Eksempler på de svar, som selvejende velfærdstilbud møder, når de beder om kompensation for
deres corona relaterede merudgifter.
Problemstilling
Kommunen vil ikke kompensere fordi det
ikke står i kontrakten
Ex:
Og da vi med X Friplejehjem ikke har en
kontrakt, hvori der indgår dækning af
sådanne udgifter, må svaret være til X
Friplejehjem, at X Kommune ikke kan
kompensere for coronarelaterede
merudgifter.
Selveje Danmarks bemærkninger
Der er jo ingen kontrakter, der indeholder information om
udgifter til værnemiddel i tilfælde af en pandemi. I øvrigt har
Social- og Indenrigsministeriet i december lavet et notat,
hvor der står, at det ikke er et lovpligtigt argument:
”Det er en konsekvens af den ovenfor beskrevne ændrede
opgavevaretagelse grundet covid-19 situation, at kommunen
kan dække de nævnte covid-19 relaterede merudgifter, som
det private tilbud/den private leverandør har i forbindelse
med sin opgavevaretagelse. Det gælder, uanset om det er
fastsat i kontrakten, at kommunen kan eller skal betale for
tilpasning af ydelsen”. §83, stk. 5 . ”
[1]
Kommunerne har mulighed for
at ’lå e’ pe ge e a dre
steder i kommunen. Det har de selvejende tilbud ikke. Det er
enkeltstående tilbud, der ofte har lagt store beløb ud, som
de mangler i deres regnskab.
Det enkelte tilbud skal væbne sig med
tålmodighed. Mange kommuner svarer ikke
indenfor fristen. Det skal besluttes på
udvalgsmøder der fx først finder sted i
marts.
Ex:
Vi kan først træffe endelige beslutninger
om kompensation til private leverandører
som følge af corona, når principper og
retningslinjer for kompensationen er fastsat
af direktionen i X Kommune.
Kommunerne vil ikke betale for udgifter til
det faste personale, de svarer, at det er en
del af taksten.
Ex:
Og da vi med X Friplejehjem ikke har en
kontrakt, hvori der indgår dækning af
sådanne udgifter, må svaret være til X
Friplejehjem, at X Kommune ikke kan
kompensere for coronarelaterede
merudgifter.
Ko
u er e svarer, at elø e e er ’ eget
større’ og e ’a seelig størrelse
sammenlignet med lignende kommunale
til ud’.
Ex.
Som tidligere nævnt er beløbet af en
anseelig størrelse og markant højere end
andre ansøgninger på lignende tilbud som X
Kommune har modtaget. For os virker det
mere som hele tilbuddets samlede udgifter.
På mange selvejende tilbud har det faste personale arbejdet
mere end de plejer. Det er at foretrække frem for vikarer.
Vikarer kender ikke beboere i samme udstrækning og de er
dyrere. Derfor er det en fordel, hvis det enkelte tilbud kan
benytte fast personale frem for vikarer.
Man kommuner vil ikke anerkende de selvejendes tilbud
reelle udgifter. Der refereres i kommunernes svar til, at lign.
tilbud, der har søgt kompensation slet ikke har haft udgifter i
samme størrelsesorden. Dette svar bliver bl.a. givet til et
tilbud, der anmoder om ca. 15.000 kroner for to beboere.
Stedets samlede udgifter er på 90.000 kroner.