Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 305
Offentligt
2413786_0001.png
10. juni 2021
Til Folketingets Socialudvalg
Vi henvendte os til jer d. 2. maj 2021 med ‘Tal og realiteter vedrørende årsager til
anbringelser’
1
på foranledning af jeres samrådsmøde afholdt d. 2. oktober 2020
“Tvangsanbringelser og bortadoption af udsatte børn”. Vi refererer til Oversigt I, Oversigt II
og bilag 2 i vores første henvendelse af 2. maj 2021. I denne henvendelse anførte vi tre
hovedkritikpunkter til Socialministerens argumentationer for flere og tidligere anbringelser af
børn samt kom med en advarsel om, at det vil betyde et forøget offentligt overgreb mod
familier til børn med sociale handikaps, hvis politikken bliver ført ud i livet. Karina Adsbøl bad
d. 5. maj 2021 om Socialministerens kommentar
2
til vores henvendelse i spørgsmål 589 til
Social- og ældreministeren. Vi takker Karina Adsbøl for opfølgningen.
Socialministeren (ministeren) har kommenteret på vores henvendelse d. 1. juni 2021
3
. Vi
takker for besvarelsen, men må desværre påpege, at svaret er baseret på en ubrugelig
opgørelse og udenomssnak. Formålet med nærværende anden henvendelse er derfor bl.a.
at opnå afklaringer på en række konkrete ja/nej spørgsmål til ministeren, som følger
herunder. Vi vil sætte stor pris på de afklaringer, som vi håber Udvalget vil hjælpe os med at
få.
Efter en gennemgang af ministerens svar af 1. juni må vi fastholde:
1. Ministeren har givet en urigtig tal-indikation på
forekomsten af forældres
omsorgssvigt over for børn, der bliver anbragt
(tabel 1 i ministerens svar).
Talmaterialet i ministerens tabel 1 er ubrugeligt til besvarelsen og ministeren
anvender desuden en spekulativ og uredelig afgrænsning af, hvad “indikationer på
omsorgssvigt” omfatter (se Bilag A). En brugbar indikation på forekomsten af
forældres omsorgssvigt findes i opgørelsen, som blev oversendt af daværende
Social- og Indenrigsministerium til udvalget d. 15. januar (Oversigt II i vores første
henvendelse). Her finder man indikationen under årsagskategorien ‘utilstrækkelig
omsorg (fra forældre)’, og det vægtede gennemsnit på tværs af alle aldersintervaller
af børn, der blev anbragt i årene 2015-19, er
44%;
forekomsten af omsorgssvigt fra
forældre falder med alderen ved anbringelse, og for de sent anbragte, 15-17 årige, er
den nede på
32%.
Jf. bilag 2 i vores første henvendelse, som alene omfatter tallene
for 2019, er forekomsten af utilstrækkelig omsorg fra forældre endnu lavere. Som
svar på Torsten Gejls spørgsmål viser tallene med andre ord
ikke,
at der for 81% af
de børn, der bliver anbragt er indikationer på omsorgssvigt fra forældre - og den
reelle tal-indikation ligger især langt fra for de sent anbragte børn.
Medgiver ministeren, at hendes tabel 1 og dermed tallet på 81% er
misvisende for besvarelsen af Torsten Gejls spørgsmål?
Medgiver ministeren, at Oversigt II (og bilag 2) viser, at forekomsten af
omsorgssvigt fra forældre som noteret årsag i anbringelser med og
uden samtykke er langt lavere, omkring halvdelen af de 81%, ministeren
anførte under samrådsmødet, samt at den falder med alderen ved
anbringelse?
SOU Alm. del - Bilag 273
SOU Alm. del - Spørgsmål nr. 589 stillet af Karina Adsbøl
3
SOU Alm. del - endeligt svar på spørgsmål 589
1
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 305: Henvendelse af 10/6-21 fra Bodil Voss, En gruppe af mødre til ikke-anbragte børn med sociale handikaps om Barnets Lov og skel mellem udsatte børn og børn med handikap i anbringelser
2413786_0002.png
2. Ministeren fremlægger stadig ikke belæg for, at sent anbragte børn skal anbringes
tidligere, i sin tolkning af de refererede undersøgelser. At antallet af sent anbragte
børn er højt er ikke noget argument for at anbringe dem tidligere. VIVEs rapport viser
ikke, at man bør anbringe sent anbragte før. Statistikken for forebyggende indsatser
og foranstaltninger viser ikke noget om, hvorvidt hjælpen har været tilstrækkelig og
relevant i de enkelte tilfælde. Tværtimod. Der har jf VIVEs rapport fx. for en stor
andel af sent anbragte påviseligt været helt utilstrækkelige forebyggelser af mistrivsel
(behandling, hensyn/støtte) blandt det høje antal børn og unge med psykiatriske
diagnoser der anbringes, som vi har påpeget i vores første henvendelse - hvilket
udsagnene fra Socialpædagogernes fagforening er konsistente med, idet skaderne,
de ser, netop kan komme af den utilstrækkelige hjælp i systemet. Kontroltal i flere
sammenligningsstudier viser, at anbringelse med høj sandsynlighed er uvirksomt
eller skadeligt, som sociolog emeritus Morten Ejrnæs og psykolog Niels Christian
Barkholt fremlagde for Socialudvalget d. 20. maj 2021
4
. Det er alt i alt gode
argumenter for at yde bedre hjælp i tide, dvs i hjemmet - det er ikke gode argumenter
for at anbringe.
Medgiver ministeren, at VIVEs rapport tyder på, at hjælpen og støtten,
der ydes inden anbringelse for en stor andel sent anbragte med
psykiatriske diagnoser er helt utilstrækkelig?
Medgiver ministeren, at den viden, fageksperterne Morten Ejrnæs og
Niels Christian Barkholt fremlagde for Socialudvalget om anbringelsens
skadelige, eller i bedste fald uvirksomme, effekt set i forhold til
indsatser i hjemmet, udgør en vis form for evidens, og at denne viden
må veje tungere i argumentationen
imod
flere og tidligere anbringelser
end
den rent subjektive tolkning, ministeren tillægger VIVEs rapport og
andre udsagn, vejer for?
3. Ministeren forholder sig i sit svar stadig tavs i forhold til overrepræsentationen af børn og
unge med sociale handikaps i anbringelsesstatistikken. Hun er også fortsat tavs omkring
det offentlige omsorgssvigt og den diskrimination, der fører til overrisiko for mistrivsel hos
og anbringelse af socialt handikappede børn, hvilket påviseligt er til særlig stor skade for
denne gruppe. At regeringen efter aftalen Børnene Først vil sende signaler om at
videreføre
de forebyggende og familiestøttende indsatser, som de sker nu, at hjælpen på
grund af funktionsnedsættelse
ikke vil være ændret,
og at regeringen vil
videreføre
princippet om konkret og individuel vurdering, udtrykker på ingen måde et opgør med det
offentlige omsorgssvigt og den diskrimination, der udøves i dag mod børn med sociale
handikaps. Den styrkelse af kvaliteten i anbringelser, som ministeren nævner, kommer
oftest først i spil i den sene ende af forløbet for barnet med socialt handikap, hvor et
uegnet skoletilbud for længst har skadet barnet, hvor systemet har produceret endnu en
udsat, dvs alt for sent. En styrkelse af barnets stemme er virkningsløs her, i visse tilfælde
direkte farlig
5
, i forhold til socialt handikappede børn - en styrkelse af forældres retsstilling
SOU Alm. del - Bilag 258
Kun psykologer med autismeerfaring kan dechifrere og hjælpe med at nuancere det autistiske barns
ytringer. Et autistisk barn med depression kan ofte kun forstås af vante omsorgspersoner med
kendskab til barnets autismeudtryksformer, dvs dets forældre. Erfaringen viser, at uden forældres
‘oversættelser’ til fagkyndige misforstås barnet, til fare for barnets tarv.
4
5
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 305: Henvendelse af 10/6-21 fra Bodil Voss, En gruppe af mødre til ikke-anbragte børn med sociale handikaps om Barnets Lov og skel mellem udsatte børn og børn med handikap i anbringelser
2413786_0003.png
ville derimod styrke den tidlige indsats. Her adskiller den gunstige tilgang til
sagsbehandling af handikappede børn i mistrivsel sig også væsentligt fra den gunstige
tilgang til sagsbehandling af udsatte børn i mistrivsel. Det er meget svært at se, hvorfor
det skulle give mening at anvende fælles lovgivning omkring håndtering af de to
vidt
forskellige grupper
af handikappede børn hhv. socialt udsatte børn.
Medgiver ministeren, at det højere formål er at afværge mistrivsel i at
opstå, og at aftalen om Barnets lov ikke sikrer afværgningen af den
systemiske eksklusion, som børn med sociale handikaps bliver mødt
med i grundskolen, og som skaber voldsom mistrivsel hos disse og
øger deres risiko for skadende anbringelse?
Medgiver
ministeren,
at
reformen
derfor
ikke
eliminerer
diskriminationen af socialt handikappede børn, ejheller skaber de
rammer, der gør, at handikappede børn kan undgå den undgåelige
mistrivsel, og at der må være andre, mere effektive måder at afværge
mistrivsel for socialt handikappede børn og unge på?
Hvis vi profylaktisk skal anbringe børn som indsats mod omsorgssvigt, må konsekvensen i
det ekstreme være, at vi skal anbringe alle børn, for vi ved aldrig, hvilke børn der viser sig at
have et usynligt handikap. Vi ved, på den anden side, erfaringsmæssigt, at det offentlige ofte
vil omsorgssvigte det usynligt handikappede barn - og der er tilmed stærkt forhøjet fare for,
at systemet også svigter familien til det handikappede barn, anbringer barnet og
‘selvundersøgende’ blindt påstår, at det sker som følge af forældres omsorgssvigt. Det sker
nemlig allerede i dag. Kunne man overveje at styrke forældres retsstilling i stedet?
Vi må fastholde, at der med Barnets lov fortsat er fare for et øget offentligt overgreb mod
familier med socialt handikappede børn. Denne fare er forstørret, efter at der er skaffet et
flertal i aftalen for, at der i lovgivningen ikke skal skelnes mellem udsatte børn og børn med
handikap. Denne manglende skelnen er uforståelig og katastrofal, og det har flere
handicaporganisationer
6
og Monica Lylloff fra #enmillionstemmer har været ude i medierne
og advare kraftigt imod konsekvenserne af. Må det mane til eftertanke og aftaleændringer.
Neuropolitisk Forum v/:
Camilla Nielsen,
cand.scient.soc/sociolog
Camilla Newcomb Burgess,
Sociolog (Ba.Science.soc in educational science, MSc.Social.Science)
Britt Altofte Rindom,
CLO Skolenonline.dk
Mette de Lony Islandi,
cand.scient.adm
Anette Bruun,
Specialpædagog
Karina Bundgaard,
fysioterapeut
Maja Suralski,
cand.mag
Bodil Voss, Ph.d.,
B.Sc.Eng
Vedlagt er Bilag A: Svar på spørgsmålet om forekomst af “indikationer på forældres
omsorgssvigt” hos børn, der bliver anbragt
6
https://www.altinget.dk/social/artikel/organisationer-i-opraab-boernene-foerst-skal-handle-om-den-rett
e-indsats
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 305: Henvendelse af 10/6-21 fra Bodil Voss, En gruppe af mødre til ikke-anbragte børn med sociale handikaps om Barnets Lov og skel mellem udsatte børn og børn med handikap i anbringelser
2413786_0004.png
Bilag A
Svar på spørgsmålet om forekomst af “indikationer på forældres omsorgssvigt” hos
børn, der bliver anbragt
Talmateriale til besvarelse af samrådsspørgsmålet fra Torsten Gejl
På Torsten Gejls spørgsmål om, hvor mange procent af de børn, der bliver anbragt, der har
været udsat for de ting, som ministeren refererer til (forældres vold, alkoholmisbrug, incest
og generelle omsorgssvigt) svarer ministeren under samrådsmødet
7
, at i 81% af tilfældene
har der været indikationer på omsorgssvigt, og ministeren lover at oversende et
udtømmende skema i forhold til de forskellig årsager. Der er i forlængelse af
Socialministerens besvarelse af samrådsspørgsmål på samrådsmødet oversendt to
oversigter med angivelse af årsager i forbindelse med iværksættelse af anbringelser, en af
27. november 2020 som angår anbringelser uden samtykke (Oversigt
I
i vores
henvendelse), henholdsvis en af 15. januar 2021 som angår anbringelser både med og uden
samtykke (Oversigt
II
i vores henvendelse). Oversigt I (endeligt svar på spørgsmål 43)
bliver oversendt som skema, som det fremgår af følgeteksten, til belysning af bl.a. årsager til
tvangsanbringelser.
Oversigt II oversendes i forlængelse af samrådsspørgsmål C-D den 22.
oktober 2020 til belysning af årsager til
anbringelser, med og uden samtykke,
af børn og
unge.
Ministeren påpeger i sit svar på vores første hovedkritikpunkt, at hendes tal på 81% er
hentet fra en tredje opgørelse, som hun nævner tal fra under samrådsmødet, og som viser
antallet af alle anbragte i 2018 samt angiver antallet og andelen af disse, for hvilke der har
været indikationer på forældres omsorgssvigt jf ministerens egen afgrænsning i bilag 1.
Socialministeren har inkluderet tallene fra ‘øjebliksbilledet 2018’ i en
tabel 1
i sit svar.
Ministeren understreger endvidere, at både spørgsmål og besvarelse angår alle
anbringelser, med og uden samtykke. Men ministerens afgrænsning i bilag 1 er i strid med
Bekendtgørelsen for Dataindberetning på Socialområdet, som vi vender tilbage til.
7
Ministeren citerer selv fra samrådsmødet 22. oktober 2020:
“Spørgsmålet fra Torsten Gejl på samrådet lød: ”Mit andet spørgsmål handler om det udemærkede
spørgsmål, Karina Adsbøl rejste, nemlig hvor mange procent af de børn, som bliver anbragt, har
egentlig været udsat for de ting, som ministeren hele tiden refererer til?” Hertil svarer jeg:
‘Ud af de
14.100 børn, som var anbragt uden for hjemmet i 2018, var der indikationer på omsorgssvigt
for de 81 pct. af dem. Altså over 11.000 af dem. Og som jeg sagde, for mig er omsorgssvigt
ikke kun alvorligt og problematisk, hvis det er vold eller alkohol eller incest. Det er det jo også,
hvis det på andre måder er forældre, der omsorgssvigter deres børn, som lader børnene stå
med et alt for stort et ansvar, lader børnene være de voksne, isolerer børnene, voldsomt, nogle
af de her forfærdelige historier, vi jo alle sammen kender. Så altså bare for at sige, at i 81 pct.
af tilfældene, da er der indikationer på omsorgssvigt.’ ”
(Red.) Socialministeren indleder svaret med følgende passage:
”Så i forhold til Torsten, lad os,
skal vi ikke bare aftale, det tror jeg måske også vi gjorde i forbindelse med sidste samråd, men
lad os endelig gøre det igen, at vi kan oversende et egentligt udtømmende skema i forhold til
de forskellige årsager, der bliver registreret på anbringelser. Så kan udvalget få det helt
faktuelle, men ud af de 14100 børn ...”
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 305: Henvendelse af 10/6-21 fra Bodil Voss, En gruppe af mødre til ikke-anbragte børn med sociale handikaps om Barnets Lov og skel mellem udsatte børn og børn med handikap i anbringelser
2413786_0005.png
Vi må gøre opmærksom på, at den form for opgørelse, som tallene i ministerens
tabel 1
baserer sig på,
er
ubrugelig
i besvarelsen af, hvor mange procent af de børn der bliver
anbragt, der har været udsat for omsorgssvigt fra forældre. Det skyldes, at opgørelsen
matematisk overrepræsenterer anbringelsesårsager for tidligt anbragte børn, som anbringes
i væsentligt længere tid, jf. VIVEs forløbsrapport
8
. Da
samtidig
andelen af tidligt anbragte
børn, hvor forældres omsorgssvigt er angivet som medvirkende årsag, er væsentligt højere
end for sent anbragte børn, overestimeres forældres omsorgssvigt ved denne
opgørelsesmetode. Vi har i fodnoten nedenunder uddybet, hvorfor
tabel 1
i ministerens svar
ikke kan bruges til at besvare Torsten Gejls spørgsmål.
Oversigt I, Oversigt II og opgørelsen i bilag 2 (statistik på iværksatte anbringelser) i vores
henvendelse er derimod egnede til at besvare spørgsmålet fra Torsten Gejl. Når
spørgsmålet fra Torsten Gejl angår anbringelser både med og uden samtykke, er det følgelig
Oversigt II
(evt. bilag 2 i vores henvendelse), der skal anvendes til besvarelsen. Oversigten
har anmærkningerne: Omfatter børn og unge i alderen 0-17 år, der fik iværksat en
anbringelse i årene 2015-2019. Barnets eller den unges alder er opgjort på
anbringelsestidspunktet.
Ministeren mener, at hendes tabel 1 og Oversigt II tegner stort set identiske billeder.
Ministeren afgrænser i begge opgørelser forekomsten af “indikationer på omsorgssvigt” fra
forældre på en fejlagtig måde, så de også omfatter
offentligt
omsorgssvigt og
andre
omsorgspligtiges
omsorgssvigt, samt andre
irrelevante
forhold hos forældre. Men
ministerens afgrænsning af “indikationer på omsorgssvigt” fra forældre, og dermed
ministerens talbehandling, er dermed i modstrid med præmissen, hvorunder tallene er
indberettet, som redegjort for i næste afsnit nedenfor.
Hvis man alene opgør forekomsten af “indikation på omsorgssvigt” fra forældre som
værende den andel, det vægtede gennemsnit på årsagskategorien ‘utilstrækkelig omsorg
(fra forældre)’ viser, hvilket man bør, er forekomsten stort set halveret, fra
81%
(jf.
ministeren) til
44%
(jf. bekendtgørelsens præmisser). Ser man på tallet for sent anbragte,
15-17 årige ved anbringelse, er forekomsten af forældres utilstrækkeligt omsorg nede på
32%,
hvilket vi også fremførte i vores første henvendelse.
Der er derfor ikke jf. Oversigt II
belæg for at sige, at 81% af børn og unge, der bliver anbragt, er anbragt som følge af
forældres omsorgssvigt. Tallet baserer sig på en ubrugelig opgørelse og en forkert
afgrænsning af forhold der kan henregnes til “indikationer på omsorgssvigt”. Tallene
peger jf. Ministeriets egen opgørelse (Oversigt II) på, at forekomsten af ‘utilstrækkelig
omsorg fra forældre’ fra forældre er ca. det halve i vægtet gennemsnit, og at den
falder med alderen ved anbringelse.
Ministeren kan ikke bruge tallene i tabel 1 til at besvare Torsten Gejls spørgsmål om, hvad børn der
bliver anbragt har været udsat for. Tallene i ministerens tabel 1 er netop et øjebliksbillede af
populationen af anbragte i 2018, hvis sammensætning er et resultat af børn, der er anbragt i lang tid,
børn der er anbragt i kort tid, børn der er anbragt som spæde og unge der bliver anbragt sent, børn
der er anbragt som følge af omsorgssvigt og børn der ikke er anbragt som følge af omsorgssvigt. Som
det fremgår af Oversigt I, så er det primært de tidligt anbragte, der hyppigst er blevet omsorgssvigtet
af en eller begge af deres forældre. Da de tidligt anbragte jf VIVE-rapporten samtidig er dem, der er
anbragt længst, så vil et øjebliksbillede overrepræsentere tidligt anbragte i populationen af anbragte,
og andelen af tilfælde i populationen af anbragte, der har været udsat for omsorgssvigt er derfor
logisk set forstørret. Det er ren matematik.
8
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 305: Henvendelse af 10/6-21 fra Bodil Voss, En gruppe af mødre til ikke-anbragte børn med sociale handikaps om Barnets Lov og skel mellem udsatte børn og børn med handikap i anbringelser
2413786_0006.png
Afgrænsninger af indikationer for forældres omsorgssvigt i Oversigt II
Udover fejlagtig brug af opgørelse, er der, som sagt, også en anden fejlkilde i ministerens
måde at opgøre årsager til anbringelse på. Ministeren argumenterer i sit svar for, at der kan
være forskellige måder at opgøre forældres omsorgssvigt på. Ministeren fastholder sin egen,
idet hun henviser til bilag 1 i sin besvarelse af 1. juni 2021, hvori afgrænsningen af
indikationer på omsorgssvigt fra forældre er opgjort for tabel 1 i hendes svar. Man kan af
ministerens bilag 1 i hendes besvarelse orientere sig om, at Socialministeriet har benyttet sig
af flere irrelevante årsagskategorier til at indikere forældres omsorgssvigt med. Dette
advarede vi også om i vores henvendelse af 2. maj 2021.
Vi gør opmærksom på, at jf Bekendtgørelse for dataindberetning på socialområdet
9
er
punkterne 1-8 tabel 1 i ministerens Bilag 1 forhold,
der relaterer til barnet/den unge selv,
mens punkterne 9-15 er forhold, der relaterer til forældre, som årsager til anbringelse.
Men
Socialministeriet har medtaget punkterne 7 og 8,
hørende til forhold hos den unge selv, i
deres afgrænsning af forældres omsorgssvigt som årsag. Altså er måden, hvormed
indikationer på omsorgssvigt fra forældre er afgrænset på i ministerens opgørelse, i
uoverensstemmelse med Bekendtgørelsen for dataindberetning på socialområdet.
Fremdragne tal for punkterne 7 og 8 bygger derfor på falske præmisser om indikation af
forældres omsorgssvigt, idet disse forhold ikke i sig selv giver indikation på forældres
omsorgssvigt. Hvis forældre også
samtidig
havde været at anklage i de nævnte forhold, så
ville det
allerede
have været noteret som ‘utilstrækkelig omsorg fra forældre’, jf
bekendtgørelsen.
Der kan ikke være tale om, at forhold, der hører til barnet/den unge,
også skal henregnes under forhold, der i tillæg kan tilskrives forældres
utilstrækkelige omsorg eller manglende forældrekompetence generelt, idet disse
forhold allerede opgøres under punkterne 9-15, som vurderet af sagsbehandler. At
ministeren indregner punkterne 7 og 8 i forhold, der postuleres at kunne indikere
omsorgssvigt fra forældre, er derfor uden hold i fakta, og afgrænsningen er derfor
ikke redelig.
Endvidere er andre irrelevante forhold
10
hos forældre end forældres utilstrækkelige omsorg
(pkt.
14)
medtaget i ministerens bilag 1,
punkterne 9-13.
Vi må alt i alt igen fastholde, at hvis
der i forbindelse med andre forhold hos forældrene samtidig har været indikation på
omsorgssvigt, herunder generelt manglende forældrekompetencer, vil det allerede fremgå i
noteringen af forholdet ‘Utilstrækkelig omsorg fra forældre’. Det er derfor alene forholdet i
pkt. 14 i ministerens bilag 1, der indikerer utilstrækkelig omsorg fra forældre, eller forældres
omsorgssvigt (intenderet eller ej), om man vil.
Vi må påpege, at de konkrete oplysninger
der ligger til grund i børnesager går tabt i statistikken, og man kan derfor ikke gå
baglæns i statistikken og opgøre, om andre forhold kan efterrationaliseres som
indikationer på omsorgssvigt fra forældre eller manglende forældrekompetence. At
tillægge andre forhold hos forældre en betydning i en genvurdering af ‘utilstrækkelig
omsorg fra forældre’, som ministeren gør, er derfor spekulativ.
BEK 2090 af 11/12/2020, og før det BEK 1094 af 22/10/2019, i medfør af § 84, stk. 1, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
10
Vi kan notere os, at ‘Betydeligt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos forældre’ er
et forhold der ikke er medtaget i årsagshovedkategorien ‘Omsorgssvigt m.v.’ i Oversigt I og Oversigt
II. Denne udeladelse i afgrænsningen bifalder vi, idet en vurdering af dette forhold er subjektiv og
desuden ikke automatisk leder til omsorgssvigt.
9
6