Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Partnerskab på handicapområdet ifm. Covid-19
Input til social beredskabsplan ifm. epidemier og andre sundhedskriser
Som samfund skal vi lære af de erfaringer, vi har fået i forbindelse med Covid-19 i Danmark, den deraf
følgende nedlukning og gradvise genåbning af landet. Covid-19 er en virus og dermed et sundhedsforhold.
Håndteringen af Covid-19 har udover at være et sundhedsanliggende haft store sociale konsekvenser – ikke
mindst for mennesker med handicap og mennesker i udsatte livssituationer.
Der er behov for en social beredskabsplan, hvis Danmark oplever en genopblusning af Covid-19, en ny
omfattende epidemi eller anden sundhedskrise. Lige såvel er en social beredskabsplan relevant i forhold til
lokale nedlukninger og genåbninger af landet. Den sociale beredskabsplan skal sikre trivsel også under
vanskelige forhold og forebygge, at mennesker med handicap ender i isolation og udvikler psykosociale
problemer, når det er nødvendigt at indføre begrænsninger i samvær og social kontakt. Beredskabet gælder
både for en nedlukning af landet, genåbning og lokal håndtering. Beredskabsplanen skal fastholdes, også når
en epidemi bliver en del af hverdagen.
Partnerskabet på handicapområdet, der er etableret i forbindelse med Covid-19 i Danmark, har på den
baggrund udarbejdet nedenstående input til en social beredskabsplan, der bør spille sammen med en
sundhedsfaglig beredskabsplan og indgå som del af en generel samlet beredskabsplan. Inputtet til en social
beredskabsplan er partnerskabets forslag til initiativer, som staten kan foretage for at sikre, at mennesker med
handicap og mennesker i udsatte livssituationer kommer bedst muligt gennem en sundhedskrise.
Partnerskabet anbefaler, at en social beredskabsplan skal have fokus på umiddelbar krisehåndtering,
samarbejde mellem social- og sundhedsområdet samt kommunikation målrettet alle. Nedenfor er oplistet en
række elementer, der med fordel kan tages med i en social beredskabsplan.
Krisehåndtering:
-
Hurtig central udmelding om risikogrupper fra statens side, herunder målrettet udmelding vedrørende
borgere i boformer og modtagere af sociale indsatser
-
-
-
Der sikres tilstrækkeligt med værnemidler også til tilbud og støtte på socialområdet
Der sikres tilstrækkelig adgang til test af mennesker i risikogrupper og medarbejdere på socialområdet
Der sikres adgang og transport til test for alle, herunder mennesker med mobilitetshandicap og
mennesker med udviklingshandicap, fx i form af mobile testapparater
Samarbejde og koordinering mellem social- og sundhedsområdet:
-
Etablering af Taskforce med repræsentanter fra relevante ministerier, styrelser samt centrale aktører
på socialområdet (fx KL, Danske Regioner, brugerorganisationer og faglige organisationer) for at
skabe hurtigt og effektivt samarbejde mellem sundheds- og socialområdet
-
Tilsvarende etableres lokale samarbejder til at håndtere lokale nedlukninger og genåbninger
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 30: Henvendelse af 29/9-20 fra Handicappartnerskabet vedr. en social beredskabsplan
Partnerskab på handicapområdet ifm. Covid-19
-
-
-
Klare kommandoveje for viden, spørgsmål og svar mellem borgere, organisationer og myndigheder
Hurtig udarbejdelse af sundhedsfaglige retningslinjer og vejledninger, der er tilpasset socialområdet
Klar og tydelig vejledning af kommuner, regioner og ledere af sociale tilbud og ydelser om
implementering af retningslinjer – herunder rammer og grænser for indgreb
Afdækning af mulige sociale og juridiske konsekvenser af sundhedsfaglige restriktioner, så negative
konsekvenser så vidt muligt undgås
Differentieret lukning og genåbning med afsæt i målgrupper og lokale forhold
Let adgang til sundhedsfaglig rådgivning for leverandører af sociale tilbud og ydelser
Myndigheder og civilsamfund samarbejder om at sikre adgang til psykosocial hjælp til alle, der har
brug for det under krisen og opsøgende indsatser for mennesker med behov for psykosocial hjælp
Der bør være en særlig opmærksomhed på mennesker, der bor alene og derfor kan være i særlig
risiko for social isolation
Nedsæt partnerskaber der sikrer samarbejde og fælles initiativer mellem offentlige, faglige- og
civilsamfundsorganisationer
Udbredelse af gode løsninger for fx opsøgende indsatser og lokale løsninger
-
-
-
-
-
-
-
Kommunikation:
Myndighedernes kommunikation bør så vidt mulig være entydig, ensartet, målrettet og bidrage til at mindske
uklarhed og usikkerhed i alle led. Statslig, kommunal og regional information bør være koordineret.
Kommunikationen bør tilsvarende opdateres i alle led i takt med ændrede retningslinjer og vejledninger.
Kommunikationen kan med fordel være målrettet:
-
-
Den brede befolkning
Særlig opmærksomhed på mennesker med handicap, mennesker i udsatte livssituationer og
pårørende
-
-
-
-
-
Kommuner og regioner
Mennesker i risikogrupper og pårørende
Mennesker, der ikke benytter digitale kanaler
Personale ansat på socialområdet
Civilsamfundet
Myndighedernes kommunikation bør være tilgængelig for alle. Det indebærer, at der er fokus på at målrette
kommunikationen er til:
-
-
-
-
Døve og hørehæmmede
Mennesker med kognitive handicap og pårørende
Blinde og svagsynede
Mennesker med psykiske udviklingsforstyrrelser og pårørende