Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del Bilag 2
Offentligt
Statsministerens åbningsredegørelse i Folketinget
-
Skriftlig del
Lovgivning - Folketingsåret 2020/2021
Tirsdag den 6. oktober 2020
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21 på Social- og Indenrigsudvalgets område
Finansministeren
Ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Hjemtagelse til Digitaliserings-
styrelsen af dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for Digital Post,
etablering af visningsklienter og flytning af borgeres og virksomheders post) (Okt I)
Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til overgangen til den kommende it-løsning for
Digital Post, herunder flytning af borgernes post. Lovforslaget hjemtager ejerskabet til løsningen
og dataansvaret for administrationen af postløsningen til Digitaliseringsstyrelsen samt klarlægger
retstilstanden for borgere og virksomheder, når de bruger henholdsvis offentlige og kommerci-
elle visningsklienter. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om Den fællesoffentlige digitali-
seringsstrategi 2016-2020 mellem den daværende regering (Venstre), KL og Danske Regioner
fra maj 2016.
Ændring af lov om tilgængelighed af offentlige myndigheders websteder og mobilap-
plikationer (Præcisering af undtagelse for tredjepartsindhold på offentlige organers
websteder eller mobilapplikationer) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at præcisere betydningen af tredjepartsindhold i loven og fastlægge,
at det ikke er tredjepartsindhold, når én myndighed leverer indhold til et anden offentlig myn-
digheds websted eller mobilapplikation. Det er således det eller de offentlige organ(er), der har
udviklet, finansieret eller kontrol over indholdet, der skal sikre, at indholdet er tilgængeligt efter
de krav, der følger af lov om tilgængelighed og offentlige myndigheders websteder og mobilap-
plikationer.
Lov om MitID og NemLog-in (Jan I)
Formålet med lovforslaget er at sikre en fortsat klar lovgivningsmæssig ramme for ansvar og
rettigheder i forhold til MitID og NemLog-in, blandt andet ved at fastsætte regler for udstedel-
sen af MitID, klagemuligheder, rettigheder og pligter for borgere, virksomheder og myndigheder
m.v. Herudover er formålet med lovforslaget at sikre den fremtidige udvikling af den digitale
infrastruktur, så borgere, myndigheder og virksomheder fortsat kan tilgå de digitale selvbetje-
ningsløsninger effektivt og sikkert. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om Den fællesof-
fentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 mellem den daværende regering, KL og Danske Regi-
oner fra maj 2016.
Ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-lo-
ven) (Udvidelse af anvendelsesområde og fri adgang til offentlige datasæt med høj
værdi) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at implementere direktivet om åbne data og videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer fra juli 2019 med henblik på at gøre offentlige data lettere til-
gængelige for borgere og virksomheder samt fremme innovation og anvendelse af kunstig intel-
ligens baseret på åbne data. Forslaget sikrer en udvidelse af lovens anvendelsesområde til at
omfatte visse offentlige virksomheder og forskningsdata. Herudover indeholder forslaget æn-
dringer af reglerne for opkrævning af gebyrer for at stille offentlige data til rådighed for videre-
anvendelse, krav om at der skal udvikles ét enkelt adgangspunkt til offentlige data, som skal
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21 på Social- og Indenrigsudvalgets område
udstille metadata om offentlige datasæt for at gøre det lettere at finde og anvende offentlige data
samt et nyt krav om gratis adgang til offentlige datasæt med høj værdi.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21 på Social- og Indenrigsudvalgets område
Social- og indenrigsministeren
Ændring af forældreansvarsloven (Forældremyndighed, barnets bopæl og samvær for
forældre, der er dømt for overtrædelse af straffelovens terrorbestemmelser) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at sikre beskyttelsen af børn i familieretlige sager ved at indføre
en formodning for, at det er bedst for et barn, at en forælder, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens terrorbestemmelser, ikke mod den anden forælders protest kan have forældremyn-
dighed m.v. over barnet.
Lovforslaget er en genfremsættelse af L 162 (folketingsåret 2019-20).
Ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap (Tydeliggø-
relse af retten til rimelig individuel tilpasning i forhold til dagtilbud til børn og i forhold
til folkeskolen) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at tydeliggøre, at børn og unge med handicap har ret til rimelig
individuel tilpasning i dagtilbud og folkeskolen med henblik på, at disse kan opnå samme mu-
ligheder for deltagelse som andre børn og undgå forskelsbehandling og dermed få bedre mulig-
heder for inklusion og ligebehandling i samfundet. Således indføres klageadgang til Ligebehand-
lingsnævnet og mulighed for at få tilkendt en godtgørelse.
Ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af personnummer til færin-
ger, udlevering af oplysninger om til- og fraflytning til almene boligorganisationer
m.v., ændring af reglerne for behandling af sager om bopælsregistrering af børn m.v.)
(Okt I)
Formålet med lovforslaget er at skabe hjemmel til, at færinger kan få tildelt et dansk person-
nummer, samt til at almene boligorganisationer samt visse private udlejere kan få adgang til
oplysninger fra CPR om flytninger til og fra en bolig, som de pågældende ejer. Formålet er
endvidere at ændre reglerne for behandlingen af visse sager om bopælsregistrering af børn og at
sikre, at der ved registrering af særlig adressebeskyttelse altid registreres almindelig navne- og
adressebeskyttelse.
Ændring af lov om social service (Forberedelse af overgangen til voksenlivet for unge
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende
kronisk eller langvarig lidelse) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at sikre, at forberedelsen af overgangen til voksenlivet for unge
med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse igangsættes i god tid, inden den unge fylder 18 år. Lovforslaget pålægger kom-
munerne at påbegynde en tværgående og helhedsorienteret forberedelse i dialog med den unge
og forældrene, når den unge fylder 16 år. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om udmønt-
ning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2020-
2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance
fra november 2019.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21 på Social- og Indenrigsudvalgets område
Ændring af lov om kommunal indkomstskat og lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner (Ekstraordinær mulighed for at omgøre valg af selvbudget-
tering for 2020 grundet covid-19) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er i lyset af covid-19 at give kommuner, der for 2020 har valgt at
budgettere med deres eget skøn for udskrivningsgrundlaget for kommunal indkomstskat med
en dermed sammenhængende foreløbig beregning af tilskud og udligning, mulighed for ekstra-
ordinært at omgøre deres beslutning og vælge at blive overført til statsgarantien. Lovforslaget
følger op på et punkt i aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2021.
Ændring af lov om forsøg med socialt frikort (Forlængelse af forsøgsordning) (Nov l)
Formålet med lovforslaget er at forlænge den nuværende 2-årige forsøgsordning med socialt
frikort i yderligere 1 år fra den 1. januar 2021 med henblik på at sikre en tilstrækkelig afprøvning
af ordningen, før der tages beslutning om eventuel permanentliggørelse. Ordningen gør det
muligt for virksomheder og udsatte borgere at indgå aftale om småjob uden større forpligtelser
og giver de mest socialt udsatte borgere, herunder hjemløse, muligheden for at have en skattefri
indtægt på 20.000 kr. om året.
Ændring af lov om psykologer m.v. (Udvidelse af antallet af medlemmer i Psykolog-
nævnet) (Jan II)
Formålet med lovforslaget er at forbedre Psykolognævnets muligheder for at afholde et pas-
sende antal nævnsmøder i forhold til antallet af verserende sager.
Ændring af lov om Den Sociale Investeringsfond (Tydeliggørelse af hjemmel for at
fastlægge administrationsgrundlag for tilsyn med Den Sociale Investeringsfond samt
øvrige præciseringer i lovgivningen) (Jan II)
Formålet med lovforslaget er at sikre en tydeligere hjemmel for administrationsgrundlaget af
Den Sociale Investeringsfond og afklare øvrige uklarheder i loven, blandt andet om private in-
vestorers muligheder for at investere i dele af fondens porteføljer.
Ændring af diverse love (Opfølgning på Børnene Først) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at følge op på nogle af initiativerne i regeringens kommende udspil
Børnene Først.
Ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service m.v. (Regulering af organisati-
onsformer på det sociale område og styrkelse af socialtilsynet) (Feb II)
Formålet med lovforslaget er at sikre, at ejere af sociale tilbud ikke trækker overskud ud men i
stedet anvender dette på beboerne i tilbuddet. Dernæst er formålet at styrke socialtilsynet ge-
nerelt, herunder styrke det økonomiske tilsyn og styrke tilsynets sanktionsmuligheder. Endelig
er formålet at understøtte en mere ensartet opgavevaretagelse og praksis på tværs af de fem
regioner.
Lovforslaget skal ses i tæt sammenhæng med regeringens kommende udspil ”Børnene
først” og kan
være med til at sikre, at offentlige midler anvendes til gavn for bl.a. anbragte børn
og unge, og at kravet om bedre kvalitet i anbringelserne bliver opfyldt i praksis.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 2: Regeringens lovprogram 2020-21 på Social- og Indenrigsudvalgets område
Ændring af lov om social service, lov om almenboliger og lov om leje af almene boliger
(Styrket samarbejde om indsatsen til borgere på herberger og kvindekrisecentre samt
udvidelse af anvendelse af udslusningsboliger) (Feb II)
Der påtænkes ændringer, der tydeliggør målgruppe for, formål med og ansvarsfordeling mellem
tilbud og kommuner under og efter ophold på §§ 109 og 110. Derudover påtænkes det at udvide
målgruppen for udslusningsboliger til at omfatte kvinder på kvindekrisecentre efter § 109 og
gøre ordningen mere fleksibel. Samtidig påtænkes det at sikre, at kommunens huslejetilskud til
udslusningsboliger ikke modregnes forsørgelsesydelser. Lovforslaget er en del af regeringens
indsats for at forbedre indsatsen for og nedbringe antallet af hjemløse samt opfølgning på afta-
len mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2021.
6