Social- og Ældreudvalget
Social- og Ældreministeren
Randers 28/5 2021
Udligning mellem kommunerne kontra statsligt finansieret
Før 2021 blev underskud til anbringelser af børn finansieret af staten, hvilket efter intentionen
betød, at kommunerne kunne anbringe de børn de ønskede, uden at skulle skele til om kommunens
budget led heraf. Siden 2021 har Social- og Ældreministeriet ændret dette til, at det er kommunerne
der skal udligne med hinanden omkring anbringelser af børn. Det betyder, at kommunerne
konkurrerer med hinanden om en udgift om at adskille børn fra deres familie og det finder vi etisk
forkasteligt. Børn er ikke en handelsvare, som kommuner skal drive rovdrift på at konkurrerer med
de øvrige kommuner om hvem der kan have flest, så en kommune ikke skal betale for de øvrige
kommuners anbringelser. Derfor bør anbringelser af børn udlignes med staten for hver enkelt
kommune, så der ikke fortsætter denne rovdrift med sårbare børn.
For at kommunerne ikke skal anse anbringelser af børn som en indtægtskilde, så bør der ses på
retssikkerheden for børn, som vi har redegjort for mange gange, hvordan Social- og Ældreudvalget
kunne indføre bare grundlæggende retssikkerhed. Men ikke engang de moraliserende politikere er
fjernet fra afgørelserne, hvilket virkelig er krænkende. Rigsrevisorerne statuerer år efter år, at
kommunerne ikke overholder lovgivningen, og det er uanset Tarsk Forces fra Socialstyrelsen, der
ingen forskel gør.
Hvad der ikke bliver udlignet på - vil kommunerne ikke bevilge
Forebyggende foranstaltninger, tidlig indsats, indsats til børn og voksne med handicap i hjemmet,
beskæftigelsesindsats (som vi jo lige har læst at forsøget i Assens Kommune førte til færre
anbringelser, jf.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/naar-foraeldre-kommer-i-job-mindskes-
udsatte-boerns-risiko-anbringelse
) er mærkeligt nok ikke understøttet af flertallet i Folketingets
partier ved udligning. Det betyder, at når kommuner får refusion hver måned til disse indsatser, så er
det som at tisse i bukserne, for det kommunerne låner hver måned til disse ydelser, bliver ikke
udlignet. Det giver med andre ord ingen mening at give refusion uden udligning, da kommunerne
ikke vil bruge af disse ydelser, der er til stor gavn for familier og samfundet.
De nedbrydelige indsatser, kontra de opbyggelige indsatser
Der er klar evidens på, at anbringelser kun forringer børns liv både på kort og lang sigt, og det
eneste det gør, er at det koster virkelig mange penge, som kommunerne driver rovdrift på ryggen af
børn ved i dag. Vi vælger at kalde denne udgift til anbringelser for de nedbrydende indsatser, da
anbringelser kun gør skade på børn, jf. Statsrevisorerne, der i over 10 år ikke har kunne påvise at
børn gavner af anbringelser. Det er også en dårlig forretning med den dyreste indsats med dårligst
resultat.
De billigere indsatser, som forebyggende foranstaltninger (også for det anbragte barn), tidlig
indsats, indsats til børn og voksne med handicap i hjemmet/under anbringelsen og
beskæftigelsesindsats, vil vi kalde de opbyggelige udgifter, da alle undersøgelse heraf viser, at det
gavner både familier, børn og samfundet. Sidstnævnte, fordi de opbyggelige indsatser skaber god