Til de på vedlagte høringsliste
anførte høringsparter
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 2731
Doknr.
395953
Dato
18-06-2021
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal
refusion og satsregulering m.v.)
Social- og Ældreministeriet sender hermed udkast til lovforslag om ændring af
serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering,
mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.) i høring.
Lovforslaget indeholder en række forskellige forslag, som har det fælles formål
skabe større klarhed, gennemsigtighed og korrekt hjemmel.
Lovforslaget består af 7 elementer:
1. Mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal indregne
udgifterne til visse sundhedsydelser i taksten
Det foreslås, at der gives social- og ældreministeren bemyndigelse til at kunne
fastsætte regler om, at servicelovstilbud skal indregne udgifterne til visse
sundhedsydelser, som ydes af tilbuddet, i taksten for tilbuddet.
Efter gældende ret skal kommunale, regionale og private leverandører
fastsætte vejledende takster for ydelser og tilbud efter serviceloven. Social- og
ældreministeren er efter § 174 i serviceloven bemyndiget til at fastsætte regler
om, hvordan den vejledende takst skal beregnes. Ministeren kan dog ikke efter
gældende ret fastsætte regler om, at tilbuddets udgifter til visse former for
sundhedsfaglig behandling, der ydes af tilbuddet, som led i borgerens ophold
på tilbuddet, skal indregnes i taksten. Det kan f.eks. være udgifter til
medicinhåndtering eller fysioterapi. Udgifterne til den sundhedsfaglige
behandling vil i stedet skulle afholdes af den kommune, der er ansvarlig efter
reglerne i sundhedsloven.
Dette indebærer for det første, at kommuner, hvor der er et specialiseret tilbud
efter serviceloven i kommunen, belastes uforholdsmæssigt økonomisk i form af
at skulle betale for sundhedsydelser for borgere, der er visiteret til tilbuddet af
en anden kommune.
For det andet skal tilbuddet opkræve betaling hos to forskellige kommuner
–
udgifterne for servicelovsydelsen hos borgerens handlekommune og udgifterne
for sundhedsydelsen hos tilbuddets beliggenhedskommune. For tilbuddet
kompliceres det yderligere af, at det kan være svært at udskille udgifterne til
1