Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 358
Offentligt
2436458_0001.png
Rønne, d. 13. august 2021
Vedr. rapporten om Ydelseskommissionens anbefalinger maj 2021
Rådet for Socialt Udsattes anbefalinger til et nyt
kontanthjælpssystem
Ydelseskommissionen har afgivet deres anbefalinger til et nyt kontanthjælpssystem.
Anbefalingerne har til formål at forenkle kontanthjælpssystemet og skabe mere klarhed
over borgernes ydelser.
Dette papir indeholder Rådets anbefalinger vedrørende ydelseskommissionens forslag
og arbejdet med en reform af kontanthjælpssystemet. Papiret er målrettet forslag., der
kan forbedre vilkår for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Alle kontanthjælpsmodtagere og ikke mindst deres børn bliver påvirket af udformningen
af kontanthjælpssystemet. Når kontanthjælpen ikke er tilstrækkelig høj til at sikre mod
fattigdom, øger det risikoen for social eksklusion og dermed udsathed. Det er derfor
vigtigt, at ydelserne dækker et minimum af fornødenheder for alle. Mange aktører har i
forhold til Ydelseskommissionens arbejde haft fokus på vilkårene for børn. Rådet bakker
op om det fokus
ingen børn bør vokse op i fattigdom.
Rådet har i dette papir dog valgt at have fokus på aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere. Dette valg skyldes at denne gruppe ofte overses i debatten på
trods af at de ofte er meget længe i kontanthjælpssystemet og ofte har omfattende og
længerevarende sociale og sundhedsmæssige problemer. Fattigdom og utilstrækkelig
hjælp har store konsekvenser for gruppens levevilkår, og det er vigtigt at denne gruppe
ikke tilsidesættes.
Opsummering af Rådets anbefalinger
1. Kontanthjælpen skal genvurderes årligt.
Hvis det ved genvurdering skønnes,
at borgerne i en længerevarende periode ikke kan opnå beskæftigelsesevne,
bør der udbetales pension.
2. Ydelserne skal dække et minimum af fornødenheder.
Det basale
sikkerhedsnet skal sikre levekår, der gør det muligt at betale en bolig, leve
sundt og deltage i fællesskabet. Det betyder, at kontanthjælpen og øvrige
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 358: Henvendelse af 13/8-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om forhandlingerne om nyt kontanthjælpssystem
2436458_0002.png
ydelser (boligydelse mv) som minimum skal give mulighed for at forbruge
svarende til et grundbudget.
3. Der skal være positive incitamenter til at arbejde og 225-timers reglen skal
afskaffes.
Det er meget positivt at incitamentsstrukturen vendes om, så
kontanthjælpsmodtagere, der kan arbejde få timer, får gevinst, og at borgere
uden beskæftigelsesevne ikke ender på en indtægt under grundbudgettet.
4. Uddannelses- og optjeningskrav rammer unge og socialt udsatte hårdt.
Voksne uden uddannelse og unge uden optjening ender på meget lave
ydelser, hvilket rammer dem, hvis de pga. psykiske lidelser eller andet ikke
har beskæftigelsesevne.
5.
Opbakning til særskilt dækning af børns fritidsliv og transport. Ligeledes bør
udgifter til medicin dækkes særskilt.
Det er positivt, at adgang til fritidsliv og
transport anerkendes som en forudsætning for at undgå social isolation.
Ligeledes bør det anerkendes, at dækning af medicinudgifter fremmer
sundhed hos udsatte.
Baggrund for Rådets anbefalinger
Målgruppens omfang
I 2019 var der knap 118.000 fuldtidspersoner i kontanthjælpssystemet
1
.Af dem udgør
aktivitetsparate med andre problemer end ledighed 64 pct.
2
Aktivitetsparate ledige har
væsentligt dårligere helbred end den øvrige befolkning. Det gælder både det fysiske og
psykiske, hvor 15 pct. har set en psykiater inden for de sidste 5 år mod kun 3 pct. af den
øvrige befolkning. Samtidig har gruppen også betydeligt flere sociale problemer, hvilket
blandt andet kan ses ved kontakt til de sociale myndigheder og kriminalforsorgen.
Social udsathed kan opgøres med baggrund i brug af velfærdsydelser. Blandt de 57.000
mest socialt udsatte borgere, der har komplekse problemer med stoffer og alkohol,
hjemløshed OG psykiske lidelser er 30 pct. (eller ca. 17.000) kontanthjælpsmodtagere
3
.
Hovedparten af de 17.000 meget udsatte borgere har meget lav eller ingen
beskæftigelsesevne. Kompleksiteten af deres udfordringer betyder, at de ikke har
mulighed for at reagere positivt på de incitamenter, som er indbygget i
kontanthjælpssystemet. Derfor er der grund til særlig bekymring for denne gruppe.
Potentielle økonomiske konsekvenser
Ydelseskommissionens opgave har været at anbefale forbedringer i
kontanthjælpssystemet, som samlet set er udgiftsneutrale. Det er Rådets vurdering, at
mange aktivitetsparate ledige, herunder de 17.000 mest udsatte borgere i
kontanthjælpssystemet ikke, med kommissionens anbefalinger til satser, kan få dækket
1
2
Ydelseskommissionens rapport. 2021
Ydelseskommissionens rapport s.61. 2021
3
Lars Benjaminsen m.fl. Socialt udsatte borgeres brug af velfærdssystemet. 2018. VIVE
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 358: Henvendelse af 13/8-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om forhandlingerne om nyt kontanthjælpssystem
2436458_0003.png
et minimum af fornødenheder. Rådets positioner vil derfor alt andet lige være
fordyrende i forhold til Ydelseskommissionens oplæg.
Rådet mener dog, at de langsigtede konsekvenser af at holde borgere på meget lave
ydelser også bør indgå i beregningen. Det er dokumenteret, at et liv i fattigdom gør det
sværere at tage bæredygtige personlige valg, og mere end 80 pct. af adspurgte
socialrådgivere oplever, at lave ydelser er en barriere for udvikling blandt de borgere de
arbejder med
4
. Fattigdom fører også til ensomhed, som er en stor helbredsmæssig
risiko.
Uddybning af Rådets anbefalinger
1.
Kontanthjælpen skal genvurderes årligt.
Kontanthjælpen er en midlertidig ydelse, men for mange bliver ydelsen
permanent pga. manglen på alternativer. Over 50 procent af alle
kontanthjælpsmodtagere modtager ydelsen i mere end to år, og 24 procent har
modtaget kontanthjælp konstant i mere end fem år.
Ydelseskommissionen foreslår derfor en genvurdering af aktivitetsparate på
grundsatsen efter to år, fordi”…
for en stor gruppe af de borgere, som kan
forventes at være relativt længe i kontanthjælpssystemet, herunder mere eller
mindre udsatte unge, er der behov for en tværfaglig og helhedsorienteret
indsats, som balancerer sundheds- og socialfaglige samt beskæftigelsesrettede
indsatser, fordi borgerne ofte har meget komplekse udfordringer”
5
.
Rådet anbefaler,
at man genvurderer aktivitetsparate allerede efter et år, og at
aktivitetsparate ydelsesmodtagere på forhøjet sats ligeledes systematisk bliver
genvurderet for at sikre midlertidigheden i systemet.
Samtidig bør muligheden for genvurdering af kontanthjælp udvides til også at
gælde aktivitetsparate borgere under 30 år på grundsatsen. For unge under 30
år og andre aktivitetsparate borgere med social og sundhedsmæssige problemer
af midlertidig, men længerevarende karakter bør der indføres mulighed for at
visitere til en midlertidig pension
6
. Endelig bør de nye ydelsesniveauer kun
træde i kraft, såfremt der samtidig sker en styrkelse af den understøttende
tværfaglige indsats, hvor borgerne får den nødvendige helhedsorienterede
hjælp, der kan gøre opholdet i kontanthjælpssystemet midlertidigt.
2. Ydelserne skal dække et minimum af fornødenheder
Det basale sikkerhedsnet bør dække udgifter til menneskers mad, bolig,
medicin. De fleste enlige og par uden børn vil ikke kunne opretholde et
grundbudget med de foreslåede ydelsessatser kombineret med de universelle
4
Socialrådgiveren nr. 6 juni 2021
https://socialraadgiverne.dk/wp-
content/uploads/2021/06/2021-06-Socialraadgiveren.pdf
5
Ydelseskommissionens rapport s. 93, 2021
6
Førtidspension kan bevilliges til borgere mellem 18 og 65 år. Forudsætningen er, at
arbejdsevnen er varigt nedsat. Den bevilliges som udgangspunkt ikke til borgere under 40 år, der i
stedet vil blive henvist til ressourceforløb og fleksjob. Der bør indføres bedre muligheder for en
midlertidig pension til borgere, hvor udsigterne til bedre arbejdsevne er lange, selvom
arbejdsevnen måske ikke er varigt nedsat.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 358: Henvendelse af 13/8-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om forhandlingerne om nyt kontanthjælpssystem
2436458_0004.png
ydelser. For enlige uden børn på grundsats betyder forslaget, at de vil have en
disponibel indkomst på 6.900 kr. Det betyder, at de hver eneste måned ville
have et underskud på 3.100 kr., hvis deres forbrug svarer til det meget beskedne
grundbudget.
Rådet anbefaler,
at det i forhandlingerne om et nyt ydelsessystem, bør være et
mål, at alle kontanthjælpsmodtagere har mulighed for at forbruge svarende til
et grundbudget, uanset hvilken sats i kontanthjælpssystemet de er indplaceret
på.
3. Der skal være positive incitamenter til at arbejde og 225-timers reglen skal
afskaffes
Det er meget positivt, at ydelseskommissionen anbefaler at
kontanthjælpsmodtagere skal have mulighed for at tjene op til laveste
dagpengesats uden modregning. Det positive incitament vil understøtte
kontanthjælpsmodtagere i at komme tættere på arbejdsmarkedet. Mange i
kontanthjælpssystemet lider af dårligt psykisk og/eller fysisk helbred samt
sociale problemer, som gør at de ikke kan arbejde, samtidig kan der være kamp
om småjobbene. Derfor er det vigtigt at 225 timers reglen anbefales afskaffet, så
de mest udsatte sikres en fast indkomst.
Rådet anbefaler,
at en kommende reform af kontanthjælpen giver et positivt
incitament til at arbejde for dem, der kan. Det vil løfte de borgere økonomisk og
socialt, som har muligheden
og give dem beskæftigelseskompetencer. Dog er
det vanskeligt for en stor del af målgruppen at skaffe sig de ønskede småjobs og
derfor anbefales, at der arbejdes med at oprette små jobs, der giver mulighed
for at arbejde på fleksible vilkår.
4. Uddannelses- og optjeningskrav rammer unge og socialt udsatte hårdt
Lige nu er der mange, der fastholdes i kontanthjælpssystemet selvom de er
syge, eller af andre grunde ikke er i stand til at tage hverken uddannelse eller gå
på arbejde. Hvis ikke Ydelseskommissionens anbefaling om midlertidighed
vedtages, men anbefalingerne til satser gør, vil reformen få alvorlige
konsekvenser for mennesker i udsatte positioner. De aktivitetsparate står i
gennemsnit til at miste 600 kr. om måneden, mens de, der er visiteret
jobparate, står til at vinde i gennemsnit 200 kr. om måneden. Gennemsnittene
dækker over store variationer, hvor fx unge under 30 med psykiske lidelsers
kontanthjælp vil blive sat ned med ca. 4000 kr. om måneden.
Krav om tidlig optjening og uddannelsesmæssige kvalifikationer betyder, at ikke
mindst mennesker med psykiske lidelser, problemer med stoffer og andre
komplekse sociale problemer ofte ikke vil kunne kvalificere til forhøjet sats.
Erfaringer med uddannelseshjælp og integrationsydelse viser, at det er endda
meget vanskeligt at finde bolig til mennesker på de lave ydelser, hvilket bidrager
til at fastholde mennesker i hjemløshed.
Rådet anbefaler,
at der rettes særlig opmærksomhed på borgere i udsatte
positioner. Ikke mindst de ca. 17.000 borgere, der modtager kontanthjælp trods
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 358: Henvendelse af 13/8-21 fra Rådet For Socialt Udsatte om forhandlingerne om nyt kontanthjælpssystem
2436458_0005.png
meget komplekse sociale problemer, vil der hurtigt skulle findes en løsning for,
hvis reformen implementeres, så de lavere ydelser ikke fører til øget
hjemløshed. Der bør laves en ekstraordinær og opsøgende indsats, for at
borgere i udsatte positioner bliver genvurderet og evt. visiteret til førtidspension
inden nye regler for kontanthjælp træder i kraft.
5. Opbakning til særskilt dækning af børns fritidsliv og transport. Ligeledes bør
udgifter til medicin dækkes særskilt
Rådet bakker op om Ydelseskommissionen forslag om et fritidstillæg til at dække
udgifter til børns fritidsaktiviteter, da det kan forebygge fremtidig udsathed.
Fattigdom kan føre til ensomhed, og det er vigtigt, at det ikke rammer børnenes
mulighed for at deltage i et almindeligt børneliv. Samtidig er det også positivt, at
Ydelseskommissionen anbefaler, at transportudgifter til og fra aktiveringstilbud
skal dækkes, da situationen lige nu er, at det er en udgift som mange på laveste
ydelser i praksis har svært ved at prioritere i deres almindelige budget. En anden
nødvendig ydelse, som mange kontanthjælpsmodtagere på lave ydelser har
svært ved at dække, er medicin. Knap 20 pct. økonomisk fattige uden for
beskæftigelse har undladt at købe receptpligtig medicin, fordi de ikke har råd
7
.
Mange kontanthjælpsmodtagere har dårligt helbred, men på trods af det er
udgifter til medicin ikke en del af det grundbudget, som danner udgangspunkt
for satserne i Ydelseskommissionens rapport.
Rådet anbefaler,
at der udover direkte tilskud til børneaktiviteter og transport i
forbindelse med aktivering også gives fuldt tilskud til receptpligtig medicin til
kontanthjælpsmodtagere.
7
Lars Benjaminsen m.fl. Fattigdom og afsavn. 2016. Tabel 7.4 s. 175
5