Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2417763_0001.png
Til de på vedlagte høringsliste
anførte høringsparter
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2731
Doknr.
395953
Dato
18-06-2021
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal
refusion og satsregulering m.v.)
Social- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af
serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering,
mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.) i høring.
Lovforslaget indeholder en række forskellige forslag, som har det fælles formål
skabe større klarhed, gennemsigtighed og korrekt hjemmel.
Lovforslaget består af 7 elementer:
1. Mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal indregne
udgifterne til visse sundhedsydelser i taksten
Det foreslås, at der gives social- og ældreministeren bemyndigelse til at kunne
fastsætte regler om, at servicelovstilbud skal indregne udgifterne til visse
sundhedsydelser, som ydes af tilbuddet, i taksten for tilbuddet.
Efter gældende ret skal kommunale, regionale og private leverandører
fastsætte vejledende takster for ydelser og tilbud efter serviceloven. Social- og
ældreministeren er efter § 174 i serviceloven bemyndiget til at fastsætte regler
om, hvordan den vejledende takst skal beregnes. Ministeren kan dog ikke efter
gældende ret fastsætte regler om, at tilbuddets udgifter til visse former for
sundhedsfaglig behandling, der ydes af tilbuddet, som led i borgerens ophold
på tilbuddet, skal indregnes i taksten. Det kan f.eks. være udgifter til
medicinhåndtering eller fysioterapi. Udgifterne til den sundhedsfaglige
behandling vil i stedet skulle afholdes af den kommune, der er ansvarlig efter
reglerne i sundhedsloven.
Dette indebærer for det første, at kommuner, hvor der er et specialiseret tilbud
efter serviceloven i kommunen, belastes uforholdsmæssigt økonomisk i form af
at skulle betale for sundhedsydelser for borgere, der er visiteret til tilbuddet af
en anden kommune.
For det andet skal tilbuddet opkræve betaling hos to forskellige kommuner
udgifterne for servicelovsydelsen hos borgerens handlekommune og udgifterne
for sundhedsydelsen hos tilbuddets beliggenhedskommune. For tilbuddet
kompliceres det yderligere af, at det kan være svært at udskille udgifterne til
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.), fra social- og ældreministeren
2417763_0002.png
f.eks. medicinhåndtering. Det er derfor uvist i hvor høj grad tilbuddene i dag
følger lovgivningen og udsender to regninger.
Det foreslås derfor at ændre de gældende regler, så social- og ældreministeren
kan fastsætte regler om, at tilbuddene skal indregne omkostninger til
varetagelse af visse former for sundhedsfaglig behandling i taksten. Ændringen
vil medføre en administrativ lettelse for tilbuddene og sikre, at lovgivningen er i
overensstemmelse med praksis.
2. Større gennemskuelighed i reglerne om mellemkommunal refusion for
udgifter til servicelovstilbud
Det foreslås, at der foretages en oprydning af bestemmelsen i
retssikkerhedslovens § 9 c om mellemkommunal refusion, så det ikke ved en
umiddelbar læsning fejlagtigt fremstår som om, at der er mellemkommunal
refusion for udgifter til servicelovstilbud. Forslaget vil ikke medføre materielle
ændringer.
3. Præcisering af beskrivelsen af opgaverne for Det Rådgivende Praksisudvalg
Det foreslås, at det kommer til at fremgå af retssikkerhedsloven, at Det
Rådgivende Praksisudvalg i Ankestyrelsen i lighed med praksis også har til
opgave at rådgive Ankestyrelsen om behovet for opfølgning på Ankestyrelsens
undersøgelser af kommunernes praksis samt om generel formidling af og
vejledning om Ankestyrelsens praksis.
4. Tydeliggørelse af reglerne for udpegning af medlemmer til de lokale
handicapråd
Det foreslås, at muligheden for repræsentation fra lokale
handicaporganisationer eller grupperinger uden for Danske
Handicaporganisationer i handicaprådene i kommunen kommer til at fremgå
utvetydigt af retssikkerhedsloven. Der er ikke med forslaget påtænkt materielle
ændringer i forhold til praksis.
5. Tydeliggørelse af bemyndigelserne til social- og ældreministeren til at
fastsætte regler om honoreringen af medlemmerne af henholdsvis
handicaprådene og Det Centrale Handicapråd
Der foreslås med lovforslaget indsat tydelige bemyndigelser til, at social- og
ældreministeren kan fastsætte regler om honorering af medlemmerne af
henholdsvis de lokale handicapråd og Det Centrale Handicapråd. Der er ikke
med forslaget påtænkt materielle ændringer i forhold til praksis.
6. Tekniske ændringer af satsreguleringsbestemmelser i serviceloven
For at undgå tvivl foreslås, at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af
serviceloven, at en række beløb i loven, der satsreguleres, først reguleres og
derefter afrundes. Der vil ikke med forslaget ske materielle ændringer i
niveauet af ydelserne.
7. Rettelse af fejl i forskellige love som følge af lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Det foreslås, at der rettes flere fejl i samspillet mellem lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, serviceloven og retssikkerhedsloven. Lovændringerne har
særligt til formål at sikre samme retsstilling i sager om børn og unge i forhold til
behandling af sager i Ankestyrelsen og i forhold til kommunernes adgang til
statsrefusion for særligt dyre enkeltsager, når afgørelserne er truffet af
Ungdomskriminalitetsnævnet, som hvis afgørelsen var truffet af
kommunalbestyrelsen eller børn og unge-udvalget i kommunen.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 311: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.), fra social- og ældreministeren
2417763_0003.png
Høringssvar
Social- og Ældreministeriet skal anmode om, at eventuelle bemærkninger er
ministeriet i hænde senest tirsdag den 20. juli 2021.
Eventuelle bemærkninger bedes sendt til
[email protected].
Ministeriet anmoder i
den forbindelse om, at bemærkninger ikke fremsendes både pr. brevpost og pr.
mail.
Eventuelle spørgsmål kan rettes til specialkonsulent Maria Schultz på telefon
41 85 10 54 og for så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet til specialkonsulent Charlotte Aastrup
Poole på telefon 41 85 11 33.
Til orientering fremsendes tillige en fortegnelse over de myndigheder og
organisationer m.v., der høres over udkastene.
Med venlig hilsen
Maria Schultz
3