Kronik- JP 7500 tegn m/mellemrum (7496)
Charlotte Møller Pedersen, formand for FADD & Henrik Kaustrup, konsulent i FADD
(Foreningen af døgn- og dagtilbud for udsatte børn og unge)
HVAD NU HVIS VI IKKE VAR HER?
I et demokratisk samfund er det helt afgørende
–
hvis vi vil blive ved med at være demokratiske
–
at vi vedvarende holder øje med begrebet magt; hvem den går ud over, hvorfor det sker, hvordan
og af hvem, den bliver udmøntet, og hvordan vi taler om den.
Som filosoffen Foucault (1926-1984) sagde, så må vi kræve, at dem, der har magten og udøver
den, sætter den til skue og er villige til at diskutere og forandre den.
Som nutidens forvaltere af den kollektive omsorg for udsatte og sårbare børn, er vi både aktører,
iagttagere og forandringsansvarlige.
Det er vi, fordi vi arbejder med andre menneskers børn, på grund af vores historie, fordi vi i Lov
om voksenansvar har detaljereguleret magtbeføjelserne på området, og mest af alt fordi
magtover- og undergreb kan få alvorlige konsekvenser for dem, magten går ud over.
Den engelske forfatter, Edward Bulwer-Lytto
skrev i 1 3 i skuespillet ’Ri helieu’: The pe is
mightier than the sword.
At ordets magt er stærkere end vold, forpligter i særlig grad dem, der har adgang til ordet.
I den socialpædagogiske forståelse af magt indgår en række begreber, som vi må forstå, OGSÅ er
magt. Herunder den professionelles ret og pligt
til at …
• I sistere på dialoge s etyd i g
• Være e orde tlig rolle odel og et orde tligt e
neske
• Ku e ko
u ikere ed ar ets forældre, ve er og iljø
• Ku e oget af det ør og u ge har rug for og er optagede af at ku e
• Motivere, stille i udsigt, hurdle-hjælpe,
målsætte og følge op
• Optræde ed over lik, lethed, forløs i g og hu or
•
Med mere
Det ligger desuden dybt i os mennesker at reagere med omsorg, varme og trøst, når børn er i
affekt, græder, skælder ud, lider og skriger; så favner og rummer vi dem instinktivt.
Udsatte børn og unge er forskellige; lige så forskellige som ikke-udsatte børn og unge.
Det skal alle former for indgreb tage højde for.
For så vidt angår de børn og unge, der visiteres til de mere indgribende indsatser (anbringelser,
massiv støtte i dagbehandlingsforløb og visse aflastningsopgaver), så er det et karakteristika, at
børnene er i komplekse udfordringer.
Hvis man ser bort fra de børn, der har organiske hjerneskader og eller diagnoser, er det et
fællestræk, at børnene ofte kommer fra familier, der i kortere eller længere tid, ikke har kunnet
varetage opdragelsesopgaven for deres børn. Og måske også selv er i udsatte positioner.
Mange af de mest udsatte børn og unge har vanskeligt ved at beregne konsekvenserne af egen
adfærd.
Det kan omfatte barnets begrænsede evne til at gennemskue sammenhænge mellem handling og
risiko; som for eksempel: fra hærværk til erstatning, fra ødelæggelse af egne ting med
følelsesmæssig værdi til savn og fortrydelse, fra verbale ydmygelser til offer for mobning, fra slag
og spark til varige mén og fra overtrædelse af straffelov til straf.