Det rådgivende organs bemærkninger til Retssikkerhedsenhedens undersøgelser
’Kommunernes
vejledningspligt over for voksne med funktionsnedsættelse’
og
’Kommunernes
vejledningspligt over for voksne i udsatte positioner’
Det rådgivende organ bemærker overordnet, at det er yderst positivt, at der med undersøgelserne sættes
fokus på retssikkerheden for voksne med funktionsnedsættelse og udsatte voksne med hensyn til
kommunernes vejledningspligt.
Undersøgelserne belyser, hvordan kommuner varetager vejledningspligten over for voksne med
funktionsnedsættelse og udsatte voksne, og hvordan kommuner, borgere og pårørende oplever mødet med
kommunen og vejledningen.
Det rådgivende organ finder, at undersøgelserne indeholder mange gode erfaringer, som giver god mulighed
for fremadrettet læring. Samtidig giver undersøgelserne også et indblik i, hvor det går galt mellem borger og
kommune. De to undersøgelser udpeger en række problematiske forhold på handicap- og udsatteområdet,
som vi ikke bare skal lære af men også handle på.
Det rådgivende organ gør i forlængelse af ovenstående opmærksom på, at nogle af de udfordringer, som
undersøgelserne har afdækket, ikke er opsummeret i undersøgelsernes hovedresultater eller delkonklusioner.
Det skal i den forbindelse påpeges, at de udfordringer som især borgerne oplever med kommunernes
vejledning, indeholder vigtig viden og er særligt værdifulde for det videre arbejde. De udfordringer, som
organet hæfter sig ved, uddybes i det følgende.
Det rådgivende organ skal særligt fremhæve nedenstående delkonklusioner fra undersøgelserne:
Mistillid kan spænde ben for vejledningen
Undersøgelserne viser, at borgernes relation til medarbejderne i kommunen spiller en stor rolle, og at
relationen til kommunen for en del borgere er præget af mistillid. Dette har betydning for, hvordan borgerne
oplever vejledningen. Mistilliden bunder for borgernes vedkommende både i en oplevelse af, at kommunerne
er mere optaget af at begrænse ressourceforbruget end at hjælpe dem, samt oplevelsen af, at kommunernes
medarbejdere har mistillid til dem og deres motiver.
Det rådgivende organ bemærker, at mistilliden er et stort problem både for borgere og kommuner.
Mistilliden udspringer af borgernes dårlige erfaringer og oplevelser med kommunen, men der er også tale om
en fortælling om området, som hersker for tiden. Det findes vigtigt, at gøre op med denne fortælling. Tilliden
mellem borgere og kommuner kan efter det rådgivende organs opfattelse styrkes ved hjælp af mere
transparens, klar kommunikation og mere vejledning. Desuden understreges vigtigheden af, at der træffes
den rette afgørelse første gang.
Dialog mellem borger og kommune er udfordret
Undersøgelserne viser, at nogle borgere oplever, at de og deres sagsbehandlere taler forbi hinanden, fordi
borgerne ikke kender ”det kommunale sprog”, som de oplever er meget præget af paragraffer og
kassetænkning. Der er en oplevelse af, at vejledningen afhænger af, om de bruger de rette betegnelser til at
bede om hjælp. Undersøgelserne understreger, at det er vigtigt, at sagsbehandlerens sprogbrug tilpasses den
enkelte borgers forudsætninger
–
sproget skal ikke være for lovtungt og skal tilpasses i måden
sagsbehandleren eksempelvis omtaler borgerens funktionsnedsættelse eller livssituation på. Det rådgivende
organ værdsætter herved de gode erfaringer, som undersøgelserne fremhæver, og understreger samtidig
behovet for forventningsafstemning mellem sagsbehandler og borger.