Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 342
Offentligt
2429157_0001.png
Vedr.: Deputation om
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
Der ansøges hermed om deputation for Social- og Ældreudvalget for orientering af projektet
LÆR AT
TACKLE hverdagen som pårørende.
Ved udgangen af 2017 aftalte satspuljeordførerne på ældreområdet at afsætte 15,8 millioner kr. til national
implementering og drift af indsatsen
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
i landets kommuner. Bevil-
lingen blev givet under det daværende Sundheds- og Ældreministerium, hvorefter der nu ansøges om depu-
tation i Social- og Ældreudvalget, efter Ældreministeriet er blevet sammenlagt med Socialministeriet.
Indsatsen består af et kursus over 7 uger, hvor deltagerne mødes i en gruppe én gang om ugen i 2�½ time.
Undervisningen varetages af to frivillige instruktører, der selv er pårørende, og som har gennemført en sær-
lig uddannelse ved Komiteen for Sundhedsoplysning. Fra 2021 udbydes kurset også i en onlineversion. Kur-
sets målgruppe er voksne pårørende til voksne med langvarig sygdom, fx demens, apopleksi, KOL, kræft
eller depression. Formålet er at øge den pårørendes trivsel og mestring samt forebygge stress, depression,
ensomhed og isolation. Indsatsen udbredes til kommuner i perioden 2018-2021
foreløbigt udbyder 62
kommuner indsatsen.
Resultater af pårørende-indsatsen
I 2019-2020 har VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd gennemført en evaluering af
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
i 39 kommuner
1
. Evalueringen viser, at de pårørende efter kur-
set opnår følgende positive forandringer:
Øget trivsel
Reduktion af ensomhed
Reduktion af belastning
Øget tro på egne evner (self-efficacy) på området: Troen på at kunne få praktisk og følelsesmæssig
støtte fra omgivelserne
Forandringerne fra før til efter kurset er statistisk signifikante. Resultaterne fra undersøgelsen viser også, at
% af kursister e er ’tilfredse eller eget tilfredse’ ed kurset sa let set, og at 4 % vil a efale det til
andre.
Baggrund
LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende
er udviklet i samarbejde med Københavns Kommune. Indsatsen
er udviklet dels på baggrund af det evidensbaserede kursus
LÆR AT TACKLE kronisk sygdom,
som er den
danske version af
The Chronic Disease Self-Management Program
udviklet på Stanford Universitet i USA, og
dels på baggrund af kurset
LÆR AT TACKLE angst og depression.
Sidstnævnte er udviklet af Komiteen for
Sundhedsoplysning i samarbejde med Stanford Universitet, National Health Service i England og Sundheds-
styrelsen. Disse forløb har bl.a. positive effekter på deltagernes helbred, symptomer, funktionsnedsættelse,
mestring og self-efficacy
2,3
.
1
Det Nationale Forsknings-
og A alyse e ter for Velfærd
. Evalueri g af kurset ’ LÆR AT TACKLE hverdage so pårøre de’ –
en spørgeskema-
undersøgelse blandt kursister.
2
Sundhedsstyrelsen 2016. Evaluering af Satspuljeprojektet LÆR AT TACKLE angst og depression. En randomiseret, kontrolleret undersøgelse.
3
Sundhedsstyrelsen 2009. Patientuddannelse
en medicinsk teknologivurdering.
Classensgade 71, 5. sal. DK-2100 København Ø
Tlf. 35 26 54 00
[email protected]
www.sundhedsoplysning.dk