SOC DOK
- platform for socialpolitisk dokumentation og debat
3. årgang nr. 1
–
marts 2021
Indhold
- klik på en overskrift
Fra redaktionen
Regeringens udspil: Børnene Først
–
en kritisk perspektivering
af Gro Emmertsen Lund, læreruddannet, Msc Evaluering, ph.d.; Gitte Haslebo, organisations-
psykolog, Cand.Psych. Msc Business Administration; Morten Ejrnæs, lektor emeritus,
Mag.Scient.Soc. ; Mette Appel Skjolden, Cand.Jur.; Niels Christian Barkholt, Cand.Scient.Soc.;
Per Schultz Jørgensen, Professor emeritus, dr.phil.
s. 2
s. 3
Uddannelseshierarkiet set fra FGU-uddannelsens position
af skoleleder Vibeke Nørby Mouridsen
s. 19
Kommunernes brug af private konsulenter i sociale sager
Af Cand.Jur., studielektor Søren Blæsbjerg
s. 23
De udviklingshandicappede har altid været hægtet af
Anmeldelse af Birgit Kirkebæk og Iver Hornemann Møller: Afhægtet. Mennesker med
udviklingshandicap og deres levevilkår. Samfundslitteratur, 2020
af Cand.Polit. Preben Etwil,
s. 26
… da det aa a tages, at hu vil fortsætte
hun inddrages under Aandssvageforsorg
ed sit aso iale Liv,
aa det a
efales, at
s. 29
om tvangssterilisation og ophævelse af kravet om sterilisation som forudsætning for ægte-
skabsindgåelse, til belysning af graverende detaljer i Afhægtet,
ved Cand.Jur., lektor emerita, Nina von Hielmcrone
De unge har samfundssind. Hvad med os voksne?
Refleksion over Per Schultz Jørgensens Opdragelse til livsmod og bæredygtighed
af Cand.Pæd., Reg. Naturterapeut Charlott Lindemann Oestmar
s. 32
Refleksioner over refleksion: Vi voksne kan og skal gøre noget for klimaet
–
hvor vi kan
ved Stefan Gaarsmand Jacobsen, lektor, RUC; Jens Friis Lund, professor, Københavns Universitet;
Lisa Ann Richey, professor, CBS; Michael Krabbe Borregaard, lektor, Københavns Universitet;
Morten Ejrnæs, lektor emeritus Aalborg Universitet.
s.34
Tillader De?
En livsmodig historie om sprogets magi,
af /ope
s. 35