Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 276
Offentligt
2387078_0001.png
Selveje Danmark
Dansk Erhverv
[email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2020-11862
Doknr.
408972
Dato
05-05-2021
Vedr. henv endelse af 16. april 2021
Tak for den fælles henv endelse af 1 6. april 2021 på baggrund af ministeriets svar til
Folketingets Bolig- og Indenrigsudvalg den 6. april 2021 på BOU alm. del spm. 1 31 -
1 36.
Jeg kan forstå, at sv arene har giv et anledning til bemærkninger, som ministeriet
naturligvis gerne vil adressere.
Det er i henv endelsen bl.a. bemærket, at der i sv arene til Folketinget ikke
dokumenteres konkrete fejl i de oply sninger om betalingsforhold, som kommunerne
indberetter i tilkny tning til CPR, og som før udligningsreformen blev anvendt i
udligningssystemet.
Det skal i den forbindelse understreges, at formålet med analysearbejde om
kommunernes registreringer, der blev gennemført i Finansieringsudvalget, ikke v ar at
påv ise fejl i konkrete kommuners oplysninger. Formålet v ar mere generelt at belyse,
om kommunerne har mulighed for og incitamenter til at påv irke de kommunale
registreringer, som ligger til grund for den kommunale udligning. I den sammenhæng
har udv alget haft til opgave at pege på mulige tiltag.
Det skal ses på baggrund af, at det er en helt nødv endig forudsætning for beregning af
udligning, at det datagrundlag, der ligger til grund herfor, er af tilstrækkelig kv alitet,
og at det ikke er påv irkeligt.
Kommunerens indberetninger af oply sninger om betalings kommuneforhold har ikke
v æret pålagt krav om en revisorerklæring, selv om oplysningerne blev indberettet
direkte med det formål at ligge til grund for de enkelte kommuners udligningsbeløb.
Fra centralt hold har der heller ikke v æret andet grundlag for en kontrol af
oply sningerne. Det v ar Finansieringsudvalgets v urdering at dette udgjorde et problem.
At kommuner måtte have v algt at anv ende oplysningerne til andre formål v urderes
ikke at v ille ændre på denne v urdering.
Finansieringsudvalget pegede på muligheden for en ændring af det anv endte folketal
til et bopælsfolketal sammen med andre ændringer
fx i grundlaget for
afgrænsningen af almene boliger
med henblik på et generelt mere robust og
upåv irkeligt grundlag for udligningen.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 276: Til orientering kopi af indenrigs- og boligministerens svar til Selveje Danmark og Dansk Erhverv vedr. besvarelsen af BOU alm. del - spm. 131-136
2387078_0002.png
Det er i henv endelsen også bemærket, at det igangv ærende analysearbejde af
betalingsforhold og kommunale incitamenter ikke inddrager plejehjemsboliger til
ældre, og at det bety der, at denne analyse kun v il giv e et begrænset billede af
konsekv enserne af afskaffelsen af betalingskommunefolketallet i u dligningsreformen.
Afgrænsningen i analy sen er beskrevet og begrundet i sv ar ene til Folketinget. Som det
fremgår her, skal afgrænsningen bl.a. ses i ly set af, at udgangspunktet for
analy searbejdet særligt er den rejste bekymring omkring hensyn til en ev ent uel
afspecialisering på det specialiserede socialområde. Den skal også ses i ly set af, at
borgerne har retssikrede muligheder for under nærmere fastsatte betingelser at søge
plejehjem/plejebolig i en anden kommune.
Med v enlig hilsen
Kaare Dy bv ad Bek
2