Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 279
Offentligt
2391251_0001.png
Sagsnr. 27.00.00-K08-1-21
Fra:
Ebbe Knabe
Sendt:
30. april 2020 19:16
Til:
Kirsten Hjortsberg Ramsing <[email protected]>; Marianne Flinch Skjødt <[email protected]>;
VS-FF Familieafd Ledere <[email protected]>; VS-FF Familieafdelingen -
Myndighed alle <[email protected]>; VS-FF Familiebehandlingen
<[email protected]>; VS-FF Familiepleje & Teknisk Service <VS-
FFFamiliepleje&[email protected]>;
VS-FF Familieplejen <VS-
[email protected]>;
VS-FF Rådhus <[email protected]>; Renata Sloth
Carlsen <[email protected]>; Hanne Jacobsen <[email protected]>; Majbritt Svane Slotte
<[email protected]>; Lise Skov Liboriussen <[email protected]>
Cc:
Karin Holland <[email protected]>; Søren Grotkær <[email protected]>; Lone
Bahnsen Rodt <[email protected]>; Charlotte F. Gjørup <[email protected]>
Emne:
økonomiske udfordringer
Kære alle
Den seneste budgetopfølgning viser at vi har store udfordringer på Familieområdet –
foranstaltninger til udsatte børn og familier.
Der forventes et merforbrug på årets drift på 13,7 mio. kr. efter forventede
budgetomplaceringer i henhold til vedlagte budgetopfølgning. Der er overført et merforbrug
på 14 mio. kr. fra 2019.
Stigningen i det forventede merforbrug fra forrige budgetopfølgning skyldes dels en stigning i
de forventede udgifter på myndighedsområdet på hhv. forebyggende foranstaltninger på ca.
6 mio. og anbringelser 1,0 mio. og dels en stigning i de forventede udgifter til §42 tabt
arbejdsfortjeneste på ca. 2,7 mio. kr. Stigningen skyldes primært, at dele af de
forebyggende foranstaltninger ikke var blevet indberettet i opfølgningssystemet ved sidste
budgetopfølgning.
Området for børn og unge med særlige behov er stadig udfordret af store udgifter til
forebyggende foranstaltninger især på flygtninge, hvor den 3 årige refusionsperiode er
udløbet for en stor del. Derudover har området oplevet en vækst på 20 % i antal sager. En
justering af serviceniveauet tilpasses over tid og har en langsigtet effekt.
Størrelsen af merforbruget er forbundet med en vis usikkerhed (+- 5 mio. kr.) pga delingen
af familieområdet (etablering af Ungdomscenteret) stadig skaber udfordringer i forhold til
datavaliditeten.
Der er indarbejdet en effekt af iværksatte initiativer som Velfærds- og Sundhedsudvalget
blev orienteret om på aprilmødet på 5 mio. kr.
I vedlagte notat er beskrevet en række initiativer som skal bidrage til at vi får genoprettet
balancen. Dette vil kræve en stor indsats af alle og kræver at vi alle løfter i flok. Ændringer i
bevillingskompetence varer indtil økonomien igen er i balance.
Med venlig hilsen
Ebbe Knabe
Familiechef
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 279: Henvendelse af 26/4-21 fra Thina Priis om kommunernes måde at behandle udsatte børn og familier på
2391251_0002.png
Notat vedlagt ovenstående mail:
Horsens den 30. april 2020
Økonomiske udfordringer
Det er i forbindelse med budgetopfølgningen for april måned blevet klart at vores
aktivitet på foranstaltningsområdet er betydelig højere end tidligere forudset. Efter
den seneste opgørelse er vores forventede merforbrug vokset med 13 mio. kr.
siden budgetopfølgningen med udgangen af februar.
For at rette op på dette bliver der straks iværksat en række initiativer med henblik
på at kunne tilbyde tilstrækkelig hjælp til de børn og familier som efterspørger
hjælpen samtidig med at vores ramme overholdes:
1. Bedre styring af udgifter
2. Hurtigere iværksættelse af ny organisering
Begge dele vurderes at være strengt nødvendige at iværksætte meget hurtigt, for
at vi kan komme i mål med de økonomiske udfordringer vi har.
1. Bedre styring af udgifter
Hovedparten af eksterne § 52 forløb hjemtages til løsning i eget regi:
Dette er primært ekstern individuel familiebehandling/praktisk pædagogisk støtte
samt ekstern støtte til samvær. Hovedparten af disse foranstaltninger er vi nødt til
at finde plads til at kunne varetage i eget regi. En ekstern foranstaltning er
betydeligt dyrere end når vi selv løser opgaven. Når vi hjemtager alle disse sager,
vil det betyde at man i Familiebehandlingen skal kunne løfte betydeligt flere sager
end nu. Vi skal med andre ord etablere et større flow og justere tyngden af
indsatserne.
Vi har i denne uge påbegyndt en sagsgennemgang ift. samtlige sager med eksterne
foranstaltninger, for hurtigt at få hjemtaget disse. Denne gennemgang fortsætter i
denne og næste uge.
§ 52 visitationsudvalg:
Der nedsættes et visitationsudvalg som ugentligt vil gennemgå alle indstillinger til §
52 foranstaltninger. Det betyder at kompetencen til at iværksætte foranstaltninger
efter § 52 lægges i visitationsudvalget. Dette gælder alle typer af § 52
foranstaltninger – og er gældende fra nu.
Ydermere vil de sager som er på venteliste til familiebehandling, blive gennemgået i
næste uge med henblik på prioritering af denne.
Fra uge 20 vil vi påbegynde de ugentlige visitationsmøder ift. § 52 foranstaltninger
fremad.
Igangsættelse af nye § 52-forløb der ikke har akut karakter, skal afvente
behandling på visitationsudvalg.
Side 2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 279: Henvendelse af 26/4-21 fra Thina Priis om kommunernes måde at behandle udsatte børn og familier på
2391251_0003.png
I får nærmere info ift. udvalgets sammensætning, indstilling til udvalget samt hvem
deltager m.v. meget snart.
§ 11.3 forløb:
Reglerne for iværksættelse af et 11.3 forløb er i udgangspunktet det samme som
ved et § 52 forløb, dvs. disse skal på visitationsudvalg.
Det gælder dog ikke de forløb som i den nye organisering kan løses i egen afdeling.
De 11.3 sager som skal behandles visitationsudvalget er derfor alene de
programbaserede gruppeforløb som er forankret i familiebehandlingen.
§ 50 undersøgelser:
Kompetencen til at træffe afgørelse om § 50 undersøgelse bliver fra d.d. lagt hos
afdelingslederen i modtagelsen.
Følgeudgifter til anbringelser og økonomisk tilskud: Kompetensen til bevilling ligger
hos afdelingslederen
Tolkeudgifter: Tolkeudgifter skal holdes på det mindst nødvendige og det skal i
hver enkelt sag overvejes om der kan anvendes en app til oversættelse.
Kompetencen til at bestille tolk ligger fremover hos afdelingslederen.
2. Omorganisering pr. 1. juni.
Det andet overordnede tiltag er, at vi er nødt til at prioritere en snarlig
omstrukturering. Dette i et hurtigere tempo end vi oprindeligt havde lagt op til. Vi
skal have vores nye organisering på plads pr. 1. juni. Som nævnt på mødet i marts,
så skal denne organisering være med til at understøtte en bedre brug af vores
økonomi, særligt på § 11.3 og § 52 området.
Den nye organisering er til høring og behandles på fælles LMU den 13. maj.
Implementeringsplanen kommer derfor til at se ud således:
D. 13. maj – høringssvar på den nye omorganisering.
D. 14. maj – heldagsmøde i ledergruppen med baggrund i høringssvar, samt
udarbejdelse af plan for den endelige organisering.
Sidste halvdel af Maj: landet endelig organisering og formidlet dette til alle
medarbejdere i FF.
D. 1. juni – endelig organisering på plads. Nye afdelinger er etableret og alle
medarbejdere er nu på plads i den nye organisation.
Det er en stor opgave der ligger foran os hvor vi samtidig skal have indsatser
passet ind overfor flere børn og familier samtidig med at vi skal overholde vores
ramme.
Side 3