Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 207
Offentligt
2345191_0001.png
Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184 pr. 31. december
2020
1. Igangværende forsøg pr. 31. december 2020
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering
af forsøget
Området for udsatte
V oksne
Forsøgsgodkendelse af
Akuttilbuddet under
Slotsv ænget i Ly ngby-
Taarbæk Kommune.
Ministeriet godkendte den
3. juli 201 4 kommunens
ansøgning, og
godkendelsen løb fra den
1 . august 2014 til den 31 .
juli 2017 (se også
”forsøgsperiode”).
Det ov erordnede formål med
forsøgsordningen er at finde og
afprøv e en måde at tilbyde en
umiddelbar og kortvarig
indsats til sindslidende i akut
krise.
Forsøget indebærer, at
den sædv anlige
v isitationsprocedure
for optagelse i det
midlertidige botilbud i
medfør af
serv icelovens § 1 07
frav iges. Det er i
forsøgsperioden
lederen af
akuttilbuddet, der
tilrettelægger den
akutte støtte, omsorg
og rådgiv ning inden
for formålet samt
v ejledningen af
borgere, der
henv ender sig.
Optagelse på
akuttilbuddet hv iler
således undtagelsesvist
ikke på afgørelse
truffet af
kommunalbestyrelsen.
Ansøgning om
forsøg blev
godkendt af
ministeriet den 3.
juli 201 4 med
udløb den 31 . juli
2017 .
Da der fortsat v ar
efterspørgsel efter
tilbuddet, søgte
Ly ngby-Taarbæk
Kommune om
fortsat forlængelse,
hv ilket blev
imødekommet i ny
periode med udløb
den 31 . juli 2020.
Efter forny ede
anmodninger fra
kommunen blev
kommunens
forsøgsgodkendelse
Forsøget
ev alueres i
2021 .
Ev alueringen
fremsendes til
ministeriet
senest den 1 .
juli 2021.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og ældreministeren
2345191_0002.png
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering
af forsøget
forlænget til først
den 31 . december
2020 og
efterfølgende til
den 1 . april 2021
mhp. afsøgning af
mulighederne for
at driv e
akuttilbuddet
v idere med
hjemmel i
serv icelovens
almindelige
bestemmelser.
Æ ldreområdet
”Nænsom fly tning v ed
nedlæggelse af
kommunale specialboliger
efter serv iceloven
delen
v edrørende
fly tteudgifter”.
Aarhus Kommune sendte
anmodningen den 28.
marts 201 9 i regi af
Frikommuneforsøg III.
Behandlingen af
ansøgningen blev i maj
201 9 sat i bero i
forbindelse med
Aarhus Kommune ønsker at
tilrettelægge en nænsom
fly tteproces i forbindelse med,
at en række borgere med
demens fly ttes fra et
utidssv arende plejehjem
etableret efter serviceloven til
ny opførte specialplejeboliger
målrettet mennesker med svær
demens.
Hensigten er at tilrettelægge en
fly tteproces, hvor en hel
afdeling med beboere og
personale flytter på én gang,
Aarhus Kommune har
ansøgt om
forsøgstilladelse.
Forsøget indebærer
dækning af borgernes
fly tteudgifter i
forbindelse med
frafly tningen af det
utilsv arende plejehjem
etableret efter
serv icelovens regler.
Forsøget trådte i
kraft den 1 .
nov ember 2020 og
løber til og med
den 31 . oktober
2021 .
Forsøgsordningen
trådte i kraft den 1 .
nov ember 2020 og
løber til og med 31 .
oktober 2021.
Forsøget
ev alueres.
Ev alueringen
fremsendes til
ministeriet
senest den 1 .
januar 2022.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og ældreministeren
2345191_0003.png
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering
af forsøget
udskriv else af v alg til
Folketinget, hvorefter det
blev besluttet at behandle
det under
udfordringsretten.
Området for udsatte
børn
Husly indsats v ed
selv visitation.
Joannahuset fremsendte
en ansøgning d. 6. juli
2020.
hv orved der kan sikres en
nænsom fly tning, der tager
hensy n til beboernes særlige
behov for stabilitet og
genkendelighed.
Joannahuset ønsker at frav ige
serv icelovens bestemmelser,
således at de som et forsøg kan
modtage unge i
ungekrisecentret, hvor der ikke
er truffet en forudgående
afgørelse om anbringelse af
barnet eller den unge på stedet
efter serv icelovens § 52, stk. 3,
eller § 7 5. Det betyder i
forlængelse heraf, at der heller
ikke i disse tilfælde skal
foreligge en børnefaglig
undersøgelse efter § 50 i
serv iceloven eller en
handleplan efter servicelovens
§ 1 40. Joannahuset kan således
v isitere unge til at ov ernatte i
ungekrisecentret efter dialog
med den unge og efter
samty kke fra
forældremyndighedsindehaver.
Joannahuset har som
baggrunden for
ansøgningen anført, at
ungekrisecentret
ønsker at etablere 8
selv visiterende
sengepladser med
forældresamtykke.
Barnet eller den unge
kan ov ernatte i op til
fem dage med
mulighed for
forlængelse i op til
y derligere 2 dage.
Målgruppen er børn og
unge i alderen 1 4
1 7
år. Det er en
forudsætning for at
y de den påtænkte
”husly
indsats”, at
ungekrisecentret
godkendes som et
anbringelsessted af
Socialtilsynet
denne
7 . september 2020
- 1 . september
2023.
Ministeriet
skal modtage
ev alueringen
fra
Joannahuset
senest den 1 .
nov ember
2023.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og ældreministeren
2345191_0004.png
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering
af forsøget
godkendelse er opnået
i december 2020.
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med A ktivitetspas.
Aarhus Kommune sendte
9. marts 2020 ansøgning
om forsøgsordning med
aktiv itetspas og har
efterfølgende sendt
uddy bninger af forsøget
per mail.
Aarhus Kommune ønsker med
forsøgsordningen at tilbyde et
aktiv itetspas til borgere, der
har v æret/er tilknyttet et
kommunalt trænings- eller
rehabiliteringsforløb. Dette
med formål om at understøtte
denne gruppe af borgeres
sundhed og liv skvalitet v ed at
nedbryde barrierer for
deltagelse i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker at
frav ige målgruppen for
serv icelovens § 1 1 , stk.
6, sådan at der kan
tilby des økonomisk
støtte til fritids- og
foreningsaktiviteter til
borgere i alle
aldersgrupper, der har
v æret/er tilknyttet et
kommunalt trænings-
eller
rehabiliteringsforløb,
og som har behov for
økonomisk støtte for
at deltage i fritids- og
foreningsaktiviteter.
Kommunen ønsker,
som en del af
forsøgsordningen med
Aktiv itetspas, at
tilby de ledsagelse ud
til aktiv iteten gennem
”foreningsbrobyggere”.
Foreningsbrobygning
er et særskilt,
eksisterende tilbud i
1 . maj 2020
30.
april 2024
Ministeriet har
anmodet om at
modtage en
ev aluering af
forsøget senest
1 . august 2024
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og ældreministeren
2345191_0005.png
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering
af forsøget
Området for
personer med
funktionsnedsættelse
Forsøg med aflønning af
personer i aktiv itets- og
samv ærstilbud. Billund
Kommune sendte den 1 5.
nov ember 2019 en
rev ideret ansøgning i
forhold til Billund
Kommunes ansøgning til
det tidligere Børne- og
Socialministerium af 28.
maj 201 9, som ministeriet
i brev af 1 5. september
201 9 afv iste med
henv isning til, at der er
hjemmel til den ønskede
praksis i de
gældende regler.
Forsøget har til formål at giv e
kommunen mulighed for at
udbetale v ederlag til personer
v isiteret til aktiv itets- og
samv ærstilbud efter
serv icelovens § 1 04.
Aarhus Kommune,
gennem hv ilket
borgere, der ønsker
det, kan få hjælp til at
tage kontakt til en
forening eller blive
ledsaget ud til
foreningsaktiviteten.
Billund Kommune
ønsker at indføre en
kv alitetsstandard, hvor
der som udgangspunkt
ikke udbetales løn eller
v ederlag til borgere,
der er v isiteret til
aktiv itets- og
samv ærstilbud efter §
1 04, men at der i helt
særlige tilfælde kan
udbetales vederlag til
borgere,
som er v isiteret til et
tilbud efter § 1 04, og
som efter en samlet
v urdering ikke kan
opnå v isitation, og
dermed løn efter § 1 03.
1 . juli 2020- 1 . juli
2024
Senest 1 .
september
2024
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og ældreministeren
2345191_0006.png
2. Forsøg afsluttet i 2020
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering af
forsøget
Området for udsatte
børn
Familieorienteret indsats.
Ikast-Brande Kommune har
fremsendt ansøgning den 1 .
nov ember 2017. Kommunen
har efter anmodning fra
ministeriet fremsendt
uddy bende oplysninger den
20. nov ember 2017 og 20.
juni 201 8 til brug for
behandling af ansøgningen.
Ikast-Brande
kommune ønsker at
afprøv e, om der v ed
at samle indsatser i
én afgørelse kan
y des en hurtigere og
mere fleksibel
indsat, der bedre
kan tilpasses
ændringer i barnets,
den unges eller
familiens behov.
Kommunalbestyrelsen
i Ikast-Brande
kommune har ansøgt
om forsøgstilladelse.
Forsøget skal ses i
sammenhæng med
frikommuneforsøget
’Børn som v ores
v igtigste ressource’,
hv or Ikast-Brande
Kommune har fået
godkendt forsøg efter
frikommunelovens §
1 0, jf. lov nr. 658 af 8.
juni 2017 .
Forsøget samler
afgørelser efter
serv icelovens § 52,
stk. 3, nr. 2, 3, 6 og 9 i
én samlet afgørelse
om familieorienteret
indsats.
Det fremgår
udtry kkeligt, at det er
en forudsætning for
forsøget, at adgangen
til hjælp efter
serv icelovens § 52
1 5. juli 2018 - 30.
juni 2020.
Ikast-Brande
Kommune har
fremsendt deres
ev aluering af forsøget,
hv or det konkluderes,
at der med forsøget er
skabt en mere
fleksibel og
gennemskuelig
indsats ov er for
udsatte familier. Det
v urderes, at der er
anlagt en
helhedsbetragtning på
støtten til barnet, den
unge og familien
samtidig med, at der
er sparet unødig
bureaukrati og
dokumentation i
forbindelse med
socialrådgiverens
afgørelse om indsats,
samt den løbende
justering. Der peges
dog på
udv iklingspunkter ift.
at afklare: 1 ) om
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 207: Status for anvendelse af forsøgsbestemmelsen i servicelovens § 184, fra social- og ældreministeren
2345191_0007.png
Om råde
T itel og
anm odningstidspunkt
Forsøgets form ål
Forsøgets indhold
Forsøgsperiode
Ev aluering af
forsøget
ikke indskrænkes med
forsøget, ligesom
forsøget ikke berører
adgangen til at klage
ov er en afgørelse om
særlig støtte. Det
gælder også de særlige
klagerettigheder, der
er fastsat for børn og
unge, der er fy ldt 1 2
år.
fleksibiliteten i
Familiehuset udnyttes
tilstrækkeligt, 2)
hv ordan
socialrådgiverens
anderledes rolle
håndteres, og 3)
hv ordan der sikres høj
retssikkerhed i de
sager hv or familien
ikke ønsker den
iv ærksatte indsats.