Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2358748_0001.png
Karakteristik af udsatte forældre, 2019
METTE LAUSTEN OG ASGER GRAA ANDREASEN
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0002.png
Forord
Formålet med denne pjece er at beskrive, hvad der karakteriserer meget udsatte forældre og forældre til anbragte børn og unge, at identificere
en række forældregrupper med forskellige udfordringer og behov for støtte, og at afdække, hvilken støtte de modtager.
Viden om udsatte forældres karakteristik kan være afgørende for, at kommunerne kan yde den bedste samlede indsats til den mest udsatte
gruppe af forældre, samtidig med at indsatsen tager højde for målgruppens sammensatte behov.
Datagrundlaget for analyserne er registerdata fra Danmarks Statistik, afgrænset til forældre til børn og unge i alderen 0 til 17 år, der pr. 31. de-
cember 2019 modtager en indsats under servicelovens § 52 stk. 3. Yderligere præsentation af data og metode findes på side 18.
Undersøgelsen er gennemført af seniorforsker Mette Lausten og analytiker Asger Graa Andreasen på vegne af Socialstyrelsen. Vi takker for
værdifulde kommentarer fra eksterne reviewere i forbindelse med vores faglige kvalitetssikring.
Carsten Strømbæk Pedersen
Forsknings- og analysechef for VIVE Børn og Uddannelse
2021
Sammenfatning
Hvem er de udsatte forældre?
Beskrivelse af de fire forældregrupper
Karakteristika for barnets anbringelse
Brug af forebyggende foranstaltninger
Kommunale variationer
Data og metode
Litteratur
1
2-3
4-8
9
10-12
13-17
18
19
Karakteristik af udsatte forældre anno 2019
© VIVE og forfatterne, 2021
e-ISBN: 978-87-7119-873-7
Foto: Lars Degnbol, Ricky John Molloy, Katrine Kjærø Ulf Ertmann/VIVE
Projekt: 301871
VIVE – Viden til Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11, 1052 København K
www.vive.dk
VIVEs publikationer kan frit citeres med tydelig kildeangivelse.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0003.png
Sammenfatning
Hvad karakteriserer udsatte forældre?
Udsatte forældre skiller
sig ud fra andre forældre, når vi ser på bestemte karakteristika for
udsathed. De står eksempelvis i langt højere grad uden for arbejds-
markedet, og er i højere grad ramt af psykisk sygdom, registreret med
en dom for kriminalitet og har været i misbrugsbehandling.
Men udsatte forældre kan ikke blot karakteriseres som én samlet
gruppe. En større viden om udsatte forældre og de kombinationer af
udfordringer, de kan stå overfor, kan give et mere nuanceret billede,
der på sigt kan bruges til at målrette den sociale støtte, som kommu-
ner iværksætter til forskellige grupper af udsatte forældre og deres
børn.
I denne undersøgelse analyserer vi to målgrupper af udsatte forældre:
Forældre til børn og unge, der modtager forebyggende foranstalt-
ninger, og forældre til børn og unge, der er anbragt uden for hjem-
met. Disse to målgrupper af udsatte forældre kan inddeles i fire
underliggende forældregrupper, baseret på fire af de mest markante
udsathedsfaktorer i analysen: eksklusion fra arbejdsmarkedet, psykisk
sygdom, kriminalitet og misbrugsbehandling.
For de mest udsatte forældre er det typisk forældrenes udsathed,
der er den primære årsag til anbringelse. Den hyppigst forekom-
mende årsag er her omsorgssvigt af barnet eller den unge. I denne
gruppe bliver børnene oftest anbragt i en meget tidlig alder og ofte i
familiepleje, mens børn af de mest ressourcestærke forældre oftest
anbringes senere og på specialiserede institutioner.
Størstedelen af forældre til børn og unge i forebyggende foranstalt-
ninger er karakteriseret som ressourcestærke forældre (55 %). Det
samme gælder for 11 % af forældre til anbragte børn og unge. De er
således ikke kendetegnet ved nogen af de fire markante udsatheds-
faktorer. Det vil sige, at de hverken har en psykiatrisk diagnose eller er
på kontanthjælp eller førtidspension, de har ikke en dom for kriminali-
tet og har ikke modtaget misbrugsbehandling.
Hver sjette af forældrene til anbragte børn og unge (16 %) er karakte-
riseret som den mest udsatte forældregruppe, mens en mindre andel
af forældre til børn og unge i forebyggende indsatser (6 %) beskrives
som mest udsatte.
Udsatte forældre modtager forskellige typer af social støtte. Halv-
delen af forældrene til børn og unge i forebyggende foranstaltning
modtager familiebehandling. I nogen kommuner er det under hver
fjerde, som får familiebehandling, mens der i andre kommuner er tre
ud af fire familier, som får familiebehandling. Der ses en tendens til, at
kommuner, der ligger med en høj andel af forældre, der får familie-
behandling som forebyggende indsats, også er mere tilbøjelige til
at benytte familiebehandling som indsats til forældre til anbragte
børn og unge. En ud af fire forældre til anbragte børn og unge har en
støtteperson efter servicelovens § 54. Her ses en lignende kommu-
nal variation som ved familiebehandling. Den kommunale variation
hænger dog hverken sammen med geografisk placering, kommunens
andel af børn og unge, der får social støtte, hvad end det er anbrin-
gelse eller forebyggelse, eller fordelingen på de fire underliggende
forældregrupper.
De fire underliggende forældregrupper karakteriseres som:
de mest ressourcestærke forældre,
forældre med passiv forsørgelse og kriminalitet,
forældre med passiv forsørgelse og psykisk sygdom
de mest udsatte forældre.
For de mest ressourcestærke forældre er det forholdsvis ofte barnets
og den unges særlige behov, der er årsag til, at barnet eller den unge
modtager forebyggende foranstaltninger eller er anbragt. Der kan for
eksempel være tale om funktionsnedsættelse, som ex. bevægelses-
handicap eller udviklingsforstyrrelser.
Boks 1 - definition af udsatte forældre
Udsatte forældre defineres i denne analyse ud fra, om barnet, den unge eller familien modtager støtte via § 52 stk. 3 i serviceloven.
11.254 børn og unge er anbragt pr. 31. december 2019. Anbringelse uden for hjemmet gives under § 52 stk. 3, nr. 7.
24.940 børn og unge bor i familier, der modtager forebyggende foranstaltninger, enten personrettet støtte til barnet/den unge eller
familierettet støtte til hele familien. Forebyggende foranstaltninger gives under § 52 stk. 3 nr. 1-6 og 8-9.
Forudsætningen for social støtte efter § 52 er, at der er gennemført en børnefaglig undersøgelse, jf. § 50 i serviceloven. Social støt-
te, der kan iværksættes uden en § 50 undersøgelse, som ex. social støtte via § 11, er ikke inddraget i denne undersøgelse.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0004.png
Hvem er de udsatte forældre?
Der findes ingen endegyldig definition
på, hvad det vil sige at være
udsat. Social udsathed kan opstå, når flere risikofaktorer hober sig op
hos de samme forældre over længere tid. Det kan handle om ingen
eller ganske kort uddannelse, svag tilknytning til arbejdsmarkedet,
misbrug, psykiske problemer og kriminalitet. Samtidig kan social
udsathed blandt forældre også opstå som følge af udfordringer med
et barns fysiske eller psykiske funktionsniveau.
I denne karakteristik af udsatte forældre anno 2019 er udsatte
defineret som forældre til børn og unge, der får social støtte under
serviceloven, jf. boks 1. Det kan enten være i form af støtte i hjemmet i
forskelligt omfang eller i form af anbringelse af barnet eller den unge
uden for hjemmet.
Der er i alt 36.194 børn og unge, der får social støtte under servicelo-
ven. Det svarer til, at 3 ud af 100 danske børn og unge får støtte. Et af
dem er anbragt, mens de to andre får forebyggende foranstaltninger
i hjemmet.
de objektive risikofaktorer, der kan hentes ud af denne type data.
Her tænkes primært på socioøkonomiske kendetegn, som kan
måles med statistiske indikatorer, fx civilstand, uddannelsesniveau,
arbejdsmarkedstilknytning, men samtidig også på målbare faktorer
som kriminalitet, sygehusbenyttelse, psykisk sygdom og de objektive
og målbare faktorer, der kan indikere funktionsnedsættelse som ex.
bevægelseshandicap eller udviklingsforstyrrelser.
Forældre til børn og unge, der modtager social støtte, er kendetegnet
ved en lang række af udsathedsfaktorer (se figur 1). De er ofte enlige
forsørgere, og de er ofte på kontanthjælp eller førtidspension. Samti-
dig har lige knap halvdelen af de udsatte forældre ingen uddannelse
ud over grundskolen. Dette er ikke ny viden, men beskrevet i en række
andre analyser, ex. Ejrnæs, Ejrnæs & Frederiksen (2011), Lausten
(2014) og Kloppenborg & Lausten (2020).
Udsatte forældre er også ramt på helbredet. De har forholdsvis ofte
været indlagt på hospital i løbet af det seneste år, og de lider ofte
af psykisk sygdom. Samtidig har udsatte forældre ofte selv været
anbragt uden for hjemmet som børn.
Lige knap hver fjerde af de udsatte forældre er blevet dømt for
kriminalitet, og der er syv gange større sandsynlighed for, at udsatte
forældre har været i misbrugsbehandling, end andre forældre.
Når det kommer til alder og etnicitet, adskiller udsatte forældre sig
dog ikke fra andre forældre.
Hvad karakteriserer udsatte forældre?
VIVE har gennem årene leveret en lang række analyser, hvor udsathed
er behandlet på flere forskellige måder.
1
Ploug konstaterer tilbage i
2007:
Social udsathed opstår, når risikofaktorer i bestemte kombinationer
optræder over længere tid. … Det er ophobningen af [risikofaktorer],
der belaster børn, og den, som derfor bør undgås.
(Ploug, 2007, s.
15-16)
Udsathed kan altså indfanges ved hjælp af en række risikofaktorer,
hvoraf nogle er målbare. Denne analyse af udsatte forældre base-
rer sig udelukkende på registerdata fra Danmarks Statistik og på
Figur 1 Centrale baggrunds- og udsathedsfaktorer, opgjort særskilt for henholdsvis udsatte og ikke-udsatte forældre. Procent.
Anm.: Procentgrundlag: udsatte forældre: 36.194; ikke-udsatte forældre: 1.123.579.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
1
Børn og Unge i Danmark går tæt på en række udsathedsindikatorer for børn (Ottosen m.fl., 2010, 2014, 2018), Kloppenborg & Wittrup (2015) beskriver sårbare børn; Lausten, Hansen & Nielsen
(2010) ser på udsatte børnefamilier i Danmark, mens Benjaminsen m.fl. (2018) ser på socialt udsatte borgeres brug af velfærdssystemet.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0005.png
Opdeling af målgrupperne efter type af udsathed
Selvom udsatte forældre skiller sig ud fra andre forældre, giver det
ikke mening at tale om dem som én samlet gruppe. Udsatte forældre
består snarere af en række underliggende forældregrupper med
forskellige udfordringer og forskellige behov for støtte. Hidtil har der
dog været ganske lidt viden om, hvad der adskiller de underliggende
forældregrupper.
Vores opdeling af de to målgrupper i underliggende forældregrupper
er baseret på fire af de mest markante udsathedsfaktorer i analysen.
2
Disse fire udsathedsfaktorer, eksklusion fra arbejdsmarkedet, psykisk
sygdom, kriminalitet og misbrug, fremtræder oftest, når der er tale om
ophobning af risikofaktorer og belastning hos børn og unge, der fører
til støtte via § 52 stk. 3 i serviceloven.
Vi har en forventning om, at der inden for gruppen af udsatte forældre
er både forskelle på og ligheder mellem forældre til børn og unge, der
får forebyggende foranstaltninger, og forældre til anbragte børn og
unge.
Figur 1 viser, at de to grupper af udsatte forældre samlet set var langt
mere udsat end forældre generelt. Samtidig viser tabel 1 nedenfor, at
der er forskel mellem de to målgrupper af udsatte forældre i forhold til
de fire valgte udsathedsfaktorer.
Forældre til anbragte børn og unge er signifikant mere udsatte end
forældre til børn og unge i forebyggelse. De er oftere på kontant-
hjælp/førtidspension, dvs. ekskluderet fra arbejdsmarkedet, har ofte-
re en psykiatrisk diagnose, har oftere fået en betinget eller ubetinget
dom og har oftere været i misbrugsbehandling, sammenlignet med
forældre til børn og unge i forebyggelse. Den markante forskel mellem
de to målgrupper er med til at cementere en gradbøjning af udsathed,
og at nogle familier er langt mere udsatte end andre, hvorfor der i
de familier er større behov for at benytte servicelovens mulighed for
anbringelse uden for hjemmet frem for kun at tilbyde støtte i hjemmet.
Samtidig opfylder de markante forskelle vores forventning om, at de
to målgrupper af forældre bør analyseres hver for sig.
Tabel 1 Andelen af forældre, der er på kontanthjælp eller førtidspension, har en psykiatrisk diagnose, er dømt for kriminalitet og har mod-
taget misbrugsbehandling (de fire udvalgte udsathedsfaktorer). Opgjort særskilt for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn
og unge i forebyggende foranstaltning.
Forældre til anbragte
børn og unge
Forældre til børn og unge i
forebyggelse
Mor og/eller far er på kontanthjælp eller førtidspension
Mor og/eller far har en psykiatrisk diagnose
Mor og/eller far har en betinget eller ubetinget dom
Mor og/eller far har modtaget misbrugsbehandling
73 %
62 %
52 %
19 %
52 %
48 %
32 %
8%
Anm.: Procentgrundlag: forældre til anbragte børn og unge: 11.254; forældre til børn og unge i forebyggelse: 24.940. Der er signifikant forskel på 5 % niveau for alle fire udsathedsfaktorer.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
2
Se afsnittet om ”Data og metode” for en introduktion til den latente klasseanalyse, som er den benyttede metode til opdeling af de to målgrupper af udsatte forældre i hver fire underliggende
forældregrupper.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0006.png
Beskrivelse af de fire forældregrupper
For hver målgruppe af udsatte forældre
identificerer vi fire under-
liggende grupper af forældre med forskelligt niveau af udsathed. I det
følgende karakteriserer vi de enkelte forældregrupper, og hvilken form
for støtte de får. Denne viden kan på sigt nuancere og målrette den
sociale støtte, der bør gives til forskellige grupper af udsatte forældre.
Tabel 2 viser en oversigt over forældregrupperne og deres grup-
peprofiler. Kombinationer af de fire udsathedsfaktorer indkredser
de forskellige dimensioner af udsathed i de enkelte underliggende
forældregrupper.
For nogle af forældregrupperne er det forsørgelsesgrundlaget – og
ikke psykisk sygdom - der er udslagsgivende, mens det for andre
forældregrupper er et sammenfald af flere faktorer, der karakteriserer
gruppen. For hver af målgrupperne gælder det, at der er forskellige
grader af udsathed, hvor forældregruppe 1 har en meget lav grad
af udsathed, mens forældregruppe 4 har den højest mulige grad af
udsathed.
På de følgende sider giver vi en nærmere beskrivelse af foræld-
regruppernes profil på baggrund af, hvordan de er fordelt på de
bagvedliggende udsathedsfaktorer, og en række andre karakteristika
ved forældre og børn, der kan give et samlet indtryk af forældregrup-
pernes situation.
Tabel 2. Forældrenes fordeling på forældregrupper, opgjort særskilt for for-
ældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggen-
de foranstaltning. Procent.
Gruppe 1 - De mest ressourcestærke for-
ældre,
der ikke er kendetegnet ved kon-
tanthjælp eller førtidspension, kriminalitet,
psykisk sygdom eller misbrugsbehandling
Gruppe 2 - passiv forsørgelse og krimina-
litet,
forældre, der er på kontanthjælp eller
førtidspension og er dømt for kriminalitet
11 % 55 %
Forældre til anbragte Forældre i forebyggelse
24 %
5%
Forældre til anbragte Forældre i forebyggelse
Gruppe 3 - Passiv forsørgelse og psykisk
sygdom,
forældre, der er på kontanthjælp
eller førtidspension og har en psykiatrisk
diagnose
50 % 34 %
Forældre til anbragte Forældre i forebyggelse
Gruppe 4 - De mest udsatte forældre,
der
er på kontanthjælp eller førtidspension,
dømt for kriminalitet, har en psykiatrisk
diagnose og som har været i misbrugsbe-
handling
Anm.:
Kilde:
Procentgrundlag: forældre til anbragte børn og unge: 11.254; forældre til børn og unge i forebyggelse: 24.940.
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
15 %
6%
Forældre til anbragte Forældre i forebyggelse
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0007.png
Gruppe 1
De mest ressourcestærke
Gruppe 1 omfatter de mest ressourcestærke forældre. De er
ikke kendetegnet ved nogen af de fire udsathedsfaktorer. Det
vil sige, at de hverken har en psykiatrisk diagnose eller er på
kontanthjælp eller førtidspension, de har ikke en dom for krimi-
nalitet, og de har ikke modtaget misbrugsbehandling. Samtidig
har mødrene længere uddannelser end forældrene i de andre
grupper (se figur 2). Det gælder både for mødre til anbragte
børn og unge og for mødre til børn og unge i forebyggende
foranstaltninger.
Hvis barnet eller den unge er anbragt uden for hjemmet,
skyldes det oftere barnets karakteristika end forældrenes. For
eksempel er nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos bar-
net eller den unge oftere angivet som en af de udslagsgivende
årsager til anbringelsen i hver tredje anbringelse (se figur 3).
Dette bliver yderligere forstærket af, at anbragte børn og unge i
denne gruppe hyppigere har et bevægelseshandicap (16 %), en
udviklingsforstyrrelse (14 %), en autismediagnose (21 %) eller
en psykisk lidelse (13 %) sammenlignet med anbragte børn og
unge i andre forældregrupper (se figur 5a-5d). Samtidig er den
gennemsnitlige alder ved første anbringelse høj (10,3 år), og
størstedelen af børnene anbringes i institutionslignende tilbud
(61 %) (se figur 8 og 9). Tidligere forskning har da også vist, at
børn af mere ressourcestærke forældre har lavere sandsynlig-
hed for at blive anbragt, med mindre der er andre faktorer, der
spiller ind (ex. Andersen & Fallesen, 2010).
Gruppe 1 er større blandt forældre til børn og unge, der modta-
ger forebyggende foranstaltninger (55 %) end blandt forældre
til anbragte børn og unge (11 %). Mere end halvdelen af alle
forældre til børn og unge, der modtager forebyggelse, er altså
i denne gruppe. Vi kan samtidig se, at en større andel af børn
og unge i forebyggende foranstaltninger i Gruppe 1 har en
autismediagnose eller psykisk sygdom, mens andelen af børn
med bevægelseshandicap eller udviklingsforstyrrelser ikke er
anderledes end for de andre forældregrupper (se figur 5a-d).
Figur 2:
Andelen af mødre med videregående uddannelse
fordelt på de fire forældregrupper. Procent.
Figur 3:
Andele børn og unge, hvor betydelig eller varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er en udslagsgi-
vende årsag til anbringelsen. Procent.
Figur 4:
Andele mødre med grundskole som højeste
gennemførte uddannelse fordelt på de fire forældregrupper.
Procent.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og
unge i forebyggende foranstaltninger hhv.: Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364;
Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: : Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Anm.: Procentgrundlag: Forældre til anbragte børn og unge – Gruppe 1: 1.211; Gruppe 2:
2.686; Gruppe 3: 5.607; Gruppe 4: 1.750.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og
unge i forebyggende foranstaltninger hhv.: Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364;
Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0008.png
Figur 5a:
Andele børn og unge med bevægelseshandicap på baggrund af diagnoser i
Landspatientregisteret. Procent.
Figur 5b:
Andele børn og unge med udviklingsforstyrrelse på baggrund af diagnoser i
Landspatientregisteret. Procent.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger hhv.:
Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364; Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger hhv.:
Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364; Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Figur 5c:
Andele børn og unge med autisme på baggrund af diagnoser i Landspatientre-
gisteret. Procent.
Figur 5d:
Andele børn og unge med psykisk lidelse på baggrund af diagnoser i Landspa-
tientregisteret. Procent.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger hhv.:
Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364; Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggende for-anstaltninger hhv.:
Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364; Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Gruppe 2
Passiv forsørgelse og kriminalitet
Gruppe 2 er kendetegnet ved, at mindst én af forældrene står
uden for arbejdsmarkedet, og mindst én af forældrene har en
dom for kriminalitet. Til gengæld er der ikke psykisk sygdom i
familierne og ingen har modtaget misbrugsbehandling.
Gruppe 2 er således udsatte på kriminalitets- og beskæftigel-
sesdimensionerne. Gruppen er markant større blandt foræl-
drene til børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet (24 %),
end blandt forældre til børn og unge, der modtager forebyggen-
de foranstaltninger (5 %).
I en forholdsvis stor andel af familierne har mindst én af foræl-
drene anden etnisk baggrund end dansk. Det gælder hver fjer-
de af forældrene til anbragte børn og hver tredje af forældrene
til børn, der modtager forebyggende foranstaltninger.
Denne gruppe kan betegnes som en midtergruppe, når det
gælder udsathed. Over halvdelen af mødrene har grundskole
som højeste gennemførte uddannelse (se figur 4), og over halv-
delen af mødrene er enlige forsørgere (se figur 6). Derudover
har omtrent hver tredje mor eller far selv været anbragt som
barn eller ung (se figur 7).
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0009.png
Gruppe 3
Passiv forsørgelse og psykisk sygdom
Gruppe 3 er kendetegnet ved, at mindst én af forældrene har
en psykiatrisk diagnose, mens en meget stor andel af dem står
uden for arbejdsmarkedet (80 %).
Lige knap halvdelen af forældrene har en dom for kriminalitet
(45 %), mens et fåtal har modtaget misbrugsbehandling (7 %).
Op mod halvdelen af forældrene har selv været anbragt som
barn eller ung (se figur 7).
Halvdelen af forældrene til anbragte børn og unge findes i
denne gruppe (50 %), mens hver tredje af forældre til børn og
unge i forebyggende foranstaltning er i Gruppe 3 (34 %). Der er
en større andel af mødrene til børn og unge i forebyggende for-
anstaltninger, der har en videregående uddannelse (12 %, figur
2), sammenlignet med mødre i Gruppe 2 og Gruppe 4.
De hyppigst forekommende årsager til anbringelse er omsorgs-
svigt (69 %), handicap hos forældre (20 %) og vold og konflikter
i hjemmet (14 %)
3
. Det er altså i højere grad forældrenes udsat-
hed, der kendetegner gruppen, snarere end det er faktorer hos
barnet eller den unge. Samtidig ser vi dog også en høj grad af
bekymrende adfærd hos barn og ung (40 %) som anbringelses-
årsag.
3
Disse anbringelsesårsager er ikke vist i en figur.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0010.png
Gruppe 4
De mest udsatte
De mest udsatte forældre befinder sig i den sidste gruppe,
Gruppe 4. Forældre er her kendetegnet ved alle fire udsat-
hedsdimensioner. Mindst én af forældrene er dømt for krimi-
nalitet og mindst én af forældrene har været i misbrugsbe-
handling. Langt størstedelen af forældrene er på kontanthjælp
eller førtidspension (85 %) og lige så mange har en psykiatrisk
diagnose. Mødrene har oftest grundskole som højeste gen-
nemførte uddannelse (figur 4), og de er ofte enlige forsørgere
(figur 6).
Samtidig har 2 ud af 3 forældre selv være anbragt i barn-
dommen (figur 7). Dette gælder, uanset om vi ser på forældre
til børn og unge i forebyggelse, eller vi ser på forældre til
anbragte børn og unge. Der er altså ikke forskel på graden af
udsathed i den mest udsatte gruppe for de to målgrupper.
Gruppe 4 er i højere grad end de andre grupper kendetegnet
ved, at det er forældrenes udsathed, der er årsag til anbringel-
se eller de forebyggende foranstaltninger, end det er faktorer
ved barnet eller den unge. Den hyppigst forekommende
anbringelsesårsag er omsorgssvigt, hvilket er markeret ved
7 ud af 10 anbringelser. I denne gruppe bliver børnene oftest
anbragt i en meget tidlig alder. Den gennemsnitlige alder ved
første anbringelse er 4,4 år (se figur 9), og mange af børnene
er anbragt i plejefamilie (75 %, se figur 8). Der er en meget lille
andel af børnene og de unge i forebyggende foranstaltninger,
der tidligere har været i anbringelse.
Gruppen er størst blandt forældre til anbragte børn og unge (15
%) og relativt lille blandt forældre til børn og unge i forebyggen-
de foranstaltninger (6 %). En ud af 10 børn og unge har været
anbragt uden for hjemmet og er nu hjemgivet, mens andelen i
de andre grupper er mindre. Der er således ikke hjemgivelser,
der skaber en tæt sammenhæng mellem de to mest udsatte
grupper af forældre, Gruppe 4 blandt forældre til anbragte
børn og unge og Gruppe 4 blandt forældre til børn og unge i
forebyggelse.
Figur 6:
Andele mødre, der er enlige forsørgere, fordelt på de fire forældre-
grupper.
Figur 7:
Andele mødre eller fædre, der selv har været anbragt som barn eller
ung, fordelt på de fire forældregrupper.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggende foranstalt-
ninger hhv.: Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364; Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Anm.: Procentgrundlag for forældre til anbragte børn og unge og forældre til børn og unge i forebyggende foranstalt-
ninger hhv.: Gruppe 1: 1.211/13.650; Gruppe 2: 2.686/1.364; Gruppe 3: 5.607/8.385; Gruppe 4: 1.750/1.541.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0011.png
Karakteristika for barnets anbringelse
Målgruppen af forældre
til børn og unge, der er anbragt, kan også
beskrives ved hjælp af karakteristika for barnets eller den unges
anbringelse. Karakteristika om anbringelse er fx hvilke årsager, sags-
behandlerne lægger til grund for en anbringelse, hvor barnet eller den
unge er anbragt, i familiepleje, under institutionslignende former eller
på eget værelse, og hvor gammel barnet eller den unge var, da han/
hun blev anbragt første gang. Vi har samlet nogle af disse karakteristi-
ka i figur 3, 8 og 9.
Type af anbringelse er samlet i tre overordnede typer: (a) familiepleje,
der omfatter almene, forstærkede og specialiserede plejefamilier
samt netværksplejefamilier, (b) institutionslignende anbringelse,
der omfatter døgninstitutioner, socialpædagogiske opholdssteder,
pladser på efterskoler og anbringelse på kostskole, (c) anbringelse på
eget værelse, kollegium eller kollegielignende opholdssted.
Fordelingen af de fire underliggende grupper på de tre typer af
anbringelse er vist i figur 8. Her ses en tydelig forskel mellem Gruppe
1, de ressourcestærke forældre, og de tre andre grupper, da børn og
unge oftest er anbragt under institutionslignende former i Gruppe 1,
mens anbringelse oftest sker i familiepleje i de tre andre grupper.
Denne forskel hænger sammen med de to andre anbringelseska-
rakteristika. Vi viste i figur 3, at en tredjedel af børnene i Gruppe 1 er
anbragt med barnets eller den unges fysiske eller psykiske funktions-
nedsættelse som en af anbringelsesårsagerne.
En stor del af de anbragte børn fra Gruppe 1, der dækker de ressour-
cestærke forældre, er altså anbragt som følge af en funktionsned-
sættelse, som højst sandsynligt bedst behandles på en specialiseret
døgninstitution eller et socialpædagogisk opholdssted.
Samtidig kan vi se, at alderen ved første anbringelse er betydeligt
højere i Gruppe 1 end i de tre andre grupper (se figur 9). Når en
anbringelse overvejende sker som følge af børnenes og de unges
egne udfordringer, hvad enten det er funktionsnedsættelse eller
bekymrende adfærd hos barnet eller den unge, sker anbringelsen
oftest i teenageårene. Til sammenligning anbringes børnene oftest
i førskolealderen og i plejefamilie, hvis forældrene er blandt de mest
udsatte forældre i Gruppe 4.
Figur 8:
Barnets eller den unges type af anbringelse fordelt på de fire underliggende grupper
af forældre til anbragte børn og unge. Procent.
Figur 9:
Barnets eller den unges gennemsnitlige alder ved første anbringelse fordelt på de
fire forældregrupper. Forældre til anbragte. Procent.
Anm.: Procentgrundlag: forældre til anbragte børn og unge – Gruppe 1: 1.211; Gruppe 2: 2.686;
Gruppe 3: 5.607; Gruppe 4: 1.750.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Anm.: Procentgrundlag: forældre til anbragte børn og unge – Gruppe 1: 1.211; Gruppe 2:
2.686; Gruppe 3: 5.607; Gruppe 4: 1.750.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0012.png
Brug af forebyggende foranstaltninger
Ud over anbringelse uden for hjemmet
iværksættes foranstaltninger
efter servicelovens § 52 stk. 3 hovedsageligt som indsatser, der gives
som forebyggelse, uanset om der er andre indsatser i familien. Enkel-
te af de forebyggende indsatser kan kun iværksættes som suppleren-
de støtte i tilfælde af anbringelse. Dette betyder, at det er forskellige
typer af forebyggende indsatser, der gives til forældre med børn og
unge i forebyggelse og forældre til anbragte børn og unge.
Mens alle børn og forældre i gruppen med forebyggende foranstalt-
ninger modtager mindst én form for foranstaltning, gælder det kun for
omkring halvdelen (48 %) af alle forældre til anbragte børn og unge, at
de modtager en form for forebyggende foranstaltning ved siden af an-
bringelsen. Vi ser her på de fem mest brugte forebyggende foranstalt-
ninger blandt de to målgrupper af udsatte forældre (figur 10), ligesom
vi ser på, hvilke foranstaltninger der gives til begge målgrupper.
Lige knap halvdelen af alle forældre til børn og unge, der modta-
ger forebyggende indsatser (46 %), modtager familiebehandling
4
i
2019. Familiebehandling er dermed den mest brugte forebyggende
foranstaltning under servicelovens § 52 stk. 3. Familiebehandling
indgår også blandt de fem mest brugte foranstaltninger til forældre til
anbragte børn og unge, men niveauet er markant lavere (12 %).
Det er altså en relativt lille andel af forældre til anbragte børn og unge,
der får familiebehandling, også selvom det er en foranstaltning, der
kan gives til at støtte alle forældre, som har brug for det. En anden
brugt form for støtte til forældre er praktisk, pædagogisk eller anden
støtte i hjemmet. Hver ottende forældre til børn i forebyggelse mod-
tager denne form for støtte (12 %), mens det samme gælder for 1 % af
forældre til anbragte børn og unge.
Den hyppigste foranstaltning til forældre til anbragte børn og unge er
en § 54-støtteperson til den/de personer, der har forældremyndig-
heden (26 %). Kommunen skal ifølge serviceloven tilbyde forældre
til anbragte børn og unge en § 54-støtteperson i forbindelse med
anbringelsen. Registreringen af brugen af denne paragraf viser, at det
er omkring hver fjerde forælder til anbragte, der har en støtteperson.
Det er her vigtigt at bemærke, at der i data ikke findes oplysninger
om, hvor mange der har fået tilbuddet, og hvor mange der har afslået
et sådant tilbud.
Mere end hver tiende af forældrene til anbragte (11 %) modtager
økonomisk støtte, der skal bidrage til en stabil kontakt mellem foræl-
dre og det anbragte barn.
5
Forældre til børn og unge i forebyggende
foranstaltninger kan ikke få støtte under den paragraf.
De kan til gengæld få økonomisk støtte til at undgå en anbringelse,
hvilket er gældende for 11 % af forældrene til børn og unge i forebyg-
gelse.
4
5
Familiebehandling kan gives efter servicelovens § 52 stk. 3, nr. 3, mens praktisk, pædagogisk eller anden støtte gives efter § 52 stk. 3, nr. 2.
Økonomisk støtte til dækning af udgifter, der kan bidrage til stabil kontakt mellem forældre og det anbragte barn, gives efter servicelovens § 52a stk. 1, nr. 3, mens støtte, som dækker udgifter,
der bevirker, at en anbringelse kan undgås, gives efter § 52a stk. 1, nr. 2.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0013.png
Figur 10:
De fem mest brugte forebyggende foranstaltninger blandt forældre til anbragte børn og unge og blandt forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger. Procent.
Anm.: Procentgrundlag: forældre til anbragte børn og unge: 11.254; forældre til børn og unge i forebyggelse: 24.940.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
En af de mest brugte foranstaltninger, der går direkte til børnene eller
de unge, er fast kontaktperson.
6
Fast kontaktperson er brugt til både
anbragte og hjemmeboende, hvor en større andel af de hjemme-
boende unge har en fast kontaktperson (24 %) sammenlignet med
anbragte unge (4 %). Endelig kan der tilbydes behandling af barnets
eller den unges problemer.
7
Her gælder det – som for fast kontaktper-
son - at unge i forebyggelse oftere får behandling af deres problemer
(9 %) sammenlignet med anbragte unge (4 %).
Aflastning er ligeledes blandt de fem mest brugte foranstaltninger
givet til forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger. For
ca. hver ottende barn i forebyggelse (12 %) gælder det, at forebyggel-
sen er en aflastningsplads, enten i en familie godkendt til aflastnings-
ophold, eller på en institution godkendt til aflastningsophold. En lille
andel af anbragte børn og unge (3 %) har også bevilget aflastning.
Aflastning til allerede anbragte børn og unge bliver altså sjældent
taget i brug.
Når vi ser på tværs af de fire forældregrupper for hhv. forældre til
børn og unge i forebyggelse og forældre til anbragte børn og unge, i
forhold til hvilke foranstaltninger der er iværksat, fremtræder blot én
betydelig forskel. Der er i højere grad iværksat aflastningsophold til
den mest udsatte forældregruppe blandt forældre til børn og unge i
forebyggelse (20 % i Gruppe 4) sammenlignet med de mest ressour-
cestærke forældre (9 % i Gruppe 1). Når vi ser bort fra denne forskel,
finder vi ikke nogen signifikante forskelle. Det betyder dermed, at
bortset fra aflastning er der ikke bestemte underliggende grupper af
forældre, hverken i forhold til forældre til børn og unge i forebyggelse
eller i forhold til forældre til anbragte børn og unge, der i særlig grad
modtager nogle typer foranstaltning frem for andre.
6
7
Fast kontaktperson kan udpeges som støtte til barnet eller den unge efter § 52 stk. 3, nr. 6.
Behandling af børn eller unges problemer er defineret under samme paragraf som familiebehandling, § 52 stk. 3, nr. 3, men er registreret som selvstændigt støttepunkt i registerdata. Vi kan
derfor opgøre det som en social støtte i sig selv.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0014.png
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0015.png
Kommunale variationer
På landsplan
gælder det, at 1 % af alle 0-17-årige børn og unge er
anbragt uden for hjemmet, mens 2 % af alle 0-17-årige modtager fore-
byggende foranstaltninger i form af både personrettet og familierettet
støtte. Disse tal er gældende pr. 31. december 2019. I dette afsnit vil vi
dykke ned i de kommunale variationer i forhold til andel anbragte og
andel i forebyggelse, men også kommunale forskelle i brugen af for-
skellige foranstaltninger samt kommunale forskelle i målgruppernes
størrelse. Alle andele er opgjort på anbringende kommune (myndig-
hedskommune) og kendetegner derfor intet i forhold til børnenes og
de unges opholdskommune.
Langeland, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland Kommuner, der
alle har mere end 2 % anbragte børn og unge i kommunen.
Når det gælder forebyggende foranstaltninger, ligger landsgennem-
snittet pr. 31. december 2019 på 2,2 % af alle 0-17-årige børn og unge,
hvor forebyggelse enten gives som personrettet støtte til barnet/den
unge eller som familierettet støtte til hele familien.
Også inden for forebyggende støtte er der forskel mellem kommu-
nerne. Figur 12 viser spændet fra én kommune, hvor 0,4 % af alle
0-17-årige i kommunen får forebyggende støtte (en af de mørkeblå
kommuner) til en anden kommune, hvor 5,3 % af alle børn og unge i
kommunen får forebyggende støtte (en af de røde kommuner).
Den geografiske spredning af kommuner med de højeste andele af
børn og unge, der modtager forebyggende støtte, er meget forskellig
fra den, der ses for anbringelse.
Dette skyldes højst sandsynligt forskelle i kommunal politik og praksis
i forhold til grænsen mellem intensiv familiebehandling og anbringel-
se. Den eneste kommune, der har en af de højeste andele af anbragte
børn og unge, og en af de højeste andele af børn og unge, der får
forebyggende støtte, er Lolland Kommune.
Anbringelse og forebyggelse
Andelen af anbragte børn og unge er ikke ligeligt fordelt over kommu-
nerne. Figur 11 viser andelen for de enkelte kommuner i Danmark, hvor
den lyse gule farve indikerer en anbringelsesprocent tæt på lands-
gennemsnittet på 1 %. De mørkeblå kommuner på kortet markerer
en relativt lav andel anbragte børn og unge (0-0,5 %), mens de røde
kommuner markerer en høj andel anbragte børn og unge (2-3,6 %).
Der er en tendens til, at de relativt velstillede pendlerkommuner til
København og Aarhus har den laveste andel anbragte, mens ud-
kantskommunerne har den højeste andel anbragte. Det gælder især
Figur 11:
Andel anbragte 0-17-årige pr. 31. december 2019, vist som kommuneandele.
Figur 12:
Andel 0-17-årige, der modtager forebyggende foranstaltninger pr. 31. december
2019, vist som kommuneandele.
0-0,5 %
0,5-1 %
1-1,5 %
1,5-2 %
2-3,6 %
n ≤ 10
0-1 %
1-2 %
2-3 %
3-4 %
4-5,3 %
n ≤ 10
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0016.png
Figur 13:
Andel familier i forebyggende indsatser, der får familiebehandling efter § 52 stk. 3,
nr. 3, pr. 31. december 2019, vist som kommuneandele.
Figur 14:
Andel forældre til anbragte børn og unge, der får familiebehandling efter § 52 stk.
3, nr. 3, pr. 31. december 2019, vist som kommuneandele.
0-25 %
25-40 %
40-50 %
50-60 %
60-80 %
n ≤ 10
0-5 %
5-10 %
10-20 %
20-30 %
30-40 %
n ≤ 10
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Forebyggende indsatser
Den mest benyttede sociale indsats til forældre til børn og unge i
forebyggende indsatser er familiebehandling efter servicelovens §
52 stk. 3, nr. 3 (46 % jf. figur 10), mens den mest benyttede sociale
indsats til forældre til anbragte børn og unge er en § 54-støtteperson
(24 %).
8
Men som med andel anbragte og andel i forebyggelse er der
er også en stor kommunal variation i forhold til andelen af familier, der
modtager familiebehandling, og andelen af forældre til anbragte, der
har en § 54-støtteperson.
Familiebehandling er den største og mest brugte foranstaltning af
de forebyggende foranstaltninger, der kan noteres under § 52, stk. 3.
Knap halvdelen af alle familier med forebyggende foranstaltninger (46
%), hvor barnet eller den unge ikke er anbragt, får familiebehandling.
Men der er stor kommunal variation i, hvor mange familier der får
familiebehandling (figur 13).
For 20 af kommuners vedkommende ligger andelen af familier med
familiebehandling under 25 %, dvs. det er under hver fjerde af dem,
der får forebyggende støtte, som får familiebehandling. For 16 af
kommunernes vedkommende ligger andelen på 60 % eller derover.
En enkelt kommune, Halsnæs, ligger på lige knap 80 %, dvs. 8 ud af
10 familier i Halsnæs Kommune, der får støtte via § 52 stk. 3, og hvor
barnet eller den unge ikke er anbragt, får familiebehandling. Denne
store variation mellem kommunerne kan tyde på, at familiebehandling
ikke tildeles ud fra de samme kriterier i alle kommuner.
Familiebehandling kan også gives til familier, hvor barnet eller den
unge er anbragt. Det foregår i 12 % af alle familier med anbragte børn.
Der gives altså i langt mindre grad familiebehandling til forældre til
anbragte børn og unge sammenlignet med, hvis børnene ikke er
anbragt.
Fem af kommunerne har ikke registreret familiebehandling til forældre
til anbragte, mens 13 kommuner ligger på en andel på 1-5 % af alle
forældre til anbragte (se figur 14). 32 kommuner, svarende til en tredje-
del af alle kommuner, ligger på mellem 10 og 20 % af alle forældre til
anbragte, der får familiebehandling, mens de 5 kommuner, der ligger
højest, har en andel på 30-37 %. I disse kommuner får ca. hver tredje
familie til anbragte børn og unge familiebehandling, mens barnet eller
den unge er anbragt (Gribskov og Rødovre ligger højest med 37 %).
8 I denne opgørelse af de mest benyttede sociale indsatser inddrager vi ikke støtte givet under § 11.
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0017.png
En ud af fire forældre til anbragte har
§ 54-støtteperson
Hver fjerde af alle forældre til anbragte børn og unge (26 %) har en
§ 54-støtteperson pr. 31. december 2019. Og dette ser meget mere
spredt ud, når vi dykker ned i den kommunale variation, hvor 38 af
landets kommuner har en andel på mindre end 20 % af alle forældre
til anbragte børn og unge, der har en § 54-støtteperson, mens 7 kom-
muner ligger med en andel på 40 % eller derover. Der er kun en en-
kelt kommune, nemlig Syddjurs Kommune, hvor mere end halvdelen
af alle forældre til anbragte børn og unge har en § 54-støtteperson.
Her har 2 ud af 3 forældre til anbragte (62 %) en støtteperson.
Taget i betragtning, at kommunen skal tilbyde en § 54-støtteperson
til alle forældre med anbragte børn og unge, må en andel på 1 ud af 4
forældre, der har støtteperson, siges at være relativt lavt.
Der synes ikke at være nogen systematisk kommunal fordeling af bru-
gen af hverken § 54-støttepersoner eller brugen af familiebehandling.
Der er altså ikke noget, der indikerer, at eksempelvis udkantskom-
muner eller større bykommuner benytter mere eller mindre af de to
indsatser end andre kommuner. Til gengæld er der en højere grad af
samvariation i brugen af familiebehandling som forebyggende indsats
og brugen af familiebehandling til forældre til anbragte børn og unge.
Kommuner, der ligger med en høj andel af forældre, der får familiebe-
handling som forebyggende indsats, er også tilbøjelige til at benytte
familiebehandling som forebyggende indsats til forældre, hvis børn er
anbragt uden for hjemmet.
Figur 15:
Forældre til anbragte børn og unge, der har en § 54-støtteperson, vist som kommu-
neandele.
0-10 %
10-20 %
20-30 %
30-40 %
40-65 %
n ≤ 10
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0018.png
Figur 16:
Andel forældre til anbragte børn og unge, der tilhører Gruppe 1, de ressour-
cestærke forældre, vist som kommuneandele.
Figur 17:
Andel forældre til anbragte børn og unge, der tilhører Gruppe 4, de mest udsatte
forældre, vist som kommuneandele.
0-5 %
5-10 %
10-15 %
15-20 %
20-46 %
n ≤ 10
0-5 %
5-10 %
10-15 %
15-20 %
20-30 %
n ≤ 10
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Kommunal variation i forældregrupperne
Ligesom vi kan se en kommunal variation i andelen af anbragte og an-
delen af familier i forebyggende indsatser, så kan vi også se en kom-
munal variation i, hvordan forældre til anbragte børn og unge fordeler
sig på de fire underliggende forældregrupper. De to Danmarkskort
(figur 16 og 17) viser henholdsvis andelen af forældre i kommunen, der
er i den ressourcestærke Gruppe 1 (figur 16), og andelen af forældre i
kommunen, der er i Gruppe 4 med de mest udsatte forældre (figur 17).
Her ser vi en markant aftegning af kommuner i og omkring hoved-
stadsregionen
9
med en høj andel af familier til anbragte, som ligger i
den ressourcestærke gruppe. Der er altså i disse kommuner en stor
andel af gruppen af forældre til anbragte børn, der ikke er karakterise-
ret ved udsathedsfaktorer såsom psykisk sygdom, kontanthjælp eller
førtidspension, kriminalitet eller misbrugsbehandling.
Samtidig ligger kommuner med den højeste andel af mest udsatte fa-
milier spredt ud over hele Danmark. Og det er bemærkelsesværdigt,
at de kommuner, der angives med den højeste andel af anbragte børn
og unge (se figur 11), ikke samtidig har en høj andel af mest udsatte
forældre.
Vi skal dog her huske på, at kendetegnene ved de mest udsatte
familier er, at de markerer sig på alle fire udsathedsfaktorer, som er in-
kluderet i analysen, det vil sige, at mor og/eller far er på kontanthjælp
eller førtidspension, at mor og/eller far har en betinget eller ubetinget
dom for kriminalitet, at mor og/eller far har en psykiatrisk diagnose, og
at mor og/eller far har modtaget misbrugsbehandling.
9
Her skal vi se bort fra Københavns Kommune, da København er kendetegnet ved at have en meget bredere befolkningssammensætning end de omkringliggende kommuner.
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0019.png
Figur 18:
Andel forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger, der tilhører Gruppe
1, de ressourcestærke forældre, vist som kommuneandele.
Figur 19:
Andel forældre til børn og unge i forebyggende foranstaltninger, der tilhører Gruppe
4, de mest udsatte forældre, vist som kommuneandele.
30-40 %
40-50 %
50-60 %
60-70 %
70-80 %
n ≤ 10
0-1 %
1-5 %
5-7,5 %
7,5-10 %
10-15 %
n ≤ 10
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Familier med forebyggende indsatser
Det samme billede kan tegnes for familier til børn i forebyggende
foranstaltninger, hvor vi kan se på den kommunale variation i andele
med mest ressourcestærke familier i Gruppe 1 (figur 18) og de mest
udsatte familier i Gruppe 4 (figur 19).
Det er især kendetegnende for kommuner med en høj andel
af ressourcestærke forældre, at de ligger i Nordsjælland, rundt om
hovedstaden og som pendlerkommuner til Aarhus, mens kommuner
med en høj andel af mest udsatte familier i forebyggelse (figur 19)
ligger mere spredt, dog med en overvægt af vest- og sydsjællandske
kommuner.
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0020.png
Data og metode
Datagrundlaget er registerdata
fra Danmarks Statistik. Data
afgrænses til at dække de børn og unge i alderen 0 til 17 år, der pr.
31. december 2019 modtager en social indsats under servicelovens
§ 52 stk. 3. Opdelingen i, hvor mange der modtager de forskellige
typer af sociale indsatser, beror udelukkende på de oplysninger, der
er tilgængelige i BUFO – register over børn og unge i forebyggende
foranstaltninger, og BUAH – register over anbragte børn og unge,
hændelser. Disse to registre bygger udelukkende på indberetninger
fra kommunerne omkring iværksat social støtte på individniveau.
Målgruppen består udelukkende af forældre til børn og unge i den
gældende afgrænsning og målgruppen benævnes som udsatte
forældre gennem hele analysen. Som en konsekvens af den valgte
dataafgrænsning, som er børn og unge der ultimo 2019 modtager so-
ciale indsatser under servicelovens § 52 stk. 3, kan forældre optræde
flere gange i datasættet, hvis de har mere end et barn, der enten er
anbragt eller modtager forebyggende foranstaltninger.
Udsatte forældre er opdelt i to gensidigt udelukkende målgrupper: 1)
forældre til børn og unge, hvor barnet og/eller forældrene modtager
forebyggende foranstaltninger, og 2) forældre til børn og unge, der er
anbragt uden for hjemmet. Det betyder, at alle forældre til anbragte
børn og unge udelukkende befinder sig i målgruppen af forældre til
anbragte børn og unge, uagtet at de og/eller børnene også kan mod-
tage forebyggende foranstaltninger.
Vi har anvendt latent klasseanalyse
10
til at finde de fire underliggende
grupper af forældre. Latent klasseanalyse klassificerer personer i
underliggende segmenter, typer eller klasser baseret på målbare vari-
able. Metoden udnytter det faktum, at personer, som fx scorer lavt på
én variabel, også vil have en tendens til at score lavt på andre variable.
Disse tendenser skaber nogle mønstre i data og giver mulighed for at
kategorisere personer i nogle få underliggende typer på baggrund af
de inkluderede karakteristika. Det er disse uobserverede eller under-
liggende typer, vi er interesseret i at få indblik i. Til forskel fra andre,
mere induktive metoder til at gruppere personer (fx klyngeanalyse),
er latent klasseanalyse modelbaseret og baserer sig i mindre grad på
vilkårlige valg truffet af forskeren.
I praksis indeholder den latente klasseanalyse tre trin. I første trin ud-
vælges de karakteristika, analysen skal baseres på. Dette trin er ofte
teoretisk funderet, fordi udvælgelsen af variable sker på baggrund af
karakteristika, som forskning og andre analyser har vist kendetegner
målgruppen. Vi har her valgt fire forældrekarakteristika. Fordelingen af
de fire karakteristika på de to målgrupper kan ses i tabel 1. Ved at defi-
nere forældrekarakteristika som en variabel, der giver udslag, hvis blot
én af forældrene har dette karakteristika, har vi taget højde for, at vi for
nogle børn og unge ikke kan finde oplysninger for begge forældre.
Vi inkluderer misbrugsbehandling som et forældrekarakteristika ud fra
det princip, at man tilhører en udsat gruppe af mennesker, hvis man
har eller har haft et misbrug, der kræver behandling. Markering af et
reelt misbrug af rusmidler ville være en mere ideel udsathedsfaktor,
men da den slags oplysninger ikke er registreret, bruger vi misbrugs-
behandling som en proxy for udsathed som følge af misbrug.
Andet trin er selve den statistiske analyse, der frembringer foræld-
regrupperne og giver information om både gruppernes størrelse og
deres karakter. I denne analyse tager vi højde for, at antallet af klasser
og størrelserne af klasserne kan være forskellige for de to målgrup-
per. Antal klasser er valgt ud fra den model, der giver det bedste
modelfit, og som dermed er den bedst mulige repræsentation af
data. Model-fittet måles vha. et kriterie, Bayesian Information Crite-
rion (BIC). I praksis estimeres en række latente klassemodeller, der
antager et forskelligt antal klasser, og man vælger den latente klas-
semodel, der giver det bedste fit på data. Det er den model, som har
den laveste BIC-værdi. Selvom fastlæggelsen af antallet af klasser er
modelbaseret, vil man dog ofte også vurdere, om de klasser, som den
statistiske analyse frembringer, er teoretisk meningsfulde. Til denne
analyse giver en 5-klasseløsning det bedste fit på data (BIC=317,14),
idet 4-klasseløsningen og 6-klasseløsningen har en højere BIC-vær-
di (hhv. 331,98 og 362,4). Imidlertid viste to af klasserne sig at være
næsten identiske i 5-klasseløsningen, hvorfor det ikke giver fortolk-
ningsmæssigt mening at holde disse to klasser adskilt. Derfor ender
vi med fire distinkte klasser.
Tredje trin er en grundig beskrivelsen af den endelige model og
hvordan de underliggende forældregrupper er fordelt inden for de to
målgrupper.
11
Børns og unges funktionsnedsættelser er opgjort på samme måde
som i Mortensen, Andreasen & Tegtmejer (2020), hvor identifikation
og afgrænsning af diagnoser er baseret på registreringer i Lands-
patientregisteret (LPR). Vi henviser til den rapport for en uddybende
gennemgang af, hvilke diagnoser der indgår i kategoriseringen af de
enkelte funktionsnedsættelser.
Danmarkskortene er lavet data fra datasættet DAGI, Danmarks Ad-
ministrative Geografiske Inddeling, fra Kortforsyningen (Styrelsen for
Dataforsyning og Effektivisering), downloadet i sommeren 2019.
10
11
For yderligere information om metoden henvises eksempelvis til Karlson (2017) og Collins & Lanza (2009)
Vi tager her udgangspunkt i de klasser eller grupper, som forældrene har den største sandsynlighed for at tilhøre. Man bør her være opmærksom på, at klasserne er estimerede størrelser.
Analyser af forudsagte klasser bør ideelt tage højde for den statistisk usikkerhed forbundet dermed. Dette er imidlertid et ret kompliceret emne, som vi ikke berører her.
18
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0021.png
Litteratur
Andersen, S. H. & P. Fallesen (2010): A question of class: On the heterogeneous relationship between background characteri-
stics and a child’s placement risk. Children and Youth Services Review, 32(6), 783-789.
Benjaminsen, L., J. F. Birkelund, M. H. Enemark & S. B. Andrade (2018): Socialt udsatte borgeres brug af velfærdssystemet.
Samfundsøkonomiske aspekter. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Collins, L. M. & S. T. Lanza (2009): Latent class and latent transition analysis: With applications in the social, behavioral, and
health sciences (Vol. 718), John Wiley & Sons.
Ejrnæs, M., M. Ejrnæs & S. Frederiksen (2011): Risk Factors of Entry in Out-of-home Care: An Empirical Study of Danish Birth
Cohorts, 1981-2003. Child Indicators Research 4(1): 21–44.
Karlson, K.B. (2017): Latent klasseanalyse, i Frederiksen, M., P. Gundelach & R.S. Nielsen (red.): Survey: Design, stikprøve, spør-
geskema, analyse. København: Hans Reitzels Forlag.
Kloppenborg, H. S. & M. Lausten (2020): Udsatte unges inddragelse i kommunernes sagsbehandling. København: VIVE – Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Kloppenborg, H. S. & J. Wittrup (2015): Sårbare børn: Hvem er de, hvor bor de, og hvordan klarer de sig i skolen? København:
KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
Lausten, M. (2014): Needs and characteristics of high-resource using children and youth: Denmark. I Whittaker, J.K., J.F. del Val-
le & L. Holmes (red.): Therapeutic Residential Care for Children and Youth. Developing Evidence-based International Practice.
London: Jessica Kingsley Publishers.
Lausten, M., H. Hansen & A. A. Nielsen (2010): Udsatte børnefamilier i Danmark. København: SFI - Det Nationale Forsknings-
center for Velfærd.
Mortensen, N. P., A. G. Andreasen & T. Tegtmejer (2020): Uddannelsesresultater og –mønstre for børn og unge med funktions-
nedsættelser. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Ottosen, M. H., D. Andersen, L. P. Nielsen, M. Lausten & S. Stage (2010): Børn og unge i Danmark. Velfærd og trivsel 2010. Kø-
benhavn: SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Ottosen, M. H., D. Andersen, K.M. Dahl, A.T. Hansen, M. Lausten & S. V. Østergaard (2014): Børn og unge i Danmark. Velfærd og
Trivsel 2014. København: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Ottosen, M.H., A.G. Andreasen, K.M. Dahl, A-D. Hestbæk, M. Lausten & S.L.B. Rayce (2018): Børn og unge i Danmark – Velfærd
og trivsel 2018. København: VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Ploug, N. (2007): Socialt udsatte børn. Identifikation, viden og handlemuligheder i daginstitutioner. København: Socialforsk-
ningsinstituttet, 07:25.
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 233: Publikation: Karakteristik af udsatte forældre, 2019, VIVE Børn og Uddannelse, 2021
2358748_0022.png
Forældre spiller
en helt central rolle for børns opvækst, trivsel og
grundlæggende udvikling. Det gælder både meget udsatte forældre og
forældre til anbragte børn og unge.
Der mangler imidlertid uddybende viden om målgruppen af udsatte for-
ældre, herunder viden om, hvilken støtte der gives, og hvorvidt støtten
afspejler målgruppens forskellige behov.
Formålet med denne analyse er derfor at beskrive, hvad der karakteri-
serer meget udsatte forældre og forældre til anbragte børn og unge, at
identificere en række forældregrupper med forskellige udfordringer og
behov for støtte, og at afdække, hvilken støtte de modtager.
Den rigtige støtte til forældrene kan bidrage til styrkede forældrekom-
petencer, der på sin side kan bidrage til barnets eller den unges positive
udvikling.