Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2266778_0001.png
Årsrapport
2019
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0002.png
Indholdsfortegnelse
3
6
Resumé
Indledning
Om Socialtilsyn Midt
7
7
8
1.1. Socialtilsynets kerneopgave
1.2. Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
Socialtilsynets virke 2019 - gennemgang af det kvantitative data
10
11
12
13
14
15
17
18
20
Kort over plejefamilier
Kort over tilbud
2.1 Tilbagekaldte godkendelser og baggrunden herfor
2.2 Godkendelse af nye sociale tilbud og plejefamilier
2.3 Tilsyn og tilsynsbesøg, herunder antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
2.4 Iværksatte påbud, skærpede tilsyn og baggrunden herfor
2.5 Tilbudsstrukturen
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
2.7 Sagsbehandlingstider i 2019
Økonomi
22
22
3.1. Socialtilsyn Midts økonomi 2019
3.2. Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
Den generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier
25
26
4.1 Den generelle kvalitet på tilbudsområdet
4.2 Den generelle kvalitet på plejefamilieområdet
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapport 2019
28
29
30
31
5.1 Magtanvendelser
5.2 Nyt godkendelseskoncept på plejefamilieområdet
5.3 Eksternt samarbejde
5.4 Sodialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2019
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0003.png
Resumé
I det følgende vil der blive givet en kort status på Socialtilsyn Midts portefølje, hovedkonklusionerne i
Socialtilsyn Midts vurdering af kvaliteten i tilbuddene og de fokuspunkter, som belyses i årsrapporten for 2019.
Status på Socialtilsyn Midts portefølje 2019
Antal tilbud og plejefamilier
1.434 plejefamilier
362 sociale tilbud (herunder koncerner)
Antal ny-godkendelser
83 plejefamilier
17 sociale tilbud
Antal tilbagekaldte godkendelser
14 plejefamilier (inkl. plejefamilier, som ikke kunne ny-godkendes)
3 sociale tilbud
Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblows)
I 2019 modtog Socialtilsyn Midt i alt 374 whistleblows, som fordeler sig med:
46 henvendelser vedrørende plejefamilier
328 henvendelser vedrørende tilbud
Antal iværksatte påbud og skærpede tilsyn
I 2019 udstedte Socialtilsyn Midt i alt:
33 påbud fordelt på 12 tilbud og 2 plejefamilier
9 tilbud blev godkendt med påbud
4 tilbud blev godkendt med skærpet tilsyn
2 plejefamilier blev godkendt med påbud
Kvalitet i tilbuddene
I 2019 har alle socialtilbud og plejefamilier modtaget mindst ét driftsorienteret tilsynsbesøg i henhold til lov om
socialtilsyn. Socialtilsyn Midts overordnede konklusion er, at den generelle kvalitet er tilfredsstillende, og både
tilbud og plejefamilier kan sikre de anbragte borgeres omsorg, trygge rammer, sundhed og medbestemmelse
og dermed de rette betingelser for trivsel og udvikling for den enkelte borger.
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i 2019
Socialtilsyn Midt har valgt at belyse følgende fokuspunkter i årsrapporten 2019:
Magtanvendelser i 2019
Nyt godkendelseskoncept på plejefamilieområdet
Eksternt samarbejde
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2019
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0004.png
Magtanvendelser i 2019
I 2019 modtog Socialtilsyn Midt 2.645 indberetninger om magtanvendelser, hvilket er 268 flere end i 2018.
Stigningen kan have mange årsager og kan både skyldes en udvikling i indberetningspraksis, nye regler for
magtanvendelse overfor børn og unge på sikrede pladser og selvfølgelig en generel stigning i antallet af
magtanvendelser.
Tilbuddene er forpligtigede til at indberette og registrere alle former for magtanvendelser af hensyn til
borgernes sikkerhed samt for at sikre, at borgernes grundlæggende rettigheder ikke overskrides eller
krænkes. Alle indberetninger gennemgås grundigt med det formål at få et samlet overblik over antallet
af magtanvendelser på de enkelte tilbud og for at vurdere, om der er behov for at følge op på brugen af
magtanvendelser.
Socialtilsyn Midt vurderer, at tilbuddene generelt har en god viden om, hvordan registreringerne og
indberetningerne skal udarbejdes og håndteres og oplever, at indberetningspraksis i tilbuddene bliver bedre
og bedre.
Nyt godkendelseskoncept på plejefamilieområdet
2019 bød på flere store forandringer på plejefamilieområdet. 1. juli trådte den nye lovgivning i kraft, og alle
eksisterende plejefamilier blev omkategoriseret efter de 3 nye plejefamilietyper: almene, forstærkede og
specialiserede plejefamilier. Socialtilsyn Midt har tidligere udbudt plejefamiliekurser i samarbejde med VIA,
men med den nye lovgivning er der skabt et fælles koncept for godkendelsesprocessen, hvor undervisningen
er en integreret del af godkendelsen. Socialtilsyn Midt har derfor i 2019 brugt meget energi på opstarten af
intern undervisning og implementering af det nye godkendelseskoncept
Eksternt samarbejde
Socialtilsyn Midt har stor glæde ud af det eksterne samarbejde, hvad enten det er tilkøbsopgaver eller
deltagelse i forskellige former for samarbejdsprojekter. Samarbejdet giver perspektiv og ny inspiration til
tilsynsopgaven. I årsrapporten sættes der fokus på 2 af vores samarbejdsrelationer nemlig opgaven med
at føre tilsyn med landets indkvarteringssteder for uledsagede flygtningebørn og deltagelse i et SATS-
puljefinansieret projekt om voldsforebyggelse på botilbud for voksne gennem koordineret tilsyn mellem
Arbejdstilsynet og de 5 socialtilsyn.
I praksis betyder det, at visiterende kommuner kun i mindre grad kan orientere sig i, hvilken kvalitet
en udvalgt adresse har. Desuden er det svært at orientere sig i de ganske omfangsrige rapporter, som
centerkonstruktionerne får.
Socialtilsyn Midt har gjort opmærksom på de forskellige problemstillinger i forbindelse med de politiske
drøftelser af lov om socialtilsyn i 2018.
Ankeafgørelser i 2018
Socialtilsyn Midt har i 2018 fået 23 afgørelser retur fra Ankestyrelsen. 3 af dem vedrørte plejefamilier og 20 af
dem vedrørte tilbud.
Af de 23 afgørelser har Ankestyrelsen stadfæstet 8, ændret 2 og ophævet 13 afgørelser. 8 af de ophævede
afgørelser omhandlede opkrævning af tillægstakster på tilbud med flere adresser. En praksis som Socialtilsyn
Midt har haft for at kompensere for bl.a. de store centerkonstruktioner. Denne praksis er nu ændret. 4
omhandlede tolkning af organisatoriske forhold og en enkelt afgørelse omhandlede dispensation.
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2019
I 2019 har Socialtilsyn Midt gennemført en tilfredshedsundersøgelse med vilkårligt udvalgte respondenter
inden for både tilbudsområdet og plejefamilieområdet. I år har undersøgelsen været delt op i to spor:
Et spor for eksisterende og ny-godkendte plejefamilier
Et spor for private og offentlige tilbud
500 plejefamilier og 270 tilbud har haft mulighed for at svare på tilfredshedsundersøgelsen for 2019.
Svarprocenten for de to grupper var 67,7 % for plejefamilierne og 68,1 % for tilbuddene.
I tilfredshedsundersøgelsen for 2019 fremgår det, at 89 % af respondenterne fra plejefamilieområdet har
svaret meget tilfredse/tilfredse til spørgsmålet ’Hvor tilfreds er du samlet set med Socialtilsyn Midt?’. Kun 1 %
af respondenterne angiver, at de er utilfredse eller meget utilfredse med Socialtilsyn Midt.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0005.png
På tilbudsområdet har 80 % af respondenterne svaret, at de er meget tilfredse/tilfredse til spørgsmålet
’Hvor tilfreds er du samlet set med Socialtilsyn Midt?’. På tilbudsområdet angiver 6 % at de er utilfredse
eller meget utilfredse.
Til sammenligning var den samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt 83 % i 2018.
I tilfredshedsundersøgelsen udtrykkes fortsat stor tilfredshed på en lang række områder herunder, hvordan
Socialtilsyn Midt medvirker til udvikling og forbedring af kvaliteten i tilbuddene til gavn for borgerne,
information, opfølgning samt kommunikation.
Der er naturligvis også områder, hvor respondenterne efterspørger forandringer, og her fylder
dokumentationskravet forud for tilsynsbesøget mest for både tilbud og plejefamilier.
2019 har således været et travlt, men spændende år i Socialtilsyn Midt. Året har både budt på forandringer
og nye arbejdsgange samt på godt samarbejde med både plejefamilier, tilbud og alle vores øvrige
samarbejdspartnere.
Fortsat god læselyst!
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0006.png
Indledning
I Socialtilsyn Midts overordnede fokus er at kontrollere kvaliteten i de sociale tilbud og plejefamilier. Alle
sociale tilbud og plejefamilier har i 2019 modtaget mindst ét tilsynsbesøg. På baggrund af disse besøg er det
Socialtilsyn Midts overordnede vurdering, at den generelle kvalitet er tilfredsstillende.
Socialtilsyn Midt arbejder for at sikre tryghed og de bedste rammer for de mest udsatte borgere. Samtidig
arbejder socialtilsynet på at sikre kvalitet og løbende udvikling i de sociale tilbud.
Dette fokus kræver et tæt samarbejde med både tilbud og plejefamilier.
Kan tilbuddene og plejefamilierne ikke levere den fornødne kvalitet, kan det føre til sanktioner og i værste fald
til inddragelse af godkendelsen.
Det er Socialtilsyn Midts vurdering, at de fleste sanktioner resulterer i en konstruktiv proces, hvor tilbuddet
eller plejefamilien ender med at gennemgå en positiv udvikling.
Socialtilsyn Midts årsrapport er et tilbageblik på socialtilsynets arbejde i 2019.
Datagrundlaget for årsrapporten er baseret dels på et fælles datagrundlag, hvor alle 5 socialtilsyn trækker
data ud fra en række fælles søgekriterier, som sikrer sammenlignelighed, dels på Socialtilsyn Midts egne
datatræk og empirisk data.
Årsrapporten er opdelt i 3 spor:
Socialtilsynets virke
- Hvor Socialtilsyn Midts virke, portefølje og økonomi gennemgås ud fra en række kvantitative opgørelser.
Alt data er baseret på et fælles datagrundlag.
Den generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapporten 2019
- I årsrapporten for 2019 har Socialtilsyn Midt valgt at have fokus på: det nye godkendelseskoncept på
plejefamilieområdet, eksternt samarbejde, magtanvendelser samt tilfredshedsundersøgelsen i 2019.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0007.png
1. Om socialtilsyn Midt
1.1. Socialtilsynets kerneopgave
Ifølge lov om socialtilsyn § 7, stk. 3, skal Socialtilsyn Midt aflægge mindst ét årligt tilsynsbesøg hos de sociale
tilbud og plejefamilier, der er omfattet af socialtilsynets tilsynsopgave. Centerkonstruktioner og tilbud med
flere afdelinger skal have fysisk besøg på alle adresser og afdelinger mindst én gang om året i forbindelse
med det driftsorienterede tilsyn.
Formålet med tilsynet kan opsummeres på følgende måde:
Et professionelt og uafhængigt tilsyn
Forhindre misbrug og overgreb på
tilbuddets borgere
Kvalitet i de sociale tilbud
Effektivitet i indsatsen
For at sikre at der ikke sker svigt, misbrug eller overgreb, og at tilbud og plejefamilier har den fornødne
kvalitet, fortages der altid en konkret risikovurdering forud for et driftsorienteret tilsyn.
Socialtilsyn Midt formaliserede i 2018 det risikobaserede tilsyn for at sikre, at planlægningen af tilsyn
målrettes optimalt i forhold til det enkelte tilbud/plejefamilien.
Risikovurderingen foretages i forbindelse med planlægningen af et tilsyn og tager udgangspunkt i
indhentede oplysninger fra tilbuddet/plejefamilien, der sammenholdes med tidligere tilsynsrapporter. En
risikovurdering har ikke kun fokus på forhold, der kan have en negativ betydning. Den er også styrende for
tilsynsintensiteten, dvs. hvor omfattende tilsyn skal være, antallet af anmeldte og uanmeldte besøg, samt
hvordan tilsynet planlægges og udføres. I 2019 har Socialtilsyn Midt arbejdet videre med denne metode.
Det er altid socialtilsynet, der har ansvaret for at vurdere, om tilbuddene og plejefamilierne har den
nødvendige kvalitet uanset omfanget af tilsynet. Dette fordrer høj faglighed, viden og erfaring med det
specialiserede område. Socialtilsyn Midt prioriterer, at alle medarbejdere har mulighed for at udvikle og
forbedre deres kompetencer inden for det specialiserede område.
Tilsynskonsulenterne drøfter og sparrer løbende omkring forskellige udfordringer, som opstår, når de fører
tilsyn. Disse faglige drøftelser er vigtige i udviklingen og forbedringen af tilsynsopgaven.
1.2. Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
Socialtilsyn Midt har ansvar for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med
sociale tilbud og plejefamilier:
Plejefamilier og kommunale plejefamilier efter §66 stk. 1 nr. 1-3 i lov om social service
Opholdssteder og døgninstitutioner for børn og unge efter § 66, stk. 1, nr. 6-8 i lov om
social service
Botilbud til voksne efter §§ 107, 108, 109 og 110 i lov om social service. Det omfatter herberger
og krisecentre samt midlertidige og længerevarende botilbud til personer med nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne
Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og §101 a i lov om social service
Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service
Desuden føres der tilsyn med støtte efter bl.a. servicelovens § 85 til borgere, der bor i plejeboliger eller
lignende boformer f.eks. almenboligloven § 105 og lejeloven, hvor borgeren er visiteret til boligen af
kommunen, og hvor støtten ydes af et fast personale, som udgår fra servicearealer i tilknytning til boligerne.
1
Oplæg v/Hanne Sognstrup, Socialstyrelsen ’Det risikobaserede tilsyn’. Årsmødet for socialtilsynene 2018.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0008.png
Nedenstående tabel viser ovenstående tilbudstyper fordelt på tilbud, plejefamilier og koncerner.
Tabel 1.2.1
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Øvrige
Koncernlignende tilbud
Antal tilbud under koncernlignende tilbud
Ialt
2
1.434
362
4
22
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
Socialtilsyn Midt er en kommunal myndighed, som organisatorisk er forankret under en koncerndirektør i
Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Midt var i 2019 organiseret som vist nedenfor.
Tilsynschef
Stab
Tilbudsområdet
Tilbudsområdet
Plejefamilie-
området
Socialtilsyn Midt har pr. 1. december 2019 i alt 76,7 årsværk ansat, fordelt på flg. stillinger:
En tilsynschef
En stabsleder
3 afdelingsledere
13,1 stabsmedarbejdere
Staben består af jurister, økonomikonsulenter, en AC-fuldmægtig, administrative medarbejdere,
en servicemedarbejder og piccoloer
58,6 tilsynskonsulenter
Majoriteten af tilsynskonsulenter er enten uddannede socialrådgivere eller socialpædagoger.
2
Antallet af tilbud og plejefamilier er opgjort pr. 8 januar 2020.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0009.png
2. Socialtilsynets virke 2019 -
gennemgang af det kvantitative data
Jf. lov om socialtilsyn skal alle tilbud og plejefamilier have mindst ét tilsyn pr år. Alle tilbud og plejefamilier
under Socialtilsyn Midts tilsynsmyndighed har fået mindst et tilsynsbesøg enten som anmeldt eller uanmeldt
besøg. Der er tilbud og plejefamilier, som i 2019 har fået et eller flere tilsyn udover det lovpligtige tilsyn. Når
en plejefamilie eller et tilbud får ekstra tilsyn, kan det f.eks. skyldes ændring af godkendelse, undersøgelse af
whistleblow eller opfølgning på sanktioner.
I det følgende vil data vedrørende Socialtilsyn Midts portefølje i 2019 blive gennemgået. I forhold til 2018
voksede porteføljen i 2019 med 30 plejefamilier og 13 tilbud.
Tabel 2.0.1 Socialtilsyn Midts portefølje 2019
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Øvrige
Koncernlignende tilbud
Antal tilbud under koncernlignende tilbud
I alt
3
1.434
362
4
4
22
Antallet af tilbud og plejefamilier er opgjort pr. 8. januar 2020. Tallet indeholder både eksisterende plejefamilier, nygodkendte i 2019 samt
familier som er i gang med en nygodkendelsesproces.
4
De 4 koncernlignende tilbud indgår i det samlede antal sociale tilbud.
3
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0010.png
Plejefamilier
Tabel 2.0.2. Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner
I alt 1434
64
40 29
78
100
97
62
158
114
55
73
99 25
88
80
12
72
67
121
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0011.png
Tilbud
Tabel 2.0.3. Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner
I alt 362
1
2
1
6
6
15
12
11
40
33
13
1
1
30
14
16
17 8
26
45
1
1
1
12
20
30
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0012.png
2.1 Tilbagekaldte godkendelser og baggrunden herfor
Tilbagekaldelser af godkendelser på plejefamilieområdet
I 2019 blev der på plejefamilieområdet tilbagekaldt 14 godkendelser.
7 eksisterende plejefamilier mistede deres godkendelse mod 8 i 2018
- En tilbagekaldelse af en plejefamilies godkendelse kan skyldes mange faktorer herunder f.eks.
problemer med kvaliteten eller ændringer i de fysiske rammer således, at disse ikke længere lever
op til kravene.
7 ny-ansøgere kunne ikke godkendes i 2019 mod 1 i 2018
- Når en ny-ansøger ikke kan godkendes som plejefamilie kan det f.eks. skyldes utilstrækkelig økonomi,
ikke egnede fysiske rammer, manglende kompetencer eller egne børns alder og trivsel.
Ophørte plejefamilier
I 2019 ophørte 104 eksisterende plejefamilier. Antallet af ophørte plejefamilier har været faldende siden
2016. I 2016 stoppede 156 plejefamilier, i 2017 var tallet 140 og i 2018 116 plejefamilier. Årsagerne til at
plejefamilier ophører kan f.eks. være alder, skilsmisse, sygdom, nyt arbejde, udfordringer med egne børn,
familieforøgelse og flytning. Socialtilsyn Midt lukker også plejefamilier, som ikke har haft plejebørn i
de seneste 3 år. Der er fortsat ny-godkendte plejefamilier, der oplever, at de ikke kommer i betragtning til
plejeopgaver. De vælger derfor at ophøre, da de ikke ønsker at stå til rådighed uden udsigt til en
plejeopgave. Herudover var der i 2019 10 plejefamilier, hvor godkendelsen bortfaldt, da de ikke har haft
plejeopgaver i de seneste 3 år.
I 2019 tilbagekaldte 34 ny-ansøgere deres ansøgninger. Når ny-ansøgere vælger at tilbagekalde deres
godkendelse, er det oftest fordi, der under godkendelsesprocessen sker ændringer i familiens situation.
Familien har mulighed for at søge igen, når deres familiemæssige situation er faldet på plads.
Tabel 2.1.1 Antal tilbagekaldte godkendelser på plejefamilieområdet 2019
Eksisterende plejefamilier
Ophørte plejefamilier
Ikke godkendte
Godkendelse bortfaldet
Ny-godkendte plejefamilier
Tilbagekaldte ansøgninger
Ikke godkendte
34
7
104
7
10
Tilbagekaldelse af godkendelser på tilbudsområdet
I 2019 blev der i alt tilbagekaldt 3 godkendelser på tilbudsområdet.
3 eksisterende sociale tilbud fik inddraget deres godkendelse i 2019. Tilbuddene har fået deres godkend-
elser tilbagekaldt, da de ikke har kunnet levere den nødvendige kvalitet og dermed sikre trivsel for borgerne.
I 2019 var der ingen nye sociale tilbud, som fik resultatet ’ikke godkendt’
Ophørte sociale tilbud
I 2019 var der 10 tilbud, som ophørte. Et fald sammenlignet med 2018, hvor 15 tilbud ophørte. Når et tilbud
ophører, kan det bl.a. skyldes dårlig økonomi, faldende beboerantal, sammenlægning med et andet tilbud
eller, at det ikke længere er omfattet af lov om socialtilsyn.
I 2019 var der 1 tilbud, der tilbagekaldte deres ansøgning om at blive godkendt som nyt socialt tilbud. Nye
ansøgere på tilbudsområdet har også mulighed for at tilbagekalde deres ansøgninger under processen og
ansøge igen på et senere tidspunkt.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0013.png
Tabel 2.1.2 Antal tilbagekaldte godkendelser/ansøgninger på tilbudsområdet 2019
Eksisterende sociale tilbud
Ophørte tilbud
Ikke godkendte
Ny-godkendte sociale tilbud
Tilbagekaldte ansøgninger
Ikke godkendte
1
0
10
3
2.2 Godkendelse af nye sociale tilbud og plejefamilier
Ny-godkendte sociale tilbud
På tilbudsområdet har der i 2019 været en stor interesse for at blive godkendt, hvilket afspejles i antallet af
nye sociale tilbud. I 2019 er der blevet godkendt 17 nye sociale tilbud, hvilket er 6 mere end i 2018.
Der blev i 2019 godkendt:
3 blandede tilbud
5 børn- og ungetilbud
9 voksentilbud
Tabel 2.2.1 Antal ny-godkendte tilbud i 2019 fordelt på tilbudstyper
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
83
17
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0014.png
2.3 Tilsyn og tilsynsbesøg, herunder antallet af
anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
De følgende 3 tabeller viser data inklusive gennemførte tilsyn i 2019, hvor rapporten er uploadet i januar 2020.
Nedenstående tabel viser antallet af gennemførte tilsyn i 2019.
Tabel 2.3.1 Antal gennemførte tilsyn i 2018
Traditionelle tilbudstyper
Plejefamilier
(inkl. ny-godkendelser + lukkede plejefamilier)
Sociale tilbud
(inkl. ny-godkendelser + lukkede tilbud)
Ialt
Nedenstående tabel viser, hvor mange anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg der har været, og hvordan disse har
fordelt sig på henholdsvis driftsorienterede tilsyn, ny-godkendelser og re-godkendelser.
Tabel 2.3.2 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2019 fordelt på tilsynstyper
1.487
951
2.438
Socialtilsyn Midt
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Ny-godkendelser
Ialt
Anmeldte
1.914
177
2.091
Uanmeldte
347
0
347
Uanmeldte ej truffet
74
0
74
Nedenstående tabel illustrerer, hvordan de anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg har fordelt sig på henholdsvis
plejefamilie- og tilbudsområdet.
Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2019 fordelt på plejefamilier og tilbud
Plejefamilier
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Ny-godkendelser
Ialt
Anmeldte
1.193
151
1344 (86,15%)
Uanmeldte
143
0
143 (9,17%)
Uanmeldte ej truffet
73
0
73 (4,68%)
Tilbud
Tilsynstype
Driftsorienterede tilsyn
Ny-godkendelser
Ialt
Anmeldte
721
26
747 (78,47%)
Uanmeldte
204
0
204 (21,43%)
Uanmeldte ej truffet
1
0
1 (0,1%)
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0015.png
2.4 Iværksatte påbud, skærpede tilsyn og baggrunden herfor
I 2019 udstedte Socialtilsyn Midt i alt 33 påbud fordelt på 12 tilbud og 2 plejefamilier.
9 tilbud blev godkendt med påbud
4 tilbud blev godkendt med skærpet tilsyn
2 plejefamilier blev godkendt med påbud
At få et påbud kan have alvorlige konsekvenser for et tilbud/plejefamilie. Et påbud fortæller, at der er forhold,
der ikke er i orden og dermed kan påvirke tilbuddets/plejefamiliens kvalitet. Socialtilsynet vil altid inden evt.
udstedelse af et påbud være i tæt dialog med tilbuddet eller plejefamilien for at undersøge, om det er muligt
at rette op på kvaliteten uden sanktioner. Er dette ikke muligt, udstedes et påbud, hvorefter det er tilbuddet/
plejefamiliens ansvar at udbedre forholdene, så kvaliteten er i orden, og påbuddet kan fjernes.
Ved udstedelse af et påbud gives en frist for opfyldelse af påbuddet. Det er de konkrete forhold og påbuddets
karakter, der bestemmer tidsfristen. Nogle påbud skal efterleves straks, og andre løber over en længere
periode.
Iværksatte påbud uden skærpet tilsyn
Tabel 2.4.1 Antal sager med påbud, fordelt på plejefamilier og tilbud
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Ialt
Antal sager
2
12
14
I de 12 sager på tilbudsområdet er der givet 31 påbud, som fordeler sig på følgende temaer i kvalitetsmodellen.
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0016.png
Tabel 2.4.2 Oversigt over temaer, der er berørt i påbudssagerne på tilbudsområdet
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
Fordeling på temaer
0
0
2
1
5
22
1
0
De 2 sager på plejefamilieområdet, hvor der er givet 2 påbud, som blev udstedt på plejefamilieområdet,
fordeler sig på følgende temaer i kvalitetsmodellen.
Tabel 2.4.3 Oversigt over temaer, der er berørt i påbudssagerne på plejefamilieområdet
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Familiestruktur og familiedynamik
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
Fordeling på temaer
0
0
1
1
0
0
0
0
Iværksatte skærpede tilsyn
I 2019 blev der iværksat skærpet tilsyn på 4 tilbud. Samlet set blev der i den forbindelse udstedt 17 påbud. På
plejefamilieområdet blev der ikke udstedt skærpet tilsyn.
Når der træffes afgørelse om at udstede skærpet tilsyn, skyldes det konkrete forhold, der skaber bekymring
for driften og borgernes trivsel, og hvor den nødvendige kvalitet ikke længere er til stede. Der kan være tale
om grove foreteelser så som fysiske og psykiske overgreb, uforholdsmæssigt mange magtanvendelser eller
mangel på uddannet personale.
Når et tilbud er under skærpet tilsyn, betyder det, at tilbuddet får flere tilsynsbesøg både anmeldte og
uanmeldte for at undersøge, om tilbuddet følger socialtilsynets anvisninger og retter op på de forhold, som
påbuddene omhandler.
Et skærpet tilsyn medfører endvidere, at tilbuddet skal betale en højere tilsynstakst.
5
Tabel 2.4.4 Antal iværksatte skærpede tilsyn fordelt på plejefamilier og tilbud
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Ialt
Antal sager
0
4
4
5
Kilde: Afgørelse ved driftsorienteret tilsyn; www.socialstyrelsen.dk
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0017.png
Nedenstående tabel viser de primære årsager til de skærpede tilsyn, og hvordan de 4 påbud fordeler sig i forhold til
kvalitetsmodellens temaer.
Tabel 2.4.5 Oversigt over primære årsager til skærpede tilsyn
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
Fordeling på temaer
0
0
2
1
4
9
1
0
2.5 Tilbudsstrukturen
Nedenstående tabel viser, hvordan tilbuddene fordeler sig i forhold til pladsantal.
Tabel 2.5.1 Antal pladser fordelt på tilbud (ekskl. ny-godkendte tilbud)
Antal pladser
1 – 9 pladser
10 – 14 pladser
15 – 19 pladser
20 – 49 pladser
50 – 99 pladser
100 – 500 pladser
501 – 1500 pladser*
Ialt
Offentlige tilbud
30
39
28
22
60
19
5
203
Private tilbud
50
37
2
17
25
6
0
137
I alt
80
76
30
39
85
25
5
340
*Misbrugscentrene er registreret med et stort pladsantal. Dette skyldes, at misbrugscentre, som tilbyder
ambulant behandling, ikke kan afvise borgere, der ønsker behandling.
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0018.png
Tabel 2.5.2 Antal pladser fordelt på virksomhedsform og tilbudstyper (ekskl. ny-godkendte tilbud)
Tilbudstyper
§ 101
§ 101 a
§ 103
§ 104
§ 107
§ 108
§ 109
§ 110
§ 32
§ 36
§ 66, stk. 1, nr. 5
§ 66, stk. 1, nr. 6
§ 66, stk. 1, nr. 7
ABL § 105, stk. 1
ABL § 105, stk. 2
ABL § 3, stk.2/ABL § 5, stk. 3
ABL § 5, stk. 2
Lejeloven
SUL § 141
Ialt
Private tilbud
10
0
106
241
621
175
53
229
0
0
591
32
90
0
311
0
0
149
17
2.625
Offentlige tilbud
2.922
237
278
1.484
1.215
963
0
281
4
6
0
658
0
40
3.303
263
52
114
2.334
14.154
I alt
2.932
237
384
1.725
1.836
1138
53
510
4
6
591
690
90
40
3.614
263
52
263
2.351
16.779
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
I 2019 modtog Socialtilsyn Midt 374 henvendelser om bekymrende forhold. Dette er en stigning sammenlignet
med det samlede antal fra henholdsvis 2017 (289) og 2018 (306). Fra 2018 til 2019 har der været en stigning på
68 henvendelser. Der har været en stigning på både plejefamilie– og tilbudsområdet.
Alle har mulighed for at kontakte Socialtilsyn Midts whistleblower-ordning. Typisk er det beboere, personale
og pårørende, der henvender sig, fordi de har observeret eller personligt oplevet forhold, de finder
bekymrende.
Alle indkomne henvendelser registreres enkeltvis, uanset om der er tale om flere anmeldere, eller det er den
samme anmelder, der kontakter Socialtilsyn Midt flere gange.
Det er faste, udpegede medarbejdere, som modtager og registrerer henvendelserne og efterfølgende
distribuerer dem videre til ledelsen, der i samarbejde med tilsynskonsulenterne vurderer den videre
behandling af henvendelserne.
Det er kun få henvendelser, der er alarmerende og derfor kræver øjeblikkelig handling fra socialtilsynets side.
Når en henvendelse kræver handling her og nu, får tilbuddet eller plejefamilien uanmeldt besøg.
Nogle henvendelser resulterer i, at tilsynsbesøget fremrykkes, men de fleste henvendelser behandles
i forbindelse med planlagte tilsynsbesøg, hvor tilsynskonsulenterne vil undersøge de forhold, som den
specifikke henvendelse har omhandlet.
Da majoriteten af de henvendelser Socialtilsyn Midt modtager er omfattet af anonymitet, kan den viden,
som tilsynskonsulenterne får om et tilbud eller plejefamilie, ikke anvendes eksplicit i tilsynsbesøget. Det
fordrer derfor, at tilsynskonsulenterne laver et grundigt forarbejde og går særligt i dybden med de temaer i
kvalitetsmodellen, som henvendelsen kan høre ind under.
Henvendelser om bekymrende forhold kan medvirke til, at der udstedes påbud, eller en
godkendelse inddrages.
18
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0019.png
Tabel 2.6.1 Antallet af henvendelser i 2019
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
Ialt
Antal
46
328
374
Nedenstående tabel illustrerer, hvilke emner henvendelserne har omhandlet i 2019, og hvordan de er
fordelt antalsmæssigt. De fleste henvendelser i 2019 har omhandlet socialfaglige kompetencer (dårlig eller
manglende) samt ledelse (dårlig eller manglende). Sammenlignet med opgørelsen fra 2018 er henvendelser
om dårlig ledelse steget væsentligt fra 59 til 99 henvendelser, dårlige eller manglende socialfaglige
kompetencer er ligeledes steget fra 91 i 2018 til 119 henvendelser i 2019.
Den fortsatte stigning i antallet af henvendelser er interessant, men stigningen kan skyldes mange forskellige
forhold f.eks. kendskab til ordningen, hvorfor antallet i sig selv ikke siger noget om kvaliteten eller omfanget
af problematiske forhold.
Tabel 2.6.2 Oversigt over hvad henvendelserne har omhandlet
Kategori
Andet
Arbejdsmiljø
Fysiske rammer
Hygiejne
Ledelse – dårlig eller manglende
Manglende inddragelse
Nedværdigende behandling
Omgangstone
Pædagogik
Seksuelle overgreb
Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i tilbuddet
Vold - fysisk
Vold – psykisk
Økonomi
Økonomisk kriminalitet
Antal
Antal
36
4
10
6
99
15
17
3
26
5
119
5
14
5
5
6
374
Kendskab til whistleblowerordningen
Socialtilsynet er forpligtet til at informere om whistleblowerordningen for at sikre, at både borgere,
pårørende, ansatte og andre personer er bekendt med ordningen, samt de rettigheder de har i forhold
til anonymitet.
Socialtilsyn Midt gør følgende for at informere om ordningen:
Ordningen er beskrevet på Socialtilsyn Midts hjemmeside med kontaktinformationer
Kontaktoplysninger på whistleblowertelefonen og webformularen er printet på Socialtilsyn Midts visitkort
Botilbuddene får hvert år tilsendt en opslagsseddel, som vi opfordrer dem til at placere et synligt sted
på botilbuddet
Socialtilsynets medarbejdere oplyser om ordningen, når de er på tilsynsbesøg
Derudover spørger Socialtilsyn Midt i tilfredshedsundersøgelsen ind til kendskabet til whistleblowerordningen.
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0020.png
2.7 Sagsbehandlingstider i 2019
Ny-godkendelse af plejefamilier og tilbud er omfattende og dybdegående processer, hvor en lang række
forhold undersøges med udgangspunkt i kvalitetsmodellens 7 temaer. En økonomisk gennemgang indgår
også i godkendelsesprocessen.
Kommende plejefamilier gennemgår interviews, hvor der bl.a. spørges ind til plejeforældrenes familieforhold,
samspillet i familien, opvækstvilkår, uddannelsesbaggrund, sygdomshistorie og økonomiske forhold.
De fysiske rammer besigtiges og vurderes ligeledes som en del af godkendelsesprocessen. Dette skal
sikre, at de nye plejefamilier har de nødvendige ressourcer til at varetage kommende plejeopgaver
herunder samarbejde med kommune, skole, biologiske forældre m.m. Fra sommeren 2019 er ovenstående
blevet integreret med plejefamiliekurset således, at kursusdagene også fungerer som en del af
godkendelsesgrundlaget.
Også kommende sociale tilbud interviewes som en del af godkendelsesprocessen. Her er der bl.a. fokus på
tilbuddets målgruppe, metodiske grundlag, medarbejderkompetencer, uddannelsesniveau, værdigrundlag,
økonomiske forhold, vedtægter m.m. De fysiske rammer besigtiges og vurderes, og alle disse forhold
gennemgås for at sikre, at tilbuddet kan levere den nødvendige kvalitet til målgruppen.
På baggrund af interviews og gennemgang af relevante dokumenter vurderes det, hvorvidt plejefamilien eller
tilbuddet kan godkendes. Herefter udarbejdes en rapport og et godkendelsesbrev. For både plejefamilier og
tilbud gælder det, at de gennem hele godkendelsesprocessen er i tæt dialog med tilsynskonsulenterne.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra gang til gang, da der kan være mange faktorer, som kan forsinke
processen. Der kan være forsinkelse i forhold til indsendelse og indsamling af dokumenter, uforudsete
problemstillinger, der kræver ekstra undersøgelse osv. Nedenstående sagsbehandlingstider er en
gennemsnitsberegning.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2019:
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier har i gennemsnit været 19,5 uger
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye sociale tilbud har i gennemsnit været 19,2 uger
2.8 Aktindsigter i 2019
I 2019 har Socialtilsyn Midt oplevet en stor stigning i antallet af anmodninger om aktindsigt.
Med 126 anmodninger i 2019 er der sket en stigning på knap 54 % fra 2018, hvor antallet var 82. Der bruges
i gennemsnit 15-20 timer pr. uge på at behandle anmodninger om aktindsigt herunder fremsøgning og
anonymisering af materiale, besvarelse af spørgsmål og korrespondance.
20
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0021.png
3. Økonomi
Tabel 3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2019
Budget 2019
Socialtilsyn Midts
direkte udgifter (løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Regnskab 2019
Forskel
47.390
2.679
46.576
2.588
-814
-91
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
50.069
-27.260
-22.809
-50.069
0
49.164
-27.260
-22.601
-49.861
-697
-905
0
208
208
-697
Socialtilsyn Midts regnskab udviser et overskud på 697 t.kr., hvilket svarer til 1,4 % af omsætningen.
Overskuddet bliver brugt til at nedbringe det overførte underskud fra 2018 på 1.697 t.kr., således en regulering
af taksten kan undgås. Overskuddet er fremkommet ved en tilbageholdelse af udgifter i året, samt en stigning
af indtægter på antallet af pladser på dagtilbudsområdet.
Der vil således skulle overføres et underskud på 1.000 t.kr. til 2020.
Tabel 3.1.2 Antal af tilbud omfattet af tilsyn af Socialtilsyn Midt
Forudsat i budget 2019
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.476
363
1.839
Faktisk antal i 2019
1.434
354
1.788
Antallet af tilbud i ovenstående tabel er det antal tilbud som har modtaget en faktura i året 2019, hvilket
inkluderer både lukkede og ny-godkendte tilbud i løbet af året.
21
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0022.png
Tabel 3.1.3 Budget 2020 for Socialtilsyn Midt, 1.000 kr., 2020-priser
Budget 2020
Socialtilsyn Midts
direkte udgifter (løn mv.)
Indirekte udgifter (overhead, afdrag på initialomkostninger mv.)
49.407
2.785
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
Tabellen viser budget 2020 for Socialtilsyn Midt, som danner grundlag for tilsynstakster og objektive
finansieringsbidrag i 2020, jf. tabel 3.2.1 og 3.2.2.
52.192
-29.225
-22.967
-52.192
0
3.2. Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
Tabel 3.2.1 Udvikling af grundtaksterne (dvs. uden reguleringerne) – årets priser
Takstkategori
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Ny-godkendelser
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Skærpet tilsyn
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
2018
32.745
39.414
65.690
98.536
2019
33.795
40.554
67.589
150.210
2020
34.591
41.509
69.182
134.395
22.108
26.529
44.215
66.323
22.460
26.952
44.920
67.380
22.394
26.872
44.786
67.180
6.091
7.309
12.181
18.272
6.166
7.399
12.332
18.499
6.133
7.360
12.266
18.399
3.285
3.941
6.569
9.854
3.379
4.055
6.759
15.021
3.459
4.151
6.918
13.440
22
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0023.png
Som følge af manglende indtægt fra tillægstakster, jf. afgørelse fra Ankestyrelsen i 2018 har Socialtilsyn Midt
hævet taksterne for tilbud med mere end 50 pladser i 2019. I 2020 er taksten reguleret ned, men ligger dog
fortsat noget højere end niveauet i 2018. De øvrige takster reguleres efter aftalte principper i socialtilsynenes
fælles finansieringsmodel.
Tabel 3.2.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering
Takstkategori
Årets samlede takstgrundlag
Årets regulering - Over-/underskud
2018
27.319
0
2019
27.160
0
2020
29.225
0
Der har været en stigning i den samlede grundtakst fra 2019 til 2020. Denne stigning skyldes udgifter i
forbindelse med implementering af et nyt godkendelseskoncept på plejefamilieområdet. Kommunerne er
blevet kompenseret for stigningen via DUT-midler.
Tabel 3.2.3 Udviklingen i tilkøbsydelser
Takstkategori
Indtægt
2018
163
2019
151
2020
105
23
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0024.png
4. Den generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier
Det er Socialtilsyn Midts opgave at kontrollere og vurdere, om kvaliteten i de enkelte sociale tilbud og
plejefamilier er i orden. Socialtilsyn Midt skal sikre, at den fornødne kvalitet er til stede, så de anbragte
borgeres behov og trivsel kan imødekommes.
Jf. lov om socialtilsyn har alle tilbud og plejefamilier i 2019 modtaget mindst ét driftsorienteret tilsynsbesøg.
Gennemgangen af data fra tilsynsbesøgene i 2019 viser, at kvaliteten i både sociale tilbud og plejefamilier
generelt er tilfredsstillende.
Hvordan afdækkes og måles kvaliteten i tilbud og plejefamilier?
Lov om socialtilsyn fastlægger 8 temaer, som tilbuddenes kvalitet skal vurderes ud fra:
1.
Uddannelse og beskæftigelse
2.
Selvstændighed og relationer
3.
Målgrupper, metoder og resultater
4.
Sundhed og trivsel
5.
Organisation og ledelse (Familiestruktur og familiedynamik)
6.
Kompetencer
7.
Økonomi
8.
Fysiske rammer.
Temaet økonomi (nr. 7) vurderes særskilt og er ikke indeholdt i kvalitetsmodellen.
9
Vurdering af kvaliteten
Kvalitetsmodellen omfatter en række kvalitetskriterier og indikatorer inden for disse 7 temaer. I vurderingen
af kvaliteten skal Socialtilsyn Midt bedømme alle indikatorer i kvalitetsmodellen. Bedømmelsen af
indikatorerne giver en samlet vurderingen af, i hvilken grad tilbuddet opfylder kriterierne.
Der er ingen automatik i, hvilke følger en eventuel lav kvalitet skal have i forhold til enkelte indikatorer og
kriterier. Kvalitetsmodellen er således en ramme, som skal understøtte og systematisere socialtilsynets
kvalitetsvurdering, og der er et betydeligt fagligt skøn forbundet med at vurdere, om et tilbud har den
nødvendige kvalitet. Socialtilsynet kan inddrage andre forhold i kvalitetsvurderingen.
Kvalitetsmodellen gælder i forhold til alle de forskellige typer af tilbud og plejefamilier, som socialtilsynet
omfatter. Det betyder, at socialtilsynet skal vurdere kvaliteten i alle tilbud og plejefamilier ud fra de
samme kriterier og indikatorer. Dette skal sikre ensartethed i kvalitetskrav og gennemskuelighed samt
sammenlignelighed i socialtilsynets arbejde. Nogle tilbud er dog undtaget enkelte indikatorer, og enkelte
indikatorer gælder kun for nogle tilbud.
Da plejefamilier på mange punkter adskiller sig fra øvrige sociale tilbud, er der formuleret særskilte kriterier
og indikatorer til brug for vurderingen af kvaliteten her. Der er altså 2 kvalitetsmodeller: én til sociale tilbud og
én til plejefamilier.
7
Fokus på resultater for borgerne
Formålet med kvalitetsmodellen er at understøtte og give et systematisk og ensartet udgangspunkt for
socialtilsynets vurdering af kvaliteten af sociale tilbud og plejefamilier både ved godkendelse og ved det
driftsorienterede tilsyn. Kvalitetsmodellen skal, med sit fokus på resultater for borgerne kunne anvendes som
styringsredskab til at højne kvaliteten i tilbuddene.
Kvaliteten af et tilbud er kendetegnet ved, i hvor høj grad tilbuddet formår at forbedre borgerens situation
og bidrage til borgerens trivsel. I kvalitetsmodellen er der derfor fokus på, hvilke resultater der skabes for
borgerne - og i mindre grad på den konkrete tilrettelæggelse af indsatsen i tilbuddene.
8
Vurdering af kvaliteten og det risikobaserede tilsyn
Tilrettelæggelsen af tilsynet skal altid tage udgangspunkt i de oplysninger, som Socialtilsyn Midt er i besiddelse
af vedr. det konkrete tilbud. Det kan være oplysninger indhentet fra tilbuddet selv eller fra andre kilder som
borgere, pårørende, anbringende kommuner, whistleblows eller indberetninger om magtanvendelse.
6
7
Om kvalitetsmodellen, www.socialstyrelsen.dk.
Ibid.
8
Ibid.
24
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0025.png
Oplysningerne anvendes i en konkret risikovurdering, som kan give anledning til at føre et mere eller mindre
intensivt tilsyn. Risikovurderingen bygger på systematiske overvejelser om henholdsvis konsekvensen af og
sandsynligheden for en given risikofaktor. Risici er en bred betegnelse for problematiske forhold, der kan
have en negativ betydning for borgernes trivsel. Risikovurderingen er afgørende for tilsynsintensiteten, som
er et samlet begreb for, hvor omfattende tilsynet er, og hvordan tilsynet tilrettelægges og udøves. F.eks. om
tilsynet skal være anmeldt eller uanmeldt, hvor mange af informanterne der skal tales med eller længde af
tilsynsbesøget.
I forhold til plejefamilier kan et mere intensivt tilsyn foretages f.eks. i forbindelse med en ændring i
plejefamiliens vilkår eller kapacitet.
Hvad kan begrunde et mindre intensivt tilsyn
Et mindre intensivt tilsyn kan være relevant i plejefamilier, som ikke aktuelt har børn anbragt i familien. Når en
plejefamilie er godkendt, står Socialtilsyn Midt inde for, at plejefamilien er generelt egnet til at modtage børn i
overensstemmelse med godkendelsesgrundlaget.
Tilsvarende kan et mindre intensivt tilsyn være relevant i forhold til tilbud, der for eksempel gennem en
årrække har leveret veldokumenterede resultater, har god borgertrivsel, uændrede ledelsesmæssige og
personalemæssige ressourcer samt fysiske rammer.
Socialtilsyn Midt har dog altid ansvaret for vurderingen af, om tilbuddet har den nødvendige kvalitet, og
Socialtilsyn Midt skal til enhver tid kunne stå inde for kvaliteten indenfor alle temaer, uanset hvor intensivt
tilsynet er ført.
9
Den generelle kvalitet på tilbudsområdet
I 2018 er der på tilbudsområdet sket en lille stigning i scoren på hovedparten af temaerne. Scoren på
tilbudsområdet viser, at kvaliteten ligger på et højt niveau, uanset om det er tilbud til børn og unge eller voksne.
Scorerne viser, at tilbuddene fortsat har fokus på at fastholde og højne kvaliteten til gavn for borgerne.
4.1 Den generelle kvalitet på tilbudsområdet
I 2018 så vi på tilbudsområdet en lille stigning i scoren på hovedparten af temaerne, og scorerne viser, at
kvaliteten generelt ligger på et højt niveau, uanset om det er tilbud til børn og unge eller voksne. I 2019 er
billedet fortsat, at kvaliteten generelt er høj, men der ses både mindre fald og stigninger på tværs af scorerne.
Tabel 4.1.1 Gennemsnitlige scorer på tilbudsområdet børn og unge 2018 og 2019
Uddannelse
og beskæftigelse
Selvstændighed
og relationer
I 2019 er der på tilbudsområdet børn og unge fortsat et billede af, at kvaliteten generelt ligger på et højt
niveau. Dog ses der et mindre fald på 5 indikatorer herunder et fald på 0,3 på indikatoren ’kompetencer’.
’Selvstændighed og relationer’ ligger på samme niveau, mens der har været en større stigning på 0,8 i
indikatoren ’Sundhed og trivsel’. På tilbudsområdet for voksne ses det i tabel 4.1.2 nedenfor, at den generelle
kvalitet også her ligger på et relativt højt niveau. 4 scorer er steget en lille smule, 2 er fastholdt mens en
enkelt er faldet. Den gennemsnitlige score for hele tilbudsområdet for 2019 peger ligeledes på, at kvaliteten
generelt er høj på tilbud for såvel børn og unge som voksne. Det samlede resultat kan ses i tabel 4.1.3.
9
Om risikobaseret tilsyn og tilsynsintensitet. www.socialstyrelsen.dk
Kompetencer
Fysiske rammer
Organisation
og ledelse
Målgruppe,
metoder og
resultater
Sundhed
og trivsel
25
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0026.png
Tabel 4.1.2 Gennemsnitlige scorer på tilbudsområdet voksen 2018 og 2019
Uddannelse
og beskæftigelse
Selvstændighed
og relationer
Tabel 4.1.3 Gennemsnitlige scorer på tilbudsområdet blandet 2018 og 2019
Uddannelse
og beskæftigelse
Selvstændighed
og relationer
Kompetencer
4.2 Den generelle kvalitet på plejefamilieområdet
Det fremgår af nedenstående tabel, at der på plejefamilieområdet har været en stigning i scorerne indenfor
flere temaer. I 2018 var der en stigning i scoren på alle temaer og den positive udvikling ser således ud til at
fortsætte. På de to temaer hvor der i 2019 ikke har været en stigning, er scoren fastholdt.
Tabel 4.2.1 Gennemsnitlige scorer på plejefamilieområdet 2018 og 2019
Uddannelse
og
beskæftigelse
Selvstændighed
og
relationer
Målgruppe,
metoder og
resultater
Sundhed
og
trivsel
Organisation
og
ledelse
Kompentencer
Kompetencer
Fysiske
rammer
26
Fysiske rammer
Organisation
og ledelse
Målgruppe,
metoder og
resultater
Sundhed
og trivsel
Fysiske rammer
Organisation
og ledelse
Målgruppe,
metoder og
resultater
Sundhed
og trivsel
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0027.png
27
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0028.png
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapport 2019
Socialtilsyn Midt har valgt at belyse følgende områder i årsrapporten 2019:
Magtanvendelser
Nyt godkendelseskoncept på plejefamilieområdet
Eksternt samarbejde
Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2019
5.1 Magtanvendelser
Indberetninger om magtanvendelser er et område, som socialtilsynene altid har et særligt fokus
på. Socialtilsynenes opgave er at føre tilsyn med, om tilbuddene sikrer anbragte borgeres trivsel og
grundlæggende rettigheder. Det betyder, at tilbuddene er forpligtet til at registrere og indberette alle former
for magtanvendelser af hensyn til borgernes sikkerhed. Formålet med indberetningerne er at sikre, at
borgernes grundlæggende rettigheder ikke overskrides eller krænkes, når medarbejdere er nødt til at udføre
handlinger, der er et indgreb i borgernes rettigheder. Definitionen på en magtanvendelse er, når borgeren
ikke frivilligt medvirker i den handling, der iværksættes.
Socialtilsyn Midt modtager følgende indberetninger om magtanvendelser:
Magtanvendelser overfor anbragte børn og unge, jf. loven om voksenansvar
Indberetninger i henhold til lov om frikommune netværk §§ 12-14 f
Indgreb efter servicelovens §§ 124 c-129 a, 136 a, 136 c-136 d og 136 f, jf. servicelovens § 135 a
Indgreb efter servicelovens §§ 137 g-137 j overfor personer med nedsat psykisk funktionsevne,
som er anbragt i en boform efter servicelovens § 108, jf. servicelovens § 137 m
Hos Socialtilsyn Midt er ressourcerne prioriteret således, at det er én jurist, der udelukkende behandler
indkomne indberetninger om magtanvendelser. Alle indberetninger gennemgås grundigt med det formål at
få et samlet overblik over antallet af magtanvendelser på de enkelte tilbud samt at vurdere, om der er behov
for at følge op på brugen af magtanvendelser. Er der indberetninger, der giver anledning til tilsynsmæssige
overvejelser, eller hvor betingelserne for magtanvendelsen ikke er opfyldt, kontakter Socialtilsyn Midt
tilbuddene med henblik på dialog. Formålet med at kontakte tilbuddene er at sikre, at tilbuddene ændrer
deres praksis og efterlever reglerne for magtanvendelse.
Socialtilsyn Midt har i 2019 modtaget i alt 2.645 indberetninger:
1.223 indberetninger vedr. magtanvendelse overfor børn og unge
1.422 indberetninger af magtanvendelse over for voksne
Tabel 5.1.1. Indberetninger om magtanvendelser fordelt på børn/unge og voksne
Indberetninger om magtanvendelser i 2015 - 2018
2016
Børn-/unge
Voksne
1.447
1.242
2017
1.423
1.104
2018
1.020
1.357
2019
1.223
1.422
Ialt
2.689
2.527
2.377
2.645
28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0029.png
Som det fremgår af tabellen, er antallet af indberetninger steget fra 2018 til 2019. En del af stigningen
skyldes en større stigning i indberetning af brug af forhåndsgodkendte magtanvendelser f.eks. bløde
stofseler eller personligt alarmsystem. Socialtilsyn Midt har i 2019 fortsat haft fokus på at vejlede tilbuddene
i dels at ansøge om tilladelse hos visiterende kommune og dels at registrere og indberette brugen af
forhåndsgodkendte magtanvendelser. Dette kan være årsagen til, at der er kommet flere indberetninger end
tidligere.
Der har ligeledes i 2019 været en stigning af antallet af magtanvendelser overfor børn/unge. Denne stigning
kan blandt andet skyldes, at der i 2019 er kommet nye muligheder for indgreb på sikrede døgninstitutioner
eller særligt sikrede afdelinger. Socialtilsyn Midt vurderer, at tilbuddene i lighed med tidligere generelt
arbejder aktivt med magtanvendelser og den pædagogiske praksis for at undgå disse.
Socialtilsyn Midt har i 2019 yderligere modtaget indberetninger i henhold til lov om frikommunenetværk
§§ 12-14 f. Efter disse bestemmelser kan udvalgte kommuner træffe afgørelse om flytning uden
samtykke, anvendelse af personlige alarmer eller pejlesystem indenfor tilbuddets rammer, anvendelse af
situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning samt særlige døråbnere ved yderdøre, når
betingelserne i de enkelte bestemmelser er opfyldt.
Derudover har Socialtilsyn Midt modtaget indberetninger fra såvel plejefamilier som kommunale plejefamilier.
Socialtilsyn Midt modtager af og til indberetninger, hvor nødret eller nødværge er angivet som hjemmel. I
disse tilfælde går socialtilsynet i dialog med tilbuddene i forhold til at oplyse, at der ved nødret eller nødværge
er tale om en handling, som efter omstændighederne vil kunne være straffri som følge af straffelovens regler
om nødværge og nødret. Tilbuddene bliver desuden oplyst om, at Socialtilsyn Midt ikke har kompetence til at
vurdere disse indgreb. Det er i stedet domstolene, som kan vurdere, om en handling er omfattet af reglerne
om nødret og nødværge.
Det er efter reglerne i lov om voksenansvar udelukkende muligt at anvende magt over for børn eller unge,
som er anbragt på et opholdssted, en døgninstitution eller i en kommunal plejefamilie (udelukkende § 8
om afværgehjælp). Alle former for magtanvendelse herunder magtanvendelser foretaget over for børn
eller unge i aflastning eller i en plejefamilie skal registreres og indberettes. Socialtilsyn Midt anbefaler
altid, at tilbuddene, når de udfylder indberetningerne, har fokus på såvel de grundlæggende principper for
magtanvendelse som betingelserne i de enkelte bestemmelser, og at der altid er tilstrækkelig beskrivelse af
situationen i forhold til at vurdere, om betingelserne er opfyldt.
5.2 Nyt godkendelseskoncept på plejefamilieområdet
I 2019 har været et år med flere større ændringer på plejefamilieområdet. Under overskriften ’Mere kvalitet i
plejefamilier’ ændredes både kategoriseringen, og den måde plejefamilierne godkendes på. Ud over at løfte
kvaliteten har man ønsket at styrke ensartetheden på tværs af de 5 socialtilsyn således, at alle socialtilsyn
fremadrettet skal følge et fælles koncept.
For plejefamilierne betyder det, at de i løbet af efteråret 2019 eller primo 2020 har modtaget et brev med deres
nye kategorisering. Tidligere var plejefamilierne enten godkendt til en konkret opgave eller generelt godkendt
og opdelt i 4 grupper efter belastningsgrad. Som en del af ændringen pr. 1. juli 2019 udgik muligheden for
konkrete godkendelser. Det betyder, at alle plejefamilier fremover skal have en generel godkendelse uanset
opgaven. En anden ændring var, at de tidligere 4 grupper blev erstattet af 3 nye typer: almene, forstærkede
og specialiserede plejefamilier.
Socialtilsyn Midt har tidligere udbudt plejefamiliekurser i samarbejde med VIA. I forbindelse med
ændringerne har Socialtilsyn Midt opstartet en intern godkendelsesproces. Det nye koncept indeholder bl.a.
3 nye redskaber samt selve kurset på 4 dage, som nu er en integreret del af processen. Det betyder konkret,
at de kommende plejefamilier nu får besøg sideløbende med kurset, og at kurset ligeledes er en del af
vurderingsgrundlaget for godkendelsen. De kommende plejefamilier får i den nye godkendelsesproces op til
3 besøg mod typisk 1 besøg i den tidligere proces.
De 3 nye redskaber er et mentaliseringsredskab, hvor de voksne i familien interviewes, et
observationsredskab, hvor familiedynamikken observeres samt en samtale med egne hjemmeboende børn,
hvor børnenes stemme i familien bliver hørt og medinddraget i processen.
I Socialtilsyn Midt er der i øjeblikket 6 medarbejdere, som varetager opgaven. Socialtilsyn Midt har oplevet
29
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0030.png
en stigende interesse for at blive godkendt som plejefamilie og har løbende justeret kapaciteten for at
imødekomme interessen.
Fra 2015-2018 oplevede Socialtilsyn Midt et fald i antallet af ny-godkendte plejefamilier, men i 2019 er antallet
igen steget.
Tabel 5.2.1 Antal plejefamilier, der er blevet godkendt 2016-2019
Antal plejefamilier
2016
127
2017
72
2018
65
2019
83
5.3 Eksternt samarbejde
Socialtilsyn Midt samarbejder løbende med forskellige eksterne parter. Dette kan være i forbindelse med
tilkøb af ydelser eller deltagelse i projekter. To af disse samarbejder er beskrevet nedenfor. Som socialtilsyn
er det altid interessant at deltage i eksternt samarbejde, da det bringer nye perspektiver ind i tilsynsopgaven,
og medvirker til, at vi udvikler vores faglighed.
Tilsyn med uledsagede flygtningebørn
Socialtilsyn Midt har siden 1. september 2017 ført tilsyn med landets indkvarteringssteder for uledsagede
flygtningebørn. Det centrale i tilsynet er at vurdere kvaliteten af vilkårene på indkvarteringsstederne.
De vigtigste formål med indkvarteringen af de uledsagede mindreårige er, at de har trygge rammer og
muligheder for en struktureret hverdag med alderssvarende tilbud, som vedligeholder og udvikler deres
ressourcer. Socialtilsynet skal vurdere, om kvaliteten af disse forhold er tilstrækkelig i forhold til den kontrakt,
operatøren har indgået med Udlændingestyrelsen om indkvarteringsopgaven.
Foreløbig strækker kontrakten sig til udgangen af 2020 – med mulighed for forlængelse.
Der har fra september 2017 og til 2020 været et fald i antallet af uledsagede mindreårige asylansøgere, der
søger asyl i Danmark. Dette har medført et faldende antal af indkvarteringssteder og dermed færre tilsyn.
Socialtilsyn Midt førte i 2019 tilsyn med 5 indkvarteringssteder mod 7 steder i 2018.
Samarbejde med arbejdstilsynet
Socialtilsyn Midt har i perioden 2017-2019 deltaget i et SATS-puljefinansieret projekt om voldsforebyggelse
på botilbud for voksne gennem koordineret tilsyn mellem Arbejdstilsynet og de 5 socialtilsyn. Projektet er
initieret af socialstyrelsen med det formål at styrke koordineringen af tilsynsindsatsen mellem Arbejdstilsynet
og Socialtilsynet. Initiativet omfatter koordinering af tilsynsaktiviteter i op til 12 botilbud i hver region
(60 botilbud på landsplan) og etablering af formelle samarbejdsrelationer mellem Arbejdstilsynet og
Socialtilsynet.
Formålet er, at botilbuddene oplever, at dialogen med tilbuddet er koordineret mellem Arbejdstilsynet og
Socialtilsynet således, at tilbuddet får et klart billede af, hvordan de kan leve op til kravene i arbejdsmiljøloven
og serviceloven og iværksætte voldsforebyggende tiltag, der rent faktisk gavner borgere og medarbejdere.
Samtidig er det relevant, at de to tilsyn i højere grad udveksler relevante oplysninger og bringer denne viden i
anvendelse.
Socialtilsyn Midt har medvirket i medvirket i 12 koordinerede tilsyn med Arbejdstilsynet: 1 i 2017, 5 i 2018
og 6 i 2019.
Begge tilsyn har i projektet gennemført hver deres tilsynsbesøg og efterfølgende sammen deltaget i et
dialogmøde med tilbuddene.
Socialstyrelsen har ledet projektet og arbejder primo 2020 på en rapport om projektets resultater. Ved
evaluering med Socialstyrelsen, Arbejdstilsynet og de 5 socialtilsyn i december 2019 var konklusionen, at
projektet har bidraget til voldsforebyggelse i tilbuddene, samt at tilbuddene generelt kender til de nationale
retningslinjer om voldsforebyggelse samt til indsatsteamet.
30
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0031.png
5.4 Socialtilsyn Midts tilfredshedsundersøgelse 2019
Socialtilsyn Midt gennemfører hvert år en tilfredsundersøgelse blandt plejefamilier og tilbud.
Tidligere har de to grupper været slået sammen, men i 2019 er undersøgelsen opdelt i 2 spor:
Et spor for eksisterende og ny-godkendte plejefamilier
Et spor for private og offentlige tilbud
Deltagergruppen er blevet udvidet for at hæve antallet af respondenter i de to spor. Det betyder, at 500
plejefamilier og 270 tilbud har haft mulighed for at svare på tilfredshedsundersøgelsen for 2019. Ud af de
500 adspurgte plejefamilier har 338 plejefamilier helt eller delvist besvaret spørgsmålene. Ud af de 338
plejefamilier er 47 plejefamilier blevet godkendt i 2019 og 291 er godkendt før 2019. 184 tilbud har helt eller
delvist besvaret spørgsmålene. Der indgår 107 offentlige tilbud og 77 private tilbud i undersøgelsen.
I tilfredshedsundersøgelsen for 2019 svarer 89 % af respondenterne fra plejefamilieområdet, at de samlet
set er meget tilfredse eller tilfredse med Socialtilsyn Midt. Kun 1 % svarer, at de er utilfredse eller meget
utilfredse. På tilbudsområdet er 80 % af respondenterne enten tilfredse eller meget tilfredse, mens 6 % er
utilfredse eller meget utilfredse.
Til sammenligning var den samlede tilfredshed med Socialtilsyn Midt 83 % i 2018. For plejefamilierne ligger
tilfredsheden altså en smule højere, mens den er lidt lavere på tilbudsområdet. Tallene kan naturligvis ikke
sammenlignes direkte på grund af opdelingen.
I tilfredshedsundersøgelsen udtrykkes fortsat stor tilfredshed på en lang række områder f.eks. med:
Hvordan Socialtilsyn Midt medvirker til udvikling og forbedring af kvaliteten i tilbuddene til gavn
for borgerne
Information inden tilsynsbesøget
Opfølgningen efter tilsynsbesøget
Udførelsen af tilsynsbesøget
Kommunikationen og dialogen med tilsynskonsulenterne.
Sammenhængen mellem grundkurset og godkendelsesprocessen
Respondenterne har mulighed for at give uddybende svar til de enkelte spørgsmål, og her fremgår det, at
der overordnet set er tilfredshed med det, som leveres fra Socialtilsyn Midt i forbindelse med udførelsen af
tilsynsopgaven. Indsatsen værdsættes af respondenterne fra både plejefamilieområdet og tilbudsområdet. I
kommentarerne er der blevet lagt vægt på, at tilsynskonsulenterne:
Er professionelle og fagligt kompetente
Giver god sparring
Er imødekommende og anerkendende
Er venlige og hjælpsomme
I de uddybende svar gives der også udtryk for, at:
Tilsynsbesøgene er med til at holde fokus på kvaliteten
Tilsynsrapporten er et kvalitetsstempel på tilbuddets/plejefamiliens arbejde
Tilfredshedsundersøgelsen peger også på områder, hvor respondenterne er mindre tilfredse.
Dokumentationskravet forud for tilsynsbesøget er der, hvor respondenterne fra både plejefamilie og
tilbudsområdet er mest utilfredse. I de uddybende svar gives der udtryk for, at dokumentationskravet er alt for
ressourcekrævende og omfattende, samt at det ikke står mål med selve tilsynsbesøget. Dette er et område,
som Socialtilsyn Midt løbende arbejder med inden for rammerne af lovgivningen.
Socialstyrelsens nye Tilbudsportal, som blev lanceret den 11. juni 2019, er også nævnt i de uddybende svar,
hvor respondenterne udtrykker utilfredshed med det nye system. Overgangen fra den gamle til den nye
Tilbudsportal har været vanskelig. Socialtilsynene varetager ikke driften af Tilbudsportalen, men anerkender
at starten har været vanskelig. Socialtilsyn Midt indgår i et konstruktivt samarbejde med aktører fra
Tilbudsportalen og de 4 andre socialtilsyn med henblik på at give tilbuddene og plejefamilierne den bedste
vejledning og hjælp til at anvende Tilbudsportal
31
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 21: Oversendelse af Socialstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2019, fra
2266778_0032.png
32
Layout og tryk: Silkeborg Kommune · Socialtilbud Midt · 9285 · 04.20