Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 299
Offentligt
1. juni 2021
Kære Sundhedsudvalg og Social og Ældreudvalg
FOA anmoder om foretræde for både Sundhedsudvalget og Social- og Ældreudvalget
FOA anmoder hermed om foretræde om hygiejne og rengøring med baggrund i erfaringerne under COVID-
19. FOA ønsker at pege på nødvendige tiltag, der kan styrke det infektionshygiejniske beredskab i
fremtiden.
I det seneste år har vi erfaret, hvor vigtig god hygiejne og hygiejnisk rengøring er for vores sundhedstilstand
og forebyggelse af smitte. Faglig viden og klare strukturer er nogle af grundpillerne.
Der er ingen tvivl om de samfundsøkonomiske effekter af bedre rengøring og hygiejne. Det har SST allerede
reg et på i deres ”Forebyggelsespakke o hygiej e”, og de ye erfari ger har bekræftet dette.
I og med at smitte og sygdomme ikke stopper ved bestemte brancher eller sektorer er det nødvendigt med
en national strategi, der styrker hygiejnefaglig viden og kompetencer, rengøringsfaglig ledelse, samt
sammenhæng og dialog på hele hygiejne- og rengøringsområdet, der rummer elementer som koordineret
indsats med standarder, kvalitetsniveauer, uddannelse mv.
Sundhedsreform og epidemilov
Der pågår allerede en udflytning af sundhedsopgaver til den kommunale sektor, og den kommende
sundhedsreform forventes at sætte yderligere skub i denne udvikling.
Det stiller yderligere krav til at kommunerne efterlever de hygiejniske retningslinjer som Statens Serum
Institut udarbejder. Det bør ske på samme niveau som i sygehussektoren, hvis vi ikke skal risikere flere
smittede ældre, genindlæggelser, infektioner blandt børn mm.
på samme niveau som retningslinjerne efterleves i dag i sygehussektoren hvis vi ikke skal risikere flere.
Servicelov, Sundhedslov og tilsyn med kvalitet
I dag bliver rengøringsydelser i kommunerne leveret efter serviceloven. Det betyder, at der ikke automatisk
føres tilsyn med ydelserne. Men i og med, at god hygiejnisk rengøring har stor effekt på forebyggelse af
smitte, bør dette indgå i de tilsyn, der udføres.
Retningslinjer for infektionshygiejnisk rengøring
Der eksisterer i dag nogle overordnede retningslinjer for hygiejnisk rengøring målrettet de kommunale
velfærdsydelser, herunder ældrepleje og sundhedsopgaver. Men der er behov for, at retningslinjerne bliver
udbygget og konkretiseret i og med flere opgaver flytter fra sygehusene og ud i kommunerne.
Herudover er der behov for infektionshygiejniske retningslinjer indenfor de områder som i forvejen
varetages af kommunerne såsom dagtilbud, skoler, sociale bosteder, handicapområdet mv. Dette for at
minimere smittespredning også i disse områder.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: Henvendelse af 1/6-21 fra FOA om at styrke det infektionshygiejniske beredskab i fremtiden
For at sikre at rengøringen udføres i en kvalitet så man opnår forebyggelse af smitte bør det være
obligatorisk at definere rengøringskvaliteten efter standarderne INSTA 800 og 2450-10, således at
kvaliteten efterfølgende kan kontrolleres.
Obligatoriske kompetencer
Det bør sikres at de, der udfører hygiejnisk rengøring, har de kompetencer, der er nødvendige for at kunne
udføre opgaverne effektivt og uden der opstår fare for sygdom og smitte. Samtidig bør det være
obligatorisk at de der har ledelsesansvar for service- og rengøringsmedarbejdere har faglig viden om
rengøring, materialer, metoder, principper mv.
Der findes gode uddannelser på området, særligt Serviceassistentuddannelsen samt Akademiuddannelse i
rengøring og ledelse. Mulighederne bliver dog anvendt alt for lidt, særligt i kommunerne.
Økonomi
Økonomiaftalerne for 2022 vil formodentlig give en kompensation til kommunerne for ekstraudgifter til
rengøring i 2020 og 2021. Men med store forskelle mellem kommunerne i kompensationsgraden. Disse
forskelle kan have medvirket til store forskelle i prioritering, organisering og løsning af opgaverne med
rengøring og hygiejne i 2020 og 2021.
Erfaringerne viser, at der er behov for at sikre fortsat prioritering af området, så kommunerne også
fremover kan leve op til retningslinjer og anbefalinger fra de nationale sundhedsmyndigheder, og herunder
have mulighed for fortsat opkvalificering og uddannelse.
Hvis der gennemføres obligatoriske tiltag såsom kvalitetsfastsættelse efter retningslinjer, tilsyn med
kvalitetsniveauer, uddannelse af personale mv. bør der findes permanente løsninger på de ekstraudgifter
kommunerne fremover vil have for at kunne sikre et godt fundament i den del af et styrket beredskab der
handler om hygiejne og hygiejnisk rengøring.
FOA foreslår samlet:
En udbygget kommunale hygiejneorganisation med ansvar for kvaliteten af rengøring og hygiejne i
alle dele af kommunens ydelser.
Fortsat udbygning af Seruminstituttets retningslinjer målrettet de enkelte velfærdsopgaver.
Øget efterlevelse af de nationale infektionshygiejniske retningslinjer i kommunerne, herunder
infektionshygiejniske retningslinjer for rengøring.
Prioritering af uddannelse for fremtidens hygiejne- og rengøringsmedarbejdere.
Hygiejne og rengøring skal indgå som en del af tilsynet med sundhed, omsorg og pleje. Det gælder
for tilsyn med ældrepleje, sociale bosteder, dagtilbud, skoler mv.
Vi ser frem til at høre fra Jer
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 299: Henvendelse af 1/6-21 fra FOA om at styrke det infektionshygiejniske beredskab i fremtiden
2409408_0003.png
Med venlig hilsen
Pia Heidi Nielsen
Formand for
Kost- og Servicesektoren
Kost og service sektoren
Staunings Plads 1-3, DK 1790 København V
Direkte: +45 46972309
Mobil: 20149386
Mail:
[email protected]
Facebook:
https://www.facebook.com/piaheidi.nielsen
Twitter:
@Kostogservice
www.foa.dk