Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 237
Offentligt
2360599_0001.png
2020-21
S 691 endeligt svar
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
ERHVERVSMINISTEREN
18. januar 2021
Besvarelse af spørgsmål S 691 stillet af Theresa Berg Andersen (SF)
den 8. januar 2021.
Spørgsmål S 691:
Hvad er ministerens holdning til, at bankerne i stadig stigende omfang af-
skærer ældre og udsatte borgere fra at hæve kontanter som følge af enten
nedlæggelse af bankfilialer eller fjernelse af mulighed for kontanthævning,
og hvad vil regeringen helt konkret gøre for at sikre disse borgeres mulig-
heder for at kunne hæve kontanter uden brug af hævekort?
Begrundelse
I takt med den teknologiske udvikling, den almindelige konkurrence på
pengeinstitutområdet og ønsket om det pengeløse samfund for bl.a. at be-
grænse den sorte økonomi, er der kommet færre bank- og sparekassefilia-
ler. Men ikke desto mindre er der stadig en gruppe i befolkningen
især
ældre og borgere med et kognitivt handicap
der kan have svært ved at
administrere et hævekort, og derfor har brug for kontanthævning. I takt med
nedlæggelsen af bankfilialer, oplever de derfor, at det bliver stadig sværere
at skaffe kontanter. Dette mener spørgeren er urimeligt, både fordi det sæt-
ter disse borgere i en umulig situation, men samfundet løber også fra et
løfte om, at de ikke ville blive glemt, da vi indførte ordningen med en Nem-
konto til alle. Det blev nemlig forudsat i lovgivningen, at servicen ikke ville
blive forringet, og at borgere med særlig behov fremover ville kunne få lov
at bruge deres lokale pengeinstitut.
Svar:
Min holdning er, at der skal findes en løsning, så socialt udsatte og ældre,
der har et behov for at få udleveret kontanter ved en kasse uden brug af
betalingskort, har en rimelig adgang til at få udleveret kontanter.
Jeg er glad for, at Københavns Kommune og to pengeinstitutter i samar-
bejde har fundet en ordning, der her og nu håndterer problemet for de soci-
alt udsatte på Vesterbro med at få adgang til kontanter.
Jeg håber, at der
snarest kan findes en permanent ordning, der kan sikre de socialt udsatte en
tilstrækkelig adgang til at få udleveret kontanter.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 237: Kopi af ERU alm. del - svar på MFU spm. 350 om, hvad ministeren agter at gøre i forhold til udsatte, som er afskåret fra at hæve kontanter i banker, jf. at flere Hus Forbi-sælgere er uden hævekort og dermed reelt er afskåret fra deres penge, fra erhvervsministeren
Generelt vil jeg opfordre til, at man i pengeinstitutterne og kommunerne
strækker sig langt for at hjælpe de af vores socialt udsatte og ældre med-
borgere, der har brug for en hjælpende hånd til at få adgang til kontanter.
Fra ministeriernes side er man i gang med at afklare de juridiske rammer
for, hvordan kommunerne i samarbejde med pengeinstitutterne kan tilbyde
en varig løsning for adgang til kontanter til de mest udsatte borgere. Løs-
ningen bør tage højde for, at samfundet udvikler sig, og meget er ændret på
dette område siden 2003, hvor man indførte NemKonto. Lovgivningen i
dag indebærer, at pengeinstitutter hverken er lovgivningsmæssigt forplig-
tede til at have filialer eller til at have kontantkasser i deres eventuelle fili-
aler.
Jeg vil i øvrigt henvise til min besvarelse af SOU alm. del spørgsmål 115.
I forhold til NemKonto, der er reguleret i lov om offentlige betalinger har
Digitaliseringsstyrelsen oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Lov
om offentlige betalinger regulerer ikke borgeres og virksomheders
muligheder for at kunne
benytte deres lokale pengeinstitutter til kontant-
hævning, men forholder sig alene til offentlige myndigheders kontantkas-
ser i lokalområderne.
Formålet med NemKonto var blandt andet at begrænse antallet af offentlige
kontantkasser i kommunerne. Det blev i 2003 vurderet til ikke at have en
administrativ virkning for borgerne i samfundet, da de borgere, der fore-
trækker kontanter, stadigvæk har mulighed for at modtage deres offentlige
ydelser kontant. Indførelsen af NemKonto betød i dette tilfælde, at bor-
gerne skal afhente deres ydelser i det pengeinstitut, der har borgerens Nem-
Konto.
Det bemærkes i den sammenhæng, at lov om offentlige betalinger ikke for-
holder sig til, hvorvidt det valgte pengeinstitut er forpligtet til at tilbyde
kontanthævninger til borgere, da dette henhører under anden lovgivning.”
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen