Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 289
Offentligt
Social- og Ældreudvalget
Social- og Ældreministeren
Randers 25/5 2021
Ableismen i Folketinget
Vi har lyttet og læst på mange udmeldinger fra Folketingets partier om
handicap og især på det som ikke bliver sagt. Senest lyttede vi til debatten i
Folketingssalen om inkorporering af Handicapkonventionen den 17/5 2021. Vi
hørte at flertallet i Folketingssalen ville fortsætte den igangværende
undertrykkelse af borgere med handicap, ved fortsat ikke at give retssikkerhed
for borgere med handicaps mulighed for at få grundlæggende rettigheder i
deres hverdag.
Det er korrekt, at domstolskontrol om Folketinget overholder
Handicapkonventionen vil forskyde magten til domstolene, hvilket er en
konstatering af, at det har Folketingets partier ingen intention om at gøre.
Formuleret mere spiseligt, så ved Folketingets partier godt, at nuværende
lovgivning ikke overholder Handicapkonventionen, og denne undertrykkelse af
borgere med handicaps vil flertallet gerne fortsætte, hvorfor flertallet ikke vil
give borgere med handicaps og deres pårørende retssikkerhed. Vi køber ikke
afsporingen om at det Handicapkonventionen indeholder, er for bredt
formuleret, som et lødigt argument til ikke at inkorporere
GRUNDLÆGGENDE
rettigheder til borgere med et handicap. Det er i øvrigt allerede en mulighed for
alle øvrige borgere uden et handicap at få afprøvet vores grundlæggende
rettigheder ved domstolene og om Folketinget overholder disse. Så
spørgsmålet er hvorfor borgere med handicap ikke skal have de samme
grundlæggende rettigheder som alle andre?
Retorikken fra politikere
Vi lytter til politikere, som ofte kommer med Erasmus Montanus argumenter for
laveste fællesnævner om, at det skal kunne betale sig at arbejde. Et eksempel
er flertallet af mennesker med et handicap på kontanthjælp, som ikke kan få et
arbejde, grundet manglende kompensering for deres handicaps. Det kan være
alt fra en ben-protese til psykologhjælp til den depressionsramte, som
retorikken fra politikere lyder på: ”Det skal kunne betale sig at arbejde.”
Handicapkonventionens præambel tager netop afsæt i det økonomiske
rentable ved at kompensere borgere med et handicap, i erkendelsen af, at
samfundet ikke kan undvære de ressourcer borgere med et handicap har.
Selvom en sidder i kørestol, kan hovedet godt bruges til opgaver. Men kun hvis
samfundet har indsigten og økonomisk velvilje til at købe kørestolen til
borgeren.
Det tætteste vi kommer på en erkendelse af flertallet af politikeres strukturelle
og retoriske hadefulde omtale af borgere med handicaps, er Socialborgmester i
Københavns Kommune, Mia Nyegaard (RV), der i sin kronik om handicapydelser
skriver:
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 289: Henvendelse af 25/5-21 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om ableisme der undertrykker og diskriminerer børn med handicap ved økonomi
2400526_0002.png
”Men
det er stadig sådan, at ikke færre end 81 ud af landets 98 kommuner har svært ved at holde
budgetterne hele socialområdet, og vi kan ikke hente penge fra hjemløse og udsatte børn til borgere
med handicap. Den økonomiske udfordring bliver heller ikke mindre fordi adressen flyttes fra
kommunerne til regionerne.”
https://www.altinget.dk/social/artikel/socialborgmester-en-ny-adresse-loeser-
ikke-problemerne-paa-handicapomraadet
Nyegaard fortæller indirekte hvad der sker i de 81 kommuner med
vanskeligheder ved at holde handicap-serviceloftet i Budgetloven. At flertallet
af kommunerne i dag straffer familier ramt af handicap, ved at tvangsfjerne
børn fra familien, og forvandle en udgift til handicap, til en social udgift,
handler om en økonomisk struktur, der negligerer børn med handicaps
grundlæggende rettighed til sin familie. Det har Folketingets partier skabt en
økonomisk incitamentsstruktur ved ønsket om at afgrænse udgiften til det
specialiserede socialområdet, og kaldet handicapområdet i Budgetloven.
Tvangsfjernelser af børn med handicaps
Siden refusionssystemets indførelsen i 2007 er tvangsfjernelser fordoblet i
antal. 81 procent af anbringelser er af børn med handicaps. Hvorfor er det
særligt børn med handicaps kommunerne ynder at tvangsfjerne? Budgetlovens
serviceloft over hvor meget en kommune bruger på handicapydelser til
borgerne er fastsat af flertallet i Folketingets ableistiske partier, hvorefter ”det
skal kunne betale sig at arbejde”. Hvad kan børn med handicaps ofte ikke?
Mennesker med handicap har ret til en værdig behandling, jf.
Handicapkonventionens artikel 1. At behandle børn med omkostningstunge
handicaps, som børn uden grundlæggende rettigheder, ved at ekskortere
børnene til at være socialsager, så handicap-serviceloftet i kommunen
overholdes, er ikke at behandle børn med handicaps værdigt. Det er at gøre
børn med handicaps til en handelsvare, en gøgeunge og straffe barn og
forældre for at have sat et barn i verden med et handicap.
Mærkeligt nok er der jo kun belønnende økonomiske strukturer ved mange
tvangsfjernelser i en kommune. Kan en fattig kommune ikke finansiere den
grundlæggende velfærd i kommunen, så er løsningen en tvangsfjernelse, jf.
Aftalen ”Børnene Sidst”, som blev fremlagt 11/5 2021, og som vi vender tilbage
til ved et senere skriv. Ved overskridelse af handicap-serviceloftet i
Budgetloven bliver kommunerne straffet hårdt økonomisk. Det er ikke svært at
gætte hvad en kommune vil vælge, selvom det traumatiserer familier for livet
at blive adskilt, blot fordi de søgte kommunen om hjælp til kompensering for
handicap. For handicap-serviceloftet var nået, men der er kun belønning ved at
straffe familier ramt af handicap ved tvangsfjernelse af barnet for kommunen,
da det tages fra social-kassen. Disse overgreb på familier er godt hjulpet på vej
af Social- og Ældreminister, Astrid Krags nedsættende retorik om forældre til
anbragte børn. Presses en forvaltning nok, så opstår forråelse.
Ved at gøre udgiften til et barns handicap til en social udgift, så har en
kommune sparet det på handicapområdet og kan trække vejret igen, fordi det
økonomiske loft overholdes. Denne økonomiske strategi nedover børn med
handicaps lever ikke op til hverken Menneskerettighedskonventionen,
Børnekonventionen eller Handicapkonventionen. Der er tilmed ingen pønale
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 289: Henvendelse af 25/5-21 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om ableisme der undertrykker og diskriminerer børn med handicap ved økonomi
2400526_0003.png
konsekvenser for kommunen ved ulovlige tvangsfjernelser. Dette vil vi kalde for
strukturelle overgreb på børn og forældre, styret af flertallet i Folketinget.
Når Social- og Ældreminister, Astrid Krag (S) udtaler, at alle anbragte børn har
særlige behov, så dækker ministeren over, at hun godt ved, at der er
overrepræsentation af børn med handicap blandt anbragte børn, og det
forsøger hun at dække over ved at kalde dem alle for børn med ”særlige
behov”. I fald de alle har særlige behov, hører de så ikke til i handicapkassen?
Skal vi så ikke hellere fastholde udgiften i handicapkassen i kommunerne når et
barn bliver anbragt, så denne statslige paternalisering ikke længere
understøttes af økonomiske incitamenter i kommunerne?
Vi kan også slå handicapkassen og socialkassen sammen i kommunerne, for
det har handicapområdet virkelig brug for. Alle de tilskud, ekstra
socialrådgivere og ekstra midler socialområdet har adgang til, kunne
handicapområdet virkelig godt trænge til.
Forenede Nationers vurdering af Danmarks økonomi til børn med
handicap
FN er netop kommet med sin 4-årige vurdering af Danmarks overholdelse af
grundlæggende menneskerettigheder, herunder borgere med handicaps
rettigheder i medfør af Handicapkonventionen. Vi har plukket en ud:
”6.236 Ensure the allocation of necessary funds for disability related projects
such as inclusive education, to protect the rights of children with disabilities
(Maldives)”
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/document/Denmark
%20-%20Draft%20report%20after%20adoption.pdf?
fbclid=IwAR0y6wDvCApA6TAGZm5NGFOO7JY717Jt49r4V0liMIHOrYnbJRAn2K43
G2k
Det er altså åbenlyst for selv FN, at Danmark ikke bruger tilstrækkeligt med
midler til børn med handicaps mulighed for at blive inkluderet i uddannelse.
Uddannelse er ikke en abstrakt rettighed, men en grundlæggende rettighed. Vi
har for 1,5 år siden gjort udvalget og ministeren opmærksom på det
strukturelle problem med manglende specialiserede tilbud til børn og unge,
som skaber anbringelsessager, jf.
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L68/bilag/14/2131507.pdf
Hvis ellers flertallet mener sine flotte ord om børn med handicaps, hvorfor er
det så at der ikke er blevet sikret økonomiske strukturer i kommunerne til at
kunne skabe dette? Eller er det bare ordflom, uden indhold?
FN har i øvrigt angivet mange punkter, hvor Danmark ikke lever op til sine
forpligtelser til at sikre børn med handicaps rettigheder. Taget i betragtning at
Danmark er et rigt land, så er undertrykkelsen af børn med handicaps og mal-
behandlingen virkelig pinlig.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 289: Henvendelse af 25/5-21 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om ableisme der undertrykker og diskriminerer børn med handicap ved økonomi
2400526_0004.png
Handicap-serviceloftet er grundlovsstridigt
Som vi har angivet før, så er flertallet i Folketinget nogle hyklere, der udtrykker
at mene et, men bevidst skabe økonomiske strukturer der forhindrer dette, jf.
Grundlovens § 22, 2. pkt. Vi kan dog høre på retorikken: ”Det skal kunne betale
sig at arbejde”, at forståelsen for hvad det vil sige at have et handicap
udebliver. Vi vil derfor anholde Folketingets partier for ikke at overholde
Grundlovens § 22, 2. pkt. Så længe handicap-serviceloftet diskriminerer og mal-
behandler familier ramt af handicaps, så overholder Folketingets partier ikke
Grundlovens § 22, 2. pkt. Men heller ikke Handicapkonventionen,
Børnekonventionen eller Menneskerettighedskonventionen.
Retorikkens hadefulde effekt
Når folketings-politikere fører ableistisk retorik, skaber det afstand, mistillid og
had mod borgere med handicaps. Erik Fabrin (V) har tidligere sagt om
udgifterne til det specialiserede område, at de har en "skadelig
gøgeungeeffekt". Retorikken om at ”gøre sig fortjent” iblandt
Folketingspolitikere sætter borgere med et handicap i et dårligt lys, da nogle
grundet handicap ikke kan bidrage og gøre sig fortjent. For at vende denne
hetz mod borgere med handicap, er det afgørende at skabe økonomisk
understøttelse af handicapområdet, ved f.eks. Mere refusion til at ”Få den bitre
pille til at glide nemmere ned”, jf. Jakob Sølvhøj (EL). Det skal i hvert fald ikke
kunne betale sig, at knægte borgere med handicaps grundlæggende
rettigheder for kommunerne. Svømmepigesagen har illustreret at
handicapsager fuldkommen mangler retssikkerhed for borgere. Det ville
Folketingets politikere jo ikke acceptere for deres egen beskyttelse mod
tilfældige overgreb på dem selv eller deres børn. Så hvorfor er der ingen
handling på denne åbenlyse uretfærdighed?
Når et barn er blevet ulovligt tvangsfjernet og familiens menneskerettigheder
krænket, så er der ikke engang tort at hente ved domstolene:
https://jurainfo.dk/artikel/vigtig-dom-om-kommuners-ansvar-for-urigtige-afgoerelser-vedroerende-
boern
Den hadefulde retorik forgrener sig også ud til domstolene.
Hvad sker der så med de ansatte, som udfører politikernes syn på borgere med
handicap? De får da både i pose og sæk for deres krænkende ageren overfor
sårbare familier:
https://www.tv2east.dk/guldborgsund/fyret-centerchef-gav-ulovlig-instruks-
om-at-spare-paa-boern-nu-faar-han-et-aars-loen-med-i-rygsaekken?fbclid=IwAR262-
0OWSENldlF-mNkeGONgt1Ke13_qQqz-LbiN9nyJy1V1k_0Qql9h-E
Hvad får de ødelagte børn og familier? En undskyldning for systematiske
overgreb på udsatte familier og børn med handicaps, der for altid har skadet
dem:
”Frederiksberg
Kommune siger undskyld til 363 familier, som har været
påvirket af omfattende fejl i kommunens sagsbehandling i sager om udsatte og
handicappede børn og unge.”
https://www.berlingske.dk/metropol/efter-systematisk-svigt-
og-uretmaessig-tvangsfjernelse-af-born-nu-siger
At byrådet på Frederiksberg kalder ulovlige tvangsfjernelser for ”fejl” viser
forråelsen og den manglende indsigt i de overgreb de begår på familier.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 289: Henvendelse af 25/5-21 fra Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn om ableisme der undertrykker og diskriminerer børn med handicap ved økonomi
2400526_0005.png
Sammenfattende
Politikeres forståelse af livsvilkår for borgere med handicap ændres nok ikke
lige i morgen. Retorikken i Folketingsdebatten vedrørende inkorporering af
Handicapkonventionen den 17/5 2021 viste en uværdig undertrykkelse af
borgere med handicap. Hverken økonomi eller retssikkerhed må borgere med
handicap få. Tænk, om en af jer kom ud for en ulykke og blev en del af de
undertrykte i befolkningen, der skal opbevares på et hjem, væk fra dem som
elsker jer, uden mulighed for at opnå grundlæggende rettigheder. Det minder
os om vores historiske mal-behandling af borgere med et handicap, og på
dommer Sajos tilsluttende udtalelse i Menneskerettighedsdomstolens afgørelse
af 16/2 2016, Soares de Melo vs. Portugal, app. Nr:
72850/14
sidst i afgørelsen:
”Således
skal der tages hensyn til forældrenes rettigheder. Barnets tarv kommer i spil, når de
forpligtelser, der er forbundet med forældrerettighederne ikke overholdes af forælderen, eller at
forældrene misbruger deres forældremyndighed. EMRKs krav opfyldes ikke, hvis man ignorerer
betydningen af, at forældre og deres børn skal ”være sammen” (se i denne forbindelse den overfor
nævnte dom Gnahoré).
Den ensidige og absolutte forståelse af begrebet barnets interesses overherredømme er uvidenhed
om behovet for at fortolke denne forestilling harmonisk med andre grundlæggende rettigheder.
Absolutismen i barnets interesse kan nemt blive læst administrativt, som formalitet af
børneværstjenesterne. En formalitet, som til gengæld hurtigt udarter sig under dække af, at være
statens påståede paternalistiske velvilje. Historien om børns malbehandling og diskrimination er en
historie om offentlige og private ydelser leveret af ”frelsere”. For at forhindre, at denne historie
gentager sig, er det af største betydning, at børnevelfærdsydelser fuld ud respekterer alle
menneskerettighederne, herunder forældre, selv når omsorgsfulde mennesker er overbevist om, at
de kun tjener børnenes tarv.”
Vi vender tilbage til indholdet i dette citat i vores kommentering af aftalen
’Børnene Sidst’.
Vi ønsker at Folketingets partier sætter nogle af de gode intentioner til ”barnets
tarv”, og overfører dem til handicapområdet, både økonomisk strukturelt og
retssikkerhedsmæssigt. Det vil være i barnets tarv, jf. FN, men også i
samfundets tarv, jf. Præamblen til Handicapkonventionen, hvorefter det
økonomisk kan svare sig for samfundet at kompensere for handicaps, for at
drage nytte af de ressourcer borgere med handicaps udgør.
Venlig hilsen
Kristina Kiettelmann Jensen
Formand for Klip – Forældre til anbragte børn