Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 271
Offentligt
2382641_0001.png
Muskelsvindfonden
Kongsvang Allé 23
8000 Aarhus C
22. marts 2021
Henvendelse om Brønderslev Kommune
J.nr. 18-56159
Ankestyrelsen har i dag sendt et brev til Brønderslev Kommune.
Ankestyrelsen
Vi vedlægger en kopi af brevet til orientering.
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Nanna Borggaard Rasmussen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 271: Klagesag fra tre handicaporganisationer til Tilsynet ved Ankestyrelsen over Brønderslev Kommune
2382641_0002.png
Brønderslev Kommune
Ny Rådhusplads 1
9700 Brønderslev
Kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig
assistance (kommunens sagsnr. 00.00.00-G01-1-20)
Ankestyrelsen vender hermed tilbage i sagen om Brønderslev Kommunes
kvalitetsstandarder for kontant tilskud efter servicelovens § 95 og
borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96.
Konklusion
På baggrund af Brønderslev Kommunes udtalelse finder Ankestyrelsen
ikke anledning til at rejse en tilsynssag.
Vi gør derfor ikke mere i sagen.
Vi beklager den lange sagsbehandlingstid.
Sådan vurderer vi sagen
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse
en tilsynssag.
Vi skal vurdere, om sagen er generelt egnet til at understøtte det
kommunale tilsyns overordnede formål og funktion. Vi lægger vægt på,
om det vil have væsentlig betydning, at vi tager sagen op til behandling.
Vi vurderer, at oplysningerne i sagen ikke giver anledning til at rejse en
tilsynssag.
Vi lægger vægt på, at Brønderslev Kommune oplyser, at kommunens
kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig
22. marts 2021
J.nr. 18-56159
J.nr. 19-24595
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 271: Klagesag fra tre handicaporganisationer til Tilsynet ved Ankestyrelsen over Brønderslev Kommune
assistance bliver brugt som en vejledning til borgerne om, hvilket
serviceniveau de som minimum kan forvente.
Vi lægger også vægt på, at Brønderslev Kommune oplyser, at
kommunen altid foretager en konkret og individuel sagsbehandling, og at
kvalitetsstandarderne ikke betyder, at der ikke kan bevilges ydelser ud
over det, der fremgår af kvalitetsstandarderne. Brønderslev Kommune
oplyser i den forbindelse, at der er flere eksempler på sager i
kommunen, hvor der er bevilget ydelser, der ligger ud over det
udgangspunkt, der fremgår af kvalitetsstandarden.
Vi lægger endelig vægt på, at kommunen oplyser, at der vil blive
foretaget en gennemgang af kvalitetsstandarderne på området for at
vurdere, om der er vendinger, der kan omformuleres, så de giver en
bedre forståelse.
Sagens oplysninger
Muskelsvindfonden og Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland
skrev til Ankestyrelsen henholdsvis den 12. september 2018 og 14. maj
2019.
Muskelsvindfonden oplyste, at Brønderslev Kommunes kvalitetsstandard
for borgerstyret personlig assistance var problematisk i forhold til
punkterne om ferie, weekendophold og lignende samt punktet om
borgerens indlæggelse på sygehus.
Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland oplyste, at Brønderslev
Kommunes kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret
personlig assistance ikke var i overensstemmelse med lovgivningen på
en lang række punkter.
Ankestyrelsen bad den 12. januar 2021 Brønderslev Kommune om en
udtalelse.
Brønderslev Kommune har den 1. februar 2021 sendt en udtalelse.
Følgende fremgår bl.a. af udtalelsen:
”Brønderslev kommune vurderer at kommunen med
kvalitetsstandarterne på SEL §§ 95 og 96 ikke sætter skøn under
regel.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 271: Klagesag fra tre handicaporganisationer til Tilsynet ved Ankestyrelsen over Brønderslev Kommune
Sagsbehandling i kommunen altid foretages en konkret og
individuel vurdering. Kvalitetsstandarterne i Brønderslev Kommune
bliver brugt som en vejledning til borgerne om, hvilket
serviceniveau de som minimum kan forvente. Det vil sige, at der
ikke er noget i teori eller praksis der foreskriver, at der i
sagsbehandlingen ikke kan bevilges ydelser ud over
kvalitetsstandarten.
Langt de fleste klagepunkter der er angivet i klagerne i forhold til
dækningsgrad, er punkter som er beskrevet direkte ud fra
overenskomst o.l. Der er som sagt tale om en
minimumsforventning til, hvad der kan bevilges og ikke et facit på,
hvad der reelt bevilges til borgeren. Der er flere BPA-sager i
kommunen, hvor der er bevilget både puljetimer, ferie ud over 2
uger og løn ud over overenskomstsatsen, såfremt dette har været
nødvendigt i den givne sag.
Taksterne på lønkroner og udgifter i øvrigt reguleres løbende i takt
med ændringer på området og fremskrivningsprocenter.
Spørgsmålet omkring medtagning af hjælpere under indlæggelse
bliver også behandlet konkret og individuelt fra borger til borger.
Der har været en udbredt misforståelse ved nogle BPA-borger i
kommunen, der havde fået indtryk af, at Brønderslev Kommune
opsiger hjælpere når en BPA-borger indlægges.
Dette er aldrig sket og har heller aldrig været formidlet ud til BPA-
borgerne.
[…]
Der vil blive foretaget en gennemgang af kvalitetsstandarterne på
området, for at vurdere, om der er vendinger der kan
omformuleres, så de giver en bedre forståelse.
Foruden kvalitetsstandarten for borger der ansøger om, eller er
bevilget en BPA-ordning, gives der løbende vejledning fra
kommunen, de henvises til hjemmesider hvor de kan finde
information og de har løbende mulighed for at stille spørgsmål til
deres ordning. Derfor understreges det også, at kvalitetsstandarten
skal betragtes som en overordnet indføring i indholdet af en BPA-
ordning. Ved ansøgning og i øvrigt løbende ved bevilling, gives der
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 271: Klagesag fra tre handicaporganisationer til Tilsynet ved Ankestyrelsen over Brønderslev Kommune
2382641_0005.png
information omkring BPA-ordningen som er tilpasset den enkelte
borger.
[…]
Det er altså ikke Brønderslev Kommunes vurdering, at der sættes
skøn under regel, da Brønderslev Kommune ikke sagsbehandler på
baggrund af kvalitetsstandarderne, men på baggrund af en konkret
individuel vurdering sammenholdt med lovgivning.”
Ankestyrelsens kompetence som tilsynsmyndighed
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den
lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder. Det står i §
48, stk. 1, i kommunestyrelsesloven.
Ankestyrelsen beslutter, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en
tilsynssag. Det står i § 48 a i kommunestyrelsesloven.
Venlig hilsen
Nanna Borggaard Rasmussen
Kopi er sendt til:
Muskelsvindfonden
Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 271: Klagesag fra tre handicaporganisationer til Tilsynet ved Ankestyrelsen over Brønderslev Kommune
Vi har anvendt:
Lovbekendtgørelse om kommunernes styrelse (kommunestyrelsesloven)
nr. 47 af 15. januar 2019
Lovbekendtgørelse om social service (serviceloven) nr. 1287 af 28.
august 2020
5