Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2347384_0001.png
Att.: Jens Henrik Thulesen Dahl
29. januar 2021
Manglende kompensation af selvejende og private vefærdstilbud
Kære Jens Henrik Thulesen Dahl
Jeg skriver til dig på vegne af de selvejende velfærdstilbud, men problemstillingen er også gældende
for de private velfærdstilbud.
På møde 121 den 3. juni 2020 gjorde du, sammen med Ellen Trane Nørby, Finansministeren, Nicolai
Wammen, opmærksom på en mulig problematik ved udmøntningen af de 2,6 milliarder kroner til
corona relaterede merudgifter.
Hvordan selvejende og private dagtilbud/velfærdstilbud får del i de
2,6 milliarder kroner?
Det har vist sig, at være en berettiget bekymring, da mange af vores
medlemmer har store problemer med at få dækket deres udgifter. Det gælder velfærdsområdet bredt
set.
KL anbefaler, at den visiterende kommune betaler
Fordi der med udmøntningen ikke var krav eller kriterier lavede KL en anbefaling til kommunerne om,
at det burde være den visiterende kommune, der skulle betale. Isoleret set giver anbefalingen mening.
Det gør den fordi, at det er den visiterende kommune, der betaler for borgeren
også selvom borgeren
bosætter sig i en ny kommune. Selveje Danmark ville have foretrukket en model, der enten ligeligt
fordelte til velfærdstilbud efter antal beboere eller en central pulje, som kunne administrere alle
velfærdstilbuds (uanset ejerskabsform) corona relaterede merudgifter og kompensationen heraf
Corona bureaukrati
Praktisk er udmøntningen til kommunerne uden krav og kriterier en uholdbar løsning, der resulterer i
enormt bureaukrati, tilfældigheder og store forskelle. De selvejende tilbud samarbejder i gennemsnit
med mindst 10 kommuner. Det vil altså sige, at hver enkelt selvejende tilbud, skal sende brev til i
gennemsnit 10 kommuner og lave en individuel forhandling med alle samarbejdskommuner. Omvendt
modtager kommunerne også utrolig mange henvendelser, som de skal forholde sig til og evt. godkende
i et politisk udvalg. Kommunerne kræver forskellige former for dokumentation og har forskellige
politikker til, hvordan udmøntningen skal finde sted, hvilket resulterer i, at der skal producere
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 209: Henvendelse af 29/1-21 fra Selveje Danmark vedr. manglende kompensation af selvejende og private velfærdstilbud
2347384_0002.png
forskelligt materiale til samarbejdskommunerne. Det er et kæmpe bureuraktisk arbejde for et lille selvejende
tilbud.
Forskellige løsninger betyder forskelsbehandling i adgangen til kompensation
Udover det ekstremt bureaukratiske arbejde, der ligger i, at KL anbefaler, at det er den visiterende kommune,
så giver det et andet kæmpe problem.
Ikke alle kommuner overholder denne anbefaling og gør det på deres
egen måde, fx ved slet ikke at kompensere eller ved at kompensere tilbud i egen kommune.
Fx har Vejle Kommune valgt, at de ligeligt vil kompensere alle tilbud, der er beliggende i deres kommune,
uanset ejerskabsform. Men de vil ikke kompensere for de borgere, som kommunen har visiteret til tilbud
udenfor kommunen. Til illustration af den problemstilling, som det sætter en selvejende organisation i,
repræsenterer Selveje Danmark et plejehjem, der helt aktuelt står i den problemstilling og plejehjemmet
mister formentlig 50.000 kroner pga. det.
En anden kommune vil slet ikke yde kompensation, fordi der i kontrakten ikke står noget om udgifter til en
pandemi… ”Det
er på den baggrund Social- og Indenrigsministeriets opfattelse, at kommuner alene kan
betale leverandører for deres covid-19-relaterede merudgifter til en ydelse til kommunen i det omfang,
leverandøren har krav på det i henhold til kontrakten. Og da vi med X Friplejehjem ikke har en kontrakt,
hvori der indgår dækning af sådanne udgifter, må svaret være til X Friplejehjem, at X Kommune ikke kan
kompensere for corona
relaterede merudgifter”.
Jeg har vedhæftet et dokument, der illustrer de problemstillinger, som vores medlemmer møder i deres
forsøg på dialog med kommuerne ift. at blive kompenseret.
Selveje Danmark vil gerne foreslå følgende:
- Inviter de selvejende og private med i drøftelserne, når en evt. ny kompensation skal aftales med KL
- Sørg for at en evt. yderligere kompensation bliver udmøntet anderledes end direkte udbetaling til
kommunerne. Det kunne fx være ved at fordele ligeligt til velfærdstilbud efter antale beboere eller en
central pulje, hvor alle kan søge om dækning af deres corona relaterede merudgifter.
- Stil krav til at kommunerne skal redegøre for, hvordan de har fordelt de 2,6 milliarder kroner, så der er
gennemsigtighed i, hvem der er blevet kompenseret og hvordan.
Selveje Danmark og vores medlemmer står naturligvis til rådighed, hvis du ønsker at få ovenstående
uddybet.
Til din orientering vil Selveje Danmark sende et lign. brev til medlemmerne af Finansudvalget og Ellen Trane
Nørby.
Med venlig hilsen
Louise Dybdal, Chefkonsulent, Selveje Danmark
2