.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
5, at der på tilsvarende måde som efter lovens § 17, stk. 2-4, beskikkes en stedfortræder for
formanden og for de øvrige medlemmer.
Det foreslås, at antallet af øvrige medlemmer, jf. psykologlovens § 17, stk. 1, udvides fra de
nuværende seks til 12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer, jf. lovens § 17, stk. 5,
udvides tilsvarende.
Udvidelsen foreslås ikke at omfatte formanden, sådan at der f.eks. fremover også ville skulle
beskikkes en næstformand, da den nuværende ordning med en stedfortræder for formanden
vurderes at være tilstrækkelig. Stedfortræderen vil således i praksis kunne virke samtidig med
formanden, sådan at der – hvis der er behov herfor – vil kunne sættes to nævn sideløbende.
Baggrunden for forslaget er, at Psykolognævnet siden 2017 har oplevet en stigning i antallet af nye
tilsynssager vedr. autoriserede psykologer. Dette har skabt udfordringer for nævnet i relation til at
kunne afvikle et tilstrækkeligt antal nævnsmøder i forhold til det aktuelle antal af verserende sager.
Formålet med forslaget er således at udvide antallet af øvrige nævnsmedlemmer for derved at
forbedre Psykolognævnets mødekapacitet.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter psykologlovens § 17, stk. 1, består Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og indenrigsministeren efter udpegning af
vedkommende retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 1-3, at tre af de seks øvrige medlemmer af nævnet
beskikkes af social- og indenrigsministeren således:
-
-
-
et medlem beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske Regioner.
et medlem beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
et medlem beskikkes efter fælles indstilling fra Børnerådet og Børns Vilkår.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Som følge af
dette forslag, vil der være behov for, at ovennævnte organisationer m.v. fremover vil skulle indstille
det dobbelte antal personer som medlemmer og stedfortrædere i Psykolognævnet.
Det foreslås derfor, at psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 1-3, ændres således, at de nævnte
organisationer m.v. fremover vil skulle indstille to personer til beskikkelse som medlemmer af
Psykolognævnet. Udvidelsen af antallet af stedfortrædere og indstillingen heraf vil følge direkte af
psykologlovens § 17, stk. 5.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter psykologlovens § 17, stk. 1, består Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og indenrigsministeren efter udpegning af
vedkommende retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 4, at tre af de seks øvrige medlemmer af nævnet
beskikkes af social- og indenrigsministeren efter indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Som følge af
dette forslag, vil der være behov for, at Dansk Psykolog Forening fremover vil skulle indstille det
dobbelte antal personer som medlemmer og stedfortrædere i Psykolognævnet.
Det foreslås derfor, at psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 4, ændres således, at Dansk Psykolog
Forening fremover vil skulle indstille seks personer til beskikkelse som medlemmer af
Psykolognævnet. Udvidelsen af antallet af stedfortrædere og indstillingen heraf vil følge direkte af
psykologlovens § 17, stk. 5.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 4, at medlemmerne, der beskikkes efter indstilling fra
Dansk Psykolog Forening, jf. lovens § 17, stk. 3, nr. 4, skal have bestået kandidateksamen i
psykologi eller dermed ligestillet eksamen, jf. lovens § 1, stk. 1. Et af medlemmerne, der beskikkes
efter lovens § 17, stk. 3, nr. 4, skal have erfaring som børnesagkyndig.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Som følge
heraf foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 2, at Dansk Psykolog Forening fremover vil skulle
indstille det dobbelte antal personer som medlemmer og stedfortrædere i Psykolognævnet.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, foreslås det, at psykologlovens § 17, stk. 2, 2. pkt.,
ændres således, at det fremover vil være to af de indstillede seks medlemmer og to af de indstillede
seks stedfortrædere, der skal have erfaring som børnesagkyndig.
Da antallet af beskikkede psykologer foreslås fordoblet, foreslås antallet af psykologer med erfaring
som børnesagkyndig således ligeledes fordoblet.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af psykologlovens § 17 a, stk. 2, at Psykolognævnet kan indhente sagkyndig bistand i
forbindelse med sagsbehandlingen. Hvis et nævnsmedlem ønsker det, skal der indhentes sagkyndig
bistand.
Denne ordning administreres således, at hvis et af medlemmerne eller stedfortræderne på et
nævnsmøde eller ved en skriftlig votering beder herom, skal der indhentes sagkyndig bistand.
Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås et nyt stykke indsat før stk. 1. i psykologlovens § 17 b, sådan
at Psykolognævnet trods den foreslåede udvidelse af antallet af øvrige medlemmer og
stedfortrædere ved afholdelse af møder i Psykolognævnet, herunder ved skriftlig votering i tilfælde
hvor det ikke forekommer rimeligt at afvente et nævnsmøde, fortsat beklædes af syv medlemmer
bestående af:
-
formanden eller dennes stedfortræder,
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
-
-
-
-
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra KL og
Danske Regioner,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår, og
tre af de seks medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Dansk
Psykolog Forening, og hvoraf mindst en person blandt de tre medlemmer eller
stedfortrædere har erfaring som børnesagskyndig.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 6, som vil opretholde den hidtidige ordning med, at nævnet
beklædes at syv medlemmer, foreslås det, at det præciseres i psykologlovens § 17 a, stk. 2, 2. pkt.,
at det kun er medlemmer eller stedfortrædere, der deltager i det pågældende nævnsmøde eller den
skriftlige votering, der kan fremsætte ønske om, at der skal indhentes sagkyndig bistand.
Forslaget vil medføre, at den nuværende ordning om, at det alene er medlemmer eller
stedfortrædere, der deltager i et nævnsmøde eller en skriftlig votering, der kan anmode om
indhentelse af sagkyndig bistand, opretholdes.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Efter psykologlovens § 17, stk. 1, består Psykolognævnet af en formand og seks øvrige medlemmer.
Formanden skal være dommer og beskikkes af social- og indenrigsministeren efter udpegning af
vedkommende retspræsident, jf. lovens § 17, stk. 2.
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 3, nr. 1-4, at de seks øvrige medlemmer af nævnet
beskikkes af social- og indenrigsministeren således:
-
-
-
-
et medlem beskikkes efter fælles indstilling fra KL og Danske Regioner.
et medlem beskikkes efter indstilling fra Danske Handicaporganisationer.
et medlem beskikkes efter fælles indstilling fra Børnerådet og Børns Vilkår.
tre medlemmer beskikkes efter indstilling fra Dansk Psykolog Forening.
Det følger af psykologlovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt., at Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når
nævnets formand eller dennes stedfortræder og fire af nævnets øvrige medlemmer eller disses
stedfortrædere er til stede, dog således at mindst to af de tilstedeværende opfylder kravet i lovens §
1, stk. 1 (om at være uddannet som psykolog), og at mindst en af de tilstedeværende har erfaring
som børnesagkyndig.
Det er således efter psykologlovens § 17, stk. 1, sammenholdt med lovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt.
forudsat, at alle nævnets medlemmer kan være til stede under et nævnsmøde eller deltage i skriftlig
votering, men at nævnet ved forfald er beslutningsdygtigt, når betingelserne i lovens § 17 b, stk. 1,
1. pkt., er opfyldt.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Hensigten med
dette forslag er alene at udvide Psykolognævnets mødekapacitet og således ikke, at samtlige 12
øvrige medlemmer og formanden eller dennes stedfortræder skal kunne deltage i nævnsmøder eller
skriftlig votering.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Det foreslås derfor, at psykologlovens § 17 b ved indsættelse af et nyt stykke før stk. 1. ændres
således, at Psykolognævnet ved afholdelse af møder i nævnet, herunder ved skriftlig votering i
tilfælde hvor det ikke forekommer rimeligt at afvente et nævnsmøde, fortsat beklædes af syv
medlemmer bestående af:
-
-
-
-
-
formanden eller dennes stedfortræder,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra KL og
Danske Regioner,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår, og
tre af de seks medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Dansk
Psykolog Forening.
Forslaget vil medføre, at den nuværende ordning med deltagelse af syv medlemmer ved afholdelse
af møder i Psykolognævnet og ved skriftlig votering opretholdes.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 1, at Psykolognævnet består af en formand og seks øvrige
medlemmer. De nærmere betingelser og processer for beskikkelse fremgår af lovens § 17, stk. 2-4,
som er beskrevet oven for i punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger. Det følger af lovens § 17, stk.
5, at der på tilsvarende måde som efter lovens § 17, stk. 2-4, beskikkes en stedfortræder for
formanden og for de øvrige medlemmer.
Det følger af psykologlovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt., at Psykolognævnet er beslutningsdygtigt, når
nævnets formand eller dennes stedfortræder og fire af nævnets øvrige medlemmer eller disses
stedfortrædere er til stede, dog således at mindst to af de tilstedeværende opfylder kravet i lovens §
1, stk. 1 (om at være uddannet som psykolog), og at mindst en af de tilstedeværende har erfaring
som børnesagkyndig.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at antallet af øvrige medlemmer udvides fra de nuværende
seks til 12, og at antallet af stedfortrædere for disse medlemmer udvides tilsvarende. Hensigten med
dette forslag er alene at udvide Psykolognævnets mødekapacitet og således ikke, at samtlige 12
øvrige medlemmer og formanden eller dennes stedfortræder skal kunne deltage i nævnsmøder eller
skriftlig votering. Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det derfor, at psykologlovens § 17 b ved
indsættelse af et nyt stykke før stk. 1 ændres således, at Psykolognævnet ved afholdelse af møder i
nævnet, herunder ved skriftlig votering i tilfælde hvor det ikke forekommer rimeligt at afvente et
nævnsmøde, fortsat beklædes af syv medlemmer bestående af:
-
-
-
-
formanden eller dennes stedfortræder,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra KL og
Danske Regioner,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer,
et af de to medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter fælles indstilling fra
Børnerådet og Børns Vilkår, og
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
2271231_0012.png
-
tre af de seks medlemmer eller stedfortrædere, der er beskikket efter indstilling fra Dansk
Psykolog Forening.
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 6, foreslås det, at det i psykologlovens § 17 b, stk. 1, 1. pkt.,
der med lovforslagets § 1, nr. 6, vil blive stk. 2, 1. pkt., præciseres, at det er et medlem eller en
stedfortræder blandt de personer, der er indstillet af Dansk Psykolog Forening, der skal have
erfaring som børnesagkyndig. Endvidere foreslås nogle få sprogmæssige redaktionelle ændringer
uden indholdsmæssig betydning.
Forslaget vil medføre, at den hidtidige ordning om, at en psykolog med erfaring som
børnesagkyndig skal deltage ved afholdelse af møder i Psykolognævnet eller ved skriftlig votering,
for at nævnet er beslutningsdygtigt, opretholdes.
Der henvises til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det fremgår af psykologlovens § 17, stk. 6, 1. pkt., at formanden og de øvrige medlemmer samt
stedfortrædere for disse beskikkes for 4 år ad gangen. Den nuværende beskikkelsesperiode løber fra
1. juli 2017 til og med 30. juni 2021.
Med
stk. 1
foreslås det, at loven skal træde i kraft den 1. [marts eller april] 2021. Dette vil gøre det
muligt allerede fra dette tidspunkt at beskikke de nye medlemmer og stedfortræder, som
Psykolognævnet foreslås udvidet med.
Da beskikkelsesperioden for de medlemmer og stedfortrædere, der er beskikket før det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt, udløber den 30. juni 2021, foreslås det med
stk. 2,
at beskikkelsesperioden
for disse medlemmer og stedfortrædere skal fortsætte uændret efter lovens ikrafttræden. Dette vil
medføre, at der for disse pladser i Psykolognævnet vil blive påbegyndt en ny beskikkelsesperiode
den 1. juli 2021.
Med det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt vil det som nævnt være muligt allerede fra dette
tidspunkt at beskikke de nye medlemmer og stedfortrædere, som Psykolognævnet foreslås udvidet
med.
Da det ikke vil være hensigtsmæssigt, at beskikkelsesperioden for disse nye medlemmer og
stedfortrædere skal udløbe, når beskikkelsesperioden for de nuværende medlemmer og
stedfortrædere i Psykolognævnet udløber den 30. juni 2021, foreslås det med
stk. 3,
at
beskikkelsesperioden for medlemmer og stedfortrædere, der beskikkes i perioden fra lovens
ikrafttræden til og med den 30. juni 2021, skal udgøre perioden fra beskikkelsen til og med den 30.
juni 2021 samt den kommende 4-årige beskikkelsesperiode efter psykologlovens § 17, stk. 6.
Til § 3
Det fremgår af psykologlovens § 27, at loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske
forhold tilsiger.
Psykologloven er sat i kraft for Færøerne, jf. bekendtgørelse nr. 807 af 20. juni 2018 af anordning
om ikrafttræden for Færøerne af lov om psykologer m.v.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning skal kunne sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om psykologer m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2019,
foretages følgende ændringer:
§ 17.
Psykolognævnet består af 1 formand
og 6 øvrige medlemmer.
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Børne- og socialministeren beskikker
de øvrige medlemmer således:
1) 1 medlem beskikkes efter fælles indstilling
fra KL og Danske Regioner.
2) 1 medlem beskikkes efter indstilling fra
Danske Handicaporganisationer.
3) 1 medlem beskikkes efter fælles indstilling
fra Børnerådet og Børns Vilkår.
4) 3 medlemmer beskikkes efter indstilling fra
Dansk Psykolog Forening.
Stk. 4-8.
---
1.
I
§ 17, stk. 1,
ændres »1 formand og 6« til:
»en formand og 12«.
2.
I
§ 17, stk. 3, nr. 1-3,
ændres »1 medlem«
til: »To medlemmer«.
3.
I
§ 17, stk. 3, nr. 4,
ændres »3« til: »Seks«.
§ 17 a.
---
Stk. 2.
Psykolognævnet kan indhente
sagkyndig bistand i forbindelse med
sagsbehandlingen. Hvis et nævnsmedlem
ønsker det, skal der indhentes sagkyndig
bistand.
Stk. 3-4.
---
6.
I
§ 17 b
indsættes før stk. 1 som nyt stykke:
5.
I
§ 17 a, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter
»nævnsmedlem«: », der deltager i et møde
eller skriftlig votering, jf. § 17 b, stk. 1,«.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 36: Lovudkast: Udkast til lovforslag om udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolognævnet, fra social- og indenrigsministeren
§ 17 b.
Psykolognævnet er
beslutningsdygtigt, når nævnets formand eller
dennes stedfortræder og 4 af nævnets øvrige
medlemmer eller disses stedfortrædere er til
stede, dog således at mindst 2 af de
tilstedeværende opfylder kravet i § 1, stk. 1,
og at mindst 1 af de tilstedeværende har
erfaring som børnesagkyndig. Beslutninger
træffes ved stemmeflertal. Ved stemmelighed
er formandens stemme afgørende.
»Stk. 1.
Ved afholdelse af møder i
Psykolognævnet, herunder ved skriftlig
votering i tilfælde hvor det ikke forekommer
rimeligt at afvente et nævnsmøde, beklædes
Psykolognævnet af formanden eller dennes
stedfortræder, et af de to medlemmer eller
stedfortrædere, jf. § 17, stk. 2, nr. 1, et af de
to medlemmer eller stedfortrædere, jf. § 17,
stk. 2, nr. 2, et af de to medlemmer eller
stedfortrædere, jf. § 17, stk. 2, nr. 3, og tre af
de seks medlemmer eller stedfortrædere, jf. §
17, stk. 2, nr. 4, hvoraf mindst en person
blandt de tre medlemmer eller stedfortrædere
har erfaring som børnesagskyndig.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 2-4.
7.
I
§ 17 b, stk. 1, 1. pkt.,
der bliver stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »Psykolognævnet er«:
»dog«, »4« ændres til: »fire«, »mindst 2«
ændres til: »mindst to«, »mindst 1« ændres
til: »mindst en«, og efter »børnesagkyndig«
indsættes: », jf. § 17, stk. 4, 2. pkt«.
Stk. 2-3.
---